Jump to content

Hvilke propell til 60 HK på en Shetland 498 båt?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg trenger ny propell til en Evinrude VRO 60 HK ca 1992 som står på en Shetland 498 (16,5"). 

 

Eksisterende propell er for stor og ujevn, så motor rister mye i forover på tomgang og lavt turtall. Ved større turtall så rister den ikke, men det kan umulig være bra. Har ikke turteller, men høres ut som den ikke når opp til 5500 o/ min i alle fall. 

 

Dette er en båt som er tung til å være 16", så propellen bør vel sikkert være mindre i diameter eller stigning enn standard?  - Er det noe sted hvor jeg kan finne standard størrelse på denne motoren, og evt pris?

 

Jeg er ikke interessert i å putte mange lapper i en propell. Den brukes stort sett ut og inn til fiskeplasser (ca 3 nm en vei) og skal gå mest på lavt turtall. Så en standard alu propell er nok helt sikkert ok.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om du tar av propellen så står gjerne stigningen i bosset. du kan feks gå ned en størrelse i stigning ift. det du har. Dvs har du 17" nå så kan du prøve 15"  

 

Diameter kan du se bort fra,, er gjerne bare 1 å velge mellom i disse størrelsene.  Std alu burde funke fint til ditt bruk ja.  Sjekk feks hva Maritim.no kan tilby 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Propellen er treblads 14 x 17. Den er bittelitt filt ned i ytterpunktene på bladene for å ikke slå inn i kavitasjonsplata/ sinkanoden der. Den drar for så vidt båten rett i plan hvis jeg gir full gass, så den er kanskje egnet?

 

Muligens det bare er veldig ujevn gange på motoren som får meg til å tenke at det er noe galt med propellen? Frem til motoren har høyere turtall så går den ujevnt og rykkete. Når jeg ligger i plan gjør den ikke det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...