Jump to content

Automatisk fettpresse


Vinylester

Recommended Posts

Er det noen her som har greie på automatisk fettpresse og eventuelt man får kjøpt slikt?

Er også interessert i erfaringer med dette.

Selv hadde jeg tenkt å bruke den på hylse og eventuelt vannpumpa...

<{POST_SNAPBACK}>

Er det denne typen smøring du lurer på å annskaffe deg ?

Bilde

På min bedrift benyttes denne type smøring på maskiner som er under kontinuerlig drift. De automatiske smørekoppene gir en på forhånd innstilt mengde fett i faste intervaller så lenge det er liv i batteriet.

 

Men er usikker på om dette er godt nok til smøring av propell anlegg ? Til propell smøring må man vel smøre etter bruk behov, og ikke en jevn regelmessig "strøm" av fett ????

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det er nok noe slikt ja,tenkte å bruke det i ferien da jeg bruker båten mest.

Litt usikker på om det er verdt det ,men det er plundrete og opp med luker for å fette

også.

Det skulle vel ikke være skadelig for akselen ihvertfall eller??

Link to post
Share on other sites

hei. jeg mener vi brukte noen typer som var fylt med en slags drivgass på ganske mye forskjellige motorer og akseler når jeg jobbet som mekaniker.... meningen var vel at man skulle lette vedlikeholdet og ikke minst; unngå å smøre istykker utstyret, det viser deg at det er mer som blir smurt istykker enn omvendt i industrien....

 

Ikke noen dum ide og ha en slik gassfylt en på propellakselen nei, den dytter jo ikke mer en det som blir brukt. (gasstrykket avgjør jo hvor hardt det blir trykt inn.... )så jeg inbiller meg at når man stopper, så kommer det ikke mer fett inn....

 

Det må jeg se om jeg finner ut av jeg og, hvis du kommer over noe info, så del det gjerne :yesnod:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Med de små mengdene fett vi snakker om vil jeg ikke anbefale automatisk smøring. Lett å fylle hylsa med fett, og det er i beste fall bortkastet.

Hvis du har hylse som er beregnet på vannkjøling og vannsmøring i den bakre delen er det direkte skadelig.

Anbefaler å trekke et kobberrør eller en høytrykkslange fra de aktuelle niplene og opp til et sted der det er lett å komme til. Her kobler du røret direkte i enden av en fettpresse for hver nippel.

Fettpressene klamres fast slik at de er lett å ta løs for bytte av patron, evt festes via etpar skruehull i framenden av pressa.

Da kan du ta det ukentlige pumpet uten griseri eller fjerning av luker, og uten masse mikkmakk som virker en stund.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...