Jump to content

Dalla Pieta 16 med 140 hk Johnson, valg av cleaver-type propell?


bergan01

Recommended Posts

Driver med et prosjekt, og tenker å se om jeg får tak i en propell i år slik at en evt. prøvetur kan bli en realitet i høst.
 
Det er en Dalla Pieta 16, med en vekt på rundt 300kg om jeg skal tippe. Motor er en v4 110hk Johnson, som har setback på rundt 35cm og vil ha propellaksel ca 5cm over bunnlinjen til skroget.
 
Jeg er ute etter en cleaver-type propell, og har sendt litt mailer rundt uten noe svar(Hill-marine og winrace) , men tenker uansett å kjøpe brukt pga størrelsen på lommeboka(Finn.no eller ebay). Men hva skal jeg ta utgangspunkt i rent dimensjonsmessig? Målet er toppfart, så aksellerasjon ut av "hullet" er ikke veldig viktig, har forstått det slik at pitch da er essensielt

Link to post

Helt enig, hadde vært enklere om jeg hadde hatt båt/motor på vannet før, men det har jeg desverre ikke.

 

Jeg har funnet ut(tror jeg) at jeg har 2.0:1 utveksling på girhuset, da det ikke er v6 undervannshus på denne modellen som vel opererer med 1.86:1 ca.

 

Utifra at maks rpm ligger opp mot 6000 (mulig litt over, men tar utgangspunkt i fabrikkinfo på rundt 5800) og ifh til utveksling og da propellaksel rpm på rundt 2900 havner jeg mellom 12-13 tommers diameter utifra tabell, videre ser jeg på stigningen, om vi tar utgangspunkt i 65 knop.

 

1215,223*65*2/5800= avrundet til 27 tommer pitch. Formel hentet fra et pdf-dokument for utregning av pitch

 

Så om jeg tar utgangspunkt i 12-13x26-28 , er jeg da helt på jordet?

Link to post

Neida, men muligens 29" i pitch med 6% slip. Vilken diameter du har plass til med ditt girhus er kjekt å finne ut. Mål fra senter propellaksling og opp til ventilasjonsplaten (ofte kalt kavitasjonsplaten, som er feilaktig begrep...) og trekk fra 2-3 cm. Dermed har du radien, og x 2 har du diameter.

 

bblades.com har mye ulikt i cleavers.

Link to post

kan en raker funke da?   

her en i 24" men finnes de også i 26" ? 

ser det ligger noen der i 14,5x28"  - kan de brukes? 

 

http://www.ebay.com/itm/OMC-Johnson-Evinrude-Raker-Propeller-13-5-X-24-/131579213102?hash=item1ea2bb752e&vxp=mtr

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette er en såkalt chopper propell (ikke en cleaver). Denne typen propell gir deg godt med baugløft, men det passer vel til ditt skrog som ikke har stepskrog/ventilering av skroget. Og ettersom den ikke løfter hekken så mye kan det bli en mer stabil båt å kjøre med denne. Mens en cleaver løfter hekken, som kan vi mer vår flate i baugen, og nervøs gange fordi det er hekken som løftes og dermed smalere våt flate bak i båten i fart.

 

For å være mer sikker på anslag om pitch, kan det være lurt å testkjøre med en vanlig propell. Få noen tall for hva du får av fart med ulike turtall for å ha som utgangspunkt for å regne deg over til pitch på en cleaver/chopper. Det betyr ikke så mye om den er i feil pitch så lenge det er en uskadet propell slik at pitch er nogenlunde riktig.

 

Men da må motor være ferdig preppet...så bare et råd fra min side om du ønsker å sikre investeringen i propell!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Dette er en såkalt chopper propell (ikke en cleaver). Denne typen propell gir deg godt med baugløft, men det passer vel til ditt skrog som ikke har stepskrog/ventilering av skroget. Og ettersom den ikke løfter hekken så mye kan det bli en mer stabil båt å kjøre med denne. Mens en cleaver løfter hekken, som kan vi mer vår flate i baugen, og nervøs gange fordi det er hekken som løftes og dermed smalere våt flate bak i båten i fart.

 

For å være mer sikker på anslag om pitch, kan det være lurt å testkjøre med en vanlig propell. Få noen tall for hva du får av fart med ulike turtall for å ha som utgangspunkt for å regne deg over til pitch på en cleaver/chopper. Det betyr ikke så mye om den er i feil pitch så lenge det er en uskadet propell slik at pitch er nogenlunde riktig.

 

Men da må motor være ferdig preppet...så bare et råd fra min side om du ønsker å sikre investeringen i propell!

Takk for gode innspill! Denne propellen var ikke store investeringen, men tipper at stålpropellen som nåværende sitter på motor (Har ikke tall på denne enda men pitch er garantert for lav ifh til topphastighet) vil være først ut, deretter tester jeg denne. I værste fall selger jeg begge propellene og kjøper noe utifra den dataen jeg får samlet av dette. Er litt gira på å teste ut en mer vanlig type propell som en raker/laser etc også bare for å se hvordan karakterestikk det vil gi ifh til en chopper eller cleaver.  

Link to post
  • 2 måneder senere...

? skikkelig cleaver? Det er vel fart og egenskaper som er viktig å oppnå?

 

Mange båter oppnår maks fart og egenskaper med Chopper propell....?!?!?!

 

Dersom man løfter akterdelen av båten som med en vcleaver mad lav rake vinkel  vil båten få mer chine-walk. Mens med chopper kan man man stabilisere akterenden og få en båt man kan kjøre raskere fordi den blir mer stabil i virkelig høy fart Eller så er det  flere som da kutter tuppen av bladene på sin cleaver og lage ende-cupping på bladene. Det gjør at den ligner i egenskap mer på en chopper fordi du øker propellens effektive rake-vinkel med å lage cuppingen. Men da er en chopper mer effektiv. Som jo alle her kjenner til.

Link to post

Jeg endte på en semicleaver av typen SRX (Silver streak) i førsteomgang, da den passer rett på den eksiterende 13 splines-akselen, selv om stigning ikke er som ønsket 13 3/4x 23 så skal det være en egnet propell til skroget og motoren( ble spesifikt laget for v4 omc). Kom over en veldig billig i god stand så da ble det den.

 

Er også godt igang med bygging av manuell lift til motoren

Link to post
  • 2 uker senere...

? skikkelig cleaver? Det er vel fart og egenskaper som er viktig å oppnå?

 

Mange båter oppnår maks fart og egenskaper med Chopper propell....?!?!?!

 

Dersom man løfter akterdelen av båten som med en vcleaver mad lav rake vinkel  vil båten få mer chine-walk. Mens med chopper kan man man stabilisere akterenden og få en båt man kan kjøre raskere fordi den blir mer stabil i virkelig høy fart Eller så er det  flere som da kutter tuppen av bladene på sin cleaver og lage ende-cupping på bladene. Det gjør at den ligner i egenskap mer på en chopper fordi du øker propellens effektive rake-vinkel med å lage cuppingen. Men da er en chopper mer effektiv. Som jo alle her kjenner til.

 

Hmm, takk for info. Da lærte jeg noe nytt. Men var ganske sikker på disse kjørte cleaver løpsrigget? Mener du dem da går fortere med semi-cleaver, eller misforstår jeg noe?

Så for meg at man gjerne kunne kjøre med høyere løft med cleaver, og dermed mindre motstand i vannet. :)

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...