Bahia Startet 13.August.2015 Link til dette innlegget Startet 13.August.2015 Etter noen iherdige forsøk på å få tak i ny pidestall uten hell, falt valget på å overhale. Utgangspunktet er ikke veldig bra, men foringene er ganske bra. Alt som kunne sitte fast, satt fast så det holder. Delmålene er mange, men full vask og sliping av rust, retting av aksling og sveising av ny hylse til tannhjulet skjer i disse dager. Bremsen er brukket av og ser for meg å bygge nytt. Tenkte å bygge om fra foringer til kulelager, men det er foreløpig satt på vent. Kommer til å montere smørenipler på hver foring og tenker at det holder. Gode råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 14.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Vraket har fått nytt liv. Bronseforingene er borret opp en mm for å sikre at de er runde. Akslingens to punkter som ligger mot foringene har fått mellom 4og 5 mm metall pålagt og dreiet ned til 23 mm. Akslingen er rettet og behandlet mtp rust. Det som er nytt er at jeg har laget en ny måte å feste tannhjulet som er en del av overføringen til roret på som gjør at alt nå er demonterbart uten å kappe, slik det var før. Har og laget en ny kile og settskrue samt sveist på en gjenget del som sikrer at tannhjulet aldri kommer til å bevege seg en mm uten at jeg ønsker det. Det er og borret hull inn i bronseforingene slik at de kan trykksmøres med jevne mellomrom. Veldig fornøyd med løsningen. Ellers er alle hull tettet med epoxy og et lag med topcoat er på plass. Siste laget legges rett før montering i båten. Etter en del plundring fikk jeg dreiet og sveist en ny bolt til bremsen. Fant et ratt til en gammel sirkelsag og det ser ganske så greit ut. Det viktigste er at den nå virker. Alt er belagt med maritim grease. Dødgangen på rattet er nå lik null. Når jeg begynte var den 20 cm og tannhjulet var kilet med to trekiler uten større hell. Dette ga en del utfordringer fordi roret hadde en tendens til å leve sitt eget liv. Gleder meg til å teste :-) Penger brukt : 520.- Antall timer : 25 Penger spart...ca 18000.- Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Flotte løsnninger og bra jobba + dokumentert, dette blir jo bedre og mer holdbart enn nytt! Synes slike tråder trenger & fortjener litt tags, om det er akseptert her på forumet(?) - gjør det jo mye lettere å finne og gi hjelp til andre som skulle slite med samme.. Eks. Comfort 34, rattstyring seilbåt, rattpidestall etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Takker. :-) Fikk testet i dag og resultatet ble godt over middels.:-) Redigert 15.September.2015 av Johnny Grinde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Så veldig bra ut, kjemperesultat på et minimalt budsjett!! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sponviking Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Bra jobba! Jeg hartilsvarende problem med min på minBavaria 350 -94. - Fastrustet og utslitt - Stygg i lakken Finnes det noen plasser man kan finne høggebåter? Ny koster ca 40000 inkl ratt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.