Jump to content

Tips til å berge Suzuki 4 takter som nå ligger under i saltvann :(

HiMi

Recommended Posts

Da var det nok en gang tid for å søke gode råd her på forumet. Da min tidligere motor sank på 30 meters dyp under utlån og ikke ble funnet igjen, fikk jeg erstattet denne med en ny 4 takts 15 hk Suzuki.

Den nye motoren fikk forsåvidt glede av ca 20-25 timers gangtid, før den under en storm nå ligger på ca 2 meters dyp ved flytebryggen etter at båten slet av ene fortøyningstauet å ant. har slått motoren av akterspeilet som følge av dette.

Begynner nå å lure på om GH'en er ganet og bare vil brukes med årer...

Det mest nærliggende å tro er at jo fortere denne tas opp, skylles i ferskvann, demonterer plugger samt det elektriske samt smører å renser med eksempelvis wd-40 samt olje i sylyndere, rens av bensinsystem å slanger med rødsprit osv. Desto større sjangs for at motor overlever?

Mulig jeg er på dypt vann her, men burde motor etter opptak ligge i en stamp med ferskvann, eller vil en god jobb med hageslange gjøre susen like bra?

Får ikke hevet motoren nå i kveld, men regner med at det ikke har så mye å si siden den allerede har et døgn på havets bunn, og korrodering ikke starter før den kommer i kontakt med oksygen?

Så til det som jeg ser evt kan by på problemer.. Motoren har ingen forgasser som kan renses, men direkte insprøytning.. Eller er dette bare en pluss? Ser for meg at jo mer elektronikk, desto større problemer med berging av motor.

Alternativene for min del er :

1. Heve motor i morgen, samt igangsette stakstiltak selv, noe jeg ikke ser på som en umulighet bare jeg får noen tips.

Eller alternativ 2. La motor ligge under vann 3 døgn til, for så å få seg en 6 timers kjøretur å en overnatting i bil før den kan leveres inn til nermeste Suzuki verksted for konservering og service..

Alternativ 3. opp med motor, skylle, smøre samt nødtiltak for så å sende motor til nermeste verksted for videre arbeid..

Men hvis verkstedet likevel gjør det samme som meg, er det vel ingen grunn til å sette den inn.. Eller?

Trenger noen synspunkt fra dere andre båtfolk, hva dere ville gjort. Har dere opplevd eller gjort lignende? Og er det noe spesiellt med tanke på at det er en 4 takter med dir. insprøytning?

Håper på tips og gode råd mottas med stor takk :)

Blir den tatt opp full av saltvann uten å bades i ferskvann umiddelbart så blir det nok straks tøffere å berge den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ta ut pluggen(e?), hell inn olje og dra rundt et par ganger også. så ligger det ikke så mye saltvann der heller mens den godgjør seg i ferskvannsbadet...

ellers - håp at elektronikken har overlevd :-)

lykke til. ha ALT klart før motoren ser luft..

innsprøytning - ta av dysene og blås disse med trykkluft og fuktdrivende spray. ikke med noe som ødelegger pakninger. måtte rense de to ganger på motoren som nettopp ble berget her.

mye ferskvann, mye olje og nytt filter, mye elektrospray, frisk bensin og mange dragninger på svinghjulet med olje i sylindere :-)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...