Jump to content

Båtfører under 16 år, maks fartsgrense er for lav


YamahaVmax9.9

Recommended Posts

Hei. Jeg er 13 år gammel og eier en With 320 sport, med 9,9 hk Yamaha Vmax 9,9 hester, trimmet til 15hk. Jeg vil bare si at lovene er så teite når det gjelder de under 16 som ikke har tatt båtførerprøven. Båten min går i 27 knop, men jeg kjører aldri så fort da... Jeg mener, seriøst, 10 knop???? Er det en slags dårlig spøk!??? Man klarer jo ikke engang å gå i plan i 10 knop! Jeg kjører til vanlig rundt 20 knop og det er helt bra! Bare fordi man er under 16 betyr det ikke at man er totalt evneveike og ikke klarer å kjøre båt.. Grensen for hvor raskt man kan kjøre når man er under 16 burde vært kanskje 20 knop, kanskje 15, men ikke 10!!!

Link to post
Share on other sites

"I tenårene gjennomgår hjernen en enorm utvikling. Utviklingen skjer i den delen av hjernen som kalles frontallappen. Frontallappens viktigste funksjon er å vurdere risiko og konsekvens av handlinger. Samtidig som denne er under utvikling registres mange nye og sterke følelser. Dette påvirker ungdoms vurdering av risiko. Frontallappen er ferdig utviklet i starten av 20 årene for jenter, mens noen år senere for gutter."

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk enig med TS i at 10 knop er en veldig lav grense. I praksis så vil de fleste småbåter som barn/ungdom bruker ikke være lovlige. Å øke til 15 knop kunne vært fornuftig? Kanskje med en aldersgrense på 13 år?

 

Kk

 

Jeg skjønner godt at dette er surt for en 13-åring -og det finnes noen ganske fornuftige barn også (ja, barn). Men følelsen av å være verdensmester i den alderen, er veldig farlig.

Ett kompromiss kunne kanskje vært å kalle det øvelseskjøring, der den voksne må være med, og har ansvaret for hva som foregår.

-Men det minner meg på hva som skjedde da min datter på ca 13 fikk lov til å styre litt, etter mye mas. Hun ga ganske enkelt bare bånn gass mens jeg sto ved siden av, og det var bare så vidt jeg ikke ble kastet over bord.  Jeg har bestandig lurt litt på om hun hadde kjørt meg ned, eller hva som kunne skjedd hvis hun skulle ha snudd og plukket meg opp.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ok så jeg er faktisk ikke kapabel til å plane i båt lovlig. Takk Hvem Nå Enn Som Finner Opp Lovene I Dette Land...

 

Det er det Stortinget, også kalt den lovgivende forsamling, som gjør og det har du nok sikkert hørt om på skolen i forbindelse med forrige Stortingsvalg for to år siden og feiring av 200 års jubileet (Eidsvoll og 1814 og 17.mai og alt det der) i fjor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har passert 50 - men jeg er stort sett enig med trådstarter. Fartsgrensene på sjøen har lite faglig grunnlag - både de som gjelder aldersgrense og f.eks. 5-knops sonene i havnebassengene. Grensene er satt stort sett ut fra filosofien "tenk på et tall". Å ligge i 5 knop med en liten, planende båt er traurig - for å si det mildt. Den graver hekken ned i sjøen, bruker altfor mye bensin, og er vanskelig å styre. For skip - store båter - kan 5 knop være fornuftig - de er store og tunge, og har som regel thrustere både foran og bak, slik at begrepet "styrefart" ikke har noen mening lenger. For småbåter er 5-knops grensen helt meningsløs - rett og slett. 10 knop, som trådstarter er inne på, gir mening. De fleste båter planer før 10 knop, og gir god kontroll og styring. Stor cred til trådstarter som tørr å "banne i kjerka" med hensyn til dette. Hekkbølger osv, er heller ikke en sak når man snakker om små båter. I tillegg kan det jo bemerkes at Stavanger Aftenblad nylig har publisert egne målinger av fart på nyttetrafikken i havnebassenget i Stavanger - stort sett alle lå i 8-10 knop i 5-knops sonene. Og jeg har målt fergene i Oslofjorden for noen år siden, 7-8 knop.

 

Det er på tide at kystverket stikker fingeren i sjøen, og får ryddet opp. Det viktigste er å skille mellom store og små båter. Eller kanskje mer naturlig mellom planende båter og deplasementsbåter ? Dette er ikke ferdig tenkt fra min side, jeg bare påpeker at her må noe gjøres. For at en 15-åring i en 8 fots gummibåt skal straffes under samme regler som en kaptein på 50 som fører et cruiseskip over 5 knop i havnebassenget, er litt urimelig - for å si det forsiktig.

 

Og båtpurken bruker ikke laser på sjøen - de bare ser etter om båten planer eller ikke. Dyktige forsvarsadvokater vil nå med en gang tenke rettssikkerhet. Og hvem bør man velge som advokat hvis man havner påtalemyndighetenes klør ? Jeg har noen navn på blokka, men jeg kommer sannsyligvis aldri til å få bruk for dem - for jeg er en snill og samfunnstrofast gutt - avtjent militærtjeneste, slåss for Kongen og fedrelandet i Bosnia, betalt skatt i alle år. Sånn er det.

Jeg synes de fleste planende båter jeg har kjørt går meget pent i 5 knop, men ikke i 7 og definitivt ikke i 10...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette er vel mer et foreldre-barn problem som har gitt barnet tilgang til noe som ikke er lov. Eller sagt på en annen måte, ikke har tatt sitt ansvar som foreldre og sagt nei men i stedet feiget ut og lagt et ansvar over på sitt eget barn. Et ansvar som gjør at barnet kan komme svært dårlig ut om et uhell eller ulykke skulle skje. 

 

Syns ikke trådstarter har noe å skjemme seg over her, så og si alle 13 åringer vil syns dette er gøy. Men foreldrene derimot... som er så feige at de ikke har sagt nei, som ikke har klart å gi holdninger i forhold til hva som er rett og galt, lov og ikke lov. Som åpent og bevisst legger et tungt ansvar på eget barn i stedet for å ta ansvaret selv. 

 

Det er veldig mye som ikke er lov for 13 åringer, og det er alltid noen foreldre som ikke tar det ansvaret de skal ta og gir barna sine "lov" til å bryte de lover som finnes. Mange 13 åringer som "får lov" av foreldrene sine til å røyke, drikke, kjøre moped, kjøre båt ulovlig osv. Og alle mener at akkurat deres barn er voksne nok til å gjøre det (barnet selv mener alltid de er voksne nok). Kanskje det er foreldrene som aldri har blitt voksne?

 

Er litt trist å lese slikt. Og en ser jo med en gang at barnet har arvet og overtatt sine ansvarsløse foreldre sine holdninger. Da vet vi hvordan det blir når de selv får barn. "Running in the family". 

Link to post
Share on other sites

Som fridykker opplever jeg et problem med båter i for høy fart som ikke ser dykkebøya. Ble nesten påkjørt i sommer av en far i daycruiser med høy fart. Deretter nesten påkjørt av hans mindreårige sønn i egen gummibåt. Faren så meg først når jeg (litt hysterisk) viftet med bøya når han var rett på vei mot meg og ca 15 m avstand. Sønnen så meg først når han så at faren stoppet opp og pratet med meg....

Hold gjerne så høy fart dere ønsker ute i åpent farvann. Men nære klipper og land er det også badende/fridykkere/kajakkpadlere. Disse oppdages lettest og best i lav hastighet.

Link to post
Share on other sites

Husk at denne grensen også gjelder for 4 åringer.

Hvor stor båt og motor ville trådstarter synes en 4 åring var skikket for?

Jeg synes kanskje farten bør senkes til 6 knop

Vel tidligere var det en grense på 10 år for å føre båt med motorisert fremdrift. Nå synes det som om båter med mulig, hastighet under 10 knop, 10 hk.. Ikke er omfattet av småbåtloven, og tilhørende forskrifter?

 

Trådstarter kan, siden han er 13, delta i organisert båtføring med båt som kan ha større hastighet. Men da føre båten på bane som er beregnet for dette. Det finnes en del motorbåtklubber som organiserer slik trening og regattaer!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Helt uenig. Av og til må foreldre ta ansvar, og tillate ting for egne unger som strengt tatt er forbudt i følge loven. Idiotiske regler vil aldri bli endret uten at voksne foreldre går foran og viser vei.

 

Så å bevisst bryte loven er å ta/vise ansvar? Vel, vi har tydelivis en viss forskjell på hva det innebærer å gå foran med et godt eksempel!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dumme døtre kan man ikke forsikre seg mot, og om hun er 13 eller 31 har veldig lite å si - håper det gikk bra for datteren din og at hun ble "godt gift" som det heter. Det er som oftest redningen for slike kasus.

 Grynt, grynt... Hun er 20 nå, og har en flott kjæreste på tredje året nå. Som om det har noe med denne saken å gjøre. ...Kun dette: Forskjellen fra 13 år i ansvarlighet og evne til å forstå risiko er enorm.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...