Jump to content

Båtfører under 16 år, maks fartsgrense er for lav


YamahaVmax9.9

Recommended Posts

Så å bevisst bryte loven er å ta/vise ansvar? Vel, vi har tydelivis en viss forskjell på hva det innebærer å gå foran med et godt eksempel!

Det var nå svært da til plutselig innfall av skinnhellighet. Det var vel ikke så lenge siden jeg mener å husker at den gode Mouche selv forbeholdt seg retten til å bestemme når han synes det passet seg/han å følge/bryte loven.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var nå svært da til plutselig innfall av skinnhellighet. Det var vel ikke så lenge siden jeg mener å husker at den gode Mouche selv forbeholdt seg retten til å bestemme når han synes det passet seg/han å følge/bryte loven.

 

Gratulerer, REM! Det kan godt hende at du med dette enkle innlegget klarte å bringe denne tråden tilbake til personangreps-nivået.

Fant ingen ting om hva du har å si til TS i sakens anledning, forresten?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det var nå svært da til plutselig innfall av skinnhellighet. Det var vel ikke så lenge siden jeg mener å husker at den gode Mouche selv forbeholdt seg retten til å bestemme når han synes det passet seg/han å følge/bryte loven.

 

Velkommen tilbake fra ferie! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig, rekk opp hånden alle som aldri har kjørt for fort!

 

Det var ikke mange hender som var å se...

 

Om det skal være en analog så har vi en 15 åring som skal kjøre bil. Både for ung, uten sertifikat og i tillegg kjøre for fort.

Link to post
Share on other sites

Blande bil/båt fungerer ikke. Dette er 2 helt forskjellige ting.

 

 

Jeg hadde 17-18 fot og 7,5hk som barn (hvit evinrude for de som husker de), så noen fartsbølle var jeg ikke, men venner hadde 10-11 og 9.9(15) og det var så stas, var aldri noe tema at det var ulovlig... fra jeg var 14 fikk jeg kjøre 14fot/30hk sålenge de så meg fra hytta. Jeg var en bedre båtfører som 14 åring, enn min far noen gang har vært.

 

Klart dette er ett lovmessig dilemma, men det er særs mye dobbeltmoral her. Alle er vel enige om at det optimale hadde vært om det ikke var på kant med loven, mange stoler såpass på barna sine at kjøringen i seg selv om det er 9.9 eller 50hk ikke er problem.

 

Man kan jo dra frem dette med konsekvenstenking osv, og ja det er reelt, men det er jo tydeligvis ikke noe bedre når man er 30,40, 50 eller 60 heller i praksis, ingen av kidsa som kjører 9.9 kjører med 0.7 i promile.... 

 

Ref bryting av fartsgrenser på sjøen, jeg holder *alltid* 5 knop og 30 knop sonene, men 15 knop grensa i bærumsbassenget er og blir noe tull de aldri klarer håndheve uansett som bare genererer bølger, da er det <5 eller 25-30 som egner seg. Her er det også mye dobbeltmoral, mange som hytter med neven om du kommer i 25 i 15, tar deg igjen i 7-10 knop når du ligger 5 i 5 sonen etterpå. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det Ts satte fokus på var at 10 knop er for lavt, ikke nødvendigvis at hans egne avgjørelser om å kjøre skal drøftes.

 

Er det en ide å øke antall knop fra 10 til f.eks 20? Eller 15? Hvor stor er faren? Barn sykler jo i 30-40 km/t i trafikken når de er like unge som trådstarter.

 

Vi må jo ha tillit til at foreldre ikke slipper løs barn som ikke kan håndtere en båt. Akkurat som vi ikke slipper løs barn i trafikken som ikke er skikket til det.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, om vi kun fokuserer på farten. 

 

Så må vi han en nedre aldersgrense for om vi setter opp farten for de under 16 til zillioner knop, som pr. i dag er neste trinn, så er vel alle enige i at det blir feil for en 13 åring?

 

Vil 15 knop om fra 13 til 16 år være ok? (Garantert ikke...)

20 knop? 25 knop?

 

Bør det være 12 år i stedet for 13, kanskje 11, eller 10 år? 

--------------

 

Og hvorfor er noen andre alternativ bedre enn dagens max 10 knop opp til 16 år?

 

De fleste barn under 16 er aldri i nærheten av 10 knop, eller har egen båt. Dette gjelder noen veldig få og er ikke noe stort problem for noen. Det er ingen som får redusert sine fremtidige sjanser eller mister noen livskvalitet av dette. Det er kun noen få som ikke får det så morro akkurat der og da. 

-----------

 

Om dette var koblet til yrke eller videre karrière på noen måte så hadde det kanskje eksistert noen gode argument. Men vent! De som driver konkurranser har jo disp til å kjøre både fort og fælt før de er 16. 

 

Hvorfor ikke oppmuntre fartsglade barn til å delta i organisasjoner hvor de kan kjøre fort lovlig og under gode sikkerhetstiltak? Åh, det krever kanskje noe av foreldrene... noe mer enn å si ja i stedet for nei. 

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er glad jeg var ung på 80. tallet. Disse reglene fantes vel da også, men ble ikke håndhevet av noen dersom man oppførte seg sånn passe.

Fra vi begynte på ungdomsskolen var det nær sagt obligatorisk med jolle og 9,9/15 hester på hekken.

Vi farta rundt i indre Oslofjord, Håøya, Steilene og øyene i vestfjorden utstyrt med telt, sovepose, potetgull, cola og en hundring til bensin.

Jeg minnes de somrene med glede og kan ikke huske noe som helst negativt med det, ikke hadde vi mobil så vi fikk ringt hjem heller.

Vi har alle klart oss bra her i livet, til tross for at vi ifølge Pinkvin må ha hatt særs uansvarlige foreldre.

Jeg takker sjebnen for at jeg slapp å vokse opp med foreldre av Pinkvis kaliber, for en trist oppvekst det måtte ha vært.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klovn, tror vi var unge i samme periode. Og det var en kjekk periode. Men 80 tallet er nå snart 40 år siden. 

 

Det er lenge siden jeg har innsett at mange av mine erfaringer og preferanser er utdatert på mange områder. 

 

Vi hadde ikke særs uansvarlige foreldre, som kanskje hadde sin ungdom på 50-60 tallet, det var rett og slett andre tider.

-------

Kan ikke huske at det engang var noen drøfting i forhold motorstørrelse, hastighet og alder. Vi feis rundt med det som var tilgjengelig og hadde det gøy. 

 

Du hopper glatt 35 år frem og tilbake i tid og drar slutninger som om tiden har stått stille :-)

-------

 

Er det noen som overhodet tror det vil tilføre noe positivt om en lot alle 13 åringer kjøre båt i 20 knop fritt i indre Oslofjord på en fin sommerdag?

Link to post
Share on other sites

De fleste barn under 16 er aldri i nærheten av 10 knop, eller har egen båt. Dette gjelder noen veldig få og er ikke noe stort problem for noen. Det er ingen som får redusert sine fremtidige sjanser eller mister noen livskvalitet av dette. Det er kun noen få som ikke får det så morro akkurat der og da. 

 

Hvorfor ikke oppmuntre fartsglade barn til å delta i organisasjoner hvor de kan kjøre fort lovlig og under gode sikkerhetstiltak? Åh, det krever kanskje noe av foreldrene... noe mer enn å si ja i stedet for nei. 

 

Her har alle i guttungen sin klasse (13-14 år) egen båt, så nær 2 stk, alle båtene går fortere enn 10 knop. Så lokalt er dette et stort problem?

Antageligvis er alle uanssvarlige.

 

Og organisert motorsport? På sjø? Finnes det? Ikke i nærområdet i alle fall. Tror det er noen som kjører vannscooter sør for Bergen, men hvem har råd til et slikt leketøy, kan ikke fiske eller campe fra slikt kjøretøy? 

Link to post
Share on other sites

-var jo et innslag på sommeråpent en plass på sørøstlandet om båtmotorsport....

 

 

Man må akseptere at man møter begrensinger. Det finnes mange aldersbegrensninger og det er alltids diskusjoner om den skulle vært lavere, holdt opp mot den ene og andres modenhet og ønsker .

-alkohol: 18 år

-stemmerett 18 år

-moped:16 år

-bil:18 år

-båt med en viss hastighet og størrelse etc: 16 år / båtførerprøven

-seksuell omgang:16 år

 

Alle disse områdene er en evig diskusjon om endring...

 

TS er ikke gammel nok til å drikke energidrikk en gang.

 

- er du klar over at du har en båt som faktisk krever båtførersertifikat, -ikke bare er du for ung. En 30 åring kan ikke kjøre båten din en gang, uten prøven. Du er faktisk for ung til å straffes dersom du gjør skade.

 

Jeg er faktisk ganske enig med Pinkvin og innleggene holder et høyt nivå i forhold til han som kaller seg "ungdom" og i tillegg har tjenestegjort i Bosnia. Å babble om hvilken forsvarsadvokat man vil ha til sengs eller flink med automatrifle? -hva i huleste?? !

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om vi omgir oss med mange lover og regler betyr ikke det at noen av de kan være fornuftige å diskutere for å ev endre de.

 

Og så er det ikke så veldig fruktbart for diskusjonen å skissere at alle 13-åringer skal ha båt å kjøre i 20 knop. Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. De som har barn som de vurderer til å beherske jolle med 9,9 og 20 knops fart kan gi lov til å kjøre dette. De som mener barna sine ikke er kapable får gi poden en 4 hester istedet.

 

Denne vurderingen må vi forutsette at foreldre kan ta, og at de er ansvaret bevisst. Det er f.eks ingen regler for barn ifht å bevege seg i trafikken, men vi forutsetter at foreldre ikke sender 7-åringen ut i trafikken uten hjelm eller tilsyn hvis han/hun ikke er skikket til det.

 

Men er det ikke slik at de fleste joller med 6-8-10 hk går fortere enn 10 knop? Slik at stort sett alle barn i jolle allerede bryter denne loven? Jeg har liten erfaring med joller så jeg vet ikke helt hvilken fart disse får.

 

Og hva er farepotensialet ved å gi barn/ungdom muligheten til å kjøre i 5-10 knop mer enn i dag? Jeg tror det er en svært liten fare.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...