Jump to content

Båtfører under 16 år, maks fartsgrense er for lav


YamahaVmax9.9

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Norge er uendelig større enn indre oslofjord!

 

Kanskje skulle resten av landet hatt normale regler da?

 

Kan ikke ha andre trafikkregler for Indre Trangdal enn Sinsenkrysset i Oslo. Kanskje dessverre. 

 

På den andre siden så er sikkert noen som har kjørt feil vei i sin lokale rundkjøring hele livet uten å skape noe i nærheten av farlige situasjoner, eller kjørt i fylla hver dag, eller uten lappen, eller alt samtidig og uten å ha blitt tatt, men reglene må være like uansett vil jeg tro. 

-----------

 

Så indre Oslofjord en fin sommerdag må vel være noe nærheten av malen hvor reglene til sjøs må fungere, også for unger i båt. 

 

Men i praksis, og andre deler av Norge er jo verden anderledes, det vet jo alle. Men reglene må jo duge i de mest ekstreme tilfellene uansett. 

 

Tror ikke det er mange som bryr seg om ungutter og jenter i båter som går over 10 knop i mer grissgrendte deler av kysten. Og det har neppe noen særlig grunn til å bekymre seg heller.. men det gjør ikke at loven er en dårlig lov. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Og hva er farepotensialet ved å gi barn/ungdom muligheten til å kjøre i 5-10 knop mer enn i dag? Jeg tror det er en svært liten fare.

 

Kk

 

Mye matte og fysikk om en skal kunne gi et svar med noe innhold i det. 

 

Forskjellen mellom 10 og 20 knop i tid i møte med andre båter og navigasjon generelt... en må beregne avstander og alt vesentlig fortere. 

 

Forskjellen i sammenstøt med noe stillestående i 10 eller 20 knop, tipper den forskjellen er vesentlig. Er ikke det kvadraten av roten av ettellerannet da? Hvor mye større er sjansen for fysisk skade i bråstoppen fra 20 knop vs 10?

----------------

 

Selv har jeg bare brukt "saktegående" båter hele mitt liv. De få gangene jeg er i hurtiggående småbåter så opplever jeg det som en totalt annen verden mtp hvor fort en må ta avgjørelser, navigere, forholde seg til bølger og i grunnen alt sammen.

 

Jeg kan ikke fatte noe annet enn at feks en dobling i hastighet fra 10 til 20 knop i vesentlig grad vanskeliggjør sikker og trygg føring av båten, særlig for barn. 

 

Så hvorfor skal vi ha regler som gjør båttkjøring vanskeligere og mer komplisert for barn? Er det ikke nok å lære når man ferdes på sjøen i opp mot 10 knop?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I 18 kmt vil poden på 50kg ha en masse tilsvarende 63kg. 

 

I 36 kmt vil poden på 50kg ha en masse tilsvarende 255kg. 

 

Etter alle fysiske lover vil da sjansen for skade være vesentlig høyere om det smeller eller noe annet skjer. 

 

Siden økt fart i seg selv øker sjansen for å gjøre feilvurderinger (mindre marginer) og i tillegg gjør sjansene for skader mye større om noe skjer så syns dette å være en dårlig idé. 

-------

 

Syns ikke det er urimelig å la barna vente til de er 16 før en gir de anledning til å øke risiko på en sånn måte. 

Link to post
Share on other sites

Det som er sikkert er at Norge hadde vært veldig mye kjedeligere hvis pinkvin og hans likesinnede fikk bestemme. Noe regler er greit, men litt sunn fornuft gjør underverker. Helt greit å være forskjellige, men forstår ikke hvorfor de mest forsiktige skal lage regler for andre.

Link to post
Share on other sites

De mellom 12 og 16 bør få lov til å kjøre en 10 hk uavhengig av fart. Med 10 hk vil vel det si i praksis Max 25 knop, ca 20 knop for de fleste. For å få lov til dette bør de ta et båtførerkurs light.

Dette er det en gruppe som har på agendaen. Det var framme i et eller annet båtblad for ca 6-12mnd.

Kommer dette skal det applauderes høyt og lenge.

Link to post
Share on other sites

I 18 kmt vil poden på 50kg ha en masse tilsvarende 63kg. 

 

I 36 kmt vil poden på 50kg ha en masse tilsvarende 255kg. 

 

Etter alle fysiske lover vil da sjansen for skade være vesentlig høyere om det smeller eller noe annet skjer.

 

Ja, men hvor stor er faren for at det skal smelle?

 

Vi har jo ikke fartsregler for sykling for barn på 13 år selv om de samme fysiske lovene du nevner gjelder også her?

 

Jeg tror det ville vært uproblematisk å heve grensen til 15 eller 20 knop, kanskje med en aldersgrense på 13 år? Og gjerne med krav om båtførerprøven.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Etter min mening burde barn fra 12 år som tar båtførerprøven få muligheten til å løse inn et jollesertifikat. Barna er under kriminell lavalder, og kan ikke straffes med bøter eller annet. Jollesertifikatet må imidlertid være noe man kan beslaglegge for en periode. Den som kan regelverket og kjører fornuftig som 12 åring bør også belønnes med litt fordeler. Sertifikatet må være en slags øvelseskjørings ordning der foreldre har medansvar. Effekt og fart kan feks. begynne med 6hk/15 knop, og etter etpar år økes til 9,9 hester/25 knop. Uansett for båt under 14 fot.

Link to post
Share on other sites

Idag snakkes det jo så mye om at skolebarna våre ikke er like smarte som skolebarn i sammenlignbare land. Jeg tror at økningen i levestandarden i Norge har gjort veldig mange nordmenn vesentlig mer opptatt av egen sikkerhet, og dermed overbeskytter barna slik at de rett og slett blir litt dumme av det. Da jag var 12 hadde jeg sommerjobb i 3 uker som "fergemann" på Lille herber'n i Oslo. En liten "ferge" riktignok, men likevel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter min mening burde barn fra 12 år som tar båtførerprøven få muligheten til å løse inn et jollesertifikat. Barna er under kriminell lavalder, og kan ikke straffes med bøter eller annet. Jollesertifikatet må imidlertid være noe man kan beslaglegge for en periode. Den som kan regelverket og kjører fornuftig som 12 åring bør også belønnes med litt fordeler. Sertifikatet må være en slags øvelseskjørings ordning der foreldre har medansvar. Effekt og fart kan feks. begynne med 6hk/15 knop, og etter etpar år økes til 9,9 hester/25 knop. Uansett for båt under 14 fot.

 

Kanskje greit å sette grensa på 9,9 og ... knop til 14 år, da har man vel et visst straffeansvar(?). 

Link to post
Share on other sites

? Antar du mener her i Norge. Fungerer demokratiet i Norge svært dårlig? 

------

 

Må kikke litt rundt meg. Enten er jeg på feil planet eller så er du det. Vi kan umulig være på samme.

Jeg hadde lovet meg selv å ikke poste mer i denne tråden, men ettersom dette var et direkte spørsmål til meg, og ettersom moderator enda ikke har stengt tråden, får jeg vel skrive noe svar.

 

Ja, uttalelsen var vel egentlig ikke eget verk - det er vel riktig som andre har sagt her at det er basert på et sitat fra Winston Churchill. Et annet sitat som jeg heller ikke husker ordrett og som jeg heller ikke vet hvem står bak ... med politikk og pølser så er det slik at man sover best om natta dersom man ikke vet noe som helst om prossessen!

 

Dagens indirekte demokrati fungerer suboptimalt bl.a. fordi vi ender opp med en politikerrase som først og fremst er eksperter på markedsføring og PR, og som i tillegg er ganske så korrupte (eventuelt bare stokk inkompetente - det er ofte vanskelig å se forskjell på korrupsjon og inkompetanse). Det virker å være gjengs oppfatning at korrupsjon er noe som bare skjer i "land vi ikke ønsker å sammenligne oss med", jeg tror det er veldig naivt.

 

En annen ting er at avgjørelser alt for ofte blir tatt på bakgrunn av irrasjonelle følelser og ikke på harde fakta. Vi ser det jo veldig godt i redningsvestpåbudsdebatten. Vi har selvfølgelig ulike synspunkter på hvor stor effekt et slikt påbud skal ha for å være berettiget. Det burde være mulig å være litt mer enige om hvor store ulemper påbudet medfører. Det tredje burde være en ren faktagreie: hvor mange liv kan man egentlig forvente å berge pr år med et påbud? Det hadde ikke kostet store ressurser å systematisk samle inn data på dette, utarbeide et ganske godt estimat, samt fortsette å analysere data etter at et påbud er innført. Men akk, i stedet synses det villt og hemningsløst. De som fulgte med på prossessen - vel, du liker resultatet bedre enn meg - men selve prossessen, det var jo farse fra ende til annen. Tilsvarende, for å vri det tilbake til trådens utgangspunkt, dagens regler omkring fartsgrenser for barn i båt - det er nok også mer et resultat av synsinger, synsinger og atter synsinger, blandet med meninger og "tenk på et tall".

 

(Kan det tenkes at redningsvestfabrikanter og selgere av plomberte utenbordsmotorer har hatt en finger med i spillet? Det er nok litt vel paranoid å anta at politikerene har blitt kjøpt og betalt i disse sakene, men jeg vil ikke se helt bort i fra at bedrifter eller enkeltpersoner med økonomisk interesse av et redningsvestpåbud faktisk har bidratt med lobby/PR-ressurser i saken).

 

Allikevel finnes det SVJV ingen systemer som virker bedre enn dagens demokrati. Både redningsvestpåbudet og fartsgrenser for barn i båt - reglene er et kompromiss mellom ytterligheter som kunne vært veldig mye værre!

 

Når jeg ser på enkelte av uttalelsene fra fjordgrynt, så må jeg si at det er mye som virker svært bra her i landet. Landets demokratiske system medfører en politikk som ligger et sted mellom Arbeiderpartiet og Høyre; det er bra med en viss treghet og forutsigbarhet, det ville være veldig dumt om alt av tiltak gjort av en utgående arbeiderpartiet gjennom en fireårsperiode plutselig skulle bli sabotert og reversert av en inngående høyreregjering og vice versa. Det er også bra at en lokal ordfører fra Høyre i en kommune som stort sett har hatt ordfører fra Ap ikke uten videre kan gi fritt leide til bygging i strandlinja med det samme han har kommet i posisjon - da ville det ikke vært mye strandlinje igjen til allmennheten! Byggetillatelser er i praksis irreversible, og det er slik sett også en viss asymmetri. Dersom et kommunestyre sier "nei" til utbygging i strandsona, så vil området være disponibelt for allmennheten i fire nye år - men dersom et kommunestyre sier "ja" og resultatet blir eneboliger helt i strandkanten - ja, da vil det kanskje ta mange hundre år før området nok en gang er disponibelt for allmennheten. (og akkurat i slike saker tror jeg korrupsjon er et ganske stort problem - det er nok ikke som i enkelte andre land at man tropper opp med byggesøknaden i den ene hånda og kontanter for "rask og fordelaktig behandling" i den andre hånda, men korrupsjonen kjenner mange former).

 

For å vri det litt tilbake til trådstarters problemstilling - dagens grenser er neppe idelle, men det er sikkert ikke et helt galt kompromiss. En endring i lovgivningen her vil ikke ha irreversible effekter som sådan. Samme med vestpåbudet; jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan bli så emosjonelle om dette påbudet, det er tross alt langt mer reversibelt enn privatisering av strandsonen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Ser at tråden er blitt veldig populær og ikke minst "sporet tilbake" igjen fra ABB og tobakk... Takk for at dere alle delte deres meninger om dette temaet. Tror dessverre ikke det er noe jeg selv kan gjøre for å endre lovverket, men jeg er en ansvarsfull båtfører og kjører 5 knop i 5 knops sonene og holder som oftest ikke mere enn 15-17 knop i båten enda den går MYE raskere.

Hilsen en tilfeldig 13 åring som (endelig?)tok opp dette temaet.

 

PS. Pinkvin tenker rart....... Glad han ikke er faren min (eller din)

Redigert av Ruffen82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guttungen på 13 må klippe plenen for å få bensinpenger til båten.

 

Flott ordning - plenen er alltid dønn strøken - og playstasjonen får hvile.

Bare så du vet har jeg ikke Playstation (blakk, kjøpte båten for egne penger), og faren min "sponser" bensinen min siden jeg betalte hver minste øre av båten.
Link to post
Share on other sites

Vel, i mine øyne er det en viss sammenheng, men skjønner at du ikke ser det poenget.

* Å være sterkt uenig i loven, men allikevel følge den => veldig legitimt.

* Å være sterkt uenig i loven, og bryte den => ikke fullt så legitimt.

* Å være enig i loven, og følge den => ukontroversielt

* Å være enig i loven, men allikevel bryte den => dobbeltmoral

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Problemet er, slik jeg oppfatter det, ikke at ungdommer kjører over lovlig fartsgrense, men heller hvor og når. Ved å sett høyere fartsgrense vil problemen neppe bli mindre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du må være født før 1981, dvs. minst 34 år i dag for å føre båt uten å ha bestått båtførerprøven. Og minstealderen øker for hvert år inntil det gjelder absolutt alle.

Joda, men helt irrelevant i denne sammenhengen. Det som o.b.lix belyste er at en 16-åring uten båtførerprøven har lov til å kjøre fortere enn en 15-åring som har tatt båtførerprøven. Slik burde det vel ikke være?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...