Jump to content

Båtfører under 16 år, maks fartsgrense er for lav


YamahaVmax9.9

Recommended Posts

Er det egentlig slik ? Hvis man skal tro hjerneforskerene, så burde alle barn vært holdt inne i polstrede rom til de var 25. Slik er det jo ikke - heldigvis. Jeg mener unger må få utvikle seg gjennom å møte stadig større utfordringer - gjennom hele oppveksten. Derfor er slike absolutte gfrenser som myndighetene setter - i god intensjon - men allikevel helt ødeleggende. La 13-åringene få kjøre i 25 knop i lettbåten - det må være opp til foreldrene å avgjøre om det er forsvarlig eller ikke.

 

Jeg omtalte kun min erfaring og den forskjellen fra 13 til 20 år jeg har sett..

 

Jeg regner med at du generaliserer ut fra dette tilfellet. Og generelt er jeg helt enig med deg i å la barna finne ut grenser og vurdere hva de tror de klarer - og få noen skrubbsår eller i verste fall brekke et bein må foreldre regne med. Det er ikke vår oppgave å pakke dem inn og polstre barna, bare fordi vi selv ikke tør å ta den risikoen. -Og foreldre kan ha forskjellige grenser og kjenner som regel sitt barn best. Det er veldig store variasjoner, både når det gjelder hva barn tør å prøve seg på og hva deres foreldre tør å se på (eller har tro på at deres egne barn klarer). Noen ganger har jeg sett foreldre si at barnet er redd, mens det er de som er redde. Barnet er bare fryktsomt nysgjerrig og burde få lov til å wskaffe seg mestringserfaring, i stedet for å bli overbevist av sin egen mor om at man "ikke tør".   - Det kan gjelde så enkle ting som å få lov til å klappe en hund.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...