Fiks Startet 13.August.2015 Del på Facebook Startet 13.August.2015 (redigert) Hei! Jeg byttet ut min Saga 27 med en 1988 modell Årø 975 i vår. Ved gjennomgang av båten i forbindelse med kjøpetble det klart at det var behov for en del oppgradering av det elektriske anlegget mm, noe som også ble påpekt av selger. Den første utfordringen var å få en oversikt over installasjonen da det var mye ettermontert ledning og nye sikringer. Jeg postet et spørsmål om det var noen herpå her på Baatplassen som hadde skjemategninger for denne båten, men det var ingen respons på dette. Det var da bare å gå i gang å ta ut sikringer og notere hvilket utstyr som sluttet å fungere slik at jeg kunne begynne å planlegge installasjonen. Jeg fant også mange løse ledningsender og fikk lokalisert hvor den andre enden ved å dra i ledninger som gikk gjennom trekkerør eller ved måling med multimeter. Dette for at jeg kunne fjerne ledningen eller merke den for senere bruk. Jeg vurderte faktisk å bytte ut hele den opprinnelige sikringstavlen tidlig i prosjektet, men jeg valgte å beholde denne da jeg hadde fått en oversikt over hvordan denne var bygd opp Påbegynt rydding ved opprinnelige sikringer Opplegg ved forbruksbatterier. Den hvite ledningen er for 220V landstrøm til kontakten som er rett under luke i selvlensende dørk. Forøvrig var landstrømsopplegget ujordet. Båten er utstyrt med batterimonitor på forbruksbatterier, men den fungerte ikke etter hensikten da minus var koblet bå begge sider av shunt. Hovedkabler fra forbruksbank til opprinnelig sikringstavle var forørig lagt opp uten sikringer. Få ledninger var merket så det var litt av en jobb å finne ut av dette. Opplegg ved starbatteri. Baugpropell og ankervinsj er forsynt fra dette batteriet via felles hovedbryter, Ankervinsj var sikret mens 70 mm2 kabel til baugpropell var usikret og lå løs helt frem til el. motor. Hovedbryter til start og forbruk var en standard batterivelger med funksjon 1 - 2 - begge - av. Det viste seg ved inspeksjon av tilkoblinger på bryter at begge ledninger fra skillerele var festet til samme stud slik at dette ikke fungerte. Hovedbryterene var montert under dekk akter ved startbatteriet, Jeg fant ut at denne plasseringen var upraktisk og bestemte med for å flytte hovedbryterene og sikring til ankervinsj inn skapet under sofa i salongen. Jeg monterte ga opp studboltetil minusledningene, dette for å få minst mulig tilkoblinger på batteripolskoene. Terminering av kabel til startmotor, ikke noe pent syn etter fjerning av tape. Kabel for paralellkobling av forbruksbatteri. Eksempel på bruk av helt feil kabeltype og elendig kobling. Ettermontert sikringsboks under styrestol. Opplegg bak kjøleskap under sikringsboks. En fin blanding av kryssende 12V, 220V og signalledninger. Klamring og stripsing av ledning var svært mangelfull. Ekstra ledninger til utstyr i takkonsoll var lagt opp innenfor vindusstolpe ved styreposisjon. Haugen med overflødig ledning ble større og større. Ledningsopplegg ved styreposisjon. Mye uisolert +ledning og stor fare for kortslutninger. Alle ledninger til bryterpanel ble merket med kursnummer. Ledninger i takkonsoll før rydding. Landsrømsopplegget var et kapittel for seg, Det viste seg at alt var lagt opp uten jording og ved demontering fant jeg denne overgangen fra strøminntak til landstrømskabel: Overgangsledning med hann i begge ender er ikke helt optimalt. I tillegg var strøminntaket kun beregnet for 24V AC, muligens en eller annen strømfordelingsstandard på campingplasser Oppgraderingen ombord har i grove trekk bestått av følgende jobber: Montere nye hovedbrytere til start- og forbruksbatteri samt baugpropeller og ankervins. Flytte sikringsboks fra skap under styrestol til skap under benk i salong og legge opp trekkerør med nye ledninger frem til div utstyr. Legge opp nye ledninger til div utstyr i takkonsoll Legge opp nye ledninger til batterilader Koble til parkeringsspenning til vindusviskere Legge opp ny strømforsyning til radio Legge opp nye ledninger til div 12V strømuttak. Legge opp nye ledninger til lensepumpe og spylepumpe Legge opp nye ledninger til defrostervifte Legge om ledninger til div utstyr for å bruke mesteparten av tilgjengelige sikringer i opprinnelig sikringstavle. Koble opp eksisterende solcellepanel med ny regulator Legge opp nytt landstrømsopplegg. Stort sett ferdig ryddet ved forbruksbatteri med nye batterikasser, Skal bytte til polsko med vingemutter på batteri øverst på bildet. Ferdig ryddet ved opprinnelig sikringstavle Nye hovedbrytere, sikringer til baugpropeller og ankerspill samt flyttet sikringsboks. Batterilader Ferdig ryddet og merket under dashbord. (Bruker Biltema sine kabelmerker) Ryddet i takkonsoll. Ved styreposisjon, kabelkanal skal justeres og festes permanent. Ryddet bak kjøleskap Landstrømssikringer og solcelleregulator. Et gjennomgående problem i båten er mye løse ledninger, bl.a. lå kontrollkablene til baugpropellen løst fra begge styreposisjoner frem til elektromotoren i baug. Den ene ledningen var falt ned mellom septiktanken og tilstøtende skott og jeg måtte bende ut skottet for å få opp igjen ledningen. Redigert 13.August.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) For å få oversikt over anlegget i båten har jeg laget et komplett skjema over 12V installasjonen med sikringstavler, koblingspunkt og bryterpanel. Det var laget et "koblingspunkt" i takkonsollet med 10 elementer for pluss hver med en inngang og 3 utganger og 4 stk elementer for minus som var lasket sammen slik at det er tilgjengelig 15 stk flatstiftkontakter til minusledninger Det var tilsvarende koblingspunkter for pluss- og minusledning i sikringstavle. Sikringene er av type porselens bilsikringer. Dette er ikke optimalt men det får duge i denne omgang. Jeg får evt. bytte til flatstiftsikringer ved en senere anledning. Jeg har også begynt å få laget til fester for kabler til sidepropell. 70 mm kabelen lå løs gjennom motorrommet frem til elektromotoren noe som ikke er gunstig mht. slitasje på isolasjon og fare for kortslutning. Løs kabel under dørk forut Små klosser av kryssfiner er limt til skroget med epoxylim for å få skruefester til monteringsplatene til buntebånd. Signalkabel fra joystick ble lagt i eget trekkerør opp til dashbord. Jeg må finne en løsning på fester i motorrom da avstandstykkene under festeplatene til buntebånd må være 50 mm høy for å legge kablene utenpå motorromsisolasjonen. Redigert 18.August.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Strøm i båt kan mildt sagt være ett sorgens kapittel. Men dette blir jo rett og slett lekkert! Flott arbeide! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Fiks Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Det var mye rustrenninger i styremakinsrommet som jeg trodde kom fra presskoblingene på hydraulikkslangene. Jeg vasket med rustfjerner og oppdaget at det var sprekker i innfestingen til styremaskinen. Det viste seg at store deler av innplastringen til fundamentet var løsnet fra underlaget og kunne enkelt fjernes uten store anstrengelser. Årsaken til sprekkene var rustsprenging da stålplaten som styremaskinen var festet i kun var innstøpt i hver ende slik at fuktighet kunne trenge inn mellom plate og laminat. Det viste seg også at hydraulikkslangene var i meget dårling forfatning og at stålarmeringen var ødelagt av rust i enden mot styremaskinen. Innfesting av styremaskin med sprekker Halvparten av innplastringen er fjernet. Det var ikke effetiv liming mot underlaget da det ikke henger igjen glassfiber etter laminatet som er fjernet og det er rust mellom laminatene. Jeg laget nytt fundament ved å plastre inn en stålplate med gjengehull tilpasset styremaskinen. Stålplaten ble foret opp til riktig høyde med en bit divinycell og polyestersparkel og plastret over med polyester og glassfiber. Underlaget ble slipt rent for topcoat og ruet opp med grovt rondellslipepair i vinkelsiperen. (Mobiltelefon med bilder av dette ligger på 7 meters dyp under båten ) Styremaskinen ble pusset ren med smergelpapir og kuleledd ble movet opp og smurt med grease før montering i båten. Ferdig fundament og nypusset styremaskin med nye slanger. Redigert 19.August.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ved slippsetting av båten var utskifting av bunnveniler på listen over prioriterte oppgaver. Det var lekkasje rundt spindelen på overbordventil fra septiktank og ventilen var veldig treg da den ble kontrollert ved henting av båten. I tillegg var ikke ventilene skiftet av tidligere eier. Jeg bestemte meg også for å skifte ut septikslangene i forbindelse med utskifting av bunnventilene. Ved demontering av ventiler med gjennomføringer viste det seg at gjennomføringene var i god stand, ventilene var dårlige og slangesokkelen til kjølevannsintaket var sprø som knekkebrød. Det var vanskelig å få makt på rørtangen i motorrommet så jegt saget over bunngjennomføringen. Ventil til sjøinntak Ny overbordventil med slange til septik. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 hei! Jeg begynner å få kontroll på det tekniske ombord så det er tid for litt kosmetisk oppussing. En av de tidligere eierne har brukt boremaskinen flittig på akterdekket, det var flere hull etter montering av forskjellig utstyr og bytting av hengsler til dreggluke. Hull etter et ankerspill? Små hull ble rensket opp med en forsenker og fylt med Biltema grå gelcoatsparkel. Hullet etter ankerspillet ble dekket med en bit aluminium dørkeplate. Teakflatene i salongen trenger også en oppshining og jeg har jeg begynte med listene rundt taklukene og pentryseksjonen. Pentryseksjonen før pussing: Detalj av skuffefront, teakoljen har bygget opp film på overflaten. jeg skrapte forsiktig overflaten med en hardmetallskrape fra biltema, pusset lett over med sandpapir før jeg satte inn delene med teakolje og våtslipe med 180 korning våtslipepapir. Ferdig oljet pentryseksjon: Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 For en jobb du gjør!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Blir lekkert det her! Må nesten få fingeren ut å gjøre litt med det kosmetiske på Biamen min og nå. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bodehode Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Ang. det elektriske, alt blir så mye bedre når man får rensket ut og ryddet opp! Meget bra arbeide. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Festina_Lente Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Dette er SÅ BRA!! Virkelig inspirerende for meg når jeg nå skal ta fatt på ferdigstilling av prosjektbåten i vinter. Finish teller! Og foreløpig har jeg ikke gjort dette så fint med det elektriske, mest opptatt av at det skal virke.. Skal hente frem bildene fra din båt underveis så jeg ser hvordan det skal gjøres ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Takker for positive tilbakemeldinger Teaklistene i akterkant av overbygget trengte en oppshining: Listene ble skrapt og pusset med sandpapir før behandling med Benar UVR: Ferdig pusset og oljet: Båten i hjemmehavn: Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Flott arbeid! God inspirasjon for oss som skal igang med vinterprosjekt. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Team Colibri Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Får bare stille meg i køen her og si at dette ble riktig bra. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Fiks Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Lensearrangementet i båten fungerte ikke skikkelig,og trengte en oppgradering. Det er installert 1 stk elektrisk pumpe med nivåbryter og 1 stk manuell pumpe i båten. Den manuelle pumpen er plassert i tankrommet og betjenes gjennom skott i akterkant av lugar. Denne pumpen har en løs 3m lang sugeslange slik at den kan lense fra lugar, tankrom og fra motorrommet. Pumpen fungerte ikke ved første prøving, det viste seg at forbindelse mellom pumpe og sugeslange var utett og det var fremmedlegmer i sugeventilen. Dette ble rettet opp men det viste seg å være problematisk for en person å bruke pumpen alene da enden på sugeslangen ikke holdt seg i ro nede i kjølen. For å løse dettte problemet laget jeg en sugesil av noen rester av syrefast perforert plate som jeg hadde liggende: Silen er laget slik at den passer til bredden i bunn av kjølen. Stussen på sugeslangen er ført ned til 10 mm over bunn i silen slik at pumpen kan suge rommene praktisk talt helt tomme. Silen er også så tung at den holder slangen i ro når jeg pumper. Samtidig som jeg monterte sugesilen skiftet jeg ut sugeslangen da det viste seg at det var noen små hull i denne der pumpen sugde falsk luft. Jeg laget også ny arm til pumpemebranen da plasthylsen til pumpehåndtaket gikk i stykker da jeg skulle lense i forbindelse med avtapping av kjølevann på motoren. Den nye armen ble laget med hylse av rustfritt stårør og braketter av rustfri plate. Den elektriske pumpen fungerte greit, men var ikke skikkelig oppkoblet. Jeg har derfor montert nye ledninger som en del av den elektriske oppgraderingen ombord. Jeg planlegger også å montere en ekstra manuell pumpe i båten. Jeg har liggende en nesten ny 1 1/2" membranpumpe som ble overflødig etter montering av ny septiktank i min forrige båt. Redigert 18.September.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2015 (redigert) Bilde av reparert lensepumpe fra innlegg over: Pumpe med ny arm av rustfritt stål. Jeg har startet med å lage nytt baugspryd til båten, det gamle er laget av teak og ser ikke så fint ut lenger. Den faste baugstigen var også upraktisk da den var i veien ved fortøyning mm. på fordekket. Jeg ønsket også å få montert en ankerrulle på fordekket. Baugspryd med fast stige. Stigen ligger over dreggluken i stuet posisjon Det gamle baugsprydet var for kort til å bli pent på båten. Monterte en sammenleggbar baugstige midlertidig for å få bedre plass på fordekket. Stigen er brukt, demontert fra min brors båt, og var gratis. Fjerning av baugspryd. Baugspryd fjernet. Merking av Divinycell plate. Jeg bestemte med for å støpe baugsprydet rundt en 50 mm divinycell kjerne, sparkle slipe og lakkere med polyuretanlakk, Dette er mye raskere enn å lage en enkel engangsform og støpe delen i denne. Jeg regner med å støpe 3-4 lag 450 grams matte rundt kjernematerialet. Der det er behov for skruefester støper jeg inn stål- eller aluminiumsbrikker som bores og gjenges opp etter støping. Frest ut for baugstige Grovskjært Divinycell, det gjenstår å skjære bue i akterkant, runde av alle kanter og lage hulkiler i recess for baugstige. Prøving på båt. Baugsprydet skal trekkes 3-4 cm akterover og vinkelen skal justeres litt opp i forkant for å følge springen i båten bede. Redigert 19.September.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Oppdatering av baugsprydprosjektet: Klar for støpnig av overside, har sparklet hulkiler for å unngå luft i laminatet.. bruker en bit baderomspanel som forskaling der det ikke er kjerne. Overside ferdig laminert med 3 lag 450 grams matte. Fjernet forskaling før renskjæring av kanter. Renskåret og slipt ned kanter samt felt ned et stykke 12mm aluminiumsplate som skal brukes som skruefeste. Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Flott arbeid du gjør.. Kjenner eg begynner å glede meg til båten kommer i hagen så eg får sette i gang med utbedringer her også Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2015 Fortsatte med baugsprydet i dag: Utsparing for innfelling av enkeltlaminat ved fester for leider og aluminiumsbrikker for innfesting av ankerrulle. Klart for laminering av underside. Aluminiumsbrikker og enkeltlaminat er festet med polyestersparkel. Knær på hver side har egentlig ikke noen funksjon styrkemessig men skal skjæres i fasong for å få en pen avslutning av baugsprydet mot skroget. Ferdig støpt underside, Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.September.2015 Del på Facebook Svart 26.September.2015 Nice ☺er endel arbeid med den plastinga ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 6.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Oppdatering av baugsprydprosjektet: Tilpasset til båten og grovslipt. Tilpassing av recess for dreggrulle. Recess for dreggrull støpt med glassfibersparkel Dreggrull med beslag. Grovsparklet og grovpusset baugspryd og prøving av beslag for dreggrulle. Innfesting av dreggrulle, beslag er skåret ut av aluminiumsvinkel 50x50x5. Skal festes inn med M6 skruer i aluminiumsbrikker som er innstøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 En liten oppdatering av baugsprydprosjektet etter stillstand i vinter: Sarklet og pusset med ferdig boret og gjengede hull for montering på båten. Førrste strøk med Biltema polyuretanmaling Maskering av antisklimønster. Påført maling med sand i antisklimønsteret. Ferdig malt og klart for montering på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Fikk montert baugsprydet på båten i ettermiddag Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Smart ? fint prosjekt å beskrivelse ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Da jeg er ferdig med baugsprydprosjekter er det på tide å starte med neste jobb på båten, som er utskifting av skott mellom lugar og ankerkasse forut. Ved en nærmere gjennomgang av båten viste det seg at skottet var råteskadet. Dette på grunn av dårlig utført plastarbeid ved byggeverkstedet slik at vann kunne trenge inn i toppen av kryssfinerskottet. Dette kan også merkes ved at det er en antydning til litt lukt i innredningen når jeg går inn i salongen. Planen er å lage nytt skott av glassfiberarmert plast, og støpe dette inn slik at ankerkasse er vanntett adskilt fra lugar. Kveldens jobb var å fjerne det ødelagte skottet. Skott under ankerluke Dårlig støping av skott i ankerkase med påfølgende vanninntrengin i kryssfiner. Fjerning av remsing innvendig i ankerkasse med hoggjern. Det var trangt å jobbe gjennom ankerluken men det gikk greit på et vis. Skott mot lugar med råteskader Tidligere eier(e) har forsøkt med en midlertidig reparasjon/ drenering av fukt fra skottet. Remsing mot dekk på lugarsiden av skottet heftet ikke skikkelig til dekket og var derfor lett å fjerne når jeg fikk tak med huggjernet. Fjerning av remsing mot side, mye råtten finer her. Råteskader i skott mot side og dekket på SB side bakside av glassfiberremsing med tydelig dårlig heft og muggangrep. Skottet fjernet. Neste steg blir å sette inn igjen skapdører, tette alle sprekker mellom skrog, dekk og skott i skap, dette for å hindre støvinntrenging i lugar når laminatet skal slipes rent før innplastring av nytt skott. Det gamle skottet er i meget dårlig forfatning men skal brukes som mal for det nye skottet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 1.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2016 Hei! Kveldens jobb var å støpe emne til nytt skott. Det nye skottet skal lages av 10 mm ruteskåret divinycell med 2x450 grams glassfibermatte og polyester på begge sider. Skottet er støpt på en plastbelagt kryssfinerplate ("landbruksplate") skik at begge sider kan støpes i en operasjon. Maskering av støpeplate. Plate ble vokset etter maskering Grovkapping av glassfibermatte. Støping av skall mot støpeplate. Divinycell kjerne limes ned i vått laminat Skott ferdig støpt på begge sider Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.