Jump to content

Prosjekt, oppgradering av elektrisk opplegg mm. i Årø 875.


Fiks

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg byttet ut min Saga 27 med en 1988 modell Årø 975 i vår. Ved gjennomgang av båten i forbindelse med kjøpetble det klart at det var behov for en del oppgradering av det elektriske anlegget mm, noe som også ble påpekt av selger.

Den første utfordringen var å få en oversikt over installasjonen da det var mye ettermontert ledning og nye sikringer. Jeg postet et spørsmål om det var noen herpå her på Baatplassen som hadde skjemategninger for denne båten, men det var ingen respons på dette. Det var da bare å gå i gang å ta ut sikringer og notere hvilket utstyr som sluttet å fungere slik at jeg kunne begynne å planlegge installasjonen.

Jeg fant også mange løse ledningsender og fikk lokalisert hvor den andre enden ved å dra i ledninger som gikk gjennom trekkerør eller ved måling med multimeter. Dette for at jeg kunne fjerne ledningen eller merke den for senere bruk.  Jeg vurderte faktisk å bytte ut hele den opprinnelige sikringstavlen tidlig i prosjektet, men jeg valgte å beholde denne  da jeg hadde fått en oversikt over hvordan denne var bygd opp

 

 

bilde

Påbegynt rydding ved opprinnelige sikringer

 

 

bilde

 

Opplegg ved forbruksbatterier.

Den hvite ledningen er for 220V landstrøm til kontakten som er rett under luke i selvlensende dørk. Forøvrig var landstrømsopplegget ujordet.

Båten er utstyrt med batterimonitor på forbruksbatterier, men den fungerte ikke etter hensikten da minus var koblet bå begge sider av shunt.

Hovedkabler fra forbruksbank til opprinnelig sikringstavle var forørig lagt opp uten sikringer. Få ledninger var merket så det var litt av en jobb å finne ut av dette.

 

 

bilde

 

Opplegg ved starbatteri.

Baugpropell og ankervinsj er forsynt fra dette batteriet via felles hovedbryter, Ankervinsj var sikret mens 70 mm2 kabel til baugpropell var usikret og lå løs helt frem til el. motor.

Hovedbryter til start og forbruk var en standard batterivelger med funksjon 1 - 2 - begge - av. Det viste seg ved inspeksjon av tilkoblinger på bryter at begge ledninger fra skillerele var festet til samme stud slik at dette ikke fungerte. Hovedbryterene var montert under dekk akter ved startbatteriet, Jeg fant ut at denne plasseringen var upraktisk og bestemte med for å flytte hovedbryterene og sikring til ankervinsj inn skapet under sofa i salongen. Jeg monterte ga opp studboltetil minusledningene, dette for å få minst mulig tilkoblinger på batteripolskoene.

 

 

bilde

 

Terminering av kabel til startmotor, ikke noe pent syn etter fjerning av tape.

 

 

bilde

 

Kabel for paralellkobling av forbruksbatteri. Eksempel på bruk av helt feil kabeltype og elendig kobling.

 

 

bilde

 

Ettermontert sikringsboks under styrestol.

 

 

bilde

 

Opplegg bak kjøleskap under sikringsboks. En fin blanding av kryssende 12V, 220V og signalledninger. Klamring og stripsing av ledning var svært mangelfull.

 

 

bilde

 

Ekstra ledninger til utstyr i takkonsoll var lagt opp innenfor vindusstolpe ved styreposisjon.

 

 

bilde

 

Haugen med overflødig ledning ble større og større.

 

 

bilde

 

Ledningsopplegg ved styreposisjon. Mye uisolert +ledning og stor fare for kortslutninger. Alle ledninger til bryterpanel ble merket med kursnummer.

 

 

bilde

 

Ledninger i takkonsoll før rydding.

 

 

Landsrømsopplegget var et kapittel for seg, Det viste seg at alt var lagt opp uten jording og ved demontering fant jeg denne  overgangen fra strøminntak til landstrømskabel:

bilde

 

Overgangsledning med hann i begge ender er ikke helt optimalt. I tillegg var strøminntaket kun beregnet for 24V AC, muligens en eller annen strømfordelingsstandard på campingplasser

 

 

 

Oppgraderingen ombord har i grove trekk bestått av følgende jobber:

 

  1. Montere nye hovedbrytere til start- og forbruksbatteri samt baugpropeller og ankervins.
  2. Flytte sikringsboks fra skap under styrestol til skap under benk i salong og legge opp trekkerør med nye ledninger frem til div utstyr.
  3. Legge opp nye ledninger til div utstyr i takkonsoll
  4. Legge opp nye ledninger til batterilader
  5. Koble til parkeringsspenning til vindusviskere
  6. Legge opp ny strømforsyning til radio
  7. Legge opp nye ledninger til div 12V strømuttak.
  8. Legge opp nye ledninger til lensepumpe og spylepumpe
  9. Legge opp nye ledninger til defrostervifte
  10. Legge om ledninger til div utstyr for å bruke mesteparten av tilgjengelige sikringer i opprinnelig sikringstavle.
  11. Koble opp eksisterende solcellepanel med ny regulator
  12. Legge opp nytt landstrømsopplegg.

bilde

 

Stort sett ferdig ryddet ved forbruksbatteri med nye batterikasser, Skal bytte til polsko med vingemutter på batteri øverst på bildet.

 

bilde

 

Ferdig ryddet ved opprinnelig sikringstavle

 

 

bilde

 

Nye hovedbrytere, sikringer til baugpropeller og ankerspill samt flyttet sikringsboks.

 

 

bilde

 

Batterilader

 

 

bilde

 

Ferdig ryddet og merket under dashbord. (Bruker Biltema sine kabelmerker)

 

 

bilde

Ryddet i takkonsoll.

 

 

bilde

 

Ved styreposisjon, kabelkanal skal justeres og festes permanent.

 

 

bilde

 

Ryddet bak kjøleskap

 

 

bilde

 

Landstrømssikringer og solcelleregulator.

 

 

Et gjennomgående problem i båten er mye løse ledninger, bl.a. lå kontrollkablene til baugpropellen løst fra begge styreposisjoner frem til elektromotoren i baug. Den ene ledningen var falt ned mellom septiktanken og tilstøtende skott og jeg måtte bende ut skottet for å få opp igjen ledningen.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

For å få oversikt over anlegget i båten har jeg laget et komplett skjema over 12V installasjonen med sikringstavler, koblingspunkt og bryterpanel.

 

 

bilde

 

Det var laget et "koblingspunkt" i takkonsollet med 10 elementer for pluss hver med en inngang og 3 utganger og 4 stk elementer for minus som var lasket sammen slik at det er tilgjengelig 15 stk flatstiftkontakter til minusledninger

 

bilde

 

 

Det var tilsvarende koblingspunkter for pluss- og minusledning i sikringstavle.  Sikringene er av type porselens bilsikringer. Dette er ikke optimalt men det får duge i denne omgang.

Jeg får evt. bytte til flatstiftsikringer ved en senere anledning.

 

bilde

 

 

 

 

Jeg har også begynt å få laget til fester for kabler til sidepropell.  70 mm kabelen lå løs gjennom motorrommet frem til elektromotoren noe som ikke er gunstig mht. slitasje på isolasjon og fare for kortslutning.

 

 

bilde

 

Løs kabel under dørk forut

 

 

 

bilde

 

Små klosser av kryssfiner er limt til skroget med epoxylim for å få skruefester til monteringsplatene til buntebånd. Signalkabel fra joystick ble lagt i eget trekkerør opp til dashbord.

 

Jeg må finne en løsning på fester i motorrom da avstandstykkene under festeplatene til buntebånd må være 50 mm høy for å legge kablene utenpå motorromsisolasjonen.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Det var mye rustrenninger i styremakinsrommet som jeg trodde kom fra presskoblingene på hydraulikkslangene.

Jeg vasket med rustfjerner og oppdaget at det var sprekker i innfestingen til styremaskinen. Det viste seg at store deler av innplastringen til fundamentet var løsnet fra underlaget og kunne enkelt fjernes uten store anstrengelser.

Årsaken til sprekkene var rustsprenging da stålplaten som styremaskinen var festet i kun var innstøpt i hver ende slik at fuktighet kunne trenge inn mellom plate og laminat. Det viste seg også at hydraulikkslangene var i meget dårling forfatning og at stålarmeringen var ødelagt av rust i enden mot styremaskinen.

 

bilde

 

Innfesting av styremaskin med sprekker

 

 

 

bilde

 

Halvparten av innplastringen er fjernet. Det var  ikke effetiv liming mot underlaget da det ikke henger igjen glassfiber etter laminatet som er fjernet og det er rust mellom laminatene.

 

 

Jeg laget nytt fundament ved å plastre inn en stålplate med gjengehull tilpasset styremaskinen. Stålplaten ble foret opp til riktig høyde med en bit divinycell og polyestersparkel og plastret over med polyester og glassfiber. Underlaget ble slipt rent for topcoat og ruet opp med grovt rondellslipepair i vinkelsiperen. (Mobiltelefon med bilder av dette ligger på 7 meters dyp under båten :diving: )

Styremaskinen ble pusset ren med smergelpapir og kuleledd ble movet opp og smurt med grease før montering i båten.

 

bilde

 

Ferdig fundament og nypusset styremaskin med nye slanger.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Ved slippsetting av båten var  utskifting av bunnveniler på listen over prioriterte oppgaver. Det var lekkasje rundt spindelen på overbordventil fra septiktank og ventilen var veldig treg da den ble kontrollert ved henting av båten. I tillegg var ikke ventilene skiftet av tidligere eier. Jeg bestemte meg også for å skifte ut septikslangene i forbindelse med utskifting av bunnventilene.

Ved demontering av ventiler med gjennomføringer viste det seg at gjennomføringene var i god stand, ventilene var dårlige og slangesokkelen til kjølevannsintaket var sprø som knekkebrød.

 

 

 

bilde

 

Det var vanskelig å få makt på rørtangen i motorrommet så jegt saget over bunngjennomføringen.

 

 

 

 

bilde

 

Ventil til sjøinntak

 

 

 

bilde

 

Ny overbordventil med slange til septik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 4 uker senere...

hei!

 

Jeg begynner å få kontroll på det tekniske ombord så det er tid for litt kosmetisk oppussing.

 

En av de tidligere eierne har brukt boremaskinen flittig på akterdekket, det var flere hull etter montering av forskjellig utstyr og bytting av hengsler til dreggluke.

 

bilde

 

 

 

Hull etter et ankerspill?

 

bilde

 

 

Små hull ble rensket opp med en forsenker og fylt med Biltema grå gelcoatsparkel.

 

bilde

 

 

 

 

Hullet etter ankerspillet ble dekket med en bit aluminium dørkeplate.

 

bilde

 

 

 

Teakflatene i salongen trenger også en oppshining og jeg har jeg begynte med listene rundt taklukene og pentryseksjonen.

 

Pentryseksjonen før pussing:

 

bilde

 

 

Detalj av skuffefront, teakoljen har bygget opp film på overflaten.

bilde

 

 

jeg skrapte forsiktig overflaten med en hardmetallskrape fra biltema, pusset lett over med sandpapir før jeg satte inn delene med teakolje og våtslipe med 180 korning våtslipepapir.

 

 

 

Ferdig oljet pentryseksjon:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Lensearrangementet i båten fungerte ikke skikkelig,og trengte en oppgradering.

Det er installert 1 stk elektrisk pumpe med nivåbryter og 1 stk manuell pumpe i båten.

Den manuelle pumpen er plassert i tankrommet og betjenes gjennom skott i akterkant av lugar. Denne pumpen har en løs 3m lang sugeslange slik at den kan lense fra lugar, tankrom og fra motorrommet.

Pumpen fungerte ikke ved første prøving, det viste seg at  forbindelse mellom pumpe og sugeslange var utett og det var fremmedlegmer i sugeventilen. Dette ble rettet opp men det viste seg å være problematisk for en person å bruke pumpen alene da enden på sugeslangen ikke holdt seg i ro nede i kjølen. For å løse dettte problemet laget jeg en sugesil av noen rester av syrefast perforert plate som jeg hadde liggende:

 

bilde

 

Silen er laget slik at den passer til bredden i bunn av kjølen. Stussen på sugeslangen er ført ned til 10 mm over bunn i silen slik at pumpen kan suge rommene praktisk talt helt tomme. Silen er også så tung at den holder slangen i ro når jeg pumper. Samtidig som jeg monterte sugesilen skiftet jeg ut sugeslangen da det viste seg at det var noen små hull i denne der pumpen sugde falsk luft.

Jeg laget også ny arm til pumpemebranen da plasthylsen til pumpehåndtaket gikk i stykker da jeg skulle lense i forbindelse med avtapping av kjølevann på motoren. Den nye armen ble laget med hylse av rustfritt stårør og braketter av rustfri plate.

Den elektriske pumpen fungerte greit, men var ikke skikkelig oppkoblet. Jeg har derfor montert nye ledninger som en del av den elektriske oppgraderingen ombord.

Jeg planlegger også å montere en ekstra manuell pumpe i båten. Jeg har liggende en nesten ny 1 1/2" membranpumpe som ble overflødig etter montering av ny septiktank i min forrige båt.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Bilde av reparert lensepumpe fra innlegg over:

 

bilde

 

Pumpe med ny arm av rustfritt stål.

 

 

 

Jeg har startet med å lage nytt baugspryd til båten, det gamle er laget av teak og ser ikke så fint ut lenger. Den faste baugstigen var også upraktisk da den var i veien ved fortøyning mm. på fordekket.

Jeg ønsket også å få montert en ankerrulle på fordekket.

 

 

bilde

 

Baugspryd med fast stige. Stigen ligger over dreggluken i stuet posisjon

 

 

 

 

 

 

bilde

 

Det gamle baugsprydet var for kort til å bli pent på båten.

 

 

 

bilde

 

Monterte en sammenleggbar baugstige midlertidig for å få bedre plass på fordekket. Stigen er brukt, demontert fra min brors båt, og var gratis.

 

 

 

bilde

 

Fjerning av baugspryd.

 

 

 

bilde

 

Baugspryd fjernet.

 

 

 

bilde

 

Merking av Divinycell plate. Jeg bestemte med for å støpe baugsprydet rundt  en 50 mm divinycell kjerne, sparkle slipe og lakkere med polyuretanlakk,

Dette er mye raskere enn å lage en enkel engangsform og støpe delen i denne. Jeg regner med å støpe 3-4 lag 450 grams matte rundt kjernematerialet.

Der det er behov for skruefester støper jeg inn stål- eller aluminiumsbrikker som bores og gjenges opp etter støping.

 

 

 

 

bilde

 

Frest ut for baugstige

 

bilde

 

Grovskjært Divinycell, det gjenstår å skjære bue i akterkant, runde av alle kanter og lage hulkiler i recess for baugstige.

 

 

 

bilde

 

Prøving på båt. Baugsprydet skal trekkes 3-4 cm akterover og vinkelen skal justeres litt opp i forkant for å følge springen i båten bede.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Oppdatering av baugsprydprosjektet:

 

 

bilde

Klar for støpnig av overside, har sparklet hulkiler for å unngå luft i laminatet.. bruker en bit baderomspanel som forskaling der det ikke er kjerne.

 

 

bilde

Overside ferdig laminert med 3 lag 450 grams matte.

 

 

bilde

Fjernet forskaling før renskjæring av kanter.

 

 

bilde

Renskåret og slipt ned kanter samt felt ned et stykke 12mm aluminiumsplate som skal brukes som skruefeste.

Link to post

Fortsatte med baugsprydet i dag:

 

bilde

Utsparing for innfelling av enkeltlaminat ved fester for leider og aluminiumsbrikker for innfesting av ankerrulle.

 

 

bilde

Klart for laminering av underside. Aluminiumsbrikker og enkeltlaminat er festet med polyestersparkel. Knær på hver side har egentlig ikke noen funksjon styrkemessig men skal skjæres i fasong  for å få en pen avslutning av baugsprydet mot skroget.

 

 

bilde

Ferdig støpt underside,

Link to post
  • 2 uker senere...

Oppdatering av baugsprydprosjektet:

 

bilde

 

Tilpasset til båten og grovslipt.

 

 

 

bilde

 

Tilpassing av recess for dreggrulle.

 

 

 

bilde

 

Recess for dreggrull støpt med glassfibersparkel

 

 

 

bilde

Dreggrull med beslag.

 

 

 

bilde

 

Grovsparklet og grovpusset baugspryd og prøving av beslag for dreggrulle.

 

 

 

bilde

 

Innfesting av dreggrulle, beslag er skåret ut av aluminiumsvinkel 50x50x5. Skal festes inn med M6 skruer i aluminiumsbrikker som er innstøpt.

 

 

 

Link to post
  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering av baugsprydprosjektet etter stillstand i vinter:

 

bilde

 

Sarklet og pusset med ferdig boret og gjengede hull for montering på båten.

 

 

bilde

 

Førrste strøk med Biltema polyuretanmaling

 

 

bilde

 

Maskering av antisklimønster.

 

 

bilde

 

Påført maling med sand i antisklimønsteret.

 

 

bilde

 

Ferdig malt og klart for montering på båten.

Link to post

Da jeg er ferdig med baugsprydprosjekter er det på tide å starte med neste jobb på båten, som er utskifting av skott mellom lugar og ankerkasse forut.

Ved en nærmere gjennomgang av båten viste det seg at skottet var råteskadet. Dette på grunn av dårlig utført plastarbeid ved byggeverkstedet slik at vann kunne trenge inn i toppen av kryssfinerskottet.

Dette kan også merkes ved at det er en antydning til litt lukt i innredningen når jeg går inn i salongen.

 

Planen er å lage nytt skott av glassfiberarmert plast, og støpe dette inn slik at ankerkasse er vanntett adskilt fra lugar. Kveldens jobb var å fjerne det ødelagte skottet.

 

bilde

Skott under ankerluke

 

 

bilde

 

Dårlig støping av skott i ankerkase med påfølgende vanninntrengin i kryssfiner.

 

 

 

bilde

 

Fjerning av remsing innvendig i ankerkasse med hoggjern. Det var trangt å jobbe gjennom ankerluken men det gikk greit på et vis.

 

 

bilde

 

Skott mot lugar med råteskader

 

 

bilde

 

Tidligere eier(e) har forsøkt med en midlertidig reparasjon/ drenering av fukt fra skottet.

 

 

 

 

bilde

 

Remsing mot dekk på lugarsiden av skottet heftet ikke skikkelig til dekket og var derfor lett å fjerne når jeg fikk tak med huggjernet.

 

 

bilde

 

Fjerning av remsing mot side, mye råtten finer her.

 

 

bilde

 

Råteskader i skott mot side og dekket på SB side

 

 

bilde

 

bakside av glassfiberremsing med tydelig dårlig heft og muggangrep.

 

 

bilde

 

Skottet fjernet. Neste steg blir å sette inn igjen skapdører, tette alle sprekker mellom skrog, dekk og skott i skap, dette for å hindre støvinntrenging i lugar når laminatet skal slipes rent før innplastring av nytt skott.

 

 

bilde

 

Det gamle skottet er i meget dårlig forfatning men skal brukes som mal for det nye skottet.

 

 

Link to post

Hei!

 

Kveldens jobb var å støpe emne til nytt skott. Det nye skottet skal lages av 10 mm ruteskåret divinycell med 2x450 grams glassfibermatte og polyester på begge sider. Skottet er støpt på en plastbelagt kryssfinerplate ("landbruksplate") skik at begge sider kan støpes i en operasjon.

 

bilde

 

Maskering av støpeplate. Plate ble vokset etter maskering

 

 

bilde

 

Grovkapping av glassfibermatte.

 

 

bilde

 

Støping av skall mot støpeplate.

 

 

bilde

 

Divinycell kjerne limes ned i vått laminat

 

 

bilde

 

Skott ferdig støpt på begge sider

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...