Jump to content

Prosjekt, oppgradering av elektrisk opplegg mm. i Årø 875.


Fiks

Recommended Posts

har fått jobbet med båten et par kvelder denne uken.

 

mandag kveld fikk jeg slipt sider og under dekk der det nye skottet skal plastes fast. Jeg tapet over sprekker mellom skrog og skott i skap mot lugar samt at jeg også tapet skapdørene for å unngå å få støv inn i lugaren.

Området ble slipt med vinkelsliper og 24 korning rondell. All sliping ble gjort gjennom dreggluken og det var umulig å se hva jeg gjorde da jeg skulle slipe sidene og dekket helt ytterst i ankerkassen.

 

bilde

 

Ferdig slipt i BB side, Det er ikke så fint ytterst helt oppe under dekk men det får holde i denne omgang.

 

 

bilde

 

Ferdig slipt mpot bunn i ankerkasse

 

 

I dag fortsatte jeg med å merke opp og grovskjære skottet og tilpasse skottet til skroget. jeg har forøvrig delt skottet i to deler for å få det inn gjennom skapdør i skott mot lugar.

 

bilde

 

Merking av skott.

 

bilde

 

Grovskjært skott

 

 

bilde

 

Prøving av skott

 

 

bilde

 

Den største delen av skottet ferdig tilpasset.

 

 

Neste steg er å tilpasse den delen av skottet som skal inn på BB side, sparkle hulkil mellom skott og side/dekk og remse fast skottet med 2x 450 grams glassfiberduk på fremside og 1 x 450 grams glassfiberduk på bakside,

Link to post

Har fåttt gjort en del mer med ankerkassen de siste dagene:

 

bilde

 

Sliping av kanter på skott før innstøping for å få god heft ved innplastring av skottet. Vasket også skott og skrog med aceton der det skal festes inn med glassfiberremsing.

 

 

bilde

 

Sparklet hulkil  i overgand skott og skrog  ankerkasse

 

 

bilde

 

Sparklet hulkil på baksiden av skott

 

 

bilde

 

Ferdig støpt på baksiden, skal avslutte med hvit Biltema polyuretanlakk invendig i skapet.

 

 

bilde

 

Detalj bakside av skott. Det var trangt og vanskelig tilkomst inne i skapet og jeg måtte dele opp glassfiberremsene i mindre biter for å kunne arbeide med disse i overgangen mellom skott og dekk. (Våt glassfiberduk ramler fort ned igjen :worry:)

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Støpte ferdig på fremsiden av skottet i går kveld. I kveld har jeg støpt inn en trekantet bit av enkeltlaminat i SB side av ankerkassen for å holde på plass bergkiler og hammer.

Regner med at ankerkassen kan pusses innvendig med sandpapir for å fjerne skalrpe glassfiberfliser og males i løpet av helgen.

 

bilde

 

 

 

bilde

Nytt skott og holder for bergkiler mm. sett mot SB side.

Link to post

Reserveanker med blytau og bergkiler mm på plass i nyrenovert ankerkasse.

 

bilde

 

 

Jeg fortsatte i dag med neste prosjekt, justering av plassering av ankervinsj og bygging av kasse til ankerline under ankervinsjen.

Jeg skal flytte ankervinsjen opp så mye som mulig for å få mest mulig klaring under vinsj til ankerlinen.

 

 

bilde

 

Relativt ny Engbo ankervinsj og balje til ankertau.

 

bilde

 

Bakside av innfesting til ankervinsj, det viste seg at taukassen akter var i like dårlig forfatning som ankerkassen forut så jeg bestemte meg for å rive hele kassen og bygge ny kasse i enkeltlaminat.

Eksisterende kryssfiner var til dels gått over til matjord og mosen har allerede fått gode vekstmuligheter på skottet.

 

 

bilde

 

Vinsj demontert. Det viste seg at det var unødvendig å ta av hjul og deksel på vinsjen da det var gjenger i girhus for fundamentsboltene og disse kunne skrues ut fra baksiden av skottet.

 

bilde

 

Gjennområtten kryssfiner bak ankervinsj.

 

 

 

bilde

 

Gjennomvåt kryssfiner i bunn av kasse.

 

 

bilde

 

Ferdig revet og klar for sliping.

 

Jeg planlegger å lage den nye taukassen litt smalere (Bredde litt større enn bredde på luke) slik at det blir lettere å få til en skikkelig innstøping av nye skott innvendig i kassen.

Innfestingen til vinsjen skal integreres i taukassen og blir delvis laminert med roving.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Har fått jobbet litt mer med taukassen i helgen.

 

bilde

 

Merking av bunn til kasse, kassen er bygget opp av enkeltlaminat som er kapp fra et styrehus som min bror har bygget. All gelcoat og sparkelrester mm. skal slipes vekk før innstøping.

 

 

bilde

 

Grovtipassing av deler. Har flyttet bunn i kasse opp ca. 8 cm etter at dette bildet ble tatt. Dette for å få bedre plass til senere demontering og montering av eksosslange. Eksosslangens svanehals går helt opp til bunn av kassen. En annen fordel med å løfte bunn i kassen er at det blir enklere å få tak i tauverk etc. solmligger i kassen.

 

 

 

bilde

 

Ferdig tilskårne og slipte deler til kasse.

 

 

bilde

 

Montering av deler til kasse med smeltelim. Jeg har delt frontskottet i tre deler for å få god tilkomst ved laminering innvendig i kassen. Jeg ønsker å ha god kvalitet på laminatet, spesielt i innfestingen til ankervinsjen.

Plate i senter har god tilkomst for innstøping gjennom tauluke i dollbord.

 

 

 

bilde

 

Ferdig sparklet og slipt, klar for innstøping.  Regner med å støpe 2 -3 lag 450 grams matte innvendig og 1 lag 450 grams matte utvendig på kasse.

Området ved innfesting av ankersvinsjen skal forsterkes med et par lag roving.

Link to post

En liten oppdatering av prosjekttråden med denne ukens kveldsarbeider:

 

bilde

 

Klargjøring av glassfibermatter og roving for støping innvendig og delvis utvendig på kasse. jeg river alltid glassfibermattene for å få en jevn overgang i skjøter og overlapper.

 

 

bilde

 

Kasse støpt innvendig og i begge sider utvendig

 

bilde

 

Detalj innvendig mot sider

 

 

bilde

 

Detalj ved innfesting av ankervinsj. Har støpt ekstra lag med roving og med god overlapp mot skroget for å få god innfesting av vinsjen.

 

 

bilde

 

Kasse ferdig støpt innvendig og utvendig.

 

Neste trinn er å lage to små skott ved ankervinsjen for å få et rom til stuing av blytauet.

 

 

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har jobbet med skott til stuing av blytauet de siste dagene.

 

 

bilde

 

Pappmal til merking før grovskjæring av skottene.

 

 

bilde

 

Merking av skott på enkeltlaminat (Rest fra et lokalt båtbyggeri.) Størrelse på kasse er tilpasset tilgjengelig material.

 

 

bilde

 

Tilpassing mot skrog av skott i kasse.

 

bilde

 

Tilpassing av fester til kasse, fester limes med smeltelim og hulkiler sparkles med polyestersparkel før innstøping

 

 

bilde

 

Innstøping av fester til kasse

 

 

bilde

 

Innstøping av spor til "bingebord". Skal bruke 120x30 terassebord for å lage en binge under halvdekket akter til fendere etc.

Bruker bord til dette slik at bingen blir lett å fjerne for tilkomst til luke over styremaskin.

 

 

 

bilde

 

Sammenstøping av skott i kasse med spor til "bingebord"

 

 

Samtidig med dette arbeidet har jeg også oppgradert ankerrullen akter.

 

bilde

 

Den gamle ankerrullen var av feil type og  ikke skikkelig innfestet til badeplattformen. Rullen var festet med en gjennomgående skrue til rammen i akterkant ellers var den skrudd fast i teakspilene som var mer eller mindre løse.

 

bilde

 

Vurderte å modifisere den gamle rullen men jeg fant ut at det ville bli et lappverk med der jeg måtte lage mellomplater av rustfritt stål mm for å få montasjen slik jeg ville ha den.

Endte derfor opp med å kjøpe en ny Engbo plattformrull. Jeg brukte forøvrig vangene fra den gamle baufstigen til forsterkning unde badeplattformen. Disse var laget av relativt kraftig rustfritt firkantrør og var ferdig med skrådde ender.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

De siste dagers arbeid med taukasse og ankervinsj akter.

 

 

bilde

 

Slipt ren kanter og klargjort for påføring av topcoat.

 

 

bilde

 

Påført topcoat. (Biltema Gelcoat tilsatt 3%voksløsning.)

 

 

bilde

 

Påført topcoat, jg planlegger å male sider og dørk ater med polyuretanlakk sener for å få lik farge over alt.

 

 

bilde

 

Hull for innfesting av ankerspill.

 

 

bilde

 

Ankerspill ferdig montert. Det som gjenstår er å justere litt på hull i skroger for ankertauetsom må må utvides litt nedover og mot BB,

skjære til terassebord for å lage binge til fendere ved siden av kassen til ankertauet samt påføre topcoat innvendig i taukasse under halvdekket.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

Jeg har ikke gjort noe med båten i vinter men nå var det på tide å tenke på slippsetting og diverse arbeider.

 

En av jobbene som var planlagt var utskifting av simmeringer i pakkboksen til propellakselen. Dette på grunn av at en tidligere eier av båten har montert en smørenippet i lokket til smørekoppen noe som indikerte at det var fylt for mye grease i pakkboksen. I tillegg så kom det mye vann opp gjennom smørekoppen da jeg tok av lokket for å fylle på grease så det var tydelig at simmeringene var defekte.

 

58ed55629d8d4_Overhalingpropellhylse0.jpg.0a5744d28ab0d9d457353d293364afa2.jpg

Slippsetting søndag

 

58ed5568518c8_Overhalingpropellhylse1.jpg.cd75b0eb53bda0e196bb0434c45cc420.jpg

Det har lekker ut grease gjennom forre simmering.

 

 

58ed556f5bc03_Overhalingpropellhylse2.jpg.0d78df652e58c148a27a141df10e77a6.jpg

Smørenippel i lokk til greasekopp.

 

 

58ed557b42da5_Overhalingpropellhylse3.jpg.9f3132ada0356a695a35ae71c2099d56.jpg

Propellaksel demontert fra akselflens.

 

Etter demonteringen oppdaget jeg at det ikke bare var pakkboksen det var problemer med. Det viste seg at cutlesslageret var fullstendig ødelagt. Noe som ikke ble oppdaget ved kjøp av båten da det ikke var noe slark i lageret.

 

 

58ed55860663b_Overhalingpropellhylse5.jpg.9ea6b177d03e58449a59e5e2447ccb6d.jpg

Deformert simmering. I tillegg var aktre simmering fullstendig utslitt.

 

58ed557f4b82d_Overhalingpropellhylse4.jpg.d48db0684fa37bd4367f042465198641.jpg

Det er ikke mye igjen av cutlesslageret. Fundere på hva som har ødelagt dette selv om 29 år og 4350 timer sier sitt.

 

Da cutlesslageret erfaringsmessig står godt fast i stevnflensen fant jeg ut at det enkleste var å dele lageret med et baufilblad for å få dette ut.

Gummien var så løs at jeg klarte å fjerne denne før jeg delte messingforingen.

 

58ed55dc8f131_Overhalingpropellhylse6.jpg.c30caeb302ab56caf91b6cc89db515f3.jpg

Demontert lager.

 

58ed55e0ba494_Overhalingpropellhylse8.jpg.6c6a0658a1aaf698d8c78e3638dfc3f3.jpg

 

Nye deler innkjøpt i dag, total kostnad kr. 1761,- innkjøpt hos Brammer, Best Marine og Maritim i Bergen.

 

Planlegger å få montert nye deler, vasket og polert skroget og bunnsmurt båten i løpet av påsken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Fikk gjort ferdig jobben med propellanlegget i løpet av påsken.

 

58f52a7cdf50a_Overhalingpropellhylse9.jpg.4254d32fb81d17aeeba7f1a43a5c553c.jpg

Montering av nytt cutlesslager. Det viste seg at det var en relativ tran pasning i stevnflensen og lageret måtte drives inn med en liten slegge. Kom på litt for sent at litt olje på lageret hadde forenklet inndrivingen.

 

58f52a7c38331_Overhalingpropellhylse10.jpg.3e2db3bc4e372fc9fd8cc999791c272f.jpg

Prøving av propellaksel. Det var  55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene.

 

58f52a7b800a6_Overhalingpropellhylse11.jpg.17a83d8c36472112daf40d2f73772b99.jpg

Kapping av propellaksel. La et papirark rundt akselen og merket rundt kanten av dette for å få et vinkelrett kutt.Saget et spor langs merket før jeg sagde gjennom akselen.

Passet også på å fjerne grader på akselenden slik at simmeringer ikke skulle bli skadet ved montering av pakkboksen.

 

58f52e295cc12_Overhalingpropellhylse14.jpg.ca7cce86d3ba2897bb25679c0d9a41a6.jpg

Pakkboks montert. Satte først inn akselen, så langt frem som det viser på bildet, og monterte pakkboksen etterpå for å unngå skade på simmeringer.

 

58f52a7a43c4f_Overhalingpropellhylse13.jpg.2932ae82f069732fe13bfbbfa396f325.jpg

Aksel ferdig montert, Skruer i klemflens ble trukket til med moment i to omganger iht. monteringsanvisning fra Aquadrive. Slitespor i aksel i forkant av pakkbokshar god avstand til simmering.

 

58f52a7ad2373_Overhalingpropellhylse12.jpg.671be6707204f06f53cf2544a3cecb23.jpg

Ny greasekopp med slange ble montert for å slippe å ta opp dørk over pakkboks når jeg skal smøre.

 

Ved prøvekjøring etter sjøsetting viste det seg at pakkboksen ble så varm at det ikke gikk an å ta på denne. Demonterte greaseslange fra pakkboksen for å sjekke om det var for mye grease der samt at slangeklemmer på gummislangemellom pakkboks og hylserør ble løsnet for å fjerne luft i hylserøret. Det viste seg at dette var effektivt og pakkboksen ble ikke varm på neste tur med båten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Skulle nok hatt akselen ute for inspeksjon av lager og pakkboks på Biamen og. Renger med det ikke har blitt gjort siden båten var ny. Meeeeen det får bli neste vinter.... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 8 måneder senere...

Har ikke tatt meg tid til å oppdatere dette emnet siden april men har fått gjort noen mindre jobber etter dette.

 

Fikk først problemer med oljelekkasje fra rattpumpen til den utvendige styreposisjonen med ojesøl på skott og dørk.

 

Fant  serienummeret på pumpen og tok et par mål på pumpehuset og sendte informasjonen til NorWest AS for å bestille deler De kunne ikke gi en sikker identifikasjon av pumpen og jeg avventet med bestilling der. Basert på tegning i instruksjonsboken antok jeg at min pumpe var en variant av H58 pumpen til Tenfjord og at tetningen var lik på disse pumpene. Tok sjansen på at dimensjon på tetningen i delelisten var riktig og kjøpte ny tetning hos Brammer i Bergen.

 

Det var tydelig at tetningen har blitt skiftet tidligere da denne var limt inn i pumpehuset med epoxylim sam at kanten rundt tetningen var skadet av verktøy.

 

5a4181fedd44b_Rattpumpe1.jpg.0e3f0b4f0c561f938dba722385d11d4f.jpg

 

Da det er en omfattende jobb å ta ut rattpumpen bestemte jeg meg for å skifte tetningen med pumpen på plass. Jeg fikk slått løs tetningen radielt med et skrujern og hammer, boret et lite hull i tetningsringen og satte inn en liten karrosseriskrue for å få trekke den ut.

 

Det var litt riper i akslingen og jeg pusset ned tetningsflaten med 240 og 400 koring våtslipepapir For å hindre at  slipestøv trengte inn i pumpen brukte jeg en fille som tetning mellom aksel og pumpehus.

 

5a418634a78fa_Rattpumpe2.jpg.8ef41350cee97ae9d68f14dc56c74565.jpg

 

 

Ferdig pusset akseltapp:

5a418706f3856_Rattpumpe3.jpg.7800f63471baaff2d6a7fbe7c9066737.jpg

 

Det viste seg at boring i pumpehuset for tetningen var litt romslig slik at jeg måtte lime inn den nye tetningen på samme måte som den forrige tetningen var montert.

 

Kort tid etter at lekkasjen på rattpumpen var reparert oppdaget jeg at det var olje i lensevannet fra stuerommet akter. Da det er skott mellom motorrom og stuerom så var det klart at eneste kilden for oljesølet var styresylinderen.

 

5a418cab9c0f6_Styresylinder1.jpg.3b3fdd14d5a404585c59bcf6e12114e0.jpg

 

Oljesøl fra tetning i brakett enden av sylinderen.

 

For å slippe å tappe ned all oljen i styremaskinen skrudde jeg sammen slangene med en M12 bolt og 3 stk fiberpakniner ette ajt slangene var løsnet fra styresylinderen. For ørig anbefaler jeg å løse stempelstang fra rorkult før demontering av slanger, da det blir mye mindre oljesøl på denne måten. (Lært dette på den harde måten)

 

5a418ac84719e_Styresylinder2.jpg.0e1be67f7e24f35926c7ce4df4245e3a.jpg

 

Bestilte komplett service kit fra NorWest AS

 

5a418ad24fc00_Styresylinder3.jpg.19e8cdbee729724be77a054f77127f01.jpg

 

Spente opp styremaskinen i skrustikke for å demontere denne. Sylinderrøret løsnet lett i den enden som var spent opp i skrustikken mens den andre ende var såpass fast at delen måtte varmes forsiktig med propanbrenner for å få den til å løsne. Da denne enden skulle løses måtte jeg spenne fast sylinderrørert i skrustikke, dette måtte gjøres med forsiktighet for at ikke røret skulle bli klemt ovalt.

 

5a418ad335764_Styresylinder4.jpg.9e9522979bef317fdec75333c3643636.jpg

 

Demontet styresylinder.

5a418ad4099c3_Styresylinder5.jpg.f77a20072a281278fe7e36c137834140.jpg

 

Alt ble gjort grundig rent før montering. Jeg brukte låsevæske på alle gjengeforbindelser  ved sammensetting av sylinderen.

Var forøvrig uheldig med sammensettingen og fikk en liten lekkasje i ene enden av røret. Regner med at en av O-ringene mellom rør og endestykker fikk skade under monteringen. Skiftet derfor denne ut med en av de gamle ringene og monterte på nytt.

Etterfylling av olje og lufting av systemet gikk relativt greit og jeg har ikke sett noen nye lekkasjer frem til nå.

 

 

Link to post
  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

En oppgradering av varmeapparatinstallasjonen har vært et av prosjektene i båten i vår.

 

Varmeapparatet var byttet av forrige eier i 2013 men jeg var ikke fornøyd med installasjonen som hadde en del mangler bl.a:

 

  • For liten lyddemper på varmluftsslange slik at diameter var strupet med fra 90 til 65 mm,
  • Eksosslange med lyddemper var for lang slik at den ble presset med mot dørk under varmeapparat med påfølgende sviskader i dørk.
  • Eksosslange var montert uten overgangsstuss mot varmeapparat slik at det ikke var tett forbindelse til varmeapparatet.
  • Varmluftsslange lå inntil påfyllingsslange for fersvann slik at denne var skadet av varme.
  • Luftslange til motorrom var surret med tau for å holde den vekk fra eksosslange

 

I tillegg var varmeapparatet montert nede i sofaen i salongen med dårlig tilkomst fra toppen av benken. Tilkomst til ferskvannstanken er gjennom luke i dørken under varmeapparatet slik at det var praktisk talt umulig å komme til tanken for å rengjøre denne.

 

30360387_Varmeapparat1.jpg.5e182d6ad436400894d78ae289544baa.jpg

Rom for varmeapparat under sofa i salong.

 

905923508_Varmeapparat2.jpg.72c720d8ead7dd7b8eac9e66d5870c87.jpg

Skade på ferskvannspåfylling

 

 

69179687_Varmeapparat3.jpg.c34e37e94e7d62a42e4bfaf0baa03cbc.jpg

Innsugingsslange for luft  med kreativ tilpassing til skroggjennomføring.

 

1795968007_Varmeapparat4.jpg.707cad6d86566aa788d15e6cc89475cf.jpg

Overgang mellom eksosslange og varmeapparat mangler.

 

1660161563_Varmeapparat5.jpg.111be6fa8741c15a8c23b52a9a2a5cd0.jpg

For å få bedre tilkomst fant jeg ut at det var hensiktsmessig med en luke mellom stikkøye og rom for varmeapparatet. Dett ville også gi en grei tilkomst for rengjøring av ferskvannstank.

 

 

509521982_Varmeapparat6.jpg.b27376a0e3e4dba2f8fed8138c85156f.jpg

Ny åpning i skott, utskifting av påfyllingsslange for fersvann påbegynt.

 

 

 

1097166122_Varmeapparat8.jpg.8497d8dfe0909d0f933025c356b30162.jpg

Installasjon av varmeapparat ferdig med nye varmluftslanger med 90 mm Y stykke og 90mm innløp til salong og 65 mm slange til lugar.

Eksosslange er ny med ny isolasjonsstrømpe.

 

På grunn av begrenset plass i rommet var det ikke plass til lyddemper på eksosrør og varmluftslange dette betyr at det er en del støy fra varmeapparatet når det går på full effekt.

 

622635462_Varmeapparat9.jpg.598e506baafc459df12437b083495cfa.jpg

Ny luke montert i skott i akterkant av stikkøy.

 

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Er en stund siden siste oppdatering, men nå har jeg fått fikset opp pyntestripe og dekor på båten.

 

518754195_Dekor1.jpg.18c76cff76aab58774f0a83076ca7c71.jpg

Blå stripe var malt i en litt for lys blåfarge og den var begynt å flasse enkelte steder. Den var også malt med enkomponent maling.

 

 

1077447038_Dekor2.jpg.530398ffa83764141caae4ad4ad8658a.jpg

Det viste seg at gelcoaten ikke var mattslipt under malingen og nesten alt malingen ble fjernet med høytrykkspyler og rotordyse.

 

 

452031499_Dekor3.jpg.ebf269e9ecf6277933450fc42f90186f.jpg

Ferdig mattslipt med vannslipepapir 220 korning og maskert klar for maling.

 

1965359897_Dekor4.jpg.0d7674a40f8302170092d97a35221df2.jpg

Stripe malt med Biltema sin polyuretanmaling. Jeg malte med pensel og gjorde den tabben at jeg brukte for lite tynner slik at det ble en del penselstriper.

 

848153594_Dekor5.jpg.028026169a52679314b285adcde63fb6.jpg

Dekor på overbygger var slitt og trakk ned intrykket av båten. Jeg tok bilde av dekalene rett fra siden, la bildene inn i AutoCAD og tegnet over tekst og linjer. Ny dekor ble skåret ut av et firma i Thailand, (Organisert av en slektning som var på ferie der)

 

1662079049_DekorBBside.jpg.7ee9848e523047d959b0cea4f9a1c285.jpg

Tegning av dekor BB side

 

55771770_Dekor6.jpg.64cc62f52904a65b13620315450f1be3.jpg

Fjerning av gammel dekor med varmluftspistol og skrape laget av en plexiglassbit. Restene ble vasket av med aceton

 

1472114958_Dekor7.jpg.ee5d7633eeb05621f8d80f0f8d45c1b2.jpg

Dekor fjernet og tekst montert.

 

2043056320_Dekor8.jpg.f5d7900fcc633fde0241aead0bfc9517.jpg

Nye dekor ferdig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...