Fiks Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 har fått jobbet med båten et par kvelder denne uken. mandag kveld fikk jeg slipt sider og under dekk der det nye skottet skal plastes fast. Jeg tapet over sprekker mellom skrog og skott i skap mot lugar samt at jeg også tapet skapdørene for å unngå å få støv inn i lugaren. Området ble slipt med vinkelsliper og 24 korning rondell. All sliping ble gjort gjennom dreggluken og det var umulig å se hva jeg gjorde da jeg skulle slipe sidene og dekket helt ytterst i ankerkassen. Ferdig slipt i BB side, Det er ikke så fint ytterst helt oppe under dekk men det får holde i denne omgang. Ferdig slipt mpot bunn i ankerkasse I dag fortsatte jeg med å merke opp og grovskjære skottet og tilpasse skottet til skroget. jeg har forøvrig delt skottet i to deler for å få det inn gjennom skapdør i skott mot lugar. Merking av skott. Grovskjært skott Prøving av skott Den største delen av skottet ferdig tilpasset. Neste steg er å tilpasse den delen av skottet som skal inn på BB side, sparkle hulkil mellom skott og side/dekk og remse fast skottet med 2x 450 grams glassfiberduk på fremside og 1 x 450 grams glassfiberduk på bakside, Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 12.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2016 (redigert) Har fåttt gjort en del mer med ankerkassen de siste dagene: Sliping av kanter på skott før innstøping for å få god heft ved innplastring av skottet. Vasket også skott og skrog med aceton der det skal festes inn med glassfiberremsing. Sparklet hulkil i overgand skott og skrog ankerkasse Sparklet hulkil på baksiden av skott Ferdig støpt på baksiden, skal avslutte med hvit Biltema polyuretanlakk invendig i skapet. Detalj bakside av skott. Det var trangt og vanskelig tilkomst inne i skapet og jeg måtte dele opp glassfiberremsene i mindre biter for å kunne arbeide med disse i overgangen mellom skott og dekk. (Våt glassfiberduk ramler fort ned igjen ) Redigert 12.April.2016 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2016 Støpte ferdig på fremsiden av skottet i går kveld. I kveld har jeg støpt inn en trekantet bit av enkeltlaminat i SB side av ankerkassen for å holde på plass bergkiler og hammer. Regner med at ankerkassen kan pusses innvendig med sandpapir for å fjerne skalrpe glassfiberfliser og males i løpet av helgen. Nytt skott og holder for bergkiler mm. sett mot SB side. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2016 Fikk fjernet løs maling i ankerkassen og malt denne i kveld. Pusset kant på holder for bergkiler mm. og klargjort for maling innvendig i ankerkasse. Ferdig malt med Biltema polyuretanlakk. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 16.April.2016 Del på Facebook Svart 16.April.2016 Dette blei riktig så bra. Er det dren hull nederst? Hos meg så var hullet så lite at det tettet seg i gjen og fylte opp hele kassen med regnvann og det kom inn i kabinen igjennom en liten sprekk helt øverst mot dekk. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Fiks Svart 20.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2016 (redigert) Reserveanker med blytau og bergkiler mm på plass i nyrenovert ankerkasse. Jeg fortsatte i dag med neste prosjekt, justering av plassering av ankervinsj og bygging av kasse til ankerline under ankervinsjen. Jeg skal flytte ankervinsjen opp så mye som mulig for å få mest mulig klaring under vinsj til ankerlinen. Relativt ny Engbo ankervinsj og balje til ankertau. Bakside av innfesting til ankervinsj, det viste seg at taukassen akter var i like dårlig forfatning som ankerkassen forut så jeg bestemte meg for å rive hele kassen og bygge ny kasse i enkeltlaminat. Eksisterende kryssfiner var til dels gått over til matjord og mosen har allerede fått gode vekstmuligheter på skottet. Vinsj demontert. Det viste seg at det var unødvendig å ta av hjul og deksel på vinsjen da det var gjenger i girhus for fundamentsboltene og disse kunne skrues ut fra baksiden av skottet. Gjennområtten kryssfiner bak ankervinsj. Gjennomvåt kryssfiner i bunn av kasse. Ferdig revet og klar for sliping. Jeg planlegger å lage den nye taukassen litt smalere (Bredde litt større enn bredde på luke) slik at det blir lettere å få til en skikkelig innstøping av nye skott innvendig i kassen. Innfestingen til vinsjen skal integreres i taukassen og blir delvis laminert med roving. Redigert 20.April.2016 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2016 Har fått jobbet litt mer med taukassen i helgen. Merking av bunn til kasse, kassen er bygget opp av enkeltlaminat som er kapp fra et styrehus som min bror har bygget. All gelcoat og sparkelrester mm. skal slipes vekk før innstøping. Grovtipassing av deler. Har flyttet bunn i kasse opp ca. 8 cm etter at dette bildet ble tatt. Dette for å få bedre plass til senere demontering og montering av eksosslange. Eksosslangens svanehals går helt opp til bunn av kassen. En annen fordel med å løfte bunn i kassen er at det blir enklere å få tak i tauverk etc. solmligger i kassen. Ferdig tilskårne og slipte deler til kasse. Montering av deler til kasse med smeltelim. Jeg har delt frontskottet i tre deler for å få god tilkomst ved laminering innvendig i kassen. Jeg ønsker å ha god kvalitet på laminatet, spesielt i innfestingen til ankervinsjen. Plate i senter har god tilkomst for innstøping gjennom tauluke i dollbord. Ferdig sparklet og slipt, klar for innstøping. Regner med å støpe 2 -3 lag 450 grams matte innvendig og 1 lag 450 grams matte utvendig på kasse. Området ved innfesting av ankersvinsjen skal forsterkes med et par lag roving. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.April.2016 Del på Facebook Svart 25.April.2016 Blir jo veldig bra det her! Glassfiberarbeid er noe jeg ikke en gang har tenkt til å prøve på selv! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Fiks Svart 29.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2016 En liten oppdatering av prosjekttråden med denne ukens kveldsarbeider: Klargjøring av glassfibermatter og roving for støping innvendig og delvis utvendig på kasse. jeg river alltid glassfibermattene for å få en jevn overgang i skjøter og overlapper. Kasse støpt innvendig og i begge sider utvendig Detalj innvendig mot sider Detalj ved innfesting av ankervinsj. Har støpt ekstra lag med roving og med god overlapp mot skroget for å få god innfesting av vinsjen. Kasse ferdig støpt innvendig og utvendig. Neste trinn er å lage to små skott ved ankervinsjen for å få et rom til stuing av blytauet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Har jobbet med skott til stuing av blytauet de siste dagene. Pappmal til merking før grovskjæring av skottene. Merking av skott på enkeltlaminat (Rest fra et lokalt båtbyggeri.) Størrelse på kasse er tilpasset tilgjengelig material. Tilpassing mot skrog av skott i kasse. Tilpassing av fester til kasse, fester limes med smeltelim og hulkiler sparkles med polyestersparkel før innstøping Innstøping av fester til kasse Innstøping av spor til "bingebord". Skal bruke 120x30 terassebord for å lage en binge under halvdekket akter til fendere etc. Bruker bord til dette slik at bingen blir lett å fjerne for tilkomst til luke over styremaskin. Sammenstøping av skott i kasse med spor til "bingebord" Samtidig med dette arbeidet har jeg også oppgradert ankerrullen akter. Den gamle ankerrullen var av feil type og ikke skikkelig innfestet til badeplattformen. Rullen var festet med en gjennomgående skrue til rammen i akterkant ellers var den skrudd fast i teakspilene som var mer eller mindre løse. Vurderte å modifisere den gamle rullen men jeg fant ut at det ville bli et lappverk med der jeg måtte lage mellomplater av rustfritt stål mm for å få montasjen slik jeg ville ha den. Endte derfor opp med å kjøpe en ny Engbo plattformrull. Jeg brukte forøvrig vangene fra den gamle baufstigen til forsterkning unde badeplattformen. Disse var laget av relativt kraftig rustfritt firkantrør og var ferdig med skrådde ender. Redigert 7.Mai.2016 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Blir kanonbra det der. Nesen så jeg vurderer å begynne å modifisere litt på Biamen etterhvert Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Fiks Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 (redigert) De siste dagers arbeid med taukasse og ankervinsj akter. Slipt ren kanter og klargjort for påføring av topcoat. Påført topcoat. (Biltema Gelcoat tilsatt 3%voksløsning.) Påført topcoat, jg planlegger å male sider og dørk ater med polyuretanlakk sener for å få lik farge over alt. Hull for innfesting av ankerspill. Ankerspill ferdig montert. Det som gjenstår er å justere litt på hull i skroger for ankertauetsom må må utvides litt nedover og mot BB, skjære til terassebord for å lage binge til fendere ved siden av kassen til ankertauet samt påføre topcoat innvendig i taukasse under halvdekket. Redigert 14.Mai.2016 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Laget ferdig binge med stueplass for fendere mm. i dag, Bingebordene er 3 stk. 120x28 mm terassebord. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 11.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2017 Jeg har ikke gjort noe med båten i vinter men nå var det på tide å tenke på slippsetting og diverse arbeider. En av jobbene som var planlagt var utskifting av simmeringer i pakkboksen til propellakselen. Dette på grunn av at en tidligere eier av båten har montert en smørenippet i lokket til smørekoppen noe som indikerte at det var fylt for mye grease i pakkboksen. I tillegg så kom det mye vann opp gjennom smørekoppen da jeg tok av lokket for å fylle på grease så det var tydelig at simmeringene var defekte. Slippsetting søndag Det har lekker ut grease gjennom forre simmering. Smørenippel i lokk til greasekopp. Propellaksel demontert fra akselflens. Etter demonteringen oppdaget jeg at det ikke bare var pakkboksen det var problemer med. Det viste seg at cutlesslageret var fullstendig ødelagt. Noe som ikke ble oppdaget ved kjøp av båten da det ikke var noe slark i lageret. Deformert simmering. I tillegg var aktre simmering fullstendig utslitt. Det er ikke mye igjen av cutlesslageret. Fundere på hva som har ødelagt dette selv om 29 år og 4350 timer sier sitt. Da cutlesslageret erfaringsmessig står godt fast i stevnflensen fant jeg ut at det enkleste var å dele lageret med et baufilblad for å få dette ut. Gummien var så løs at jeg klarte å fjerne denne før jeg delte messingforingen. Demontert lager. Nye deler innkjøpt i dag, total kostnad kr. 1761,- innkjøpt hos Brammer, Best Marine og Maritim i Bergen. Planlegger å få montert nye deler, vasket og polert skroget og bunnsmurt båten i løpet av påsken. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2017 Fikk gjort ferdig jobben med propellanlegget i løpet av påsken. Montering av nytt cutlesslager. Det viste seg at det var en relativ tran pasning i stevnflensen og lageret måtte drives inn med en liten slegge. Kom på litt for sent at litt olje på lageret hadde forenklet inndrivingen. Prøving av propellaksel. Det var 55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene. Kapping av propellaksel. La et papirark rundt akselen og merket rundt kanten av dette for å få et vinkelrett kutt.Saget et spor langs merket før jeg sagde gjennom akselen. Passet også på å fjerne grader på akselenden slik at simmeringer ikke skulle bli skadet ved montering av pakkboksen. Pakkboks montert. Satte først inn akselen, så langt frem som det viser på bildet, og monterte pakkboksen etterpå for å unngå skade på simmeringer. Aksel ferdig montert, Skruer i klemflens ble trukket til med moment i to omganger iht. monteringsanvisning fra Aquadrive. Slitespor i aksel i forkant av pakkbokshar god avstand til simmering. Ny greasekopp med slange ble montert for å slippe å ta opp dørk over pakkboks når jeg skal smøre. Ved prøvekjøring etter sjøsetting viste det seg at pakkboksen ble så varm at det ikke gikk an å ta på denne. Demonterte greaseslange fra pakkboksen for å sjekke om det var for mye grease der samt at slangeklemmer på gummislangemellom pakkboks og hylserør ble løsnet for å fjerne luft i hylserøret. Det viste seg at dette var effektivt og pakkboksen ble ikke varm på neste tur med båten. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Kjempegreier? hadde du cutlesslageret i frysern før du monterte? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2017 Lageret ble drevet inn uten kjøling av lager eller oppvarming av stevnflens. Brukte en bit av 12mm aluminiumsplate som slagstykke for å beskytte lageret. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.April.2017 Del på Facebook Svart 17.April.2017 Ok? lageret mitt smatt lett på plass med noen slag etter noen timer i frysern og oppvarming av flens? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Skulle nok hatt akselen ute for inspeksjon av lager og pakkboks på Biamen og. Renger med det ikke har blitt gjort siden båten var ny. Meeeeen det får bli neste vinter.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Fiks Svart 26.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2017 Har ikke tatt meg tid til å oppdatere dette emnet siden april men har fått gjort noen mindre jobber etter dette. Fikk først problemer med oljelekkasje fra rattpumpen til den utvendige styreposisjonen med ojesøl på skott og dørk. Fant serienummeret på pumpen og tok et par mål på pumpehuset og sendte informasjonen til NorWest AS for å bestille deler De kunne ikke gi en sikker identifikasjon av pumpen og jeg avventet med bestilling der. Basert på tegning i instruksjonsboken antok jeg at min pumpe var en variant av H58 pumpen til Tenfjord og at tetningen var lik på disse pumpene. Tok sjansen på at dimensjon på tetningen i delelisten var riktig og kjøpte ny tetning hos Brammer i Bergen. Det var tydelig at tetningen har blitt skiftet tidligere da denne var limt inn i pumpehuset med epoxylim sam at kanten rundt tetningen var skadet av verktøy. Da det er en omfattende jobb å ta ut rattpumpen bestemte jeg meg for å skifte tetningen med pumpen på plass. Jeg fikk slått løs tetningen radielt med et skrujern og hammer, boret et lite hull i tetningsringen og satte inn en liten karrosseriskrue for å få trekke den ut. Det var litt riper i akslingen og jeg pusset ned tetningsflaten med 240 og 400 koring våtslipepapir For å hindre at slipestøv trengte inn i pumpen brukte jeg en fille som tetning mellom aksel og pumpehus. Ferdig pusset akseltapp: Det viste seg at boring i pumpehuset for tetningen var litt romslig slik at jeg måtte lime inn den nye tetningen på samme måte som den forrige tetningen var montert. Kort tid etter at lekkasjen på rattpumpen var reparert oppdaget jeg at det var olje i lensevannet fra stuerommet akter. Da det er skott mellom motorrom og stuerom så var det klart at eneste kilden for oljesølet var styresylinderen. Oljesøl fra tetning i brakett enden av sylinderen. For å slippe å tappe ned all oljen i styremaskinen skrudde jeg sammen slangene med en M12 bolt og 3 stk fiberpakniner ette ajt slangene var løsnet fra styresylinderen. For ørig anbefaler jeg å løse stempelstang fra rorkult før demontering av slanger, da det blir mye mindre oljesøl på denne måten. (Lært dette på den harde måten) Bestilte komplett service kit fra NorWest AS Spente opp styremaskinen i skrustikke for å demontere denne. Sylinderrøret løsnet lett i den enden som var spent opp i skrustikken mens den andre ende var såpass fast at delen måtte varmes forsiktig med propanbrenner for å få den til å løsne. Da denne enden skulle løses måtte jeg spenne fast sylinderrørert i skrustikke, dette måtte gjøres med forsiktighet for at ikke røret skulle bli klemt ovalt. Demontet styresylinder. Alt ble gjort grundig rent før montering. Jeg brukte låsevæske på alle gjengeforbindelser ved sammensetting av sylinderen. Var forøvrig uheldig med sammensettingen og fikk en liten lekkasje i ene enden av røret. Regner med at en av O-ringene mellom rør og endestykker fikk skade under monteringen. Skiftet derfor denne ut med en av de gamle ringene og monterte på nytt. Etterfylling av olje og lufting av systemet gikk relativt greit og jeg har ikke sett noen nye lekkasjer frem til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) En oppgradering av varmeapparatinstallasjonen har vært et av prosjektene i båten i vår. Varmeapparatet var byttet av forrige eier i 2013 men jeg var ikke fornøyd med installasjonen som hadde en del mangler bl.a: For liten lyddemper på varmluftsslange slik at diameter var strupet med fra 90 til 65 mm, Eksosslange med lyddemper var for lang slik at den ble presset med mot dørk under varmeapparat med påfølgende sviskader i dørk. Eksosslange var montert uten overgangsstuss mot varmeapparat slik at det ikke var tett forbindelse til varmeapparatet. Varmluftsslange lå inntil påfyllingsslange for fersvann slik at denne var skadet av varme. Luftslange til motorrom var surret med tau for å holde den vekk fra eksosslange I tillegg var varmeapparatet montert nede i sofaen i salongen med dårlig tilkomst fra toppen av benken. Tilkomst til ferskvannstanken er gjennom luke i dørken under varmeapparatet slik at det var praktisk talt umulig å komme til tanken for å rengjøre denne. Rom for varmeapparat under sofa i salong. Skade på ferskvannspåfylling Innsugingsslange for luft med kreativ tilpassing til skroggjennomføring. Overgang mellom eksosslange og varmeapparat mangler. For å få bedre tilkomst fant jeg ut at det var hensiktsmessig med en luke mellom stikkøye og rom for varmeapparatet. Dett ville også gi en grei tilkomst for rengjøring av ferskvannstank. Ny åpning i skott, utskifting av påfyllingsslange for fersvann påbegynt. Installasjon av varmeapparat ferdig med nye varmluftslanger med 90 mm Y stykke og 90mm innløp til salong og 65 mm slange til lugar. Eksosslange er ny med ny isolasjonsstrømpe. På grunn av begrenset plass i rommet var det ikke plass til lyddemper på eksosrør og varmluftslange dette betyr at det er en del støy fra varmeapparatet når det går på full effekt. Ny luke montert i skott i akterkant av stikkøy. Redigert 14.Mai.2018 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Er en stund siden siste oppdatering, men nå har jeg fått fikset opp pyntestripe og dekor på båten. Blå stripe var malt i en litt for lys blåfarge og den var begynt å flasse enkelte steder. Den var også malt med enkomponent maling. Det viste seg at gelcoaten ikke var mattslipt under malingen og nesten alt malingen ble fjernet med høytrykkspyler og rotordyse. Ferdig mattslipt med vannslipepapir 220 korning og maskert klar for maling. Stripe malt med Biltema sin polyuretanmaling. Jeg malte med pensel og gjorde den tabben at jeg brukte for lite tynner slik at det ble en del penselstriper. Dekor på overbygger var slitt og trakk ned intrykket av båten. Jeg tok bilde av dekalene rett fra siden, la bildene inn i AutoCAD og tegnet over tekst og linjer. Ny dekor ble skåret ut av et firma i Thailand, (Organisert av en slektning som var på ferie der) Tegning av dekor BB side Fjerning av gammel dekor med varmluftspistol og skrape laget av en plexiglassbit. Restene ble vasket av med aceton Dekor fjernet og tekst montert. Nye dekor ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Very nice job. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Strøkent! Takk for gode bilder og forklaringer på hva du driver på med ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fiks Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Hei, takk for positive tilbakemeldinger @doctordre og @S/Y Vega Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.