Jump to content

Edit History

Fiks

Fiks

Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt  godt i gang.

 

Følgende er planlagt i denne omgang:

  • Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk.
  • Fikse opp motorromsisolasjon.
  • Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller.
  • Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor.
  • Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager.
  • Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter
  • Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring.

 

Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott. Løfteåket var opprinnelig laget for å ta ut en 18 hk. Sabb og har blitt liggende i over 10 år før jeg fikk bruk for det igjen. Da Yanmaren veier ca 2 ganger vekt av Sabben ble åket forsterket og modifisert med nye fester.

 

1057640521_Modifiseringlftek1.jpg.9a50c00a1b0c44f8ebae4c5ced9cd848.jpg

Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk.

 

882808_Modifiseringlftek2.jpg.aaf83563adb3e6647ea34c4d15f32e7c.jpg

Tilpassing av forsterkning.

 

1658107267_Modifiseringlftek3.jpg.e167842357ba68571b22177c1cdf8ba5.jpg

Ferdig sveist forlengelse.  Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft.

 

384989781_Modifiseringlftek4.jpg.ea74169107d09d33b19574b30459614c.jpg

Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg.

 

Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 3-4 timer på demontering av innredning og frakobling av motor.

 

512633042_Demonteringsalong1.jpg.56ca7a329e0819ab44f3b2b58d3b44fe.jpg

Skap under aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor.

 

983483595_Demonteringsalong2.jpg.157c9db5a0d958d7b6adcba133d28a10.jpg

Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut skap under aktre del av L-sofa.

 

2049675018_Demonteringsalong3.jpg.df0d17a5976085e72874c6ec6a06a2bd.jpg

El. utstyr demontert og skap kan fjernes.

 

1729413755_Demonteringsalong4.jpg.a5af4b163bb5a086a504a7cd92955939.jpg

Midlertidig oppheng for el. utstyr.

 

1740695055_Klartforlft.jpg.cb593fa35d0da3185d58c142552f364b.jpg

Motor klar for løft.

 

597564838_Lftekogkjettingtalje.jpg.633df90d6f1f27def66c85101a42d56e.jpg

Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust.

 

1564338749_Motoroppe.jpg.febcd777453a11e4a96f6a40d0b113cf.jpg

Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren.

 

1628683518_MotorpYanmartransportpall.jpg.18cc2a8aeded55a3c2324d0e865eac33.jpg

Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min.

Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet.

 

Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje.

Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut.

 

1944541582_Motorromfrvasking.jpg.bbc834a52f24d4b7c6f400014932ef2d.jpg

Motorrom før vasking.

 

855741795_Motorromettervasking.jpg.dc21a9441658dde2cb9001457cd3fab7.jpg

Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor.

 

Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette.

214776470_Gammelskadeundermotor1.jpg.ae36fdb03e31fb3f72ecb239ecd45167.jpg

Sprekker i topcoat under motor.

 

Gammel_skade_under_motor_2.jpg.9ac12d2e6638e46a0367b3c0e702caa3.jpg

Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen.

 

1522453154_Gammelskadeundermotor3.jpg.73d6737d91f659c903d2b7b9234ded55.jpg

Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte.

 

764059608_Gammelskadeundermotor4.jpg.e9fd8dc1072b679f2d6775e800bbcf9c.jpg

Malt med topcoat

 

Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon.

 

890398368_Motorromsisolasjon1.jpg.06243cb8da9b289340311b3666ea05c7.jpg

Typisk tilstand på isolasjon.

 

1277004297_Motorromsisolasjon2.jpg.32d809991757d8cc116145b6c8766f13.jpg

Ny isolasjon i SB side.

 

1474428742_Motorromsisolasjon3.jpg.0f01bcd101ff2979c41e74a0eddaf240.jpg

Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter.

 

 

 

66882482_Motorromsisolasjon4.jpg.780734f2577227d0493eb090e762261e.jpg

Merking og tilskjæring av isolasjon

 

1268073978_Motorromsisolasjon5.jpg.1b50cfa200b8e16d8fd1cd4dcabd9a78.jpg

Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller.

 

Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette.

 

1146913870_Kjl1.jpg.a2d94a6fedbff9cac115988ac28f9cc7.jpg

Forre skade

 

1838606077_Kjl2.jpg.e70936dcb703f49c621833c026540c53.jpg

Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett.

 

869095145_Kjl3.jpg.0f9930493feedcbd9c4b313fbae81948.jpg

Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen.

 

171936691_Kjl4.jpg.7c8636925107fefde0170f6409f94e5e.jpg

Ferdig laminert og grovslipt.

 

316700164_Kjl5.jpg.9d01a90cfc09a6dc37e0b0639b51b00e.jpg

Sparkling

 

794914736_Kjl6.jpg.e604a95f310d8ccd316b23dd21550435.jpg

Ferdig primet og klar for bunnstoff.  De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel.

 

Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel.

 

899234778_Trykklagerskott1.jpg.268d3c6d690cf0c2990f1801083c3512.jpg

Tydelig ujevn belastning på gummiklosser.

 

1163711920_Trykklagerskott2.jpg.d2747519c8b4a2393ba90c6c9decc587.jpg

Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er  sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her.

 

467922403_Trykklagerskott3.jpg.7c69e16bee435e22fe6271d6580525a2.jpg

Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber.

Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken  med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte)

 

1119897432_Trykklagerskott4.jpg.f51bf91083be1ad15a86d6bceea222be.jpg

15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret.

Motor ute.jpg

Motorrom før vasking.jpg

Fiks

Fiks

Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt  godt i gang.

 

Følgende er planlagt i denne omgang:

  • Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk.
  • Fikse opp motorromsisolasjon.
  • Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller.
  • Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor.
  • Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager.
  • Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter
  • Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring.

 

Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott. Løfteåket var opprinnelig laget for å ta ut en 18 hk. Sabb og har blitt liggende i over 10 år før jeg fikk bruk for det igjen. Da Yanmaren veier ca 2 ganger vekt av Sabben ble åket forsterket og modifisert med nye fester.

 

1057640521_Modifiseringlftek1.jpg.9a50c00a1b0c44f8ebae4c5ced9cd848.jpg

Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk.

 

882808_Modifiseringlftek2.jpg.aaf83563adb3e6647ea34c4d15f32e7c.jpg

Tilpassing av forsterkning.

 

1658107267_Modifiseringlftek3.jpg.e167842357ba68571b22177c1cdf8ba5.jpg

Ferdig sveist forlengelse.  Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft.

 

384989781_Modifiseringlftek4.jpg.ea74169107d09d33b19574b30459614c.jpg

Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg.

 

Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 4-5 timer på demontering av innredning og frakobling av motor.

 

512633042_Demonteringsalong1.jpg.56ca7a329e0819ab44f3b2b58d3b44fe.jpg

Skap under aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor.

 

983483595_Demonteringsalong2.jpg.157c9db5a0d958d7b6adcba133d28a10.jpg

Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut skap under aktre del av L-sofa.

 

2049675018_Demonteringsalong3.jpg.df0d17a5976085e72874c6ec6a06a2bd.jpg

El. utstyr demontert og skap kan fjernes.

 

1729413755_Demonteringsalong4.jpg.a5af4b163bb5a086a504a7cd92955939.jpg

Midlertidig oppheng for el. utstyr.

 

1740695055_Klartforlft.jpg.cb593fa35d0da3185d58c142552f364b.jpg

Motor klar for løft.

 

597564838_Lftekogkjettingtalje.jpg.633df90d6f1f27def66c85101a42d56e.jpg

Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust.

 

1564338749_Motoroppe.jpg.febcd777453a11e4a96f6a40d0b113cf.jpg

Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren.

 

1628683518_MotorpYanmartransportpall.jpg.18cc2a8aeded55a3c2324d0e865eac33.jpg

Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min.

Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet.

 

Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje.

Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut.

 

1944541582_Motorromfrvasking.jpg.bbc834a52f24d4b7c6f400014932ef2d.jpg

Motorrom før vasking.

 

855741795_Motorromettervasking.jpg.dc21a9441658dde2cb9001457cd3fab7.jpg

Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor.

 

Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette.

214776470_Gammelskadeundermotor1.jpg.ae36fdb03e31fb3f72ecb239ecd45167.jpg

Sprekker i topcoat under motor.

 

Gammel_skade_under_motor_2.jpg.9ac12d2e6638e46a0367b3c0e702caa3.jpg

Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen.

 

1522453154_Gammelskadeundermotor3.jpg.73d6737d91f659c903d2b7b9234ded55.jpg

Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte.

 

764059608_Gammelskadeundermotor4.jpg.e9fd8dc1072b679f2d6775e800bbcf9c.jpg

Malt med topcoat

 

Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon.

 

890398368_Motorromsisolasjon1.jpg.06243cb8da9b289340311b3666ea05c7.jpg

Typisk tilstand på isolasjon.

 

1277004297_Motorromsisolasjon2.jpg.32d809991757d8cc116145b6c8766f13.jpg

Ny isolasjon i SB side.

 

1474428742_Motorromsisolasjon3.jpg.0f01bcd101ff2979c41e74a0eddaf240.jpg

Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter.

 

 

 

66882482_Motorromsisolasjon4.jpg.780734f2577227d0493eb090e762261e.jpg

Merking og tilskjæring av isolasjon

 

1268073978_Motorromsisolasjon5.jpg.1b50cfa200b8e16d8fd1cd4dcabd9a78.jpg

Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller.

 

Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette.

 

1146913870_Kjl1.jpg.a2d94a6fedbff9cac115988ac28f9cc7.jpg

Forre skade

 

1838606077_Kjl2.jpg.e70936dcb703f49c621833c026540c53.jpg

Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett.

 

869095145_Kjl3.jpg.0f9930493feedcbd9c4b313fbae81948.jpg

Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen.

 

171936691_Kjl4.jpg.7c8636925107fefde0170f6409f94e5e.jpg

Ferdig laminert og grovslipt.

 

316700164_Kjl5.jpg.9d01a90cfc09a6dc37e0b0639b51b00e.jpg

Sparkling

 

794914736_Kjl6.jpg.e604a95f310d8ccd316b23dd21550435.jpg

Ferdig primet og klar for bunnstoff.  De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel.

 

Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel.

 

899234778_Trykklagerskott1.jpg.268d3c6d690cf0c2990f1801083c3512.jpg

Tydelig ujevn belastning på gummiklosser.

 

1163711920_Trykklagerskott2.jpg.d2747519c8b4a2393ba90c6c9decc587.jpg

Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er  sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her.

 

467922403_Trykklagerskott3.jpg.7c69e16bee435e22fe6271d6580525a2.jpg

Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber.

Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken  med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte)

 

1119897432_Trykklagerskott4.jpg.f51bf91083be1ad15a86d6bceea222be.jpg

15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret.

Motor ute.jpg

Motorrom før vasking.jpg

Fiks

Fiks

Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt  godt i gang.

 

Følgende er planlagt i denne omgang:

  • Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk.
  • Fikse opp motorromsisolasjon.
  • Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller.
  • Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor.
  • Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager.
  • Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter
  • Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring.

Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott.

 

1057640521_Modifiseringlftek1.jpg.9a50c00a1b0c44f8ebae4c5ced9cd848.jpg

Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk.

 

882808_Modifiseringlftek2.jpg.aaf83563adb3e6647ea34c4d15f32e7c.jpg

Tilpassing av forsterkning.

 

1658107267_Modifiseringlftek3.jpg.e167842357ba68571b22177c1cdf8ba5.jpg

Ferdig sveist forlengelse.  Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft.

 

384989781_Modifiseringlftek4.jpg.ea74169107d09d33b19574b30459614c.jpg

Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg.

 

Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 4-5 timer på demontering av innredning og frakobling av motor.

 

512633042_Demonteringsalong1.jpg.56ca7a329e0819ab44f3b2b58d3b44fe.jpg

Aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor.

 

983483595_Demonteringsalong2.jpg.157c9db5a0d958d7b6adcba133d28a10.jpg

 

2049675018_Demonteringsalong3.jpg.df0d17a5976085e72874c6ec6a06a2bd.jpg

Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut aktre del av L-sofa.

 

2049675018_Demonteringsalong3.jpg.df0d17a5976085e72874c6ec6a06a2bd.jpg

Hovedbrytere demontert.

 

1729413755_Demonteringsalong4.jpg.a5af4b163bb5a086a504a7cd92955939.jpg

Midlertidig oppheng for el. utstyr.

 

1740695055_Klartforlft.jpg.cb593fa35d0da3185d58c142552f364b.jpg

Motor klar for løft.

 

597564838_Lftekogkjettingtalje.jpg.633df90d6f1f27def66c85101a42d56e.jpg

Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust.

 

1564338749_Motoroppe.jpg.febcd777453a11e4a96f6a40d0b113cf.jpg

Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren.

 

1628683518_MotorpYanmartransportpall.jpg.18cc2a8aeded55a3c2324d0e865eac33.jpg

Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min.

Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet.

 

Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje.

Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut.

 

1944541582_Motorromfrvasking.jpg.bbc834a52f24d4b7c6f400014932ef2d.jpg

Motorrom før vasking.

 

855741795_Motorromettervasking.jpg.dc21a9441658dde2cb9001457cd3fab7.jpg

Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor.

 

Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette.

214776470_Gammelskadeundermotor1.jpg.ae36fdb03e31fb3f72ecb239ecd45167.jpg

Sprekker i topcoat under motor.

 

Gammel_skade_under_motor_2.jpg.9ac12d2e6638e46a0367b3c0e702caa3.jpg

Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen.

 

1522453154_Gammelskadeundermotor3.jpg.73d6737d91f659c903d2b7b9234ded55.jpg

Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte.

 

764059608_Gammelskadeundermotor4.jpg.e9fd8dc1072b679f2d6775e800bbcf9c.jpg

Malt med topcoat

 

Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon.

 

890398368_Motorromsisolasjon1.jpg.06243cb8da9b289340311b3666ea05c7.jpg

Typisk tilstand på isolasjon.

 

1277004297_Motorromsisolasjon2.jpg.32d809991757d8cc116145b6c8766f13.jpg

Ny isolasjon i SB side.

 

1474428742_Motorromsisolasjon3.jpg.0f01bcd101ff2979c41e74a0eddaf240.jpg

Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter.

 

 

 

66882482_Motorromsisolasjon4.jpg.780734f2577227d0493eb090e762261e.jpg

Merking og tilskjæring av isolasjon

 

1268073978_Motorromsisolasjon5.jpg.1b50cfa200b8e16d8fd1cd4dcabd9a78.jpg

Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller.

 

Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette.

 

1146913870_Kjl1.jpg.a2d94a6fedbff9cac115988ac28f9cc7.jpg

Forre skade

 

1838606077_Kjl2.jpg.e70936dcb703f49c621833c026540c53.jpg

Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett.

 

869095145_Kjl3.jpg.0f9930493feedcbd9c4b313fbae81948.jpg

Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen.

 

171936691_Kjl4.jpg.7c8636925107fefde0170f6409f94e5e.jpg

Ferdig laminert og grovslipt.

 

316700164_Kjl5.jpg.9d01a90cfc09a6dc37e0b0639b51b00e.jpg

Sparkling

 

794914736_Kjl6.jpg.e604a95f310d8ccd316b23dd21550435.jpg

Ferdig primet og klar for bunnstoff.  De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel.

 

Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel.

 

899234778_Trykklagerskott1.jpg.268d3c6d690cf0c2990f1801083c3512.jpg

Tydelig ujevn belastning på gummiklosser.

 

1163711920_Trykklagerskott2.jpg.d2747519c8b4a2393ba90c6c9decc587.jpg

Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er  sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her.

 

467922403_Trykklagerskott3.jpg.7c69e16bee435e22fe6271d6580525a2.jpg

Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber.

Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken  med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte)

 

1119897432_Trykklagerskott4.jpg.f51bf91083be1ad15a86d6bceea222be.jpg

15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret.

Motor ute.jpg

Motorrom før vasking.jpg



×
×
  • Create New...