
Fiks
Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt godt i gang.
Følgende er planlagt i denne omgang:
- Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk.
- Fikse opp motorromsisolasjon.
- Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller.
- Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor.
- Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager.
- Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter
- Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring.
Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott. Løfteåket var opprinnelig laget for å ta ut en 18 hk. Sabb og har blitt liggende i over 10 år før jeg fikk bruk for det igjen. Da Yanmaren veier ca 2 ganger vekt av Sabben ble åket forsterket og modifisert med nye fester.
Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk.
Tilpassing av forsterkning.
Ferdig sveist forlengelse. Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft.
Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg.
Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 3-4 timer på demontering av innredning og frakobling av motor.
Skap under aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor.
Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut skap under aktre del av L-sofa.
El. utstyr demontert og skap kan fjernes.
Midlertidig oppheng for el. utstyr.
Motor klar for løft.
Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust.
Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren.
Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min.
Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet.
Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje.
Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut.
Motorrom før vasking.
Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor.
Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette.
Sprekker i topcoat under motor.
Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen.
Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte.
Malt med topcoat
Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon.
Typisk tilstand på isolasjon.
Ny isolasjon i SB side.
Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter.
Merking og tilskjæring av isolasjon
Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller.
Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette.
Forre skade
Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett.
Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen.
Ferdig laminert og grovslipt.
Sparkling
Ferdig primet og klar for bunnstoff. De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel.
Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel.
Tydelig ujevn belastning på gummiklosser.
Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her.
Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber.
Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte)
15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret.