Fiks
Hei, fint med positiv tilbakemelding @Gullfisk
Har gjort ferdig diverse jobber i forbindelse med innmontering av motoren, den første jobben var å få på plass elektrisk anlegg i skap over motor.
For å slippe demonterng av alt utstyr i skapet neste gang jeg har behov for god tilkomst til motoren laget jeg til en 15 mm kryssfinerplate der alt utstyret er festet. Ved å løse 4 stk muttere kan platen vippes litt frem og skapet kan så løftes rett opp. Sparer sikker et par timer med skruing på denne måten neste gang det er behov for å komme til i bakkant av motoren.
Brytere og sikringsbokser mm. ferdig montert. Kontakt for landstrøm skal monteres i BB side av skapet etter at det er satt på plass.
Skap ferdigmontert med alt el. utstyr.
Har også fikset opp i klamring av hovedkabler rundt motor. "Før" bilde med 5 kvadrats kabel løs med isolasjon som ligger an mot gods i motorlabb.
"Etter" bilde med kabler stripset til kryssfinerplate. Har lagt 2 lag med krympestrømpe på +kabel til motor der den krysser -kabel til baugpropeller, dette som ekstra sikring motgnag og kortslutning.
Andre jobber på motoren som er gjort ferdig er montering av Aqua drive mellomaksel, montering av nye kjølevannslanger til varmeapparat, montering og justering av teleflexkabler.
Neste jobb på listen var tetting av lekkasje i rattpumpe akter. Når ble varmet opp av solen fikk den en stor oljelekkasje fra reservoaret.
Lekkasjen som viser her her er liten i forhold til når den var på sitt verste.
Demontering av rattpumpe. Det var trangt i pentryet men jeg demonterte et lite bryterpanel i fronten for å få bedre tilkomst.
Problemet var en dårlig o- ring mellom reservoar og pumpehus samtidig som plastreservoaret ikke var helt rundt. Dette medførte ujevnt press på o-ringen.
Reservoar før fjerning av O-ring.
Ters til demontering av ratt.
Reservoar montert med ny o-ring og pakningssilikon på utsiden av o-ringen som ekstra tetning.
La inn nye mellomlegg i akterskottet ved skruefestene
Styrmaskin montert med pakningssilikon mot skottet.
Det var tydelig at dette var et gammelt problem og at aluminiumsringen mellom styremaskin og skott var laget til for å få en ekstra tetteflate mot kanten på reservoaret.