Fiks Svart 27.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2020 (redigert) Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt godt i gang. Følgende er planlagt i denne omgang: Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk. Fikse opp motorromsisolasjon. Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller. Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor. Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager. Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring. Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott. Løfteåket var opprinnelig laget for å ta ut en 18 hk. Sabb og har blitt liggende i over 10 år før jeg fikk bruk for det igjen. Da Yanmaren veier ca 2 ganger vekt av Sabben ble åket forsterket og modifisert med nye fester. Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk. Tilpassing av forsterkning. Ferdig sveist forlengelse. Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft. Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg. Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 3-4 timer på demontering av innredning og frakobling av motor. Skap under aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor. Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut skap under aktre del av L-sofa. El. utstyr demontert og skap kan fjernes. Midlertidig oppheng for el. utstyr. Motor klar for løft. Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust. Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren. Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min. Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet. Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje. Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut. Motorrom før vasking. Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor. Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette. Sprekker i topcoat under motor. Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen. Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte. Malt med topcoat Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon. Typisk tilstand på isolasjon. Ny isolasjon i SB side. Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter. Merking og tilskjæring av isolasjon Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller. Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette. Forre skade Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett. Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen. Ferdig laminert og grovslipt. Sparkling Ferdig primet og klar for bunnstoff. De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel. Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel. Tydelig ujevn belastning på gummiklosser. Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her. Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber. Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte) 15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret. Redigert 27.April.2020 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) Har fortsatt med reparasjon av trykklagerskottet. Feste avstøpeform for støping av anlegg for gummiforinger til trykklager. Skruene er plassert i senter bolthull og er skrudd gjennom platen slik at nye boltehull kan bores i merker etter skruer når platen er fjernet. Prøving ombord. Forskalingen var for stor og må reduseres til et minimum for å få trykklageret langt nok forover. Bildet viser også hvor ujevnt trykklagerskottet er hvor gummiforinger skal ha anlegg. Renskjæring av støpeform. Nå er den tilpasset størrelsen på gummiforinger. Prøving ombord etter justering, nå kom lageret langt nok forover. Slip og k,Klart for støping av forsterkning. Bolthull er tettet med polyestersparkel da det må bores nye hull etter oppretting av trykklager. Ferdig støpt forsterkning med 2 lag roving kombimatte og et lag 450 gram CSM. Redigert 29.April.2020 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Bildene sier lite om hvor enormt mye arbeid jobben du gjør faktisk innebærer. Imponerende utførelse og flott arbeid! Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Takk for tilbakemeldingen @kdtran Fortsatte med trykklagerskottet i kveld. "Hjemmelaget" glassfibersparkel. Klippet opp 450 grams matte i små biter og rørte ut i polyester. Fylt opp med glassfibersparket mellom skott og forskaling og presset trykklageret forover til det passet med referansemål Fjernet forskaling, merking av skruehull viser godt. Ferdig slipt og klart for boring av hull og flikking med topcoat. Skjevheten i det opprinnelige skottet viser godt. Defekte gummiforinger, det er tydelig at bolter ikke har stått i senter av hull i flens på trykklager. Verktøy for sentrering av propellaksel i hylserør Redigert 1.Mai.2020 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Imponerende arbeid! Alltid artig å se båter som blir bedre enn ny etter reparasjoner og oppgraderinger! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Team Colibri Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Mektig imponert, heldig båt! Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Fiks Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 (redigert) Takker for tilbakemeldinger @Kenneth 81 og @Team Colibri Fortsatte med jobben lørdag og søndag. Laget først mal for boring av hull, dette er laget av en bit 16 mm stålplate med hull c-c 145 mm. Bruker malen for å styre boret mest mulig vinkelrett på skottet. Dette er viktig for å treffe i senter på gummiforinger. Oppstlling av boremal etter boring av første hull. Brukte sentermerker fra forskaling for å stille opp for de to øverste hullene. Oppstilling av boremal for boring av nederste hull. Kontrollerte vinkel og avstand nøye før boring. Prøvemontasje for å sjekka at alt passet før maling med topcoat. Ferdig malt. Ferdig montert med nye nylock muttere og korrekt oppspenning og av gummiforinger. Unbrakoskruer i klemflens er strammet opp iht. rekkefølge og moment i installasjonsanvisningen til trykklageret. Akselen er for øvrig glatt uten kilspor eller låseskruer. Etter vask og polering, bunnstoffing skifte av sink og montering av bunnventil, som mangler i bildet over, kunne båten sjøsettes i kveld. Nå skal jeg gjøre en del mindre jobber på motoren før den kan heises ombord og monteres igjen. Redigert 3.Mai.2020 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Du er en tallentfull fikser, virkelig! Heldig båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Takker for den @Hulda Har fått sett over motoren (Yanmar 4LH-TE på 105 hk) mens den var på land og utført diverse småjobber som var planlagt. Motor inne i verkstedet, litt rust på motorlabber og lakk som flasser på bunnpanne vannpumpe og registerdeksel. Ser egentlig relativt bra ut til å være 32 år gammel med 4580 timer på telleren. Begynte med å skifte ut demperplate, det var noe støy fra denne og det viste seg at all fjærene var så løse at de kunne beveges med to fingre. Rigget opp et løftepunkt i en stålbjelke over motoren, dette ble brukt til å feste inn en kjettingtalje for å løfte gear og senere hele motoren. Ny original Yanmar demperplate på plass. Da det var en liten diesellekkasje og tilvarende kjølevæskelekkase på motoren har jeg valgt å skifte ut alle ferskvannslanger og dieselslanger på motoren. Kjøpte originale returslanger fra dyser til dieselpumpe og godkjente brennstoffslanger fra motor til tank. Alle ferskvannsslanger utenom en drenslange som er monter mellom blokk og oljekjøler ble skiftet ut. Skiftet også ut slange på smøreoljerør fra turbo til bunnpanne. Et utvalg gamle slanger. Skiftet også impeller og termostat. Impelleren er plassert på BB side av motor og det er liten plass mellom motor og skott i stikkøye for å demontere sjøvannspumpe. Det er ikke mulig å skifte impelleren ombord uten å demontere pumpen. Den gamle impelleren var 9 år gammel og har gått ca. 740 timer, men var fremdeles i tilsynelatende god stand. Fjerning av løs lakk på bunnpanne, Skrapte av det løse, Brukte stålbøste i drillen og vasket med aceton før lakkering. Fjerning av løs lakk på registerdeksel og vannpumpe. Bunnpanne ferdig flikklakkert. Registerhus ferdig flikklakkert. Har valt å ikke helakkere motoren da det ellers kun er noen små lakkskader og rustflekker som ikke har noen praktisk betydning. Sprekk i motorlabb. Planen var å rengjøre og lakkere motorlabbene og bruke disse på nytt. Oppdaget denne sprekken ved rengjøring og kontroll av labber og måtte kjøpe 2 nye originallabber som ble montert i gearenden på motor. De to beste labbene som var igjen ble bruk i forkant av motor. Motor ferdig og klar til å heises ombord. Motor på plass i båten. Motor ble heist ombord og startet opp 15 mai. På motoren gjenstår det å koble til teleflex, montere Aquadrive mellomaksel og koble til slange fra varmtvannsbereder. Skal også montere hovedbrytere, sikringsboks og div. annet el. utstyr på en kryssfinerplate slik at det blir mindre arbeide med demontering og montering av utstyr neste gang det er behov for god tilgang over hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Her var det mye imponerende arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Hei, fint med positiv tilbakemelding @Gullfisk Har gjort ferdig diverse jobber i forbindelse med innmontering av motoren, den første jobben var å få på plass elektrisk anlegg i skap over motor. For å slippe demonterng av alt utstyr i skapet neste gang jeg har behov for god tilkomst til motoren laget jeg til en 15 mm kryssfinerplate der alt utstyret er festet. Ved å løse 4 stk muttere kan platen vippes litt frem og skapet kan så løftes rett opp. Sparer sikker et par timer med skruing på denne måten neste gang det er behov for å komme til i bakkant av motoren. Brytere og sikringsbokser mm. ferdig montert. Kontakt for landstrøm skal monteres i BB side av skapet etter at det er satt på plass. Skap ferdigmontert med alt el. utstyr. Har også fikset opp i klamring av hovedkabler rundt motor. "Før" bilde med 5 kvadrats kabel løs med isolasjon som ligger an mot gods i motorlabb. "Etter" bilde med kabler stripset til kryssfinerplate. Har lagt 2 lag med krympestrømpe på +kabel til motor der den krysser -kabel til baugpropeller, dette som ekstra sikring motgnag og kortslutning. Andre jobber på motoren som er gjort ferdig er montering av Aqua drive mellomaksel, montering av nye kjølevannslanger til varmeapparat, montering og justering av teleflexkabler. Neste jobb på listen var tetting av lekkasje i rattpumpe akter. Når ble varmet opp av solen fikk den en stor oljelekkasje fra reservoaret. Lekkasjen som viser her her er liten i forhold til når den var på sitt verste. Demontering av rattpumpe. Det var trangt i pentryet men jeg demonterte et lite bryterpanel i fronten for å få bedre tilkomst. Problemet var en dårlig o- ring mellom reservoar og pumpehus samtidig som plastreservoaret ikke var helt rundt. Dette medførte ujevnt press på o-ringen. Reservoar før fjerning av O-ring. Ters til demontering av ratt. Reservoar montert med ny o-ring og pakningssilikon på utsiden av o-ringen som ekstra tetning. La inn nye mellomlegg i akterskottet ved skruefestene Styrmaskin montert med pakningssilikon mot skottet. Det var tydelig at dette var et gammelt problem og at aluminiumsringen mellom styremaskin og skott var laget til for å få en ekstra tetteflate mot kanten på reservoaret. Redigert 25.Mai.2020 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2021 (redigert) Båten er slippsatt for 2021 sesongen og skal bytte eksosslange og lyddemper når båten er på land. Eksoslangen er preget av rustskader på stålspiral og har vurdert utskifting av denne siden jeg kjøpte båten i 2015. Detalj rustskadet stålarmering ved dekksgjennomføring. Lekkasje fra lyddemper som ble oppdaget i vår som også var årsakent til at jeg valgte å bytte slange og demper i år Tæring i lyddemperens endedeksel med spor av lekkasje. Ny lyddemper kostet kr. 5.990,- ny eksosslange med rustfrie slangeklemmer kostet kr. 3.600,- Total kostnad til deler og materiell inkl. bunnstoff etc. blir ca. kr. 13.000,- Eksosslange er fjernet. Måtte kappe denne over dekket for å få den ut da hull i dekk var trange. Skal utvide hull i dekket og støpe en krage på dekket for å få e enklere montering av ny slange og en bedre tetting mellom slange og dekket. Ny fuge blir mellom slange og krage og denne vil tåle mer bevegelse en gammel hulkilfuge mellom slange og dekket. Skal også reparere sprekker i overgang mellom dekket og side ved skruefester til badeplattform. Form for støping av rør til krager. Laget denne av en tom acetonboks med ett lag armaflex og tape utenpå for å få rett diameter. Vokset tapen før støping Ferdig støpt rør. Tilpassing av krager Merking for sliping Ferdig slipt og med hull utvidet til rett dimensjon. Sparkling av hulkiler før støping. Har også lagt inn forsterkninger ved skruefester for badeplattform. Ferdig støpt og slipt før topcoat. Ferdig med topcoat. Alt skal mattes ned og males med polyuretanmaling før montasje av eksosslange. Redigert 29.April.2021 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 For en fantastisk flott jobb du gjør med denne båten; dette blir jo kjempebra Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Familiesnekke skrev for 6 timer siden: For en fantastisk flott jobb du gjør med denne båten; dette blir jo kjempebra Ja, jeg hiver meg med i bifallet! Helt forbilledlige innlegg, med instruktive bilder og forklaringer. Slik at vi litt mindre tekniske ser hvordan du gjør det: Det er dette som er Båtplassen og ikke bare en tulleprateside. Takk for at du tar deg tid til dokumentasjonen! Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Hei og takk for positiv tilbakemelding @Familiesnekkeog @Erik AN Det er et par uker siden siste oppdatering, men har fått ferdig prosjektet med ny eksosslange. Dekk og sider akter er mattet ned, vasket med aceton og klar for maling. Ferdig malt med Biltema 2K polyuretanmaling. Brukte antiskliperler fra Hempel i malingen på dekket og på topp av lukene. der det er antisklimønster. Hadde maling til overs og fikk omsider malt skottet i dreggkassen som ble skiftet ut i 2016 (Beskrevet tidligere i tråden) Trekking av ny eksosslange. Var litt jobb å få denne på plass gjennom hull i skott og dekk og sving inn på eksosflens men det gikk greit med nye og større hull i dekket. Brukte en liten jekkestropp for å trekke slangen inn på motorens eksosbend da det er trangt rundt motoren på den siden der bendet er. Etter at eksos slangen var ferdigmontert ble luker i dekket montert tilbake på plass. Etter at eksosslangen var montert kunne jeg montere ankervinsjen på nytt. For å forenkle monteringen byttet jeg ut vanlige maskinskruer med pinneskruer. Vinsjen er montert på et skott som heller utover og det ble for vanskelig å holde vinsjen på plass og samtidig treffe skruehull i vinsjen med en vanlig skrue. Det var også en del spenn i plastdekselet til vinsjen som gjorde dette vanskelig. Med pinneskruene hang vinsjen på plass når skruene var entret i skruehullene i skottet og det var bare å få på plass mutteren for å sikre vinsjen. Pinneskruene er vanlige helgjengede skruer der hodet er kappet av og enden på gjengene faset på en smergelskive. Fikk også litt ekstra jobb med ankerspillet da jeg merket to av kablene feil og måtte demontere vinsjen for å sjekke mot merking på motor før jeg koblet kontrollenheten på nytt. Båten ferdig bunnsmurt og klar for vasking, polering av skroget og sjøsetting. Vasking og polering av overbygget og fuging av gjennomføring til eksoslange skal gjøres etter sjøsetting. Eksosslange og kabler til ankervinsj klar for fuging. Stropp og kile er brukt for å sentrere eksosslange i gjennomføring før fuging. Brukte en stripe med Armaflex skumplast til bunnfylling i fuge rundt eksosslange. Ferdig fuget rundt slange og kabler. Stropp og kile skal beholdes et par dager til Sikaflexen er gjennomherdet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 12.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Hallo! Oppdaget at det var lekkasje rundt rorhylsen i sommer ikke store mengder og mest når båten var i drift. Når båten lå i havn var lekkasjen egentlig ignorerbar, typisk 1-2 liter på en uke. Lekkasje rundt rorhylse. Konstaterte at det var bevegelse i hylsen og at de kom inn dråper med vann når jeg beveget på rorarmen. Fant ut at dette måtte sjekkes opp og slippet båten i ettermiddag for demontering av ror og rorhylse. Båten tatt opp, høytrykksvasket og klar for demontering av ror Demonterte rorbladet og konstaterte at mutter på rorhylse kunne beveges. Mistenkte derfor at det var brudd i rorhylsen. Rorblad demontert Rorarm før demontering. Klembolten ser dårlig ut men den løsenet uten problemer. I tillegg til klemskruen var det to settskruer som var boret inn i rorstammen. Påbegynt demontering Klembolt og settskruer Rorarmen løsnet lett og det var enkelt å slå ned rorstammen Rorstamme på vei ut. Nedre del av hylse med backnut brakk av da jeg prøvde å skru den av. Backnut Nedre del av hylse med tæringsskader Rorhylsen var støpt fast innvendig, ser at dette har hindret en større lekkasje. Klart for fjerning av hylse. Brukte huggjern for å fjerne laminatet rundt hylsen Rorhylse løs Bilde med mål for bestilling av ny hylse Ser ut som at roranlegget er laget av Bosvik og at Standard rorhylse for 30 mm aksel passer til rorstammen. Må sjekke med Bosvik at denne passer til eksisterende boring for settskruer. Arbeider som gjenstår når jeg har fått levert ny rorhylse er å slipe rent laminatet rundt rorhylsen, stille opp rorutstyret og rette av under backnut med glassfibersparkel før montering med tettemasse under muttere. Deretter skal hylse støpes inn med glassfiber og vinylester. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 18.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 (redigert) Hei! Bestilte ny hylse hos Bosvik mandag kveld og kunne hente denne torsdag ettermiddag. Rorhylsen var ca. 6 mm for lang og jeg fikk låne en dreiebenk og fikk dreid av det overskytende gjengepartiet på torsdag kveld. Rorhylse dreid til korrekt lengde Rorhylse maskert og mattslipt før innstøping dette for å få god heft for laminatet. Bruker vinylester til laminering. Det var tykt laminat rundt rorhylsen og jeg fant noe delaminering mellom skroglaminat og etterfølgende påstøp rundt hylse og rorstoppere . Fant ut at det ville bli en omfattende jobb å fjerne alt fjerne alt og bestemte derfor at jeg kun skulle slipe til rent laminat rundt rorhylsen. Område for innstøping slipt til rent laminat. For å få montert rorhylsen i riktig høyde la jeg et tykt lag med glassfibersparkel under flensen innvendig i båten før jeg strammet mutteren utvendig. Rortapp, rorblad og rorstamme ble satt sammen før montering av hylse for å minst mulig skjevhet i hylsen før innstøping. Oppfylling med glassfibersparkel før montering av hylse Hylsen rettet opp, sparkel slipt og hylse klar for innstøping Støping med vinylester for å få god heft til metallet. Det var klaring mellom gjenger og hull i skroget. Demonterte derfor rorstamme, rorblad og mutter på utsiden av hylsen for fylle opp åpningen med glassfibersparkel fra undersiden. Mutter på utsiden ble montert tilbake med Tec7 som tetning mellom mutter og skrog før rorblad og rorstamme ble montert tilbake. Ferdig slipt og klart til coating Ferdig coatet. Brukte en messingplugg for å hindre at det kom topcoat i gjengene til smørekoppen. Ferdig montert og oppfylt meg grease til det kom ut av lageret over roret. Skal etterstramme smørekopp før sjøsetting i morgen. Redigert 18.September.2021 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2022 Hei! Vinterens miniprosjekt ble nye skuffeskrog i pentryet, Har hatt denne jobben på arbeidslisten i noen år, men har ikke prioritert dette før jeg hadde noe kryssfiner til overs etter et prosjekt i garasjen. Originale skuffer i ABS? plast var dårlige og sprukket opp flere steder. Bestikkskuff med sprekker Skuffeskrogene ble laget av en rest med ny 12 mm poppel kryssfiner og et sett 4mm kryssfiner skuffebunner som var tatt vare på etter demontering av et gammelt skrivebord. Jeg bruker overfres for å kappe kryssineren, dette for å få et rent kutt uten fliser. De første delene ble kassert da det viste seg at notfresen var utslitt. Det gikk mye bedre med helt nye hardmetallfreser. Fresing av spor til glideprofil i skuffeside, jeg måtte ta 2 kutt da fineren var litt tykkere en diameteren på notfresen. Spor til bunnplate og fals for låsing av frontplate til side Ferdige deler til lav skuff. Prøving av bestikkskuff fra Jula, denne var for stor men passet akkurat nedi skuffen etter at fals rund kanten ble fjernet. Noen ferdige skuffeskrog, har laget 2 grunne og 3 dype skuffer. Sider og ender er limt og skrudd sammen med bunnplaten løst innlagt i falsen. Glideprofilen er laget av 4 mm kryssfiner som er limt i sporet frest i skuffesiden. Lakkering 2 strøk med Trestjerner blank lakk Detalj innfesting av glideprofil og front Bestikkskuff tilpasset i skuffeskrog U-profillist i pentryseksjon. Nedre leppe på profilen måtte høvles ned noe for at skuffeskrog skulle passe mellom profilene. Jeg måtte også høvle litt av glideprofilene på skuffeskroget for å få skuffen til å passe inn i profilene. Prøving av skuffeskrog etter tilpassing, akkurat dybde nok til en hermetikkboks Nye skuffer er ca. 10 mm grunnere en plastskuffene. Fronter montert, brukte to skruer på grunne skuffer og 3 skruer på dype skuffer. Sitér dette innlegget Link to post
Vkong Svart 26.November.2024 Link til dette innlegget Svart 26.November.2024 For en fantastisk tråd du har hatt gående i x-antall år. Meget informativ og med før, under og etter bilder. Mange takk for inspirasjon. Har selv en Sandvik 26 AC som jeg forsøker å gjøre til min. Da tidligere eier nok tenkte mer campingvogn/bil enn båt når han overtok den etter en gammel sjøulk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.