Jump to content

Prosjekt, oppgradering av elektrisk opplegg mm. i Årø 875.


Fiks

Recommended Posts

Er en stund siden siste posting her, men nå er vårens prosjekt  godt i gang.

 

Følgende er planlagt i denne omgang:

  • Ta ut motor for å skifte demperplate og diverse slanger mm.samt flikking av motorlakk.
  • Fikse opp motorromsisolasjon.
  • Lage skikkelig feste for kabler til baugpropeller.
  • Reparere det som står igjen av gammel skade i kjøl under motor.
  • Modifisere fundament til trykklager slik at alle gummiklosser i innfesting får jevnt trykk og skifte gummiklosser i innfesting av lager.
  • Reparasjon av småskader i kjøl etter grunnberøring i vinter
  • Div. andre småjobber, sink og bunnsmøring.

 

Jobben startet med ombygging av løfteåk for å få ut motoren. Motor er plassert under salong og må opp og ut gjennom dør i akterskott. Løfteåket var opprinnelig laget for å ta ut en 18 hk. Sabb og har blitt liggende i over 10 år før jeg fikk bruk for det igjen. Da Yanmaren veier ca 2 ganger vekt av Sabben ble åket forsterket og modifisert med nye fester.

 

1057640521_Modifiseringlftek1.jpg.9a50c00a1b0c44f8ebae4c5ced9cd848.jpg

Løfteåket var litt kort og jeg forlenget det med noen stålplater fra "rotekasse" under arbeidsbenk.

 

882808_Modifiseringlftek2.jpg.aaf83563adb3e6647ea34c4d15f32e7c.jpg

Tilpassing av forsterkning.

 

1658107267_Modifiseringlftek3.jpg.e167842357ba68571b22177c1cdf8ba5.jpg

Ferdig sveist forlengelse.  Løfteører brukt ved løfting av 18 hk Sabb står igjen for å feste jekkestropp til balansering av løft.

 

384989781_Modifiseringlftek4.jpg.ea74169107d09d33b19574b30459614c.jpg

Ferdig modifisert og forsterket løfteåk. Motor som skal løftes er ca. 400 kg.

 

Etter at løfteåket var ferdig ble forberedelsene for demontering av motor gjort ombord. Brukte 3-4 timer på demontering av innredning og frakobling av motor.

 

512633042_Demonteringsalong1.jpg.56ca7a329e0819ab44f3b2b58d3b44fe.jpg

Skap under aktre del av L-sofa og løftet dørk må fjernes for å få ut motor.

 

983483595_Demonteringsalong2.jpg.157c9db5a0d958d7b6adcba133d28a10.jpg

Hovedbrytere, lader og sikringer må demonteres for å få ut skap under aktre del av L-sofa.

 

2049675018_Demonteringsalong3.jpg.df0d17a5976085e72874c6ec6a06a2bd.jpg

El. utstyr demontert og skap kan fjernes.

 

1729413755_Demonteringsalong4.jpg.a5af4b163bb5a086a504a7cd92955939.jpg

Midlertidig oppheng for el. utstyr.

 

1740695055_Klartforlft.jpg.cb593fa35d0da3185d58c142552f364b.jpg

Motor klar for løft.

 

597564838_Lftekogkjettingtalje.jpg.633df90d6f1f27def66c85101a42d56e.jpg

Rigging av løfteåk med kjettingtalje. Bøtte er til kjetting fra kjettingtalje slik at denne ikke skraper opp motoren eller griser denne til med rust.

 

1564338749_Motoroppe.jpg.febcd777453a11e4a96f6a40d0b113cf.jpg

Motor oppe i salong Måtte demontere motorlabber på ene siden for å få motoren ut døren.

 

1628683518_MotorpYanmartransportpall.jpg.18cc2a8aeded55a3c2324d0e865eac33.jpg

Motor ute av båten og plassert på Yanmar transportpall. Pallen passet perfekt selv om den var til en motor som er 20 år nyere en min.

Brukte en jekkestropp fra giret til løfteåketfor å balansere løftet.

 

Eter at motor var tatt ut ble motorrommer rengjort. Yanmaren, en 4LH-TE er 32 år gammel, har gått ca. 4500 timer og lekker ikke olje.

Har en liten diesellekkasje og liten kjølevannslekkasje som skal lokaliseres når motoren er tatt ut.

 

1944541582_Motorromfrvasking.jpg.bbc834a52f24d4b7c6f400014932ef2d.jpg

Motorrom før vasking.

 

855741795_Motorromettervasking.jpg.dc21a9441658dde2cb9001457cd3fab7.jpg

Motorrom etter vasking var en gammel skade i kjølen under motor.

 

Oppdaget tidligere at det var litt skader i gelcoat under motor, satte i gang med å reparere dette.

214776470_Gammelskadeundermotor1.jpg.ae36fdb03e31fb3f72ecb239ecd45167.jpg

Sprekker i topcoat under motor.

 

Gammel_skade_under_motor_2.jpg.9ac12d2e6638e46a0367b3c0e702caa3.jpg

Fjernet løs topcoat og skadet laminat og slipt skadeområdet. Mye av det løse ble fjernet med hyggjern for å redisere mengde av støv fra slipingen.

 

1522453154_Gammelskadeundermotor3.jpg.73d6737d91f659c903d2b7b9234ded55.jpg

Laminert skadet område med 3 lag 450 grams matte.

 

764059608_Gammelskadeundermotor4.jpg.e9fd8dc1072b679f2d6775e800bbcf9c.jpg

Malt med topcoat

 

Motorromsisolajonen er i dårlig forfatining og støver mye da folien har løsnet Bestemte meg for å legge et ekstra 10 mm lag utenpå eksisterende isolajon.

 

890398368_Motorromsisolasjon1.jpg.06243cb8da9b289340311b3666ea05c7.jpg

Typisk tilstand på isolasjon.

 

1277004297_Motorromsisolasjon2.jpg.32d809991757d8cc116145b6c8766f13.jpg

Ny isolasjon i SB side.

 

1474428742_Motorromsisolasjon3.jpg.0f01bcd101ff2979c41e74a0eddaf240.jpg

Skiftet ut tilsølt og dårlig isolasjon med nye biter.

 

 

 

66882482_Motorromsisolasjon4.jpg.780734f2577227d0493eb090e762261e.jpg

Merking og tilskjæring av isolasjon

 

1268073978_Motorromsisolasjon5.jpg.1b50cfa200b8e16d8fd1cd4dcabd9a78.jpg

Ferdg i front og BB side. Har også montert kryssfinerplate i BB side for å feste inn kabler til baugpropeller.

 

Båten ar hatt en grunnberøring i vinter og fant noen mindre skader i kjølen etter dette.

 

1146913870_Kjl1.jpg.a2d94a6fedbff9cac115988ac28f9cc7.jpg

Forre skade

 

1838606077_Kjl2.jpg.e70936dcb703f49c621833c026540c53.jpg

Det viste seg at gammel reparasjon hadde dårlig heft og løsnet veldig lett.

 

869095145_Kjl3.jpg.0f9930493feedcbd9c4b313fbae81948.jpg

Rensliping, se også bit som løsnet fra kjølen.

 

171936691_Kjl4.jpg.7c8636925107fefde0170f6409f94e5e.jpg

Ferdig laminert og grovslipt.

 

316700164_Kjl5.jpg.9d01a90cfc09a6dc37e0b0639b51b00e.jpg

Sparkling

 

794914736_Kjl6.jpg.e604a95f310d8ccd316b23dd21550435.jpg

Ferdig primet og klar for bunnstoff.  De to andre skadene var overfladiske og ble reparert med polyestersparkel.

 

Neste jobb er å fikse opp trykklagerskottes slik at anlegg for gummiklosser er plan og vinkelrett på propellaksel.

 

899234778_Trykklagerskott1.jpg.268d3c6d690cf0c2990f1801083c3512.jpg

Tydelig ujevn belastning på gummiklosser.

 

1163711920_Trykklagerskott2.jpg.d2747519c8b4a2393ba90c6c9decc587.jpg

Forrige eier har hatt problem med innfesting av trykklagerskottet. Forsterkning av innfestngen er  sannsynligvis utført uten å fjerne lageret. Mye "svinebust" her.

 

467922403_Trykklagerskott3.jpg.7c69e16bee435e22fe6271d6580525a2.jpg

Gammelt brudd i skott oppdaget etter fjerning av løs glassfiber.

Skal slipe rent og laminere fra side til sideover sprekken  med 3-4 lag roving (800/300 grams kombimatte)

 

1119897432_Trykklagerskott4.jpg.f51bf91083be1ad15a86d6bceea222be.jpg

15 mm kryssfinerplate skal brukes som støpeform når anlegg for gummiklosser til rykklager skal støpes i akterkant av trykklagerskott. Skal legge et lag med glassfibersparkel mellom plate og skott og presse lageret forover til det er på rett plass. Skal ha propellaksel sentrert i hylserør når dette blir utført. Tykkelsen på platen tilsvarer mål på gummiklosser etter oppspenning av lageret.

Motor ute.jpg

Motorrom før vasking.jpg

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Har fortsatt med reparasjon av trykklagerskottet.

 

1044016472_Trykklagerskott5.jpg.004b5d2a943b674d670de136a188a3e5.jpg

Feste avstøpeform for støping av anlegg for gummiforinger til trykklager. Skruene er plassert i senter bolthull og er skrudd gjennom platen slik at nye boltehull kan bores i merker etter skruer når platen er fjernet.

 

182211259_Trykklagerskott6.jpg.c64143600495c2c74eeb6f3734daa939.jpg

Prøving ombord. Forskalingen var for stor og må reduseres til et minimum for å få trykklageret langt nok forover.

Bildet viser også hvor ujevnt trykklagerskottet er hvor gummiforinger skal ha anlegg.

 

849307379_Trykklagerskott7.jpg.aac984a78b6d4e8a477c29a1b4d84b19.jpg

Renskjæring av støpeform. Nå er den tilpasset størrelsen på gummiforinger.

 

722654697_Trykklagerskott8.jpg.f6e13ff098e091d1b3d692f5cf142bc0.jpg

Prøving ombord etter justering, nå kom lageret langt nok forover.

 

1504622404_Trykklagerskott9.jpg.48559788bc26013fe501dcc03a57ce13.jpg

Slip og k,Klart for støping av forsterkning. Bolthull er tettet med polyestersparkel da det må bores nye hull etter oppretting av trykklager.

 

1605651468_Trykklagerskott10.jpg.b7f4b1f7ae9af203fa40ee658a1d81fd.jpg

Ferdig støpt forsterkning med 2 lag roving kombimatte og et lag 450 gram CSM.

 

 

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Takk for tilbakemeldingen @kdtran

 

Fortsatte med trykklagerskottet i kveld.

257251013_Trykklagerskott11.jpg.3f804c024a5dbea4bb25357b82deb94c.jpg

"Hjemmelaget" glassfibersparkel. Klippet opp 450 grams matte i små biter og rørte ut i polyester.

 

 

1151568185_Trykklagerskott12.jpg.6b18592100c31662b20a71c4f7e63310.jpg

Fylt opp med glassfibersparket mellom skott og forskaling og presset trykklageret forover til det passet med referansemål

 

220074756_Trykklagerskott13.jpg.52770a2c2d7d4088802b9205ff72e2ee.jpg

Fjernet forskaling, merking av skruehull viser godt.

 

 

1959367167_Trykklagerskott14.jpg.ec92596409fe5d430a7b494186423bf7.jpg

Ferdig slipt og klart for boring av hull og flikking med topcoat. Skjevheten i det opprinnelige skottet viser godt.

 

 

1170534177_Trykklagerskott15.jpg.f379fe4844bbbf1bc8ad3edcbf581c65.jpg

Defekte gummiforinger, det er tydelig at bolter ikke har stått i senter av hull i flens på trykklager.

Trykklagerskott 16.jpg

Verktøy for sentrering av propellaksel i hylserør

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Imponerende arbeid! Alltid artig å se båter som blir bedre enn ny etter reparasjoner og oppgraderinger! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takker for tilbakemeldinger @Kenneth 81  og @Team Colibri

 

Fortsatte med jobben lørdag og søndag.

 

768247580_Trykklagerskott17.jpg.80987cb691ec21e2e34f86ab59d00ce6.jpg

Laget først mal for boring av hull, dette er laget av en bit 16 mm stålplate med hull c-c 145 mm. Bruker malen for å styre boret mest mulig vinkelrett på skottet. Dette er viktig for å treffe i senter på gummiforinger.

 

1040056828_Trykklagerskott18.jpg.c0a8c51e229c5961a572f13c5204490c.jpg

Oppstlling av boremal etter boring av første hull. Brukte sentermerker fra forskaling for å stille opp for de to øverste hullene.

 

1561297475_Trykklagerskott19.jpg.b77e3ebb4ffd479b1fb89bea15021afb.jpg

Oppstilling av boremal for boring av nederste hull. Kontrollerte vinkel og avstand nøye  før boring.

 

1126600774_Trykklagerskott20.jpg.6fbbe3f957c0716f5b9c60622987a14d.jpg

Prøvemontasje for å sjekka at alt passet før maling med topcoat.

 

1397762477_Trykklagerskott21.jpg.5a307be3bc9c18d14070581eda9d9559.jpg

Ferdig malt.

 

1841701381_Trykklagerskott22.jpg.430138deee62e0953d576932c4274bca.jpg

Ferdig montert med nye nylock muttere og korrekt oppspenning og av gummiforinger. Unbrakoskruer i klemflens er strammet opp  iht. rekkefølge og moment i installasjonsanvisningen til trykklageret. Akselen er for øvrig glatt uten kilspor eller låseskruer.

 

Etter vask og polering, bunnstoffing skifte av sink og montering av bunnventil, som mangler i bildet over,  kunne båten sjøsettes i kveld. Nå skal jeg gjøre en del mindre jobber på motoren før den kan heises ombord og monteres igjen.

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Takker for den @Hulda

 

Har fått sett over motoren (Yanmar 4LH-TE på 105 hk) mens den var på land og utført diverse småjobber som var planlagt.

 

576029166_Motor1.jpg.8212e9c3ee30028e3014ba07dd195392.jpg

Motor inne i verkstedet, litt rust på motorlabber og lakk som flasser på bunnpanne vannpumpe og registerdeksel. Ser egentlig relativt bra ut til å være 32 år gammel med 4580 timer på telleren.

 

699389498_Motor12.jpg.23ed9db778c3c7756597e0c72c34c8f5.jpg

Begynte med å skifte ut demperplate, det var noe støy fra denne og det viste seg at all fjærene var så løse at de kunne beveges med to fingre.

Rigget opp et løftepunkt i en stålbjelke over motoren, dette ble brukt til å feste inn en kjettingtalje for å løfte gear og senere hele motoren.

 

1864603003_Motor10.jpg.a27139942a12e9ff18170d9b0b654751.jpg

Ny original Yanmar demperplate på plass.

 

1906290066_Motor6.jpg.b6fe37a664177164b607579ded05870c.jpg

Da det var en liten diesellekkasje og tilvarende kjølevæskelekkase på motoren har jeg valgt å skifte ut alle ferskvannslanger og dieselslanger på motoren.  Kjøpte originale returslanger fra dyser til dieselpumpe og godkjente brennstoffslanger fra motor til tank.

Alle ferskvannsslanger utenom en drenslange som er monter mellom blokk og oljekjøler ble skiftet ut. Skiftet også ut slange på smøreoljerør fra turbo til bunnpanne.

 

2127231231_Motor8.jpg.b63fde34062cc46851428fa84219e5f3.jpg

Et utvalg gamle slanger.

 

Skiftet også impeller og termostat. Impelleren er plassert på BB side av motor og det er liten plass mellom motor og skott i stikkøye for å demontere sjøvannspumpe. Det er ikke mulig å skifte impelleren ombord uten å demontere pumpen.  Den gamle impelleren var 9 år gammel og har gått ca. 740 timer, men var fremdeles i tilsynelatende god stand.

 

480984589_Motor2.jpg.dd06aec7ced43c3ed8a0872833b013c8.jpg

Fjerning av løs lakk på bunnpanne, Skrapte av det løse, Brukte stålbøste i drillen og vasket med aceton før lakkering.

 

1372610288_Motor3.jpg.200f2a62f3ac54befe6df5a84bb9625f.jpg

Fjerning av løs lakk på registerdeksel og vannpumpe.

 

2038210678_Motor4.jpg.c74383fa2c80fdfb0865892af76e85e0.jpg

Bunnpanne ferdig flikklakkert.

 

1091948268_Motor5.jpg.97b5825767deef7a442fdf43f71ef036.jpg

Registerhus ferdig flikklakkert. Har valt å ikke helakkere motoren da det ellers kun er noen små lakkskader og rustflekker som ikke har noen praktisk betydning.

 

1143361536_Motor9.jpg.c29ebc911a7887e3a4c10497e5d4277a.jpg

Sprekk i motorlabb. Planen var å rengjøre og lakkere motorlabbene og bruke disse på nytt. Oppdaget denne sprekken ved rengjøring og kontroll av labber og måtte kjøpe 2 nye originallabber som ble montert i gearenden på motor. De to beste labbene som  var igjen ble bruk i forkant av motor.

 

1590589505_Motor7.jpg.7e94b3f3550134bfd6ffc2a29c078555.jpg

Motor ferdig og klar til å heises ombord.

 

360635955_Motor11.jpg.4f6f75dc5dba2a33dcaa8a50ea8d56ac.jpg

Motor på plass i båten.

 

Motor ble heist ombord og startet opp 15 mai. På motoren gjenstår det  å koble til teleflex, montere  Aquadrive mellomaksel og koble til slange fra varmtvannsbereder.  Skal også montere hovedbrytere, sikringsboks og div. annet el. utstyr på en kryssfinerplate slik at det blir mindre arbeide med demontering og montering av utstyr neste gang det er behov for god tilgang over hele motoren.

 

 

 

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, fint med positiv tilbakemelding @Gullfisk

 

Har gjort ferdig diverse jobber i forbindelse med innmontering av motoren, den første jobben var å få på plass elektrisk anlegg i skap over motor.

 

2001724560_Platevedhovedbrytere1.jpg.2a566457069830f23560658df37f3de6.jpg

For å slippe demonterng av alt utstyr i skapet neste gang jeg har behov for god tilkomst til motoren laget jeg til en 15 mm kryssfinerplate der alt utstyret er festet. Ved å løse 4 stk muttere  kan platen vippes litt frem og skapet kan så løftes rett opp. Sparer sikker et par timer med skruing på denne måten neste gang det er behov for å komme til i bakkant av motoren.

 

372167479_Platevedhovedbrytere2.jpg.5ac0b71c4ddfbc3c30e79b40692648db.jpg

Brytere og sikringsbokser mm. ferdig montert. Kontakt for landstrøm skal monteres i BB side av skapet etter at det er satt på plass.

 

1293367909_Platevedhovedbrytere3.jpg.ae4bb9073c8c6e0a8673ecd810e2d06f.jpg

Skap ferdigmontert med alt el. utstyr.

 

1174347241_Kablervedmotor.jpg.0dfa42e198f62cb9dac4870c3fcf4ba0.jpgHar også fikset opp i klamring av hovedkabler rundt motor. "Før" bilde med 5 kvadrats kabel løs med isolasjon som ligger an mot gods i motorlabb.

 

1130903022_Kablerimotorrom2.jpg.38978f7cf376f30b29b1b9bd37f79b7b.jpg

"Etter" bilde med kabler stripset til kryssfinerplate. Har lagt 2 lag med krympestrømpe på +kabel til motor der den krysser -kabel til baugpropeller, dette  som ekstra sikring motgnag og kortslutning.

 

Andre jobber på motoren som er gjort ferdig er montering av Aqua drive mellomaksel, montering av nye kjølevannslanger til varmeapparat, montering og justering av teleflexkabler.

 

Neste jobb på listen var tetting av lekkasje i rattpumpe akter. Når ble varmet opp av solen fikk den en stor oljelekkasje fra reservoaret.

 

969294152_Styremaskin1.jpg.531908791a3c23733805aed6736f189d.jpg

Lekkasjen som viser her her er liten i forhold til når den var på sitt verste.

 

805910963_Styremaskin8.jpg.95f01bb51c5c91e54bc14f76e9b959bc.jpg

Demontering av rattpumpe. Det var trangt i pentryet men jeg demonterte et lite bryterpanel i fronten for å få bedre tilkomst.

 

785256249_Styremaskin3.jpg.c895481709672fdada0b156bfac9e553.jpg

Problemet var en dårlig o- ring mellom reservoar og pumpehus samtidig som plastreservoaret ikke var helt rundt. Dette medførte ujevnt press på o-ringen.

 

976644300_Styremaskin2.jpg.6636867644524b2043a3b99edac43d63.jpg

Reservoar før fjerning av O-ring.

 

1023189970_Styremaskin4.jpg.c85a3dc803149058436532ba936ecff8.jpg

Ters til demontering av ratt.

 

221979631_Styremaskin5.jpg.b496665a9380770b2bd3954ce0c63a23.jpg

Reservoar montert med ny o-ring og pakningssilikon på utsiden av o-ringen som ekstra tetning.

 

202676567_Styremaskin6.jpg.b1d0320aee1a63d192c61de16f58333d.jpg

La inn nye mellomlegg i akterskottet ved skruefestene

 

836143915_Styremaskin7.jpg.c73f043ee6afe39222beffb79b421298.jpg

Styrmaskin montert med pakningssilikon mot skottet.

 

Det var tydelig at dette var et gammelt problem og at aluminiumsringen mellom styremaskin og skott var laget til for å få en ekstra tetteflate mot kanten på reservoaret.

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Båten er slippsatt for 2021 sesongen og skal bytte eksosslange og lyddemper når båten er på land.

 

20210416_161853.jpg.b8be5d33e89ded9ecc9a538229911046.jpg

 

Eksoslangen er preget av rustskader på stålspiral og har vurdert utskifting av denne siden jeg kjøpte båten i 2015.

 

20210416_161908.jpg.7370ad2ebada393810e74332afc05ac6.jpg

 

Detalj rustskadet stålarmering ved dekksgjennomføring.

 

20210416_162335.jpg.2fcd67febb430091e46a6c4971b278c1.jpg

 

Lekkasje fra lyddemper som ble oppdaget i vår som også var årsakent til at jeg valgte å bytte slange og demper i år

 

 

20210416_195810.jpg.2c9726f2dc1a3a2d0e8f7fe982df55d0.jpg

 

Tæring i lyddemperens endedeksel med spor av lekkasje.

 

Ny lyddemper kostet kr. 5.990,-  ny eksosslange med rustfrie slangeklemmer kostet kr. 3.600,- Total kostnad til deler og materiell inkl. bunnstoff etc. blir ca. kr. 13.000,-

 

 

20210416_184049.jpg.055a7bb0e7728000af55fd857fa95d0d.jpg

 

Eksosslange er fjernet. Måtte kappe denne over dekket for å få den ut da hull i dekk var trange. Skal utvide hull i dekket og  støpe en krage på dekket for å få e enklere montering av ny slange og en bedre tetting mellom slange og dekket. Ny fuge blir mellom slange og krage og denne vil tåle mer bevegelse en gammel hulkilfuge mellom slange og dekket.

Skal også reparere sprekker i overgang mellom dekket og side ved skruefester til badeplattform.

 

20210419_211742.jpg.7abdeb93c430add4f1da4be7a5a058a5.jpg

 

Form for støping av  rør til krager. Laget denne av en tom acetonboks med ett lag armaflex og tape utenpå for å få rett diameter. Vokset tapen før støping

 

20210419_214558.jpg.b4ae4d671102f245613db507919859e9.jpg

 

Ferdig støpt rør.

 

20210424_164409.jpg.85f63edd9962ee0a3f1dc4c01b7c31fe.jpg

 

Tilpassing av krager

 

 

20210424_173446.jpg.58569815c320d301d0dbbc74bf43d316.jpg

 

Merking for sliping

 

 

20210424_183943.jpg.a9a9dc7426e88ab465b392540f2066ef.jpg

 

Ferdig slipt og med hull utvidet til rett dimensjon.

 

 

20210425_123346.jpg.9cc971e1c5b99da661ac84813afc3398.jpg

 

Sparkling av hulkiler før støping. Har også lagt inn forsterkninger ved skruefester for badeplattform.

 

 

20210425_183929.jpg.0a52d6fb8e0cb2db774795c118b6b63c.jpg

 

Ferdig støpt og slipt før topcoat.

 

 

20150402_155029.jpg.de96418e4eed79e859e593ba992450f3.jpg

 

Ferdig med topcoat. Alt skal mattes ned og males med polyuretanmaling før montasje av eksosslange.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Familiesnekke skrev for 6 timer siden:

For en fantastisk flott jobb du gjør med denne båten; dette blir jo kjempebra :thumbsup:

Ja, jeg hiver meg med i bifallet! Helt forbilledlige innlegg, med instruktive bilder og forklaringer. Slik at vi litt mindre tekniske ser hvordan du gjør det: Det er dette som er Båtplassen og ikke bare en tulleprateside. Takk for at du tar deg tid til dokumentasjonen! 

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei og takk for positiv tilbakemelding @Familiesnekkeog @Erik AN

 

Det er et par uker siden siste oppdatering, men har fått ferdig prosjektet med ny eksosslange.

 

988134385_Klartformalingakter.jpg.673c8da4a25d1ab9b28cdc57ef4a07c0.jpg

 

Dekk og sider akter er mattet ned, vasket med aceton og klar for maling.

 

 

927235469_Ferdigmaltakter.jpg.d07b30e29c4d7397b53ae6742d7f7a19.jpg

Ferdig malt med Biltema 2K polyuretanmaling. Brukte antiskliperler fra Hempel i malingen på dekket og på topp av lukene. der det er antisklimønster.

 

 

1851976309_Ferdigmaltskapforut.jpg.99feed75d7eb7bad0902491193dbf2b7.jpg

 

Hadde maling til overs og fikk omsider malt skottet i dreggkassen som ble skiftet ut i 2016 :blush: (Beskrevet tidligere i tråden)

 

1555931896_Trekkingaveksosslange.jpg.797e37c5815f8c0aa8c3ffbefbcf7309.jpg

 

Trekking av ny eksosslange. Var litt jobb å få denne på plass gjennom hull i skott og dekk og sving inn på eksosflens men det gikk greit med nye og større hull i dekket.  Brukte en liten jekkestropp for å trekke slangen inn på motorens eksosbend da det er trangt rundt motoren på den siden der bendet er.

Etter at eksos slangen var ferdigmontert ble luker i dekket montert tilbake på plass.

 

1380022604_Pinneskruertilankervinsj.jpg.af951a28c1c6b6195a550ea5e2bbe07b.jpg

 

Etter at eksosslangen var montert kunne jeg montere ankervinsjen på nytt. For å forenkle monteringen byttet jeg ut vanlige maskinskruer med pinneskruer. Vinsjen er montert på et skott som heller utover og det ble for vanskelig å holde vinsjen på plass og samtidig treffe skruehull i vinsjen med en vanlig skrue.  Det var også en del spenn i plastdekselet til vinsjen som gjorde dette vanskelig. Med pinneskruene hang vinsjen på plass når skruene var entret i skruehullene i skottet og det var bare å få på plass mutteren for å sikre vinsjen. Pinneskruene er vanlige helgjengede skruer der hodet er kappet av og enden på gjengene faset på en smergelskive.

 

Fikk også litt ekstra jobb med ankerspillet da jeg merket to av kablene feil og måtte demontere vinsjen for å sjekke mot merking på motor før jeg koblet kontrollenheten på nytt.

 

1965789488_Klarforsjsettting.jpg.1e4916ddeae796573bf9efb62465df5a.jpg

 

Båten ferdig bunnsmurt og klar for vasking, polering av skroget og sjøsetting. Vasking og polering av overbygget og fuging av gjennomføring til eksoslange skal gjøres etter sjøsetting.

 

 

2107858431_Klargjortforfuging.jpg.7cce291d9a640dc0986c8cccdb67a502.jpg

 

Eksosslange og kabler til ankervinsj klar for fuging. Stropp og kile er brukt for å sentrere eksosslange i gjennomføring før fuging.

 

 

660944478_Detaljbunnfyllingifuge.jpg.d1b7596ec5ad39a08d701bd16e012735.jpg

 

Brukte en stripe med Armaflex skumplast til bunnfylling i fuge rundt eksosslange.

 

 

895904819_Ferdigfugeteksosslange.jpg.67e37959c36c08a851424a12084867bb.jpg

 

Ferdig fuget rundt slange og kabler. Stropp og kile skal beholdes et par dager til Sikaflexen er gjennomherdet.

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hallo!

 

Oppdaget at det var lekkasje rundt rorhylsen i sommer ikke store mengder og mest når båten var i drift. Når båten lå i havn var lekkasjen egentlig ignorerbar, typisk 1-2 liter på en uke.

 

2082193970_Detaljrorhylse.jpg.1921bc1de1f3faa425292f7d3e45a931.jpg

Lekkasje rundt rorhylse.

 

Konstaterte at det var bevegelse i hylsen og at de kom inn dråper med vann når jeg beveget på rorarmen.

 

Fant ut at dette måtte sjekkes opp og slippet båten i ettermiddag for demontering av ror og rorhylse.

 

1288284904_Klarfordemontering.jpg.1b9b934e5433318acd7623eb8c5418ed.jpg

Båten tatt opp, høytrykksvasket og klar for demontering av ror

 

Demonterte rorbladet og konstaterte at mutter på rorhylse kunne beveges. Mistenkte derfor at det var brudd i rorhylsen.

 

20210912_182505.jpg.af4200ef112b620b8f9e7b21755d6904.jpg

Rorblad demontert

 

 

803822335_Rorhylseinnvendig.jpg.0f439d6b4b15c22af472b1455526a40b.jpg

Rorarm før demontering. Klembolten ser dårlig ut men den løsenet uten problemer. I tillegg til klemskruen var det to settskruer som var boret inn i rorstammen.

 

1254164183_Oppstartdemontering.jpg.75eab140b1a811a89cece60607dc9092.jpg

Påbegynt demontering

 

Settskruer.jpg.25be0925901349893507c97b9829ca32.jpg

Klembolt og settskruer

 

Rorarmen løsnet lett og det var enkelt å slå ned rorstammen

 

317249573_Rorstammels.jpg.6bee95888ba3a591ace9708280f6d9d0.jpg

Rorstamme på vei ut.

 

Nedre del av hylse med backnut brakk av da jeg prøvde å skru den av.

 

165925215_Backnutfaltav.jpg.baf86e76bb13e5979228d1c267ceceb6.jpg

 

Backnut

 

 

928660642_Tringihylse.jpg.2ab34d4c1fc25df66f21f7bcdb2eacb6.jpg

Nedre del av hylse med tæringsskader

 

Rorhylsen var støpt fast innvendig, ser at dette har hindret en større lekkasje. 

 

346146746_Klarttilfjernehylse.jpg.bf15f855cb54e6530c918a06bc8dfa86.jpg

Klart for fjerning av hylse.

 

Brukte huggjern for å fjerne laminatet rundt hylsen

 

360392429_Rorhylselsnet.jpg.479d631909672b34066b202dffff56d8.jpg

Rorhylse løs

 

20210912_193255.jpg.02de9c37dbf9fa66a0250e94d1931bf3.jpg

Bilde med mål for bestilling av ny hylse

 

Ser ut som at roranlegget er laget av Bosvik og at Standard rorhylse for 30 mm aksel passer til rorstammen.

Må sjekke med Bosvik at denne passer til eksisterende boring for settskruer.

 

Arbeider som gjenstår når jeg har fått levert ny rorhylse er å slipe rent laminatet rundt rorhylsen, stille opp rorutstyret og rette av under backnut med glassfibersparkel før montering med tettemasse under muttere. Deretter skal hylse støpes inn med glassfiber og vinylester.

 

 

 

Link to post

Hei!

 

Bestilte ny hylse hos Bosvik mandag kveld og kunne hente denne torsdag ettermiddag. Rorhylsen var ca. 6 mm for lang og jeg fikk låne en dreiebenk og fikk dreid av det overskytende gjengepartiet  på torsdag kveld.

 

1250873847_Nyrorhylse.jpg.3f097b79bb3eb5b073d66ca4567808c0.jpg

Rorhylse dreid til korrekt lengde

 

1367063575_Mattslipingogmaskering.jpg.18eb3bc1c0d734d748284eaf6f145ad0.jpg

Rorhylse maskert og mattslipt før innstøping dette for å få god heft for laminatet. Bruker vinylester til laminering.

 

 

Det var tykt laminat rundt rorhylsen og jeg fant noe delaminering mellom skroglaminat og etterfølgende påstøp rundt hylse og rorstoppere . Fant ut at det ville bli en omfattende jobb å fjerne alt fjerne alt og  bestemte derfor at jeg kun skulle slipe til rent laminat rundt rorhylsen. 

 

2032609496_Slipingfrstping.jpg.9e8017a6e340e4545111be1882699ddc.jpg

Område for innstøping slipt til rent laminat.

 

For å få montert rorhylsen i riktig høyde la jeg et tykt lag med glassfibersparkel under flensen innvendig i båten før jeg strammet mutteren utvendig. Rortapp, rorblad og rorstamme ble satt sammen  før montering av hylse for å minst mulig skjevhet i hylsen før innstøping.

 

Glassfibersparkel.jpg.e439adc989209af3f79b4d578dfb2354.jpg

Oppfylling med glassfibersparkel før montering av hylse

 

 

 

318009202_Klarforlaminering.jpg.d36761603a54ec37bd46a55c546fe8e1.jpg

Hylsen rettet opp, sparkel slipt og hylse klar for innstøping

 

 

782264800_Stpingmedvinylester.jpg.cbe3c103404bf64f86a6803412168d56.jpg

Støping med vinylester for å få god heft til metallet.

 

Det var klaring mellom gjenger og hull i skroget. Demonterte derfor rorstamme, rorblad og mutter på utsiden av hylsen for fylle opp åpningen med glassfibersparkel fra undersiden. Mutter på utsiden ble montert tilbake med Tec7 som tetning mellom mutter og skrog før rorblad og rorstamme ble montert tilbake.

 

2099401879_Klarforcoating.jpg.e18de0f48cf79b7b56ba3227b81c48dd.jpg

Ferdig slipt og klart til coating

 

20210918_152038.jpg.4dcad9e485c42784716335019c5a5a2d.jpg

Ferdig coatet. Brukte en messingplugg for å hindre at det kom topcoat i gjengene til smørekoppen.

 

1810307142_Ferdigmontert.jpg.de3d31a7b5170bb988d38af1f2f9c4dd.jpg

Ferdig montert og oppfylt meg grease til det kom ut av lageret over roret. Skal etterstramme smørekopp før sjøsetting i morgen.

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Vinterens miniprosjekt ble nye skuffeskrog i pentryet, Har hatt denne jobben på arbeidslisten i noen år, men har ikke prioritert dette før jeg hadde noe kryssfiner til overs etter et prosjekt i garasjen.

 

2135463095_Skuffer1.jpg.908a50c481b9c6f4019ac75a70893643.jpg

 

Originale skuffer i ABS? plast var dårlige og sprukket opp flere steder.

 

1940058276_Skuffer2.jpg.eeb778e0443d60f569e2c7df2d12e2d9.jpg

 

2095996088_Skuffer3.jpg.15b58722cc31af9bda904a3955bfdb26.jpg

 

Bestikkskuff med sprekker 

 

Skuffeskrogene ble laget av en rest med ny 12 mm poppel kryssfiner og et sett 4mm kryssfiner skuffebunner  som var tatt vare på etter demontering av et gammelt skrivebord.

 

313079315_Skuffer4.jpg.fe3a636ea47b28df79108c40051ab299.jpg

 

Jeg bruker overfres for å kappe kryssineren, dette for å  få et rent kutt uten fliser. 

De første delene ble kassert da det viste seg at notfresen var utslitt. Det gikk mye bedre med helt nye hardmetallfreser.

 

 

1139672430_Skuffer6.jpg.4e806954d1fec1fcbb8afb8a612f66d9.jpg

 

Fresing av spor til glideprofil i skuffeside, jeg måtte ta 2 kutt da fineren var litt tykkere en diameteren på notfresen.

 

 

477446193_Skuffer7.jpg.94fd12b5075797f6dc2801563bd802ff.jpg

 

Spor til bunnplate og fals for låsing av frontplate til side

 

 

1367557597_Skuffer8.jpg.9e80a638fb7d6e01acc5284e4793e7bb.jpg

 

Ferdige deler til  lav skuff.

 

 

1056087392_Skuffer9.jpg.7c07e45420d765730e1658cb5546a31b.jpg

 

Prøving av bestikkskuff fra Jula, denne var for stor men passet akkurat nedi skuffen etter at fals rund kanten ble fjernet.

 

 

1104893587_Skuffer10.jpg.143ef4f4c544114ce7d9473fff9f3439.jpg

 

Noen ferdige skuffeskrog, har laget 2 grunne og 3 dype skuffer.

Sider og ender er limt og skrudd sammen med bunnplaten løst innlagt i falsen. Glideprofilen er laget av 4 mm kryssfiner som er limt i sporet frest i skuffesiden.

 

 

798764922_Skuffer11.jpg.b304b23cd37bc4d848c2e80bd3ef246d.jpg

 

 

Lakkering 2 strøk med Trestjerner blank lakk

 

 

543032981_Skuffer12.jpg.1f3708ec0a15ef874f49f6f7961922aa.jpg

 

Detalj innfesting av glideprofil og front

 

 

785481920_Skuffer13.jpg.ec8b52062c31bf0f74b0ff6b6af4b5f9.jpg

 

Bestikkskuff tilpasset i skuffeskrog

 

 

29580276_Skuffer14.jpg.c8fbd48c93dd63edbb312c0186f70475.jpg

 

U-profillist i pentryseksjon. Nedre leppe på profilen måtte høvles ned noe for at skuffeskrog skulle passe mellom profilene. Jeg måtte også høvle litt av glideprofilene på skuffeskroget for å få skuffen til å passe inn i profilene.

 

 

116588705_Skuffer15.jpg.e045d70dccae98ce07b8e33dec87d777.jpg

 

Prøving av skuffeskrog etter tilpassing, akkurat dybde nok til en hermetikkboks Nye skuffer er ca. 10 mm grunnere en plastskuffene.

 

 

1968412842_Skuffer16.jpg.cf3819714bab3f8088e3b3885805d42e.jpg

 

Fronter montert, brukte to skruer på grunne skuffer og 3 skruer på dype skuffer.

 

 

201517632_Skuffer17.jpg.85bae65b5417c7d8c9ffb51445b9a3be.jpg

 

 

Skuffer 5.jpg

Link to post
  • 2 år senere...

For en fantastisk tråd du har hatt gående i x-antall år. Meget informativ og med før, under og etter bilder. Mange takk for inspirasjon. Har selv en Sandvik 26 AC som jeg forsøker å gjøre til min. Da tidligere eier nok tenkte mer campingvogn/bil enn båt når han overtok den etter en gammel sjøulk 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...