Jump to content

1992/ 1993 Evinrude 60 HK VRO rister mye på lave turtall


Grand Banks jr

Recommended Posts

Har endelig fått meg båt igjen. Denne gangen en "speed sjark" på 16-17 fot, og med en gammel totakter på akterenden. Skal brukes til fisking, og dette blr bra. Motoren er en  1992/ 1993 Evinrude 60 HK VRO.

 

Men motoren går ujevnt og rister fælt på lave turtall. Fra og med tomgang til jeg har båten oppe i en 8 knops fart. Turtallsmåler har jeg ikke, men vil tippe opp til ca 2000 o/ min.  Trodde først det var propellen som var gal, men når jeg har hatt den i mitt eie et par dager tror jeg heller det er noe med bensin og forbrenning å gjøre. Nå er jeg riktig nok mest vant med en kamerats 4-takter Yamaha, men jeg synes denne er veldig uren i takten og rister mer enn en gammel Mariner 60 HK 1984-modell som jeg hadde for lenge siden.

 

En liten nå-tids analyse:

- Starter relativt lett. Et kjapt kinn med choke. Deretter et vanlig kinn uten choke, men med litt håndgass.

- Sviver noen ganger fint på tomgang, andre ganger kvelder den seg når jeg setter den i gir (kald motor).

- Pluggene skal sjekkes. Kom bare litt for mye vann fra oven i dag.

- VRO er koplet fra. Blander 2% olje i bensinen.

 

Motoren har uren gange/ rykking uten belastning. Men vesentlig værre med belastning. Propellen er stor, men den ser fin ut. Dermed tror jeg det har noe med bensin/ tenning å gjøre. 

 

Så hva bør jeg gjøre for å få den til å gå mest mulig jevnt?

Jeg har skrudd litt på motorer, men vil gjerne ha hjelp til å vite hva jeg bør sjekke/ gjøre. 

 

- Sjekke plugger/ nye plugger.

Hvor finner jeg type plugger den skal ha? (Vet ikke om forrige eier har satt i riktige plugger.) Finnes det en oversikt på nettet noe sted?

 

- Luftfilter?

- Bensinfilter?

- Vannutskiller?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

3 sylindere ja. Plukker ut tennpluggene så snart været er lagelig. Feit blanding høres jo riktig ut i og med at den kun skal chokes i noen få sekunder. Hvis jeg choker den i noen sekunder for mye så blir den "rå". Da må jeg vente før jeg får start...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå var det endelig bittelitt opphold. Det rakk til å skru ut pluggene en etter en:

 

Samtlige plugger er VÅTE (olje/ bensin). Dette er etter at motoren har vært kjørt god og varm på en 2-3 timers fisketur, kjørt rolig inn i havnen og stått et par døgn uten start. 

 

Plugg øverst:

bilde

 

Plugg midten:

bilde

 

Plugg nederst:

bilde

 

Så da antar jeg at motoren går for rikt?

 

Hvordan justerer jeg blandingsforholdet på denne motoren?

 

bilde

 

Jeg kan også legge til at det var INGEN luftfilter inni luftfilterboksen. Spjelene så rene og pene ut. Men det var litt olje nederst i filterboksen. Jeg klarte ikke å se om det var konserveringsolje eller totaktsolje. Var dog litt blålig, så fullt mulig det er totaktstolje.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

jeg vil si det høres normal ut alt du nevner,  ved kjøring på putrefart med 2% olje vil pluggene bli sånn som vist - motorer med oljetank vil da gjerne ligge i underkant av 1%

I tillegg vil ikke en konvensjonell 2takter ha optimal forbrenning på lavt turtall

 

"luftfilterboksen" er mest bare en lyddemper på innsuget, sjelden noe innmat der.  Og at det spyttes tilbake olje/bensin er helt normalt på totaktere med reedventil innsug.  

 

Om du ikke har byttet plugger enda så kan det være verdt å gjøre.

http://www.iboats.com/Johnson-NGK-Spark-Plugs/dm/view_id.669912 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I tillegg vil ikke en konvensjonell 2takter ha optimal forbrenning på lavt turtall

 

 

Ok, så det er grunnen til at man ofte bruker egen dorgemotor på slike båter? Jeg dorget i et par timer den dagen. Hastigheten er helt ok når den går på tomgang. Med vind i mot så må jeg ha litt gasspådrag også. Men det er egen brankett for en dorgemotor, og den vil kanskje bruke mindre bensin?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har nå fått testet motoren mer, og det virker for meg som den ikke har full tenning på alle sylindrene ved gasspådrag under planefart. Det virker som den kommer litt ut av takten før den henter seg inn igjen. Dette er ganske plagsomt når jeg fisker. Den stopper aldri, men det er på en måte "rett før" noen ganger. Det er akkurat som om den ikke får tenning, eller at det er for mye/ lite bensin.

 

Lurer også på om det kan være overledning et sted? Den har jo 12V batteri, og etter å ha dorget i et par timer var batteriet tomt (!). Fikk ikke startet motoren etter at vi la oss til land for en grillings. Brukte nødstart og fikk til slutt start på den. 

 

Etter å ha kjørt hjem, ca 10 minutter i plan og 10-20 minutter på høyere turtall enn dorging, så var det strøm nok til å starte den fint inne ved kaia.

 

Hvordan får jeg sjekket om den faktisk bruker strøm ( i stedet for å lade) ved vanlig drift? Et vanlig multimeter er jo kun 10A på amperemeteret, og blir for lite til å måle strøm. Skal ut en tur nå, så da skal jeg forsøke å måle volten før og under drift. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: Fikk tak i det som skal være rette plugger. Motoren går vesentlig bedre nå. Ikke 100%, men mye bedre. De gamle pluggene så ikke slitt ut, men den gikk mye bedre med nye.

 

Har også funnet ut at styrewire (teleflex) er dårlig festet i båten, så den gir mer rom for risting enn den skal gjøre. Når den er festet skikkelig så regner jeg med at motoren vil oppføre seg mer likt en gammel totakter skal gjøre. 

 

Den liker fortsatt ikke litt gasspådrag uten at jeg først har hatt den litt høyere (ca 5 knop) og deretter dratt den ned igjen. Før det så er det akkurat som den ikke henger med på en sylinder. Men etterpå så går den mer stabilt. Det gjelder alltid. Så hver gang jeg setter den i gir så må jeg ha den litt opp i turtall før jeg kan senke det igjen, ellers går den litt urent. 

 

Planen er å ha båten opp på en henger i løpet av uken, så jeg får skiftet girolje og samtidig sjekke bensinfilter og evt det jeg kommer til av forgasser uten å demontere. 

 


Strøm: Nei, jeg vet ikke om noen strømtyver ombord. Jeg ladet batteriet over natten og etter det har det ikke vært tomt. Men har ikke fått målt noe i båten. Har tatt av plusspolen når jeg er ute nå, slik at jeg slipper å oppleve tomt for strøm når jeg fisker i havgapet. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

dvs du tar av en batteripol mens du dorger?     Det er ikke helt bra for stator og likeretter , kan bli høye spenninger når det ikke er noe belastning der...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...