Diddn Startet 15.August.2015 Del på Facebook Startet 15.August.2015 Som tittelen sier så har jeg en 8hk Tohatsu 2-takt 2005modell som står fast. Det har vært tatt førstehjelp på den etter at den har vært under vann. Motor ble forsøkt startet uten hell og står nå fast. Hvordan få løs stempler igjen? Takker så mye for svar på forhånd. Ønsker kun seriøse og relevante svar. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 først fyll på godt med noe slags tynn olje i plugghullene, feks diesel. ATF olje er også bra til slikt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sunnmøre Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Fekk tips om å bruke bremseveske ein gong eg hadde samme problem, rett nok på ein gammal VW. Det fungerte faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg tipper at veivlagrene står fast, da hjelper det ikke med å fylle noe inn i sylinderne. Bare å demontere. Ikke skru av toppen, bare veivhuset ! Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Splitt motor! Du gjer vondt verre ved å slite i den Den står nok fast av ein grunn Å bruke bremsevæske slik dei nyttar på Møre er jo spanande, den er tradisjonelt sett nesten ikke korrosiv....... Ein skal viss lese litt av kvart før augene dett ut Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Sjekk nå først at det ikke er startsperre som holder igjen. Hvis giret er koblet I frem eller bak vil jo svinghjulet være låst. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Hvis giret er koblet I frem eller bak vil jo svinghjulet være låst. Fair point, men såpass håper eg TS har på plass..... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Håper jeg og.. men fort gjort å glemme. Det enkleste.. :) Det kan jo og være at det bare er selve sperre som står inne.. at gir står I fri, men at sperre sitter fast I låst posisjon. :) Redigert 16.August.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Diddn Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Takker for innspill, start i gir sperren er skrudd av sammen med startapparat. Har funnet ut at det er rust I sylinderene og har begynt å demontere toppen. Men sliter med å få av en skrue da den er rundet. Lurte på å borre ut den bolten pluss de 3 andre som knakk i forsøket på å løsne toppen. Lurte på å demontere topp og fylle sylindre med rustløser. Eventuelt dele motorblokk og demontere stempler fra veiv og førsøke å få løs stemplene fra siden med toppen, hvis det da lar seg gjøre? Mvh Diddn Redigert 16.August.2015 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Knekt bolt, viss store nok tek du best ut med ein slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000024141/?artId=20379 Er bolthovudet runda har eg mang ein gong berga meg med å bruke ei sveisetang for å få tak Er motoren splitta kan du forsåvidt bruke litervis med rustløysar. Å legge den i (mineralsk) motorolje eller diesel er økonomivarianten. Usikker på om din sylinder lar seg hone, sjekk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.