Jump to content

Reparere gummilageret på gummibåt, PVC synlig (bilder)


Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg var nødt til å ta bort festene for setet på gummibåten. Brukte varmepistol og en smal lang tang for å dra av de fabrikkslimte festene. Uheldigvis satt limet så godt at det tok med seg øverste gummilageret på pontongen.

Nå kommer jeg jo å klistre like store og nye fester på samme sted så pvc`n bli ikke eksponert for sol og vann.

Men er det allikevel best å reparere stedene der gummit revs av?

Hva reparerer man det med?

 

Bilder:

De avrivne gamle setefestene:

bilde

 

Stedet på pontongen der festet var limt. Bildet viser omfanget av gummilageret som fulgte med når jeg rev av setefestet:

bilde

 

 

Nærbilder der PVC lageret synes:

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er PVC- laget som er avrevet. Det stoffet du ser er forsterkningen inne i duken, muligvis glassfiber...? Å fjerne slikt med varmepistol går ikke, da liming av PVC nærmest kan sammenlignes med sveising, ved at de to lagene smeltes sammen. Prøv å få tak i lapper av PVC- duk som er store nok til å dekke hele skaden og kjøp et skikkelig PVC- lim. Vær nøye på å følge bruksanvisningen på limet, så går det sikkert bra...

Link to post
Share on other sites

Når jeg var holdt varmepistolen en millisekund for lenge mot limrestene så begynte altså det øverste (blå) laget å boble og smelte. Men skadene skjedde da jeg trakk av det gamle setefestet. Jeg leste på amerikanske nettsider om varierende fremgang med bruk av Liquid Rubber for å dekke det øverste lageret. Fant ut at det også finnes noen som selger liquid rubber her i Norge. Men står at det er avsett til caravan/bobil?

http://liquidrubber.no/

Noen som har testet dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...