Jump to content

Reparere gummilageret på gummibåt, PVC synlig (bilder)

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg var nødt til å ta bort festene for setet på gummibåten. Brukte varmepistol og en smal lang tang for å dra av de fabrikkslimte festene. Uheldigvis satt limet så godt at det tok med seg øverste gummilageret på pontongen.

Nå kommer jeg jo å klistre like store og nye fester på samme sted så pvc`n bli ikke eksponert for sol og vann.

Men er det allikevel best å reparere stedene der gummit revs av?

Hva reparerer man det med?

Bilder:

De avrivne gamle setefestene:

bilde

Stedet på pontongen der festet var limt. Bildet viser omfanget av gummilageret som fulgte med når jeg rev av setefestet:

bilde

Nærbilder der PVC lageret synes:

bilde

Det er PVC- laget som er avrevet. Det stoffet du ser er forsterkningen inne i duken, muligvis glassfiber...? Å fjerne slikt med varmepistol går ikke, da liming av PVC nærmest kan sammenlignes med sveising, ved at de to lagene smeltes sammen. Prøv å få tak i lapper av PVC- duk som er store nok til å dekke hele skaden og kjøp et skikkelig PVC- lim. Vær nøye på å følge bruksanvisningen på limet, så går det sikkert bra...

Når jeg var holdt varmepistolen en millisekund for lenge mot limrestene så begynte altså det øverste (blå) laget å boble og smelte. Men skadene skjedde da jeg trakk av det gamle setefestet. Jeg leste på amerikanske nettsider om varierende fremgang med bruk av Liquid Rubber for å dekke det øverste lageret. Fant ut at det også finnes noen som selger liquid rubber her i Norge. Men står at det er avsett til caravan/bobil?

http://liquidrubber.no/

Noen som har testet dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...