Jump to content

familie på 4 ønsker tips til feriebåt under 600 000.


petterb

Recommended Posts

Kunne du kanskje fortalt litt om hva du var skeptisk til mht KAMD43-motoren?

 

I vår 85-mod Baltic med KAMD43P motor har vi marsjfart på ca 15-18knop avhengig av tid og lyst, kunne sikkert ha marsjet opp til 20knop også uten problem, toppfart ca 22knop. Et vennepar har en 2002 el 2003 Baltic med samme motor. De marsjer ca det samme og er svært godt fornøyd. Balticen går greit i vannet fra 13 knop og best kanskje fra 16knop.

 

Yanmar-motoren gir større fart pga mer hester og slikt, men det er vel vanskelig å få tak i en slik til under 600' hvis du ikke er veldig heldig da. Baltic ble bygd om noe mht drivverk for å kunne kjøre denne motoren har jeg lest. Marsjfart med Yanmar er vel 18-22 og toppfart 26knop eller noe sånt.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fart er ikke så viktig for meg. Hadde steyr i båten vi solgte og var superfornøyd.

er skeptisk til kompressorproblemer som mange skriver om. 

ser noen har koblet ut kompressor og kjører denne på egen bryter, men det burde vel ikke gjøres på en motor med original kompressor?

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne med en D4 til 450k: http://www.finn.no/62910643

 

Langt under ditt budsjett, men etter det jeg kan se er den minst like god teknisk som en fra ca 2000 som vel er det du får for 600k? Det meste er byttet i 2010 eller senere.

 

Og da har du noen kroner til ev å oppgradere med ting du ønsker deg, selv om denne er veldig godt utstyrt, bl.a med trustere foran/bak. Men da må du tåle at den ikke har "nyere look".

 

Kk

Link to post
Share on other sites

ja den er vurdert. tror jeg snart får klage fra finn pga høy søkeaktivitet.

Den ser ut som er helt optimal, men så er det sånn at jeg får 3 kabiner med ny look for 150 000 mere. det er et vanskelig valg.

selv med alt det nye utstyret så er og blir det den gamle typen.

men tror den holder seg veldig godt i pris.  det er mange år til den faller mye i pris.

Link to post
Share on other sites

OK. Om du er på leit etter en 3-kabiner må du nok opp i nyere balticer.

 

Jeg er forøvrig litt usikker på om 3-kabiners-løsningen er så mye bedre enn den klassiske løsningen. Sitteplassen nede blir liten ifht gammel løsning. I praksis bruker du cocpit som oppholdsrom uansett vær, særlig med skikkelig varmeapparat.

 

Det som taler for en 3-kabiner er at kjøkkenet er nede, dersom du ønsker det, og at det dermed blir flere sitteplasser i cocpit med den løsningen.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha Baltic, så ikke kjøp en :-) Ingen vits i å bruke 600k på noe du ikke blir fornøyd med.

 

For 600k er det mye å velge i, avhengig av hva du kan godta av alder og andre krav.

 

Her er en flott båt, f.eks :-)

http://www.finn.no/62433940

Eller

http://www.finn.no/60591990

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utgang bak er supert. aldri sett på ramin 30. fant en på finn men den er for høy i pris.

når kom denne modellen?

supert tips, skal følge med om det kommer noen av den for salg

Litt usikker når Ramin dukket opp, men den bygger på det gamle Skagerak 900 skroget. Min er fra 2005. Kjøpte den i fjor for 600.000 med dem største motoren Yanmar 290 hk. Den som ligger på finn nå er prosjektert nybygg. Så det dukket opp 3 stk på sensommeren i fjor. Var fire til salgs i hele fjor mener jeg og alle vle solgt, unntatt en som lå alt for høyt i pris og i tillegg hadde den minste motoren. Vi er veldig fornøyd. Har hittil logget ca 2500 n mil og over 350 motortimer. Klassisk halvplaner, men tåler farten bedre enn andre halvplanerer jeg har prøvd.

Link to post
Share on other sites

Nei ikke krav til alder, men etter en del år i gammel biam så ønsker jeg så ny båt som mulig.

selv om alt utstyr,motor og div er oppgradert så er det gammel båt enda. 

er vel som de fleste andre, ønsker større,nyere og finere båt en hva jeg har budsjett til.

men mange gode erfaringer og tips her inne, bruker masse tid nå på å finne det jeg vil ha.

men om jeg blir noe klokere er jeg veldig usikker på.

Link to post
Share on other sites

Alder har jo en del å si, men skrog og innredning som er godt holdt og av god kvalitet holder ofte lenge. Se f.eks på innredning i Storebro-båter fra 80-tallet, der mange ser ut som nesten nye. Det viktigste er tilstand og alder for motor, teknisk utstyr, elektriske anlegg og septikanlegg som jo er "forbruksvarer". Jeg ville sett mer på alder på dette, enn når båten er fra (alt er relativt) hvis du finner en båt du liker.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er fornøyd med akseldrift som du har i dag, ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med det.

Drev er dyrere å eie og mer komplisert uten å ta opp den debatten.

 

Gode familiebåter opp til 600k. med aksel og en motor. 

 

Marex 280

Inter 9000

Ramin 30 / Skagerak 900

Agder 8000 / 880 / 840

Nidelv 28

Scand Baltic 29

 

...sikkert flere og

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

vil helst ikke ha baltic men det er vel det mest fornuftige kjøpet?

har sett mye på nimbus 3003 men er ikke så god plass og blir litt eldre en baltic.

Fornuftig eller ikke, men Baltic og Atlantic gir deg mye båt for pengene. Med litt pruting så er vil ikke denne så veldig langt over budsjett: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=62959786&searchclickthrough=true 

Link to post
Share on other sites

Marex 280 undersøker jeg masse på. mye bra omtaler der

Send en IM til Bodvar her inne. Han har en 2004-modell med Yanmar 4LHA-DTE, som er beste maskin til denne skuta. Han vurderer salg. Jeg hadde 3 interessenter på den jeg hadde, så slapp å legge den på Finn. Populære båter, som du enkelt blir kvitt også.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...