petterb Startet 16.August.2015 Del på Facebook Startet 16.August.2015 familie på 4 som har hatt mange fine turer i Biam 800. Det er nå på tide å oppgradere litt, kommer ikke utenom Scand Baltic, men er litt skeptisk til kamd 43 i denne båten. og yanmar 290 blir litt for dyr for oss enda. Noen som har bra forslag til alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Kunne du kanskje fortalt litt om hva du var skeptisk til mht KAMD43-motoren? I vår 85-mod Baltic med KAMD43P motor har vi marsjfart på ca 15-18knop avhengig av tid og lyst, kunne sikkert ha marsjet opp til 20knop også uten problem, toppfart ca 22knop. Et vennepar har en 2002 el 2003 Baltic med samme motor. De marsjer ca det samme og er svært godt fornøyd. Balticen går greit i vannet fra 13 knop og best kanskje fra 16knop. Yanmar-motoren gir større fart pga mer hester og slikt, men det er vel vanskelig å få tak i en slik til under 600' hvis du ikke er veldig heldig da. Baltic ble bygd om noe mht drivverk for å kunne kjøre denne motoren har jeg lest. Marsjfart med Yanmar er vel 18-22 og toppfart 26knop eller noe sånt. Redigert 16.August.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Fart er ikke så viktig for meg. Hadde steyr i båten vi solgte og var superfornøyd. er skeptisk til kompressorproblemer som mange skriver om. ser noen har koblet ut kompressor og kjører denne på egen bryter, men det burde vel ikke gjøres på en motor med original kompressor? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Biam 800 og Baltic da tolker jeg det dit at båt med aksling er å foretrekke? Kan isåfall anbefale Ramin 30 som jeg har. Mye likt Balticen men litt mindre også har man utgang til badeplatten uten å måtte klyve. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Utgang bak er supert. aldri sett på ramin 30. fant en på finn men den er for høy i pris. når kom denne modellen? supert tips, skal følge med om det kommer noen av den for salg Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Har du sett denne med en D4 til 450k: http://www.finn.no/62910643 Langt under ditt budsjett, men etter det jeg kan se er den minst like god teknisk som en fra ca 2000 som vel er det du får for 600k? Det meste er byttet i 2010 eller senere. Og da har du noen kroner til ev å oppgradere med ting du ønsker deg, selv om denne er veldig godt utstyrt, bl.a med trustere foran/bak. Men da må du tåle at den ikke har "nyere look". Kk Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 ja den er vurdert. tror jeg snart får klage fra finn pga høy søkeaktivitet. Den ser ut som er helt optimal, men så er det sånn at jeg får 3 kabiner med ny look for 150 000 mere. det er et vanskelig valg. selv med alt det nye utstyret så er og blir det den gamle typen. men tror den holder seg veldig godt i pris. det er mange år til den faller mye i pris. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 OK. Om du er på leit etter en 3-kabiner må du nok opp i nyere balticer. Jeg er forøvrig litt usikker på om 3-kabiners-løsningen er så mye bedre enn den klassiske løsningen. Sitteplassen nede blir liten ifht gammel løsning. I praksis bruker du cocpit som oppholdsrom uansett vær, særlig med skikkelig varmeapparat. Det som taler for en 3-kabiner er at kjøkkenet er nede, dersom du ønsker det, og at det dermed blir flere sitteplasser i cocpit med den løsningen. Kk Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 vil helst ikke ha baltic men det er vel det mest fornuftige kjøpet? har sett mye på nimbus 3003 men er ikke så god plass og blir litt eldre en baltic. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Hvis du ikke vil ha Baltic, så ikke kjøp en :-) Ingen vits i å bruke 600k på noe du ikke blir fornøyd med. For 600k er det mye å velge i, avhengig av hva du kan godta av alder og andre krav. Her er en flott båt, f.eks :-) http://www.finn.no/62433940 Eller http://www.finn.no/60591990 Kk Redigert 16.August.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 den første der var veldig fin. kjenner ikke så mye til cummings men det er vel gode greier? minuset er vel at den er litt gammel og mye vedlikehold med 2 motorer Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg har sendt deg en intern melding! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Spiller alder noen rolle? Du kan jo få lukket båt som feks Fairline Corniche. Eller kalesjebåt som Princess 36 Riviera. Begge godt under budsjett, så kan du oppgradere det du ønsker for resten. Eller bruke det på en RIB til barna. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 mener at alder har mye å si. kan oppgradere mye men salgsprisen blir somregel ikke mye høyere selv om det blir fikset og montert utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Utgang bak er supert. aldri sett på ramin 30. fant en på finn men den er for høy i pris. når kom denne modellen? supert tips, skal følge med om det kommer noen av den for salg Litt usikker når Ramin dukket opp, men den bygger på det gamle Skagerak 900 skroget. Min er fra 2005. Kjøpte den i fjor for 600.000 med dem største motoren Yanmar 290 hk. Den som ligger på finn nå er prosjektert nybygg. Så det dukket opp 3 stk på sensommeren i fjor. Var fire til salgs i hele fjor mener jeg og alle vle solgt, unntatt en som lå alt for høyt i pris og i tillegg hadde den minste motoren. Vi er veldig fornøyd. Har hittil logget ca 2500 n mil og over 350 motortimer. Klassisk halvplaner, men tåler farten bedre enn andre halvplanerer jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 er den lik den nye modellen? setter den på lista over båter jeg overvåker på finn. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Forstår jeg uttrykte meg uklart - alder spiller en rolle, men spørsmålet var om trådstarter har satt krav til alder på hva det letes etter? Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Nei ikke krav til alder, men etter en del år i gammel biam så ønsker jeg så ny båt som mulig. selv om alt utstyr,motor og div er oppgradert så er det gammel båt enda. er vel som de fleste andre, ønsker større,nyere og finere båt en hva jeg har budsjett til. men mange gode erfaringer og tips her inne, bruker masse tid nå på å finne det jeg vil ha. men om jeg blir noe klokere er jeg veldig usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Alder har jo en del å si, men skrog og innredning som er godt holdt og av god kvalitet holder ofte lenge. Se f.eks på innredning i Storebro-båter fra 80-tallet, der mange ser ut som nesten nye. Det viktigste er tilstand og alder for motor, teknisk utstyr, elektriske anlegg og septikanlegg som jo er "forbruksvarer". Jeg ville sett mer på alder på dette, enn når båten er fra (alt er relativt) hvis du finner en båt du liker. Kk Redigert 16.August.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 er den lik den nye modellen? setter den på lista over båter jeg overvåker på finn. Litt usikker, men ut fra det jeg har lest høres de ganske like ut. Hvis du søker på Skagerak 900 og Ramin 30 finner du tester av begge. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Hvis du er fornøyd med akseldrift som du har i dag, ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med det. Drev er dyrere å eie og mer komplisert uten å ta opp den debatten. Gode familiebåter opp til 600k. med aksel og en motor. Marex 280 Inter 9000 Ramin 30 / Skagerak 900 Agder 8000 / 880 / 840 Nidelv 28 Scand Baltic 29 ...sikkert flere og Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
finnmarken Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 vil helst ikke ha baltic men det er vel det mest fornuftige kjøpet? har sett mye på nimbus 3003 men er ikke så god plass og blir litt eldre en baltic. Fornuftig eller ikke, men Baltic og Atlantic gir deg mye båt for pengene. Med litt pruting så er vil ikke denne så veldig langt over budsjett: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=62959786&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Marex 280 undersøker jeg masse på. mye bra omtaler der Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Inter 9000 har utrolig smart løsning med tanke på akterkabin, og passasje til badeplattform. Det er en av mine favoritter. Ellers så er jo Nimbus absolutt noe å tenke på. Kvalitet, og flotte båter, uansett modell. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Worry II Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Marex 280 undersøker jeg masse på. mye bra omtaler der Send en IM til Bodvar her inne. Han har en 2004-modell med Yanmar 4LHA-DTE, som er beste maskin til denne skuta. Han vurderer salg. Jeg hadde 3 interessenter på den jeg hadde, så slapp å legge den på Finn. Populære båter, som du enkelt blir kvitt også. Redigert 16.August.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.