Jump to content

Waeco defroster gir kun kald luft


-Luna-

Recommended Posts

Har en Waeco defroster som kun gir kald luft. Trodde en defroster var ganske enkelt bygget opp, men tenkte jeg ville høre om noen har noen gode tips før jeg demonterer varmeren. Forrige eier ser den alltid kun har blåst kald luft.

 

Når jeg kjenner på vannsløyfen som går til varmeren er slangene(til og fra) varme. Er kun av/på bryter på denne defrosteren fra styrepanelet.

 

Tilkomsten på varmeren er helt forferdelig så ikke lett å feilsøke her. Blir demontert etter sesongen hvis ikke jeg finner problemet. 

 

Er det mulig at slangene blir varme opptil to meter fra motor uten sirkulasjon? Dette på en halv times kjøretur.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Helt umulig å se uten å demontere hele defrosteren. Har fundert lenge på hvordan de i det hele tatt har klart å montere den på en så trang plass. Se om jeg får tatt et bilde neste gang jeg er i båten

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Defrostere har ofte flere løp ut/plass til flere slanger. Om disse ikke er blendet vil du kunne få det slik. Men da skal du kjenne at det er lite puff i luftmengden også, ikke bare tempen.

Har selv en isoterm sak som er oppgitt til ca 10 kw, tror 9,5 av dem går med til oppvarming av luftslangene og omgivelsene... Ikke mye varme igjen etter 4-5 m med luftslange...

Link to post
Share on other sites

Det er bra trykk i luft dysene i vinduet og bruker defrosteren for å holde duggen unna. Det er derimot ikke noe varme å spore. Tror jeg skal demontere kjølevanns loopen for å se om den er tett. Høres fornuftig ut at den kan varmes opp av en liten gjennomstrømmning.

 

Hvis den er delvis tett prøver jeg å blåse ut proppen med luft eller vann.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Klarer du å nå tak i den, prøv først å koble av luftslangene, skru den løs og sett den en stund slik st slangestussene for vann er høyeste punktet med motoren i gang/kjør en tur.

Er slangestussene i bånn, og den står montert med luftslangene oppover et skott, kan det ligge luftlommer i radiatoren som hindrer overføring av varme fra kjølevannet.  Kanskje den også er koblet i paralell med vv-tank istedet for serie?

 

Min erfaring er at disse gir grei varme om de er montert riktig, men ville tippet at de avga 5, mulig 6kw ved vanlig kjølevannstemperatur og korte slanger. Hos oss er slangene til to av vindusdysene ca.5 meter 60mm, på de to andre uttakene er luftmengden større(mindre motstand i rør), har en ventil nede ved gulvet som jeg har lagt opp med ca. 70cm med 75mm rør og klaffventil som åpnes helt når vi ikke trenger særlig defroster. Når denne er helt åpen blåser det bra med varme på tur.

 

Skal også forbedre tilluft til defrostern, da der nå er kun en 90mm slange som er ca. 4 meter. Boksen er dimensjonert for, og bør ha 2 x 100mm slanger for luftforsyning. Her kan eks. vanlig BT 'tørketrommel'-slange benyttes, duk med spiral eller enkeltvegget aluslange.

For at defroster skal fungere bra, er det viktig med frisk uteluft og ikke resirkulasjon av innelufta som allerede er fuktig av kondens, våte klær osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis den er delvis tett prøver jeg å blåse ut proppen med luft eller vann.

Viss det er vanskelig tilkomst til defrosteren, så kan du prøva å spyla gjennom varmekretsen med reint vatn I motsatt retning av vanlig flow. Dette kan gjerast ved å kopla frå slangane på motoren og pumpa vatn inn på returslangen, samt leda turslangen opp I ei bøtte. ( då ser du resultatet også )

Er det mykje drit i systemet, vil ein syrerens normalt gje god effekt )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...