-Luna- Startet 16.August.2015 Del på Facebook Startet 16.August.2015 Har en Waeco defroster som kun gir kald luft. Trodde en defroster var ganske enkelt bygget opp, men tenkte jeg ville høre om noen har noen gode tips før jeg demonterer varmeren. Forrige eier ser den alltid kun har blåst kald luft. Når jeg kjenner på vannsløyfen som går til varmeren er slangene(til og fra) varme. Er kun av/på bryter på denne defrosteren fra styrepanelet. Tilkomsten på varmeren er helt forferdelig så ikke lett å feilsøke her. Blir demontert etter sesongen hvis ikke jeg finner problemet. Er det mulig at slangene blir varme opptil to meter fra motor uten sirkulasjon? Dette på en halv times kjøretur..... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Åssen modell dreier det seg om? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Varmeren er fra båten var ny i 2005. Modellnummer på varmer er jeg usikker på . Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Hadde jo hjulpet veldig da... :-) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Helt umulig å se uten å demontere hele defrosteren. Har fundert lenge på hvordan de i det hele tatt har klart å montere den på en så trang plass. Se om jeg får tatt et bilde neste gang jeg er i båten Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Havlengt Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Viss vifta går og det er varme på vatnet inn til defrosteren, så er det nok tett/delvis tett i radiatordelen som vatnet sirkulerar gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Defrostere har ofte flere løp ut/plass til flere slanger. Om disse ikke er blendet vil du kunne få det slik. Men da skal du kjenne at det er lite puff i luftmengden også, ikke bare tempen. Har selv en isoterm sak som er oppgitt til ca 10 kw, tror 9,5 av dem går med til oppvarming av luftslangene og omgivelsene... Ikke mye varme igjen etter 4-5 m med luftslange... Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Det er bra trykk i luft dysene i vinduet og bruker defrosteren for å holde duggen unna. Det er derimot ikke noe varme å spore. Tror jeg skal demontere kjølevanns loopen for å se om den er tett. Høres fornuftig ut at den kan varmes opp av en liten gjennomstrømmning. Hvis den er delvis tett prøver jeg å blåse ut proppen med luft eller vann. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Kaffelars Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Klarer du å nå tak i den, prøv først å koble av luftslangene, skru den løs og sett den en stund slik st slangestussene for vann er høyeste punktet med motoren i gang/kjør en tur. Er slangestussene i bånn, og den står montert med luftslangene oppover et skott, kan det ligge luftlommer i radiatoren som hindrer overføring av varme fra kjølevannet. Kanskje den også er koblet i paralell med vv-tank istedet for serie? Min erfaring er at disse gir grei varme om de er montert riktig, men ville tippet at de avga 5, mulig 6kw ved vanlig kjølevannstemperatur og korte slanger. Hos oss er slangene til to av vindusdysene ca.5 meter 60mm, på de to andre uttakene er luftmengden større(mindre motstand i rør), har en ventil nede ved gulvet som jeg har lagt opp med ca. 70cm med 75mm rør og klaffventil som åpnes helt når vi ikke trenger særlig defroster. Når denne er helt åpen blåser det bra med varme på tur. Skal også forbedre tilluft til defrostern, da der nå er kun en 90mm slange som er ca. 4 meter. Boksen er dimensjonert for, og bør ha 2 x 100mm slanger for luftforsyning. Her kan eks. vanlig BT 'tørketrommel'-slange benyttes, duk med spiral eller enkeltvegget aluslange. For at defroster skal fungere bra, er det viktig med frisk uteluft og ikke resirkulasjon av innelufta som allerede er fuktig av kondens, våte klær osv. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hvis den er delvis tett prøver jeg å blåse ut proppen med luft eller vann. Viss det er vanskelig tilkomst til defrosteren, så kan du prøva å spyla gjennom varmekretsen med reint vatn I motsatt retning av vanlig flow. Dette kan gjerast ved å kopla frå slangane på motoren og pumpa vatn inn på returslangen, samt leda turslangen opp I ei bøtte. ( då ser du resultatet også ) Er det mykje drit i systemet, vil ein syrerens normalt gje god effekt ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.