Jump to content

Edit History

HansH

HansH

@Fru Jacobsen Høres jo rimelig stabilt ut det da. Jeg hadde IPS-500 første generasjon på en Bavaria 42 Sport fra 2006. Eide båten 2014 til -19. Hadde ingen problemer og solgte på ca 12-1300 timer. Tror nestemann eller en etter der måtte inn og bytte clutch, som vel var svakheten på første gen. Antakelig et element av flaks eller uflaks om man eier båten på tidspunkt hvor clutch på 1.gen ryker. Regner med alle disse nå byttet. Om ikke er det antakelig like før blant de som gjenstår.

Kan du bytte girolje på IPS-900 selv om den ligger på sjøen? Det var lenge en svakhet på de mindre IPS-drevene. Klønete å måtte løfte opp for oljebytte på drevet hvis du ligger ute hele året. Ellers var mitt inntrykk også at IPS som sådan var svært stabilt. 

For min del var D6'en den som skapte mest arbeid ved stadig å måtte følge med på saltavleiring i kjølekretsen, særlig i ladeluftkjøler. Pga saltoppbygging ble det også for høyt trykk frem til ladeluftkjøler og derved press "baklengs" på gummislanger som sprakk osv. Langt mindre sårbart på de større Volvo-motorene. Har D9 nå og den går i alle fall mye lenger mellom hver "avsalting".

HansH

HansH

@Fru Jacobsen Høres jo rimelig stabilt ut det da. Jeg hadde IPS-500 første generasjon på en Bavaria 42 Sport fra 2006. Eide båten 2014 til -19. Hadde ingen problemer og solgte på ca 12-1300 timer. Tror nestemann eller en etter der måtte inn og bytte clutch, som vel var svakheten på første gen. Antakelig et element av flaks eller uflaks om man eier båten på tidspunkt hvor clutch på 1.gen ryker. Regner med alle disse nå byttet. Om ikke er det antakelig like før blant de som gjenstår.

Kan du bytte girolje på IPS-900 selv om den ligger på sjøen? Det var lenge en svakhet på de mindre IPS-drevene. Klønete å måtte løfte opp for oljebytte på drevet hvis du ligger ute hele året. Ellers var mitt inntrykk også at IPS som sådan var svært stabilt. 

For min del var D6'en den skapte mest arbeid ved stadig å måtte følge med på saltavleiring i kjølekretsen, særlig i ladeluftkjøler. Pga saltoppbygging ble det også for høyt trykk frem til ladeluftkjøler og derved press på gummislanger som sprakk osv. Langt mindre sårbart på de større Volvo-motorene. Har D9 nå og den går i alle fall mye lenger mellom hver "avsalting".

• Create New...