Jump to content

Blyline i stedet for kjetting - dimensjonering


havardius

Recommended Posts

Jeg har en 28 fots seilbåt på 3700 kg. Det er mange meninger om dimensjonering av ankerkjetting, men jeg har kommet fram til at 20 - 25  m 8 mm kjetting er passende.

 

Mitt spørsmål er: Dersom man vil erstatte dette med blyline, hvilken lengde og dimensjon skal man da legge til grunn? 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor synes du 25 meter 8mm kjetting er lite Fanafjorden? Om man baserer seg på annet enn anekdotiske bevis viser det seg at kjetting har mindre betydning for god ankring enn det folk innbiller seg.  Et eksempel

 

50 meter kjetting i baugen på en 28 fots seilbåt med null strekk... 71kg forutsatt 8mm kjetting.  Noen ganger lurer jeg på om folk faktisk leser hele trådstarters innlegg før de svarer.  :worry:

 

Her er en guide til dimensjonering av ankertau. Merk at det er imperial mål, men det er fort gjort å regne om.

 

Husk at overdimensjonering ikke nødvendigvis er bra siden du ønsker en viss elastisitet i tauet. 

Link to post
Share on other sites

Som Fanafjorden allerede har sagt, med 25m kjetting kan man bare ankre opp på grunna.

 

 

Basert på hva? Jeg skulle gjerne visst om du har noen argumenter eller om det kun er en "mening" basert på "sunn fornuft" som "alle veit". For å være helt ærlig synes jeg dette forumet litt for ofte blir et ekkokammer for myter og bastante uttalelser. Hvorfor tenker du at lengden og dimensjonen på kjetting fra din båt, som er 50% lengre og mer enn dobbelt så tung, er relevant for blylina til TS?

Link to post
Share on other sites

All lektyre som jeg har lest støtter fanafjord sitt resonement, bla annet artikler fra div båtblader. Søk opp ankringsdybde. Kjetting/tau bør ha en minimums lengde på 3 ganger dybden, dette for at ankerkjettin/tau ikke skal få for bratt vinkel opp. Er også ganske så logisk at kort kjetting/tau i forhold til dybde gir dårligere feste enn langt. Får du motorstopp og driver mot land er det også gunstig med langt tau/kjetting, slik at anker kan ta tak før du driver på land.

Link to post
Share on other sites

Vil anta at svar ang. Lengde kommer, ettersom du spør etter råd om dette i det første innlegget ditt.

 

Skal du ha dette på Winch eller dra opp manuelt?

Og evt. På hva slags kabular?

 

Jeg drar manuelt og kjøpte en bøtte fra Robline. det var fornuftig pris og lengde. 12mm og 30m langt. Holder akkurat på lengde. Har også bøtter med 50m.

Redigert av Luffe82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

All lektyre som jeg har lest støtter fanafjord sitt resonement, bla annet artikler fra div båtblader. Søk opp ankringsdybde. Kjetting/tau bør ha en minimums lengde på 3 ganger dybden, dette for at ankerkjettin/tau ikke skal få for bratt vinkel opp. Er også ganske så logisk at kort kjetting/tau i forhold til dybde gir dårligere feste enn langt. Får du motorstopp og driver mot land er det også gunstig med langt tau/kjetting, slik at anker kan ta tak før du driver på land.

 

Her er det viktig å skille snørr og barter, Mort. Fanafjord og offpist snakker om at man bare kan ankre på grunna om man ikke har med 50 meter kjetting. Hvis du leser det jeg skriver argumenterer jeg aldeles ikke for kortere lengder totalt sett, men om det er nødvendig med 50 meter kjetting vs 25m kjetting+25m tau vs 50 meter blytau.

 

Når jeg leser det du skriver, Mort, virker det som at du blander betydningen av tung kjetting med betydningen av dybde/lengde raten. Den førstnevnte er tvilsom, den siste er høyst reell. Og hadde det bare vært så vel at fanafjord hadde resonnert og ikke bare påstått hadde dette jo kunnet bli lærerikt...

 

Edit: Men nå har jeg gjort meg skyldig i en avsporing. Luffe stiller betimelige spørsmål og det er sikkert greit at TS ikke møtes av en 5 siders debatt når han logger på igjen.  :smiley:

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble lang tråd om tema.

Mitt utgangspunkt er at jeg synes 25m lengde er kort, anbefaler 50m. Selvfølgelig noe avhengig av båt og bruk. Tenker her totallengde.

Dimensjon i mm blir feil når en ikke spesifiserer båtvekt, ingen har kommentert mitt forslag om bruddstyrken på halv eller hel av båtens vekt.

Link to post
Share on other sites

Dette ble lang tråd om tema.

Mitt utgangspunkt er at jeg synes 25m lengde er kort, anbefaler 50m. Selvfølgelig noe avhengig av båt og bruk. Tenker her totallengde.

Dimensjon i mm blir feil når en ikke spesifiserer båtvekt, ingen har kommentert mitt forslag om bruddstyrken på halv eller hel av båtens vekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...