Jump to content

Beskyttelsesring rundt topp/motorlanterne festet i masta?


Lazyjack

Recommended Posts

Bare å lage en halvring med god diameter (dia. 10 mm rundtjern AISI 316) og poppe den fast rett over/under lanternen. Jeg har en slik anordning på Hulda. Problemet hos meg er at det IQ-geniet som laget avviseren hos meg, parkerte greia rett foran lanterneglasset, slik at jeg må opp i masten med drill for å borre av beslaget om jeg skal skifte lanternepære.

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe en spinnakerbomring og montere den i overkant av lanterna? Da slipper du maskineringsarbeidet og behøver bare å montere den på masta. Man må bestille en som har tilstrekkelig diameter til å dekke behovet, men det vil nok være å oppdrive. Kanskje ikke den mest sexy løsningen, men....

 

Et alternativt forslag er å fjerne de skarpe kantene ved å lage "ramper" av epoxy. Finnes pølser man bare behøver å kna sammen å presse på plass slik at de lager en fin overgang mellom mast og beslag. Har gjort det der spinnakerfallet kommer ut av mastebeslaget med stort hell. 

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe en spinnakerbomring og montere den i overkant av lanterna? Da slipper du maskineringsarbeidet og behøver bare å montere den på masta. Man må bestille en som har tilstrekkelig diameter til å dekke behovet, men det vil nok være å oppdrive. Kanskje ikke den mest sexy løsningen, men....

 

Et alternativt forslag er å fjerne de skarpe kantene ved å lage "ramper" av epoxy. Finnes pølser man bare behøver å kna sammen å presse på plass slik at de lager en fin overgang mellom mast og beslag. Har gjort det der spinnakerfallet kommer ut av mastebeslaget med stort hell. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...