Jump to content

Volvo penta Kad42 skal det komme luft ut av oljelokket


Whiskey

Recommended Posts

Akkurat det der er en test som jeg ikke har så veldig stor tillit til. Klart man skal være skeptisk, men når man kan oppleve litt luft ut på tomgang slik jeg også registrerte på en, for så å oppdage at det er nesten helt stille på mer turtall og belastning i tillegg, ja da er jeg usikker på hva som er normalt. Det burde vel være mer lekkasje ved turtall og belastning, men det var det altså ikke, faktisk mindre og ikke nevneverdig.

En sekssylinder har en del luft under stemplene som skal flytte på seg veldig fort samt noen liter olje som sikkert ikke ligger helt i ro nedi bunnpanna. At det da pumpes litt luft opp til lokket er vel ikke helt usannsynlig. En annen ting er jo at det kan være stor forskjell på veivhuslufting fra motor til motor. Og legge et papirark over påfyllingen uten at dette skal flytte seg har jeg hørt om, men blokkerer man veivhusluftingen må det kanskje mer enn et ark til for å holde lufta inne, og da er kanskje ikke den motoren så tett som man trodde likevel. Men klart, eksos og lukt er vel ikke de beste tegnene.

Link to post
Share on other sites

Nei lukt og eksos så jeg ikke noe til, bare litt luft.. Mulig det er normalt for alt jeg vet. Synes det er skummelt å kjøpe båt, men motoren gikk helt fint, maktet på 3700, som jeg tror er ok. Noe støy og endel risting vær det da... Men tror kanskje det var litt dårlig lydisolasjon også

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Blåser det ut av oljelokket er dette et dårlig tegn. Årsaken er da høyst sansynlig brudd på en eller flere stempelringer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Blåser det ut av oljelokket er dette et dårlig tegn. Årsaken er da høyst sansynlig brudd på en eller flere stempelringer.

Ok det høres jo ikke bra ut, er litt jobb å få ordnet det ikke? Må vel ha ut motor av båt?

 

Kan noen bekrefte at kad42 ikke blåser ut av oljepåfyllingshullet når de fungerer som de skal?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Kan sjekke på mine i kveld eller i morgen.. Er ikke unormalt med litt "blåsing" fra oljepåfyling på motorer som er friske, men det skal ikke være noe trykk.

Maks turtall på KAD42 er forøvrig 3950omd, men med litt grodd båt på høsten er vel ikke 3700 så galt.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke et dumt spørsmål.

Som REM har vært inne på, er dette desverre et dårlig tegn, særlig om det "puffer" opp her som et damplokomotiv.

Dette indikerer at for hver gang den skadede sylinderen antenner, kommer noe av trykket opp her.

 

Minimalt med jevn vind kan forekomme, men dette skal ikke være av betydelig grad.

Erfarne volvomekanikere sammenlikner med at man skal nærmest kunne legge et ark over hullet, uten at dette blåser bort på en frisk motor, uten slitasje eller andre defekter i sylinderne.

 

Står nettop med dette selv nå på en 41 motor.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...