Jump to content

Vannutskiller i dieselsystem


Walter_S

Recommended Posts

I min "nye" båt fra 1979 sitter det denne gråe "dingsen", som jeg mistenker for å være en såkalt vannutskiller, med tappekran i bunnen. Har jo lest en del skrekkhistorier om dieseldyr og andre farlige uhumskheter som kan true både motordrift og "ta kål på" dieselpumpa.

Dette er foreløpig siste "kritiske" del som jeg ikke har tatt service på og sett inne i fra - har ellers gjort det meste for å få en forhåpentligvis trygg båtsommer.

 

Dens alder tatt i betrakning - går ut i fra at den har sittet der i 24 år - og uvissheten om hvordan en slik en ser ut inni, gjør at jeg foreløpig ikke har gjordt annet enn å tappe regelmessig. Det kommer da litt brunt vann og bittesmå "guffe-klumper" ut, så jeg regner med at den gjør jobben?

Kan noen forklare meg hva som er inni en slik "dings"? Er det noen filterinnsats som må skiftes. Eller er det bare rengjøring som skal til?

 

Gruer meg som en hund for å ta opp den (går ut i fra at senterskruen på toppen må løsnes og selve koppen tas av) fordi det da helt sikkert kommer luft i dieselrørene / slangene, med en ny og unødig komplisert  :headbang: og langvarig systemlufting helt frem til dysene, som resultat.

Noen gode råd, her? (bortsett fra å kjøpe ny vannutskiller og få et verksted til å montere den....)

Bilde Navnet "CAV"Bilde

 

Ingar sier bl.a.  i tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1467154;start=0

 

<< Fikk meg til å tenke på den idiotiske CAV utskilleren som jeg ser Volvo faktisk fortsatt selger....>> - er dette samme tingen vi snakker om, Ingar?  :confused:

Hilsen,

Walter  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg kjenner ikke din type utskiller.Men i båten min sitter det en utskiller  med nederste del av glass,og øverst så sitter det et filter som byttes årlig.Sikkert for ofte filterbytte,men skitt au.

 

Når jeg bytter filterinnsatsen (fra Volvo) så bare setter jeg det sammen etter å ha rengjort glasset og starter motoren igjen.Så sitter jeg og ser at se-glasset fylles og hører på et par asmatiske hikk til den går rent.

På finfilteret benyttes nesten samme metode,bare at der har jeg lufteskrue som jeg lar stå åpen til det kommer diesel.Et par asmatiske hikst så går den grønne pent igjen.

 

 

Det er ei manuell pumpe montert for sånne lufteformål men den brukes ikke mere.Mye raskere å la motoren gjøre det,men Slappus Luftus Metoden er ikke iht instruksjonsboka. :lol:Men den

virker fint.(Har prøvd å bytte begge filter samtidig,da måtte det luftes litt på forre sylinder.)

Link to post

Du bør åpne boksen og rengjøre innvendig. Det sitter en "Trakt" inni som gjør at slam og vann samles i bunnen, men har det vært mye slam noen ganger kan det bli liggende i toppen av trakta. Stikk innom et dieselverksted og kjøp deg et glass og aluminiumsbunn som monteres inn istedenfor den nederste delen så vil du alltid kunne se om det er vann eller skitt i dieselen slik at du kun tapper når det er behov.  Det er mulig å sette et filter inn, men ikke gjør det. Da får du finfilteret først og grovfilteret etterpå..

 

Fyll hele satsen med diesel før du setter i senterskruen(hold delene oppe med handa) så slipper du å lufte.

 

Mons

Mons

Link to post

... ny og unødig komplisert  :headbang: og langvarig systemlufting helt frem til dysene, som resultat.

Noen gode råd, her? (bortsett fra å kjøpe ny vannutskiller og få et verksted til å montere den....)

Lufting trenger ikke å være så vanskelig. Jeg har en 2GM20, med internt og eksternt (ganske nytt) filter. Trikset er å ikke få luft inn i høytrykksdelen / dysene. Når jeg lufter så lufter jeg bare på lufteskrua på motorens dieselfilter, og ikke ved dysene. Første gang jeg luftet så fikk jeg luft i dysene og det ble litt jobb, som du fikk. Senere så har jeg klart å ikke få luft i høytrykksdelen, og da er det lett.

 

Det store, eksterne filteret har egen lufteskrue, så jeg trenger ikke å lufte det fra motorens lufteskrue. Jeg regner med at det er på samme måte hos deg.

 

For øvrig så kjører jeg litt høyt turtall etter lufting for å overleve "et par asmatiske hikk til den går rent".

 

Kom på en ting til:  Du har allerede tappet den regelmessig og fått (litt) brunt vann og bittesmå "guffe-klumper". Har ikke du nettopp kjøpt båten ? Jeg tømmer det en gang i året og finner stort sett ingenting.

 

 

Gerhard

Link to post

Har samme vannutskiller, renset den i vinter var litt groms, men ikke så mye at jeg gidder og rengjøre tankene.

 

Det som er viktig når du skal montere den sammen igjen er at du skiftet pakninger også den rundt skruen på toppen, da dette ofte blir slurvet med, og resuterer i at det suges fals luft rundt skruen.

 

Ta  det som en utfordring rens vannutskillern nå mens båten ligger i brygga, lettere det en i en meter bølger langt til havs. :headbang:

 

Arne

Link to post

og bittesmå "guffe-klumper" ut

 

Du må eller bør absolutt åpne denne for rengjøring, det er helt sikkert at disse klumpene også ligger på sidekantene i bunnen av vannutskilleren.

 

Tenk den dagen du driver mot fjærestene p.g.a at gammelt vann og dritt i tanken har blitt rotert opp og fylt systemet slik at hvd. motor har stoppet. I det været som vil være da kan du lovprise at du har lært deg å lufte dieselsystemet slik at du igjen får liv der nede.

 

 

Et skremselssenario men desverre en realitet som mange har vært gjennom.

 

 

Jolla

Link to post

Har du gjort jobben med å rense og eventuellt skifte filter nå, slipper du å få panikk når rådyra er gode. :headbang: husk at skipper som er trygg, også virker trygg ovenfor mannskapet, det betyr at du vil få et bedre liv i båten med familien. Trygg er du bl. annet når du vet at drivstoff systemet er rent og virker.

 

En annen ting er at vannutskillere med glass i bunnen er ikke lenger godkjent iflg. CE reglene. Dette var svaret jeg fikk ifjor da vi hentet ny båt med hel vannutskiller i metall.

 

Lykke til............................

Link to post

Hei.

 

Har samme type vannutskiller i min Saga27 fra -86. Var først ikke klar over at den i tillegg til å være vannutskiller også var slamutskiller, så tappet bare ut litt av den en gang iblant. Men da motoren plutselig ikke ville gå på høyt turtall, vikk jeg råd om å åpne den. Jeg måtte GRAVE slammet ut fra "konen"! Det var nesten tett inni der. Og noe av slammet hadde funnet veien til filteret også. Da jeg skiftet det også, kom det mørk grå diesel ut av det.

 

Men det var altså etter 8 år uten å åpne den! Nå åpner og rengjør jeg den en gang i året sammen med dieselfilter skifte, og da er det minimalt med slam. Yanmaren er heldigvis selvluftene, så med noen ekstra slag på hendelen for pumpen for sikkerhets skyld, starter motoren uten luftproblemer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har du gjort jobben med å rense og eventuellt skifte filter nå, slipper du å få panikk når rådyra er gode. :lol: husk at skipper som er trygg, også virker trygg ovenfor mannskapet, det betyr at du vil få et bedre liv i båten med familien. Trygg er du bl. annet når du vet at drivstoff systemet er rent og virker.

 

En annen ting er at vannutskillere med glass i bunnen er ikke lenger godkjent iflg. CE reglene. Dette var svaret jeg fikk ifjor da vi hentet ny båt med hel vannutskiller i metall.

 

Lykke til............................

Monterte et Racor filter i båten nylig. Dette er et kombinert filter/vannutskiller og har glass i bunnen. Ettersom dette er et filter som er meget anerkjent og brukt mye i yrkesbåter, så kan jeg ikke tro at det ikke er godkjent. Skulle tro at det ikke ble solgt hvis så.

Link to post

Walter_S skriver bla.:

"Det kommer da litt brunt vann og bittesmå "guffe-klumper" ut, så jeg regner med at den gjør jobben?"

Finner du dette regelmessig når du åpner bunnskruen vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta en tanksjau da tanken din med stor grad av sansynlighet er full av vann og gruff. Kommer du ut i urolig vær vil disse urenhetene piskes opp, blande seg med dieselen og tette til allt du har av filtere.

Å stå på hodet for å bytte filtere og foreta tanksjau i urolig vær bør du ikke tenke på en gang. Tro meg, jeg snakker av egen erfaring.

 

Behold CAV filteret ditt. Det er en enkel, robust og pålitelig konstruksjon og fungerer uten å være avhengig av å bytte filterelementer el. Det krever kun at du fra tid til annet tapper av vann og grums slik at det ikke tetter seg.

 

Når Ingar i kjent tone forteller deg at Volvo her igjen prøver å prakke på oss dyrt og ubrukellig utstyr faller dette på sin egen urimlighet. Du kan være rimelig trygg på at utstyr som blir solgt gjennom Volvos forhandlernett er, om ikke alltid av det billigste kanskje, ihvertfall er gjennomprøvet og pålitelig.

 

Når man til overmål blir fortalt at utstyr med ukjent opphav som fallbys fra tilfeldige postordrefirmaer er så mye bedre enn det Volvo kan tilby kan man undres over hva hensikten er med slike uttalelser.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Når Ingar i kjent tone forteller deg at Volvo her igjen prøver å prakke på oss dyrt og ubrukellig utstyr faller dette på sin egen urimlighet. Du kan være rimelig trygg på at utstyr som blir solgt gjennom Volvos forhandlernett er, om ikke alltid av det billigste kanskje, ihvertfall er gjennomprøvet og pålitelig.

 

Når man til overmål blir fortalt at utstyr med ukjent opphav som fallbys fra tilfeldige postordrefirmaer er så mye bedre enn det Volvo kan tilby kan man undres over hva hensikten er med slike uttalelser.

Det var da svært! :lol:

 

Jeg har egen erfaring for at det finnes eksempler på meget uheldige løsninger som Volvo selger som sine originale.  Jeg er derfor ikke forbauset over at det rapporteres om "råtne egg" i Volvo's utstyrsportefølje. Min bakgrunn er fra materialteknologi.

 

Volvo's leveransedyktighet er også kritikkverdig. Eksempelvis: En bekjent mistet foldepropellen rett før feriestart for et par år siden. Volvo Penta i Norge kunne levere en ny, men det ville ta 2 uker. Han kunne betale ekspressavgift og få den fra et sentralt lager på en 3 - 4 dager. Dette gjaldt Volvos egen, originale propell. Dette nevnte jeg for en Volvo Penta forhandler i Sverige. Han ble sjokkert, pekte på en hylle bak meg og sa: "Er det den der"?. Joda, der sto den, hos ham var det hyllevare! Den samme forhandleren tipset meg om at jeg måtte for all del ikke kjøpe komponenter til den elektriske siden av motoren fra Volvo's eget nett.

 

Volvo's "originaldeler" er tildels fra underleveranører. Man kan få de samme komponentene til helt andre priser gjennom andre salgskanaler. Og selvsagt kan man ikke utelukke at kompatible produkter fra andre produsenter godt kan være av bedre kvalitet enn hva Volvo selv markedsfører. :lol:

 

For ordens skyld: Jeg er totalt uavhengig uten relasjoner til noen produsent eller selger av utstyr.

Link to post

Halloen folkens !!

 

Må hive meg på her , har hatt datamaskin til reprasjon og vært uten en stund , trist og ikke og få fulgt med her på båtplassen skikkelig .

 

Men så til saken , hvis Walter til stadighet fåe mye grums i vannutskilleren sin må det selvfølgelig komme fra en plass , og som alle vet : fra tanken !!!!!!!!

 

Ta jobben med og rengjør tanken , når en kommer ut i endel slingring vil grumset settes i bevegelse og tette til hele systemet !!

 

Et spørsmål til deg mini , dette med CE regler og vannutskiller fikk jeg problemer med og fatte.

 

 

Hva menes egentlig med CE regler i det hele tatt ???  CE er vel bare ett   "godkjenningsmerke ".

 

Skipohoi !!

 

Leifen  :confused:

Link to post

I min forrige båt hadde jeg en slik vannutskiller som Walter_S har. Den sto grusomt bakvendt til, men jeg tok mot til meg og tappet av jevnlig. Der kom stort sett kun ren diesel ut så jeg tenkte ikke noe særlig mer på det. En gang, etter å ha tatt hull på noen fingre og sølt en del diesel, fant jeg ut at slik skulle det ikke være.Slike rutineoperasjoner skal være enkle :headbang:. Forlenget slangene og flyttet utskilleren til en lett tilgjengelig plass. Benyttet anledningen til å åpne og rengjøre. Den var STAPPFULL av grums. Så mest ut som oksydert aluminium og vann. I en slik tilstand kunne den i alle fall ikke fungere som vannutskiller!!!!

 

Moralen: Åpne opp og gjør rent, det er en enkel jobb :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg har referert svaret jeg fikk hos Marex, da jeg oppdaget at grovfilteret/vannutskilleren var av metall. Jeg spurte eksplisitt hvorfor ikke nedre del av vannutskilleren ikke var av glass. Svaret var, nok engang at dette ikke var godkjent i.h.h.t. reglene for CE merking.

 

Why it is so, beats me.

 

Jeg skal i all anstendighets navn si at jeg ikke har orket å begynne å undersøke og lese reglene/kriteriene for å få en båt CE merket. Dette fordi at disse bestemmelsene er bygd opp etter standarder. Enhver som har hatt behov for å lese standarder kan skjønne hvorfor.

 

For sikkerhets skyld, har jeg alarm på vannutskilleren :headbang:

Link to post

Først og fremst, TAKK FOR ALLE GODE RÅD, VEILEDNING OG IKKE MINST, OPPMUNTRING! :lol: Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten baatplassen.no !

 

I dag kom sannhetens øyeblikk, nå var det ingen vei utenom! Vannutskilleren skulle tas. :yesnod: Prøvde å tenke gjennom alle vanskeligheter som kunne oppstå, før jeg satt i gang.

 

Resultatet under her. Var egentlig forberedt på det værste, full kopp med "gufs" og "dritt" - men det var mindre enn jeg hadde regnet med. Tydeligvis en liten koloni med "dieseldyr" i bunn, og på selve trakta!

 

 

Det kjentes godt! Og det ble ingen stor luftejobb, heller. Tok med alle tips jeg hadde fått fra dere. Pumpet bare med den manuelle matepumpen, lufteskruen på toppen av dieselfilter litt på gløtt - stengte når ren diesel kom ut - startet opp motor'n med litt høyt turtall (2000 rpm) og lot den brumme et kvartér - ingen host, ingen turtallforandring - bare glede!!! :blush:

Hele jobben tok et par timer - det var trangt å komme til. Dessuten ble det en del dieselsøl. I tillegg blåste det 12 s/m fra sør, brygga mi er utsatt fra den kanten. Båten rullet godt, og jeg med hode ned i motorrummet, men hva gjør men ikke for båten sin! Man ofrer alt av bekvemmeligheter, griser seg til med diesel og smiler!!! Jeg har lært å rense vannutskiller'n... og fikk motor'n til å gå igjen!

Fant ut at det viktigste verktøy var 2 ruller med TORKY-papir! Monterte like godt en Torky-Dispenser på skottet, i armavstand fra motor-kassa!

Nå er spørsmålet, må jeg ta en tank-sjau? Vannutskilleren har ikke vært renset på 2 år - er denne forurensningen som synes på bildene over mye for 2 års drift? Eller kan jeg leve med den og heller rense vannutskilleren en par ganger i sesongen? Eller kanskje jeg skal prøve HAMMERDOWN? :lol:

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Walter,

 

Gratulerer med en kjempeflott jobb  -  du blir jo den reneste proff!

 

Men tenk nå etter: det gørret som du gravde ut fra vannutskilleren, det må jo komme fra ett eller annet sted ......

 

Ergo, mitt aller beste råd må være: bit tennene sammen og ta tanken på samme måten så snart du har anledning.

 

For om det var aldri så ufyselig å gjøre jobben ved en værutsatt brygge   -   så kan jeg love deg at det er titusen ganger verre å ta vannutskilleren/tanken i en båt som slingrer besatt, på vei inn mot brottene.

 

Lykke til Walter!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

...bit tennene sammen og ta tanken på samme måten så snart du har anledning...

Når sant skal sies så har jeg vel egentlig ikke ventet noe annet svar og har så smått begynt å tenke i den retningen, Poseidon! Men denne jobben! Tanken må tas ut (går jeg ut i fra) og til det må jeg demontere hele pantry! Først skal den selvfølgelig tømmes.


 

Tanken min er tydeligvis en gammel biltank (Saab) i stål.

Bilde

Det er ikke noe "man-hull" for å komme til for en "mekanisk" rengjøring innvendig. Av åpninger finnes det påfyllinsstussen, lufting og så lokket for tankmåleren da. Hvordan får jeg skyllet ut tanken ordentlig, og med hva? Kun diesel, går jeg ut i fra?

Når jeg har skyllt den, hvordan vet jeg at den er ren?

Har du / dere noen tips / erfaring å komme med angående "tanksjau" - så er jeg lutter øre (og vått i øye)!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei igjen Walter,

 

Av og til kan det være greit å bare "bite i det sure eplet"   -   det gjør så utrolig mye bedre etterpå....

 

Så vidt jeg kan se av bildene dine burde det være en relativt overkommelig oppgave å ta ut hele tanken? Og får du den først ut, så er alt enklere: åpningen for måleren er vel stor nok til at du kan komme inn med en "skrape", en trepinne, eller hva du ellers måtte lage til.

 

Og har du først tatt tanken ut, så kan du jo bruke både vaskemidler og spyleslange for å få den ren innvendig. Men huske vask gjerne med diesel til slutt.

 

Kanskje er det også hensiktsmessig å få laget et "mannhull" når tanken først er ute?

 

Det som ikke fremgår av bildene er om tanken har "jur", en avtapning i bunnen, hvor du kan slippe ut en liten skvett av og til for å sjekke hva som har samlet seg opp.

 

Lykke til med en viktig jobb!

 

mvh

Poseidon

(som av og til er glad for at ihvertfall tre av tankene er store nok til at jeg kan komme inn i dem for ordentlig rengjøring...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...