SveinHa Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Stål og kaust.soda går greit. Til dere med alu.tank: Bruk A L D R I kaustisk soda i forbindelse med aluminium. Da forsvinner tanken rimelig raskt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TMe Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Poseidon! Det har du selvsagt rett i ,men poenget mitt var at dersom man skal ha mye arbeide med å ta ut tanken for å rengjøre den kan det være lurt å anskaffe en ny tank med mannhull og full pakke slik at tanksjauen blir noe enklere neste gang. Den gamle Saab tanken vil vel også ha begrenset levetid. Personlig liker jeg å gjøre tingene slik at det holder en stund. Dersom ikke mulig å lage avtapping under vil jeg foreslå at der legges inn et tynt rør til bunnen av tanken som kan tilkobles sugepumpe som foreslått av Mons. Min erfaring at hyppig drenering er viktig da man aldri kan vite hvor rent drivstoff man får levert. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Tanken skal ut - og det i dag! Tør ikke kjøre lenger uten å ha visshet om at tanken er ren Tanken er lang og stikker halvveis gjennom et halvskott. Umulig å få ut, uten å demontere en del innredning. Tømming av tanken går greit - men fy så vondt det smaker av diesel! Plastslangen krøller seg i tanken, festes til reserverorkult som er av bronse, slik at den står rett opp / ned, for å få ut mest mulig. Det som en gang var pentry'et - er nå et trist syn...... Halvskottet satt godt, skrudd og limt! Tanken er fri! Og så er den ute i cockpitten. Snudde for sikkerhet skyld båten med akterenden inn mot brygga for å slippe balansegang langs dollbordet med tank under armen! Skal jo ha tanken hjem for spyling. Tilbake er et gapende hull! Nå kommer jeg til for å gjøre rent. Ønsker meg 12V støvsuger.... Og her er dagens utbytte! Ca 1 lt med grums, vann og dieseldyr i bunnen på ei hvit bøtte (innkjøpt spesiell for denne jobben - mot hvit plast synes dieseldyrene så godt!)! Helt utrolig, hvor det kommer fra? Båten er fra '79 og tanken har sikkert aldri blitt renset. Det gul-oransje gørr er vann og geleaktig slim! Og det er bare det jeg greide å suge ut av tanken - det kom minst like mye ut med såpevann under selve tankvask. Tanken er nå vasket med fosfatfri og biologisk nedbrytbar Jotun Båtvask (brukte det jeg hadde for hånden) og skikkelig varmt vann. Umulig å komme til innvendig for mekanisk vask, dessuten er tanken oppdelt med svalpeskott. Vugget derfor tanken med såpevann, att og frem til såpeboblene kom ut av nivåhullet. Skylling med rent vann. Ny omgang med såpe, denne gang vanlig grønnsåpe og varmt vann. Risting og vugging av tanken for å rense skvalpe-skottene. Det kom mye grums ut!!!! Til slutt spyling med hageslangen i ca 20 min. Tømte tanken helt og satt den i kjelleren. Lånte hårføneren til madamen og blåste inn gjennom påfyllingsstussen til hele tankveggen ble varm. Tanken er helt rent og helt tørr! Skulle vel egentlig byttet tank med det samme, f. eks. en i plast på 55 lt [WATSKI 70390-51] koster 1144,- men må nok klare meg med gamle Saab'en i sommer. Skal huske på å skru pentry'et sammen (uten lim) til neste gang! Hilsen, Walter - som samtidig takker alle som bidro med sitt. Tanksjau er fæl, du! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Skal du ha mekanisk innvendig vask er det bare å ta et par håndfuller med skruer og muttre og tømme nedpå tanken og deretter riste godt. Alt. kan du bruke skarp singel eller passende småstein. Metoden er ganske effektiv sammen med såpevann eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 "Tanksjau er fæl", men tenker du er glad at du tok jobben? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Gratulerer Walter, - - - - og når du kjenner på den vemmelige dieselsmaken i munnen, da bør du tenke på hvor mye verre det hadde smakt hvis tanken hadde vært gullende ren innvendig - slik at hele jobben hadde vært unødvendig..... Nå kan du ihvertfall gulpe diesel med aller beste samvittighet og trøste deg selv med at det virkelig var en god jobb du fikk gjort. Gratulerer enda en gang Walter - og du trenger jo ikke vente 25 år til neste gang... ;-)) mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 2.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 "Tanksjau er fæl", men tenker du er glad at du tok jobben? Lars H. Sjeleglad! Og ikke så lite stolt heller. Du vet når man begynne på en slik sjau, da kommer man til "the point of no return" - da er det bare å fortsette, for alternativet er mye verre!:o) - - - - og når du kjenner på den vemmelige dieselsmaken i munnen, da bør du tenke på hvor mye verre det hadde smakt hvis tanken hadde vært gullende ren innvendig Fin unskyldning til å ta meg en god Cognac (eller to....) i kveld - må jo få bort dieselsmaken vet du - :o) God helg! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Og hva visste jeg om impellere før tråden om Norge's mest omtalte impeller startet? Jeg bøyer meg i støvet for allt hjelp en kan få her. "Kapteinen" på Trudelutt Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
H.H Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Fin unskyldning til å ta meg en god Cognac (eller to....) i kveld - må jo få bort dieselsmaken vet du - Du behøver ikke å bruke så dyre saker til å få vek dieselen med, zalo funker fint den.. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Zalo desinfiserer IKKE, det gjør god Cognac. Walter du har ærlig fortjent å desinfisere ganen ikveld. En annen ting, nå er du trygg om sjøen skulle bli skvalpete og du har familien ombord. Det er viktig det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2003 Del på Facebook Svart 2.Mai.2003 Walter du har ærlig fortjent å desinfisere ganen ikveld.Tiltredes!! Han fortjener en ekstra honnør for at han i tillegg til selve jobben har tatt bryet med å dokumentere det hele på en så flott måte med bilder.Det blir jo som å lese en informativ reportasje i et båtblad! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.Mai.2003 Del på Facebook Svart 4.Mai.2003 Jeg vil også skryte av den veldig bra dokumenterte jobben Walter har beskrevet her. Sammen med informasjonen i innleggene før og etter, er dette virkelig nyttig og interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Skal du ha mekanisk innvendig vask er det bare å ta et par håndfuller med skruer og muttre og tømme nedpå tanken og deretter riste godt. Alt. kan du bruke skarp singel eller passende småstein. Metoden er ganske effektiv sammen med såpevann eller lignende. Jo, takk - idéen er god den, men synes ikke det er noe stas og plukke ut skuer, muttrer eller småstein fra vannutskilleren eller for den saks skyld, et dieselfilter som går tett med singel! - har forresten nettopp tappet vannustkilleren - det var en fornøyelse og et vakkert syn - kun ren, grønn diesel!!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Flem340 Svart 8.Mai.2003 Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Har samme vannutskiller, renset den i vinter var litt groms, men ikke så mye at jeg gidder og rengjøre tankene. Det som er viktig når du skal montere den sammen igjen er at du skiftet pakninger også den rundt skruen på toppen, da dette ofte blir slurvet med, og resuterer i at det suges fals luft rundt skruen. Ta det som en utfordring rens vannutskillern nå mens båten ligger i brygga, lettere det en i en meter bølger langt til havs. Arne Hvor får man kjøpt pakninger til ovennente vannutskiller. Har en slik selv, men får ikke tak i pakninger i mine lokale båtutstyrsforretninger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Mai.2003 Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Poenget med skruer og muttre var at du skulle få løsnet dritten.Alt skal selvfølgelig ut av tanken før du fyller denne med ren diesel etter å ha skyllet grundig både en og to ganger. Er tanken eks. rusten innvendig er nevnte metode meget effektiv,men dritten må selvsagt ut etter at den er løsnet. Dieselen ser blank og fin ut så du har nok gjort en god jobb. Siden du aldri helt kan være sikker på hva du får oppå når du bunkrer er hyppig tapping viktig. Bruk et rent glass eller hvitt beger slik at du kan sjekke kvaliteten på det du tapper av. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Poenget med skruer og muttre var at du skulle få løsnet dritten.Alt skal selvfølgelig ut av tanken før du fyller denne med ren diesel... Hei TMe! Forsto selvfølgelig poenget ditt med å bruke noe som "røsker" godt opp i uhumskhetene, og at "rensemediet" måtte tas ut igjen. Var bare i så godt humør i dag, etter tapping fra vannustskilleren, at jeg bare måtte spøke litt med deg! Kunne ikke dy meg! Hilsen, Walter Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 8.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Hvor får man kjøpt pakninger til ovennente vannutskiller. Har en slik selv, men får ikke tak i pakninger i mine lokale båtutstyrsforretninger. Hei, Domenique!Fikk selv anbefalt å gå til et dieselverksted (lastebiler, busser, etc) siden dette egentlig er standard lastebilutstyr. Ellers så er vannutskilleren levert av LUCAS (tidl. CAV) og forhandles av Sørensen og Balchen, Oslo (tidl. Jahre Motor). Delen heter 5836B250 ifg. en artikkel som stod i Båt:Magasinet 11 / November 2002 - artikkel "Dyr dritt i dieselen" av Jon Winge Hilsen, Walter Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 8.Mai.2003 Del på Facebook Svart 8.Mai.2003 Jeg regnet nesten med det, men vi får begge glede oss over at dieselen nå er rein og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2003 Hvor får man kjøpt pakninger til ovennente vannutskiller. Har en slik selv, men får ikke tak i pakninger i mine lokale båtutstyrsforretninger. Hei Domenique!Deler og pakninger til Lucas / CAV vannutskiller får du hos Mekonomen-kjeden! Se www.mekonomen.no Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
snekkegutt Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Har en vannutskiller av typen glass nede og filterinnsats i toppen. Her en dag oppdaget jeg noe som lignet en vannperle nederst i glasset, ville prøve å få ut denne ved å åpne tappekran på undersiden. Gjorde dette mens motoren gikk. Det som skjedde var at luftbobler kom inn i utskilleren og la seg oppunder filterinnsatsen. Motoren fortsatte å gå fint selv om det låg luft i vannutskiller. Spørsmål: - er det bedre å tappe vann når motor ikke går? - hvordan unngå å få luft inn når jeg tapper under? - det sitter en skrue i toppen av vannutskiller i tillegg til den bolten som holder det hele sammen, er dette en form for lufteskrue? hvordan skal denne evt. brukes? - når jeg har luft i vannutskiller, er det stor fare for at luften dras frem i systemet og motor stanser? Takker for svar Hilsen Pelle Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Ville ikke selv åpne tappingen med motoren i gang. Har selv et liknende filter som kobler smmen to tanker. Filteret er plassert høyere en tankene så jeg har forsynt innslangene med en belgpumep (samme type som på tanken til påhengeren) Ved lufting av filteret stenger jeg motstående tank, åpner toppluftingen på filteret og pumper. Samme prosedyre på andre tanken. Har montert kran for hver tank i inntaket på filteret. Ved tapping av vann i glasset vil det i mitt tilfelle komme luft inn i systemet siden filteret står så høyt, for å unngå dette pumper jeg litt på den ene pmpen mens jeg åpner. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Walter_S Svart 14.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2004 ........Spørsmål: - er det bedre å tappe vann når motor ikke går? - hvordan unngå å få luft inn når jeg tapper under? - det sitter en skrue i toppen av vannutskiller i tillegg til den bolten som holder det hele sammen, er dette en form for lufteskrue? hvordan skal denne evt. brukes? - når jeg har luft i vannutskiller, er det stor fare for at luften dras frem i systemet og motor stanser?....... Hei classic link! - det har du allerede funnet ut, er ikke så lurt å tappe vann med motor i gang... - Hvis tanken din er plassert høyere enn vannutskilleren, er det bare å tappe, da vil det statiske trykket presse ut vann i bunnen - ingen luft kommer inn. Sitter tanken lavere enn vannutskilleren lønner det seg å sette en slik påhengsmotor-slangepumpe (gummiball/belg) i dieselledningen, før vannutskilleren, for å pumpe diesel frem. I min Sjømann (bildet) hadde jeg lang nok slanger, både ut og inn, at jeg kunne skru av vannutskilleren fra skottet, dytte den nedover i kjølsvinet til den var under tank-nivået. - den høyeste bolten (tror det er 13mm - mens senterbolten er 10 ell. 11mm) er lufteskruen. Igjen, avhengig av vannustkillerens høydenivå i forhold til diesel i tanken. Høyere enn tanken - bruk den før omtalte slangepumpen og pump, mens du åpner litt på lufteskruen, til det kommer ren, blærefri diesel. steng så skruen mens du holder på trykket! Lavere enn tanken - bare å åpne, statisk trykk i slangen / ledningen vil presse ut luft på oversiden. Alt dette uten at motoren er i gang. - litt avhengig av fall / stigning fra vannutskillere til matepumpen på motoren og mengden luft. Går det gradvis oppover, uten alt for mye bend og "berg og dal" så vandrer luftboblen videre mot motoren, spesiellt ved høy turtall, da flyten i ledningen er størst. Luft har lett for å samle seg i toppen på glasset, rett under selve filterinnsatsen. Dette er meget vanskelig å få oppover, gjennom selve filteret. Igjen, "min" løsning var å skru av hele vannutkskilleren fra skottet, uten å løsne på de ekstra lange dieselslanger, og rett og slett snu hele stasen på hodet. På denne måten kunne jeg slippe ut luftboblene gjennom den nå oppoverpekende avtapningskran. Det enkleste er å pumpe på fødepumpa og pumpe luftboblen frem til motorens dieselfilter og tappe det gjennom lufteskruen. Unngå å få luft inn i høytrykkspumpa! De fleste dieselmotorer vil kunne "svelge" LITT luft - noen få blærer - hvis du er oppmerksom på det, og kjører motoren på høyt turtall til luftboblene "harker" gjennom høytrykkspumpa og inn i forbrenningen. Går motoren på tomgang når luftboblen går gjennom pumpa så stopper som regel motoren. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 14.April.2004 Del på Facebook Svart 14.April.2004 Hvis filteret sitter høyere enn tanken kan man gjenge opp hullet for tappeskruen og sette på en 1/4" nippel som via slange forbindes med en kran plassert lavere enn tanken. Biltema har alle delene man trenger. Selv har jeg den famøse CAV-utskilleren uten glass, men har brukt en gjennomsiktig slange som gjør det mulig å se om det har samlet seg vann. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 ingar: > Hvis filteret sitter høyere enn tanken kan man gjenge opp hullet for > tappeskruen og sette på en 1/4" nippel som via slange forbindes > med en kran plassert lavere enn tanken. Biltema har alle delene man trenger. > > Selv har jeg den famøse CAV-utskilleren uten glass, men har brukt en > gjennomsiktig slange som gjør det mulig å se om det har samlet seg vann. utført! niks meir strev & banning for å tappe vann, niks meir luft i systemet... takk for tipset, ingar! ### barx Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Hvis filteret sitter høyere enn tanken kan man gjenge opp hullet for tappeskruen og sette på en 1/4" nippel som via slange forbindes med en kran plassert lavere enn tanken. Biltema har alle delene man trenger. Selv har jeg den famøse CAV-utskilleren uten glass, men har brukt en gjennomsiktig slange som gjør det mulig å se om det har samlet seg vann. <{POST_SNAPBACK}> Kan du forklare litt bedre Ingar ? Er det denne vannutskilleren du har ? Kommer til å sette på en sånn CAV kombinert vannutskiller / filter, men ønsker meg enda en vannutskiller før denne igjen. For jeg stoler ikke helt på vannmengden jeg serveres, selv om det har gått bra så langt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.