Jump to content

Vannutskiller i dieselsystem


Walter_S

Recommended Posts

Jeg oppdaget en litt artig ting med den CAV filter/vannutskilleren i dag. Skiftet forfilteret på motoren, og da filteret ligger lavere enn tanknivå så tenkte jeg at det var bare å åpne lufteskruen slik at filter og glass fylles med diesel, stenge igjen og deretter finlufte resten på finfilteret ved hjelp av matepumpa. Men den gang ei... Det viser seg at lufteskruen står på "inn" siden av filteret, slik at den eneste luften man får ut her er det som står i røret mellom tanken og filteret. Luften i filteret derimot, måtte pumpes gjennom matepumpe og finfilter for å komme ut. Uten denne behandlingen ble faktisk vannutskilleren stående halvfull med luft! Snodig patent synes jeg. Men men, når jeg først forstod prinsippet så gikk det greit å lufte den gjennom finfilteret også da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har gjort en aldri så liten "bommert"....

 

Har en slik CAV sak med vannutskiller under (som den på bildet til Walter) I forbindelse med "vasking" av mine tanker tok jeg av filtert. Av en eller merkelig grunn har jeg klart det kunststykket å rote bort den skruen som holder vannutskilleren og filtret fast til holderen. Har til nå kun klart å skaffe en skrue som er så lang at jeg får kun festet filtret og ikke vannutskilleren.

 

Er det noen av dere som kunne klare å skaffe meg en slik skrue. (den er ca 9-10 cm lang og 1/4 tomme).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut.Den lønner det seg å ha på eget lager, når en står med knekt tappeskrue mellom fingrene og drivstoffet lekker ut.

 

Men det luftploblemet forstår jeg ikke helt, når jeg tappet av vannutskilleren så trakk det til seg drivstoff fra tanken, men da må man ikke åpne lufteskuen.

 

aanton

Link to post

OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut.Den lønner det seg å ha på eget lager, når en står med knekt tappeskrue mellom fingrene og drivstoffet lekker ut.

 

Men det luftploblemet forstår jeg ikke helt, når jeg tappet av vannutskilleren så trakk det til seg drivstoff fra tanken, men da må man ikke åpne lufteskuen.

 

aanton

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...
OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut.

Henter opp denne tråden ...

 

I den brukte snekka jeg kjøpte, står det en CAV vannutskiller. Jeg ville i dag åpne tappeskruen for første gang, for å se om det kom ut noe vann. (Utskilleren er av typen uten glass ...). Men jeg syntes tappeskrujen, som er av plastik som anton nevner, satt forferdelig fast, jeg klarte ikke å skru den med håndemakt, men måtte bruke en tang. Selv da går det tregt. Fikk såvidt åpnet såpass at det sivet ut ørlite diesel nedover fingrene mine (ikke vann heldigvis!), men da var jeg blitt så skeptisk til hvor fast det satt, og redd for å bryte i stykker hele greia, så jeg skrudde fort igjen.

 

Jeg har lest det som står i denne tråden og andre om temaet, men jeg har noen "dumme" spørsmål:

 

1) Hvis tappeskruen skrues ut, og den eller pakningen ødelegges, vil da dieselen renne fritt ut, hvor mye, bare det som er i filteret, eller kommer det mer fra dieseltanken? (Utskilleren står montert i nivå ca toppen på dieseltanken)

 

2) Må motoren luftes etter at man har åpnet bunnskruen i vannutskilleren? (Har ikke lært meg lufting ennå ...)

 

3) Kan jeg fortsatt satse på at denne utskilleren gjør jobben sin, forrige eier har ikke hatt problem med verken vann eller grums i 20 år ... Noen skifter til andre systemer med glass, filterinnsatser og gjennomsiktig slanger, men det er jo noe som heter "never change a winning team" ...?

 

Her er bilde av vannutskilleren, kanskje noen har en tilsvarende, og kan gi meg noen gode råd hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre med den? Ny tappeskrue og pakning finner jeg på mekonomen var det visst en som mente?

 

vannutskiller.jpg

Link to post

Burde gjøre jobben sin den ja! Ellers er jeg enig i at den plastskruen der er håpløs. Mistenker at den trekker diesel og sveller litt ut! Har prøvd å gjøre rent, smøre opp slik at den går lett og fint, men noen måneder etter er den like treg igjen! Men jeg har ennåikke greid å knekke den da!

 

Se at enkelte har gjenget opp til en passende kuleventil i dette hullet, det burde gjøre det enklere å tappe av. Men når det er sagt, så har jeg aldri funnet noe vann av betydning i vannavskilleren hos meg. Så behovet er kanskje ikke så stort for endringer.

 

Hvis filteret står lavere enn tanken, vil det ikke slutte å renne før tanken er tom. Står det høyere enn tanken, vil det fylles med luft og du må lufte etterpå. I dit tilfelle ser det ut til at du vil få luft inn etter hva jeg kan se.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for greit svar. Da tror jeg at jeg kjører litt til så jeg er sikker på at nivået i dieseltanken er lavere enn vannutskilleren, så jeg ikke fyller hele kjølsvinet med diesel om den skruen går i stykker når jeg prøver å lufte igjen. :diving:

 

Skal prøve å skaffe meg reserveskrue og pakning. Pluss lære meg å lufte motoren, har aldri gjort det før, men står greit beskrevet i håndboka.

 

Ellers tyder vel det at det rant litt diesel ut ved skruen, og ikke noe vann, at systemet er i god stand, så jeg ikke trenger å bekymre meg unødig for dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...