index Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Jeg oppdaget en litt artig ting med den CAV filter/vannutskilleren i dag. Skiftet forfilteret på motoren, og da filteret ligger lavere enn tanknivå så tenkte jeg at det var bare å åpne lufteskruen slik at filter og glass fylles med diesel, stenge igjen og deretter finlufte resten på finfilteret ved hjelp av matepumpa. Men den gang ei... Det viser seg at lufteskruen står på "inn" siden av filteret, slik at den eneste luften man får ut her er det som står i røret mellom tanken og filteret. Luften i filteret derimot, måtte pumpes gjennom matepumpe og finfilter for å komme ut. Uten denne behandlingen ble faktisk vannutskilleren stående halvfull med luft! Snodig patent synes jeg. Men men, når jeg først forstod prinsippet så gikk det greit å lufte den gjennom finfilteret også da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hebbe Svart 14.Mai.2005 Del på Facebook Svart 14.Mai.2005 Jeg har gjort en aldri så liten "bommert".... Har en slik CAV sak med vannutskiller under (som den på bildet til Walter) I forbindelse med "vasking" av mine tanker tok jeg av filtert. Av en eller merkelig grunn har jeg klart det kunststykket å rote bort den skruen som holder vannutskilleren og filtret fast til holderen. Har til nå kun klart å skaffe en skrue som er så lang at jeg får kun festet filtret og ikke vannutskilleren. Er det noen av dere som kunne klare å skaffe meg en slik skrue. (den er ca 9-10 cm lang og 1/4 tomme). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
aanton Svart 16.Mai.2005 Del på Facebook Svart 16.Mai.2005 OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut.Den lønner det seg å ha på eget lager, når en står med knekt tappeskrue mellom fingrene og drivstoffet lekker ut. Men det luftploblemet forstår jeg ikke helt, når jeg tappet av vannutskilleren så trakk det til seg drivstoff fra tanken, men da må man ikke åpne lufteskuen. aanton Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 16.Mai.2005 Del på Facebook Svart 16.Mai.2005 OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut.Den lønner det seg å ha på eget lager, når en står med knekt tappeskrue mellom fingrene og drivstoffet lekker ut. Men det luftploblemet forstår jeg ikke helt, når jeg tappet av vannutskilleren så trakk det til seg drivstoff fra tanken, men da må man ikke åpne lufteskuen. aanton Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 har i hele sommer tømt vannutskilleren mens mottoren er av. fikk høre av en at mottoren skal gå når det gjøres? dette for og ungå og få luft i systemet lurer på hva dere gjør og hva som er rett prosedyre hær Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Min bmc er så følsom at den må luftes etter å ha tømt utskilleren uansett... Så jeg satser på Hammerdown Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Jeg har også alltid tappet vannskilleren med motoren av. Aldri hatt noen problemer med start etterpå. Har KAD 43. Om denne er "lettere" enn andre har jeg aldri tenkt på, men har ikke luftet før start. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
mons Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Hvis utskilleren ligger før fødepumpen tappes den når motor står. Hvis den står etter tappes den når du har trykk i den delen av systemet (motor går) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 6.November.2005 Del på Facebook Svart 6.November.2005 Dette kan komme litt an på pumpetypen. Er det de gamle rekkepumpene, ville jeg nok hatt motoren i gang og ikke tappet så fort at det kommer luft inn. De nyere rotasjonspumpene er "selvluftende". Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 OBS.OBS. jeg har gjennom mange år i forbindelse med avtapping av CAV filtere (jobbet mye med annleggsmaskiner også) erfart at når man prøver å åpne på tappeskruen så knekker den, for den er av plastikk, og det blir lekarse for, det er et spor i skruen som drivstoffet skal komme ut når den blir løsnet på, så vær forsiktig, noe dritt egentlig, så patenten med slange høres lurt ut. Henter opp denne tråden ... I den brukte snekka jeg kjøpte, står det en CAV vannutskiller. Jeg ville i dag åpne tappeskruen for første gang, for å se om det kom ut noe vann. (Utskilleren er av typen uten glass ...). Men jeg syntes tappeskrujen, som er av plastik som anton nevner, satt forferdelig fast, jeg klarte ikke å skru den med håndemakt, men måtte bruke en tang. Selv da går det tregt. Fikk såvidt åpnet såpass at det sivet ut ørlite diesel nedover fingrene mine (ikke vann heldigvis!), men da var jeg blitt så skeptisk til hvor fast det satt, og redd for å bryte i stykker hele greia, så jeg skrudde fort igjen. Jeg har lest det som står i denne tråden og andre om temaet, men jeg har noen "dumme" spørsmål: 1) Hvis tappeskruen skrues ut, og den eller pakningen ødelegges, vil da dieselen renne fritt ut, hvor mye, bare det som er i filteret, eller kommer det mer fra dieseltanken? (Utskilleren står montert i nivå ca toppen på dieseltanken) 2) Må motoren luftes etter at man har åpnet bunnskruen i vannutskilleren? (Har ikke lært meg lufting ennå ...) 3) Kan jeg fortsatt satse på at denne utskilleren gjør jobben sin, forrige eier har ikke hatt problem med verken vann eller grums i 20 år ... Noen skifter til andre systemer med glass, filterinnsatser og gjennomsiktig slanger, men det er jo noe som heter "never change a winning team" ...? Her er bilde av vannutskilleren, kanskje noen har en tilsvarende, og kan gi meg noen gode råd hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre med den? Ny tappeskrue og pakning finner jeg på mekonomen var det visst en som mente? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Burde gjøre jobben sin den ja! Ellers er jeg enig i at den plastskruen der er håpløs. Mistenker at den trekker diesel og sveller litt ut! Har prøvd å gjøre rent, smøre opp slik at den går lett og fint, men noen måneder etter er den like treg igjen! Men jeg har ennåikke greid å knekke den da! Se at enkelte har gjenget opp til en passende kuleventil i dette hullet, det burde gjøre det enklere å tappe av. Men når det er sagt, så har jeg aldri funnet noe vann av betydning i vannavskilleren hos meg. Så behovet er kanskje ikke så stort for endringer. Hvis filteret står lavere enn tanken, vil det ikke slutte å renne før tanken er tom. Står det høyere enn tanken, vil det fylles med luft og du må lufte etterpå. I dit tilfelle ser det ut til at du vil få luft inn etter hva jeg kan se. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skvulpen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Takk for greit svar. Da tror jeg at jeg kjører litt til så jeg er sikker på at nivået i dieseltanken er lavere enn vannutskilleren, så jeg ikke fyller hele kjølsvinet med diesel om den skruen går i stykker når jeg prøver å lufte igjen. Skal prøve å skaffe meg reserveskrue og pakning. Pluss lære meg å lufte motoren, har aldri gjort det før, men står greit beskrevet i håndboka. Ellers tyder vel det at det rant litt diesel ut ved skruen, og ikke noe vann, at systemet er i god stand, så jeg ikke trenger å bekymre meg unødig for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.