Whiskey Startet 16.August.2015 Del på Facebook Startet 16.August.2015 Prøvde en Scand Baltic i dag, Kad43. Kjørte i kompressor-turtall (1800-2500?) i 5-10 minutter. Da gikk det en automatsikring. Eier sier det er normalt og at kompressor burde vært koblet helt ut da den ikke har noen misjon i en halvplaner. Men hadde blitt koblet inn av verksted tilfeldigvis før visning. Jeg synes det høres litt rart ut at det er normalt at sikringen skal gå, når båten er levert slik fra Scand. Stemmer dette? I tilfelle ikke, hva kan være galt? Og hvor dyrt å fikse? Har kompressor noen misjon i denne båten? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Kompressoren skal ikke være innslått lenge av gangen. Derfor sikringen går tilslutt. Kompressoren er der for å gi mer trøkk på lave turtall for å få båten i plan. Baltic er vel en halvplaner og således trenger egentlig ikke kompressor. Det er flere som har satt bryter på kablene til kompressoren for å kunne manuellt skru den av (funker på 42 og 43, men ikke44). På en Baltic vil det være en helt legitim måte å gjøre det på hvis man ønske rå ligge i turtallsområde 1750-2500 Redigert 16.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Whiskey Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Greit, men om det skal være sånn, hvorfor i svarte har ikke Scand koblet på en bryter? Ligge i 7(?) knop i 5 min så slutter alle instrumentene å funke... Står dette i en manual et sted eller noe? Og når ville man i så fall slått den på i en halvplaner? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg ville ikke hatt kompressor i en halvplaner :-) det er ikke noe elektronikk som merker om den er der eller ikke (44 merker om den er borte og gir da ikke på) Det er 2 valg: enten å ikke ligge lenge i turtallet hvor kompressor er inne. Eller lage egen bryter. Opsjon 2 et er jo selvfølgelig ikke godkjent av VP, og derfor ikke noe Scand gjør. Det er ikke noe galt (såvidt jeg kan skjønne), jeg ville koblet den ut. Vær litt roligere på gassen når du skal høyt opp i turtall, så gjør turboen jobben sin og gir deg kraften etterhvert. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
3rik Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg har halvplaner med kamd42 og den har samme "problematikk" mtp kompressor. I en planende båt er det nødvendig med den ekstra kraften kompressoren gir idet båten skal opp på plan. Det er ikke nødvendig i en halvplaner. Jeg har egentlig bare vendt meg til å ikke ligge lenge på turtallsområdet 2200-3000. Nå har styringen på kompressoren min gitt seg og siden den kostetr 4000,- har jeg ikke brydd meg med å bytte. Jeg savner overhode ikke kompressoren... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Jeg har planende båt med kad42, kompressoren er koblet via bryter. Den bryteren er på kun når jeg skal opp i plan, og blir så slått av igjen. Ligger aldri i turtallsområde 1700-2500 i lengre tid med kompressor inne. Dette fordi jeg har hørt/forstått at kompressor ikke har godt av å stå på over lengre tid. Har også forstått at dette er veldig vanlig å gjøre. Om sikringen skal ryke etter en viss tid kan jeg dessverre ikke svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Dette er ein normal situasjon og heilt uproblematisk.... - To alternativ: 1. Demonter drivreima til kompressoren / kople frå hurtigkopling på el. tilførsel. 2. Set inn ein brytar som overstyrer + tilførselen til kompressor. ( dette viss båten har behov for ekstra kraft I området 1650-2800rpm ) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har hatt KAMD 44 i Baltic. Kan ikke huske hvor lenge jeg kjørte i forskjellige turtall, men 7 knop burde ikke være noe problem. Hadde aldri noe problem med sikringer som gikk. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har planende båt levert fra verft med VP D6 Denne har ikke kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Greit, men om det skal være sånn, hvorfor i svarte har ikke Scand koblet på en bryter? Ligge i 7(?) knop i 5 min så slutter alle instrumentene å funke... Står dette i en manual et sted eller noe? Og når ville man i så fall slått den på i en halvplaner? Det er vel fordi Scand ikke forstod at dette var feil motor i en Baltic..... Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har KAMD43P i vår Baltic. Har ikke hatt behov av komressoren hittil og kommer nok heller ikke å koble den til. Har ikke behov av den på en halvplaner.... At dette er feil motot i en Baltic har vel mer med hvordan man kjører å gjøre. Noen liker å daffe rundt i 7-10 knop og da holder denne motoren mer en nok, ønsker du mer fart, se på en med en Yanmar med min 270hk. Da masjer du fint i 20knop og har en toppfart på ca 26knop og mer stille gange en en VP. Litt pirk; KAD43 = drev, KAMD43 = fast aksel (som Baltic er levert med) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har hatt Baltic med KAMD42. Jeg hadde bryter på kompressoren, men jeg kan ikke påstå at jeg merket den helt store forskjellen om den var inn- eller utkoplet. Uansett så gikk vi stort sett i turtallsområder der kompressoren ikke jobbet, dvs 6-7 knop eller 18-19 knop. Jeg har forøvrig snakket med nåværende og forrige eier, og motoren (97-modell) har fungert upåklagelig. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Gabi Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Min lokale VP verksted foreslo at dette kunne gjøres på min Baltic også. Tenkte å gjøre det selv en gang, har en kamerat som har gjort det på sin 43-motor. Man må bare kople bryter på riktig sted pga en motstand e.l. Så det virker som dette er kurante greier. Sitér dette innlegget Link to post
jossjur Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hei Nå gjelder diskusjonen rett nok kad 43, men jeg ser det blir sagt at dette ikke virker på kad 44. Det er ikke riktig, jeg har 2 stk. Kamd 44 EDC, med ettermonterte bryter for å kunne skru av og på kompressorene. Dette fungerer helt utmerket. Får riktignok en alarm på edc'en, men så lenge en vet hva alarmen indikerer er ikke det noe problem. Før en monteres bryter på kompressorene kan en jo bare kobble den fra for å se hvordan dette fungerer. Under plastdeksellet over motoren er magnetinslaget til kompressorene koblet til med en kontakt, dra denne ifrahverandre så er kompressorene frikoblet. Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Etter alarmen på 44 når kompressoren har vært "borte", får du gitt på med full effekt i etterkant uten å resette feilmeldingen? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
sap_2000 Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Er flere som har montert bryter på 44/300 men da med en motstand så man ikke får feilmeldingene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jossjur Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Til Windy37GM Ja det er ikke noe problem, det er ikke alle alarmer som er så kritiske at de går utover motor styringen. Som jeg skriver er kan du jo bare kobble i fra kompressorene med å dra kontakten til magnetinslaget i fra hverandre. Kontakten ligger rett under dekselet og helt i nærheten av kompressorene, da vil du jo før du evt tar jobben med å montere bryter få sjekket om det virker. Antar at ved bruk av motstand, er dette for å " lure " edc'en slik at den ikke gir feilalarm. Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.