Jump to content

Finne feil på ford-sabb 150hk etter varmgang


Cocytus

Recommended Posts

Hei.

Har planer om å begi meg ut i båtverdenen, men har ikke hatt eget båthold før og har ikke noe erfaring med skruing på motor. Jeg har sett på (på finn.no) et par cabincuisere fra 80tallet som jeg liker.

Det ene skal iflg selger har blitt kjørt varm av forrige eier men har altså vært brukt i etterkant. Det er en ford-sabb 150hk. Hvordan ville evt skader på motor etter varmkjøring vise seg? 

 

En båt skal også ha hatt en grunnberøring med ødelagt propell. Det er fast stag. Hvordan ville jeg se evt skade på stag/motor i den forbindelsen. Kan evt skade på skroget/roret  skjules av bunnstoff?

 

Takknemmelig for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Akslingen bør måles med klokke for å se om den er OK. Men du ser mye med det blotte øye også egentlig når den går rundt.

 

Skade etter varmgang kan være skjev topp, blåst toppakning, skårne sylindre eller slappe stempelringer. Hva er det som gjør at du mistenker skade på motor?

 

Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe en båt som er I orden når du ikke kan noe om båt. Ting som selger beskriver som en bagatell kan fort koste deg 100.000,-, og gi deg grå hår før tiden. Betal heller litt ekstra for noe som virker og som du kan begyynne å bruke med den gang;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akslingen må måles med klokke, men da må den ut av båten. Jada, du kan se om ting ikke er helt rett med å se når den går rundt, men det avslører ikke hva som er skjevt. Det er like sannsynlig at motor må rettes opp.

 

Dersom du kan kjøre motor uten at den går varm nå så kan den godt være i orden. Men du kan jo også undersøke om det forsvinner vann. Det best er vel kanskje å ta med seg en motorkyndig for å teste den ut.

Link to post
Share on other sites

 

Skade etter varmgang kan være skjev topp, blåst toppakning, skårne sylindre eller slappe stempelringer. Hva er det som gjør at du mistenker skade på motor?

 

 

I en forumtråd opplyser selger at motoren ble varm hos forrige eier etter ødelagt impeller. Men det virker jo som om han har brukt den til nå. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha spurt selger om han har hatt pproblemer med båten som følge av dette, og evt hva han har gjort med det. Om motoren fungerer som normalt nå skjønner jeg ikke helt hvorfor han nevner dette I det hele tatt..

 

Som du sier så er det uansett et sjansespill å kjøpe gammelt. Noe også prisene gjenspeiler. Det er heller ikke uten risiko å kjøpe nyere. Du må bare finne en båt som gir deg en god følelse og ta det derfra. Noe reparasjoner må man uansett regne med, men det er litt av kosen med å ha båt. Det har I alle fall fulgt med en del "kos" med de båtene jeg har kjøpt;-) Men når man kjøper noe som er 30-40 år gammelt burde det ikke være noen stor overraskelse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...