Jump to content

Har skrudd inn for mye fett i pakkboks Saga 7000


kakemann

Recommended Posts

Litt bakgrunnsinfo først:

Jeg har en Saga 7000, men ny pakkboks som ble installert i ca. 2011. 

Denne typen er slik at jeg har en stor fettkopp i plast som er plasser i motorrommet med en slange som går ned til akselen.

Etter forrige selgers anbefaling har jeg til nå dreid fettkoppen en kvart omdreining etter hver tur. Dette har fungert fint, og jeg har ikke hatt noen problemer med lekkasje i det hele tatt.

 

Jeg har hatt båten i 3 år nå, og først nå måtte jeg skru ut fettkoppen og fylle den med nytt fett.

 

Da jeg skulle fylle koppen med fett, hadde jeg ikke nok til å fylle hele koppen.

Når jeg etterpå skulle skru inn koppen igjen synes jeg det var vanskelig å vurdere hvor langt jeg skulle skru den inn, så tok det litt på "feelingen".

 

De siste turene jeg har hatt etter dette, ser jeg at det ligger litt fettsøl rett under fettkoppen. Den er også veldig lett å skru inn (lettere enn jeg kan huske fra før dette oppstod).
Jeg blir litt urolig, for jeg tenker nå at jeg må ha skrudd inn koppen for mye, og dermed at det går varmt inni der.

Grunnen til at jeg tenker dette er at det tyter litt ut av koppen, og at denne kan virke litt varm siden det renner litt ned under koppen.

Det er ikke mye, men jeg har aldri sett dett før jeg fylte opp med nytt fett og skrudde den inn igjen.

 

Det kommer ikke noe vann inn i båten, og jeg har ingen andre problemer med denne pakkboksen (som jeg vet om).

 

Min umiddelbare tanke er at jeg kan ha skrudd for mye inn siden jeg ikke fikk fylt fettkoppen helt, og dermed var usikker på hvor mye jeg skulle skru inn.

Det som da skjer er at fettet blir litt varmt og pipler ut gjennom gjengene på fettkoppen og lager en liten "fettdam" under. Dette er kun en teori fra mitt hode.

 

Jeg er uansett litt bekymret for hva jeg bør gjøre. Jeg overreagerer sikkert, men lurte på om noen kunne gi meg noen råd om hva jeg nå bør gjøre.

Min umiddelbare tanke, er at jeg bare bør la det være og vente og se. 

Som nevnt, ingen lekkasje. Eneste er at det kommer en liten "dam" med fett under koppen. 

 

Er det noen som har vært borti noe lignende, og kan gi meg noen råd?

Bør jeg bare la det være, og ikke presse inn fett på en god stund?

Bør jeg begynne å demontere (Håper ikke dette) ?

 

Alle råd mottas med stor takk.

Link to post
Share on other sites

Hvilket fett har du brukt? Enkelte typer (f.eks Biltema sitt) smelter og blir tynt som olje når det blir varmt.

 

Ellers er en kvart tørn etter hver tur alt for mye. En gang hver eller annenhver måned holder plenty. I ditt tilfelle ville jeg ikke ha gjort annet enn å vente og se. Så lenge den ikke lekker eller går varm er det helt greit. Men vent et par måneder før du rører den igjen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå finnes det sikkert flere typer pakkbokser, men tror det er ganske vanlig at du har en simmeringstetning på hver side av fettkoppen. Det som I værste fall kan skje er at du springer løs den ene simmeringen og da kan du få vann inn I båten. Du finnes også en variant med bare en talgpakning på innersiden av fettkoppen. Da fylles bare akslingen utover mot propellen. Det er bare å vente og se som index skriver

Link to post
Share on other sites

Hvilket fett har du brukt? Enkelte typer (f.eks Biltema sitt) smelter og blir tynt som olje når det blir varmt.

 

Dette var interessant. Der traff du godt, for det er akkurat Biltema sitt fett jeg har fylt på med.

Men Enten tåler det veldig liten temperaturøkning, eller så har jeg et problem med høy temperatur.

 

Noen andre som har opplevd tyntflytende fett fra Biltema til pakkboks?

 

Jeg får klinke til med annet type fett neste gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker EP-2 grease av anerkjent fabrikat hos meg. Han jeg kjøpte forrige båt av fortalte at han hadde brukt Biltema hylsefett på akslingen en gang, og den ble tyntflytende ved vanlig driftstemperatur og rant ut. Jeg etterfylte med EP-2, og hadde ingen problemer de fem årene jeg hadde båten. EP-2 er såkalt sjøvannsbestandig grease, ikke vannfast som er noe seige klissete greier. Sjøvannsbestandig fungerer veldig bra, jeg har brukt dette I 15 år uten problemer av noe slag.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...