Jump to content

Kobberrør til gassinstallasjon, hvilke verktøy trengs?


trampeklapp

Recommended Posts

Finnes det ikke foreskrifter i Norge?

Men siden du spurte om det praktiske blir min anbefaling:
Bruk HELST noen som viser praktisk hvordan man gjør det ordentlig.

Gass er trygt å bruke, men det forutsetter riktig installasjon iht. lokale foreskrifter og ordentlige apparater.
Feil = godt sjanse for å bli sendt til sine forfedre, enten med eller uten :fireworks2:

Noen av hovedpoengene ved fast installert anlegg er vanligvis:

  • Flaske-kasse (utløp over bord med diameter i henhold til foreskriftene),
  • sikkerhetsventil,
  • gjerne fjernstyrt hovedventil (så er man ikke for lat for å stenge den etter bruk når veien er lang eller "våt"),
  • trykkreduksjon til innstilt verdi (passe til gassapparatene du bruker),
  • manometer for å kontrollere trykk men også tetthet (gjøres regelmessig uten oppfordring av myndighetene),
  • ekstra stengekran lett tilgjengelig rett foran gassapparatet,
  • rør festet i avstandene og med materiell etter foreskrift.
  • Trykktest av hele anlegget (gjerne over natt),
  • funksjons-test av automatikkventilene både
    - på gassapparatene (at den slår seg av når den ikke brenner) og
    - sikkerhetsventil (som skal stenge når gassen kan strømme ut fritt, f.eks. ved brudd eller feil på gassapparatet).

Det er ikke verre enn det, og da blir det bra.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke foreskrifter i Norge?

 

Men siden du spurte om det praktiske blir min anbefaling:

Bruk HELST noen som viser praktisk hvordan man gjør det ordentlig.

 

Gass er trygt å bruke, men det forutsetter riktig installasjon iht. lokale foreskrifter og ordentlige apparater.

Feil = godt sjanse for å bli sendt til sine forfedre, enten med eller uten :fireworks2:

 

:seeya:

Jørg

 

Jo vi har forskrifter i Norge, skal en legge opp gassinstallasjon bør en vite hva en gjør. trekker en til kopling for hardt kan en klippe av kobberrøret,

så det kan begynne å lekke etter en stund...

 Installasjon og prøving av gassfyrt anlegg skal utføres i henhold til denne forskrift. Gassfyrt anlegg må ikke tas i bruk før det er kontrollert og tetthetsprøvet og installasjonsbevis utstedt, se § 12.

https://lovdata.no/d...1983-10-20-1580

https://lovdata.no/d.../1994-10-05-919

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bytta gassinstallasjon på gamlebåten i fjor.  Spurte forhandlaren om trykktesting, og om dei evetuelt kunne ta det for meg.  Eg lærte følgjande.

 

1. Dei brukte som oftast ikkje støttehylse.

2. Lekkasjetestar fangar opp lekkasjar som ikkje ei trykktesting ville ha fanga opp.  Dei meinte trykktesting var bortkasta så lenge eg hadde lekkasjetestar.

3. At eg heller vil installera anlegget sjølv, enn å la ovanfornemte firma ta jobben.

 

Ok korleis anlegget vart? Spuns tett.  I tillegg til avstangingskran ved flaska og ved kokeapparatet, lekkasjetestar og ny trykkventil, var det installert gassalarm i denne båten.  Nybåten har ikkje på langt nær så god installasjon.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...