Pål 0815 Startet 17.August.2015 Del på Facebook Startet 17.August.2015 Hei. Vurderer å kjøpe en Rana 17 med 25hk Tohatsu og båthenger, men lurer på hvor mye jeg skal tilby for den. Båten er nok fra tidlig på 1980-tallet. Den har ikke vært brukt på 4-5 år, har stått lagret på henger utendørs under ei presenning. Hverken båt eller motor er vedlikeholdt de siste 4-5 år, og jeg vet det var noen problemer med motoren siste sommer båten ble brukt. Båten framstår som litt sliten, så det må nok til en del jobb for at den skal framstå finere. Det er også hull i kalesjen. Båthengeren er nok av nyere årgang, men jeg vet ikke om den er i god stand etter å ha stått urørt ute i 4-5 år. Hva kan jeg tilby for båt, motor og båthenger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Ikke helt enkelt å anslå verdi bare ut fra det du forteller. I utgangspunktet er det jo alltid markedet som bestemmer prisen. Så spørs det jo hvorvidt båten er lagt ut på det åpne markedet eller ikke. Hvis den ikke er det så er det jo ikke godt å vite om markedet er interessert i båten. Rana 17 er levert i ulike varianter opp gjennom årene. Ettersom du nevner hull i Kalesjen, går jeg ut fra det dreier seg om en båt med vindskjerm, evt.hardtop og kalesje over resten. Disse båtene er nok ganske solid bygget og skroget kan vare lenge, vel og merke hvis det er uten store skader. Motoren er det vel vanskelig å vurdere tilstanden på. I det hele tatt er det jo en del usikkerhetsmomenter som burde trekke prisen ned. Hvis det er slik at selger ikke vil antyde noen pris, og det ikke er andre interessenter inne i bildet, så kan du jo prøve å starte med et bud på 15-20 000,-. Da vil du jo få en reaksjon fra selger som sier noe om han mener du er helt på jordet. Og så får du ta det derfra avhengig av hvor attraktiv du anser båten å være for deg. Lykke til! Håper du oppdaterer her på baatplassen etter hvert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Hei. Båten likner veldig på denne, en modell fra 1982. Den har en hardtop med 3 vinduer foran og et på hver side, og kalesje over resten. Motoren er en Tohatsu 25hk M25C2. Vet du hva en normal service/overhaling av en slik motor kan komme på? Skroget har gulnet ganske mye. Er det mulig å pusse/slipe, slik at det blir hvitere og finere? Redigert 17.August.2015 av Pål 0815 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Forsøkte å laste opp et bilde, men jeg fikk ikke det til. Det ligger en liknende båt til salgs på finn.no, den er fra 1982. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hei igjen! Du sier at skroget er ganske gulnet. Tidlige modeller av denne båten hadde gult skrog (uvisst hvilket årstall, men sikkert før 1980 i hvert fall). Det er sikkert mulig å få skroget hvitt, enten bare med rubbing, eller det kan lakkeres. Har ingen formening om hva service på en slik motor kan koste. Har du anledning til å prøve båt og motor på vannet for å se om alt fungerer? I så fall vil du jo ha et mye bedre grunnlag for å vurdere tilstanden enn om den bare kan besiktiges på land. 25 hk er ikke mye på en sånn båt, men avhengig av hvilken bruk du ser for deg så kan det sikkert fungere bra også. Har selv samme båt med 50 hk 4-takter, kommer opp i ca 25 knop med den. Hadde tidligere 30 hk 2-takter som for såvidt fungerte bra det også. Men fikk tilbud på brukt 4-takter som jeg ikke klarte å avslå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Er det en slik? I såfall ligger det en med 50hk og henger til 29 000,- på finn. http://www.finn.no/62449199 Siden den du ser på er sliten, liten motor som er i ukjent forfatning og henger som har stått stille i 4-5 år så ville jeg ikke gitt noe bud før du får sjekket tilstanden. Dersom du må kjøpe uten å sjekke tilstanden ville jeg tilbudt pluss/minus 10 000 kroner. I værste fall er du snill som fjerner søppel for eieren... Synes 25 hk er litt snaut på denne båten, men det avhenger selvfølgelig av hvilket krav du har til fart og hvilken bruk du skal ha den til. Alene i båten kan den gå ok, men så fort det kommer flere opp i båten vil den slite. Kk Redigert 17.August.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Hei. Båten likner veldig på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63101190&searchclickthrough=true Jeg kjenner vedkommende som har båten jeg tenker på, så det burde vel ikke være noe problem å sjekke båten litt bedre først. Som du sier så hjelper jeg vel egentlig vedkommende med å bli kvitt en liten "byrde", da vedkommende ikke har tiltak til å vedlikeholde båten slik en må. Det jeg er mest skeptisk til er at båten har gått i saltvann i Larvik-området, og er derfor usikker på hvor godt motor og henger ble rengjort før den ble satt på land for 5 år siden. I værste fall er vel både dekk, hjullager og det elektriske på hengeren ødelagt? Kan også motoren være helt ødelagt? Er ikke så lett å få sjekket alt dette der den står, så jeg må vel ta med meg 2 ekstra hjul hvis jeg skal kjøre båten på hengeren fra Larvik til Toten, ca. 280 km. Redigert 17.August.2015 av Pål 0815 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 I utgangspunktet så må en vel regne med at båtmotoren i beste fall kan overhales/repareres. Var en som antydet minst 3000 for full service. Så er det båthengeren hvor det som kan ruste i stykker kan være ødelagt, og dekkene kan være dårlige. Da gjenstår det selve båten, som ser relativt sliten ut pga. dårlig vedlikehold, kalesjen er delvis revnet, og festet til bordet bak er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 hvorfor vurderer du i det hele tatt denne båten med liten motor og usikkerhet ifht tilstand på motor og henger? Om ikke du får kastet den etter deg så finn noe som er i orden og klar til bruk, og da gjerne med større motor. Hvis du skal gjøre vennen din en tjeneste med å bli kvitt alt sammen så bør du gi veldig lite penger... Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Håper vel kanskje at det er mindre feil en det jeg antyder, slik at vi (jeg og en kamerat) kunne få en rimelig båt. Med litt innsats kan det jo hende den vil bli i brukbar stand. I værste fall så koster det oss en tur-retur tur til Larvik, med eller uten båt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jche Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Jeg solgte nettopp en lignende båt(80-modell), med 86 yamaha 30-hester og henger. Det var knekt en del til giroverføringa, og 2 bolter i undervannshuset knakk i forsøket på å bytte impeller. Nødvendige deler fulgte med, men jeg hadde ikke tid til å fikse selv. Den fikk jeg 20 tusen for, men den var nok i litt bedre stand enn denne kanskje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Får høre med han andre som tenkte å være med på et evt. kjøp. Tyder kanskje på at vi satser på at henger er i grei stand, slik at vi kan hente båten hjemover for å se mer over den. Uansett tyder det meste på at båten ikke vil bli satt i stand igjen av nåværende eier. Bør være mulig å bli enig om en grei pris, så blir nåverende eier kvitt "problemet". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Da er alt over 10 000 for mye etter min mening. Hvis ikke eier vil gjøre noe for å sjekke tilstanden tar dere jo all risiko. Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 må vel i det minste gå an å få eier til å sjekke hvorvidt hjulene på henger holder på luft og går rundt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Da er alt over 10 000 for mye etter min mening. Kk Eg ligg også mentalt rundt 10K kjøpt på rot for dette prosjektet Deler ein det (seinare) opp skulle det la seg gjere å få meir...... Hengaren er nok det det er mest pengar i... er den ubremsa er det nesten ei fordel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 Så hvis jeg får den for 8-10 000, så burde det ikke være for ille? Er forberedt på at det vil være en del jobb med selve båten for å få den i bedre stand. Men vi tenkte at hvis vi fikk den til en billig pris, så er det mulig å få igjen det samme eller litt mer med noe innsats. Det som er mest usikkert er nok tilstanden på motoren. Hva må en ha av utstyr og slipe/poler-midler for å gå over båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Ja, for 8-10K & kanskje halvparten i oppgraderingsbudsjett (spending money) burde doke vere godt igang Mange finn lukka i Autosol når dei polerer skrog, eit gunstigare alternativ til dette er "Metal Polish" frå BT Er skuta veldig stygg & doke vil ha den vidare, kan du personifisere den ved å lakke heile skroget og kanskje overbygget for seg. Kjenner ikkje til kva doke har av ferdigheiter & lokaliteter, men med innsats, tolmod & litt kløkt kjem ein lang vei :-) Det MÅ ikkje verte dyrt heller. Slik gjorde iallfall eg då eg handla båt til oss i sommar. Til helga skal ny båthengar ferdigstilles :-) Jepp, eg er ein kjip f***n, men det eg gjer, gjer eg skikkelig fordet :-) I læretida mi fekk eg beskjed; "Gjer ein jobb 1 gong & gjer den skikkelig, ellers kan du la vere" Dei ordane har fulgt meg lenge Du fr slenge ut litt bilete til oss når du har handla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 Har noen råd om hvordan jeg kan gå fram med å bedre båtens utseende noe? Tenker da på at den har gulnet en del etter mange års manglende vedlikehold? Tips til tråd der dette er gjort? Tips til slipe- og poler-produkter som vil gjøre "susen"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål 0815 Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 Vet noen om et båtverksted i Gjøvik-området som kan ta en kikk på motoren og se om den kan repareres/overhales? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.