Jump to content

Propeller Princess 286 2 x VP41, 290 DP


volvo_penta_

Recommended Posts

Etter prøvetur med forholdsvis nyinnkjøpt båt, synes jeg fart VS turtall var noe lavt.

Princess oppgir displacement til 3.3 tonn for 286.

Ifølge forrige eier er utveksling i drev 1.95:1, (ikke 100% sikker på dette, har ikke sett noe merkeskilt) har sittet orginalt 2 x bensininnstalasjon, så regner med utveksling henger igjen fra dette.

Hvilke utveksling bør i tilfellet dieselmotorene ha?

 

Målte ved GPS ca. 22 knop ved 3300 rpm, maks for motor er 3800, prøvde ikke så høyt.

Mener båten burde ligget på 26-27 knop for dette turtallet (3300), og runde 30 uten problemer på fullt turtall.

 

Propeller mener jeg sto stemplet med A5 før jeg satt ut.

 

Var ikke noe overraskende rask i akslerasjonen opp i plan, som i tilfellet kunne tydet på for lette propeller og lav toppfart, men vet ikke hva man kan forvente i akslerasjon heller med såpass trege motorer som 41 er.

 

Noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

@cathrine: 4100 påWOT er for høyt, burde ligge rundt 3800-3900. Du burde sette på 1 snepp tyngre propllere :-)

@volvo_penta: prøv med spaken i gølvet, de skal tåle det. 1,95 høres ut som dieseldrev. Trodde du skulle ha B5? jegf har ett sett slitne B5 du kan få låne og teste med :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom A og B vet jeg ikke. Vet andre her inne det? Begge er erstattet av J.

"Type A – Aluminum Duoproppropellers

Type A propeller sets are replaced by type J propeller sets. However, Type A propellers (front and
rear) are sold individually as spare parts. However, complete sets of A0 and A1 are available."
 
Type"Type B – Aluminum Duoproppropellers
Type B propeller sets are replaced by type J propeller sets. However, Type B propellers (front

and rear) are sold individually as spare parts"

 

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...