volvo_penta_ Startet 17.August.2015 Del på Facebook Startet 17.August.2015 Etter prøvetur med forholdsvis nyinnkjøpt båt, synes jeg fart VS turtall var noe lavt. Princess oppgir displacement til 3.3 tonn for 286. Ifølge forrige eier er utveksling i drev 1.95:1, (ikke 100% sikker på dette, har ikke sett noe merkeskilt) har sittet orginalt 2 x bensininnstalasjon, så regner med utveksling henger igjen fra dette. Hvilke utveksling bør i tilfellet dieselmotorene ha? Målte ved GPS ca. 22 knop ved 3300 rpm, maks for motor er 3800, prøvde ikke så høyt. Mener båten burde ligget på 26-27 knop for dette turtallet (3300), og runde 30 uten problemer på fullt turtall. Propeller mener jeg sto stemplet med A5 før jeg satt ut. Var ikke noe overraskende rask i akslerasjonen opp i plan, som i tilfellet kunne tydet på for lette propeller og lav toppfart, men vet ikke hva man kan forvente i akslerasjon heller med såpass trege motorer som 41 er. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Du må nesten prøve full gass og se hva du får. Jeg marser på 27 knop 3400 med samme motorer på gobbi315 som veier 6 tonn ca. Toppturtal er 4100 og 35 knop. Har A7 propeller. Er usikker på utveksling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) @cathrine: 4100 påWOT er for høyt, burde ligge rundt 3800-3900. Du burde sette på 1 snepp tyngre propllere :-) @volvo_penta: prøv med spaken i gølvet, de skal tåle det. 1,95 høres ut som dieseldrev. Trodde du skulle ha B5? jegf har ett sett slitne B5 du kan få låne og teste med :-) Redigert 17.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Takk for det Windy. Hva er forskjell på A5 og B5? Er A5 tiltenkt mere mot bensinturtall? Står utvekslingen noe annet sted enn på skiltet som er borte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snøgg Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Ring Winrace på Froland ved Arendal de er spesialister på propeller og kan beregne hvilken propell som passer til båten og eventuelt også justere stigningen på dine gamle propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Forskjellen mellom A og B vet jeg ikke. Vet andre her inne det? Begge er erstattet av J. "Type A – Aluminum Duoproppropellers Type A propeller sets are replaced by type J propeller sets. However, Type A propellers (front and rear) are sold individually as spare parts. However, complete sets of A0 and A1 are available." Type"Type B – Aluminum Duoproppropellers Type B propeller sets are replaced by type J propeller sets. However, Type B propellers (front and rear) are sold individually as spare parts" http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Hvis du ser på side 20 i linken din, har bakre A- propellen et blad ekstra, og såvidt jeg vet brukt på de mindre dieslene + bensin. Nysgjerrig på forbedringene på J-modellene, så de først for etpar mnd. siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.