Jump to content

ibiza 19 touring tar inn ferskvann

ibizafan

Recommended Posts

Ikke spyl der du tror men gjenskap regn i mere en 30 sekund, en vannspreder kan være tingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 uker senere...

Sjekk overgangen mellom slangene for selvdreneringen og skroggjennomføringen.

Det har vært kilde til slik lekkasje du beskriver på flere av Ibizabåtene i følge forhandleren hvor jeg kjøpte min Ibiza.

Edit: Ser nå du nevner 40-50 liter, som er svært mye! Jeg fikk kanskje 5-8L på en kraftig regnværsdag.

Redigert av Trond123 (see edit history)
  • 1 år senere...

50 liter du på en dag med mye regn. :lol:   F.eks i heile  august var det 170mm nedbør i Ålesund. Forholdsvis mykje mao og den desidert våteste av 'sommermånedene'. Mest nedbør på ett døgn var 57mm fortsatt i august. Altså 5.7 liter pr kvadratmeter. Så da blir naturlig nok spørsmålet hvor mange kvadrat regnsamlende flate som renner inn var det den båten din hadde igjen sa du?  Som et eksempel så ville da en 14 fot åpen båt tatt inn ca 95 liter i løpet av heile august. Tror du må revurdere om det er ferskvann vi snakker om.

Leit med lekasjer Har sett på bilder av båten og lurer på om du har kontroll på vannet som renner av teak dekket fremme, for meg ser det ut som om det er som et baseng, og med så mye vann som du får inn så må det være en stor del av dekket som samler vann. Jeg hadde selv en lekk i en Tidligere båt jeg hadde og der viste det seg at vannet kom in igjennom en dreneringsslange i tau brønnen på baugen. Når det kommer in så mye vann vil jeg gått en tur i båten en regværsdag og prøvd å finne ut hvor det renner inn for med så store mengder burde du kunne se hvor det kommer inn. Ikke for å ta motet ifra deg men det kan fortsatt være lekk i fenderlista, selve lista tetter ikke i det hele tatt, lekken vil være i limingen mellom skråg og overdel så med mindre du tok jobben med kile dette ifraverandre og lime på nytt kan det nok fortsatt være lekk her Håper du finner ut av det.

Lekkasje bak fenderlista ( i sammenføyningen av skrog/overbygg), er jo en gjenganger på mange nyere båter. Virker som båt-fabrikkantene er veldig  kjipe på bruken av fuge-limet. Som "Lunde 14" sier, er det veldig nøye å skrape ut løs masse/lim etc. så rengjøre, og deretter fuge igjen med ei ny tetningsmasse/lim, slik at man er sikker på at det er helt tett før fenderlista monteres på igjen. Hadde en båt-nabo som hadde en forholdsvis ny Ibiza 22 br. Han slet veldig med lekkasjer av ferskvann/regnvann inn i båten. Tror synderen der var lekkasje bak fenderlista.

50 liter er 5 bøtter med vann. Det er veldig mye!

Kan ikke TS enten legge ut noen bilder av båten eller finne link til tilsvarende båt. Ikke alle som kjenner denne typen båt vet du. Har du ankerbrønn fremme?

Med så mye vann MÅ du kunne se hvor det kommer fra. Det er jo ikke er skip heller dette her...

hvor mye av kjølen/ innvendig skrog klarer du å inspisere samt tørke helt tørt?

Legger du ut dasspapir der du kommer til, så burde du få indikasjoner.

teakdekk bak leker vel noe tenker jeg

når de regnet i høst kom de inn ei bøtte med vann  10 liter pr dag.

de kom inn vann bak fenderlist beslaget på under siden. båten ligger  på sjøen med pressning som dekker teakdekket bak

da den er på kommer de inn ca 1 liter pr dag noe freskvann og sjøvann.

så de er bedre.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...