Jump to content

Låne VHF?


bjoris

Recommended Posts

Jeg holder på med planlegging av tur Fevik-Stord og har fått tilbud om å låne en bærbar VHF fra en kollega. Har ikke VHF-sertifikat selv og rekker ikke å ta det før neste helg som er planlagt hentedato. Er det forkastelig å låne en VHF og ergo ikke har sertifikat dersom bruk skulle bli nødvendig? Er klar over at jeg også har lytteplikt...

 

Alternativet mitt er å gå strekningen uten VHF... Eieren gir meg selvsagt en kort innføring. Jeg syns jo det er fornuftig å ta den med når alternativet er å gå uten, men antar at det er synspunkter på at det ferdes folk med VHF uten sertifikat... Men husk, dette er et engangstilfelle! Så snart jeg har tid skal jeg ta dette og kjøpe min egen VHF!

 

Interessant å høre hva ekspertisen mener om dette!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tar det som en selvfølge at dersom båten du skal seile hadde hatt

VHF og du skulle oppleve en situasjon hvor du mente at bruk av VHF

var riktig, ville du selvsagt bruke den selv uten sertifikatet....

Derfor: Sett sikkerheten i høysetet og ta den med (med god samvittighet)

som en forsikring dersom noe skulle skje deg (eller andre...) underveis.

Og så regner jeg med at sertifikatet taes etterhvert.....

God tur ønskes deg

Link to post
Share on other sites

Å låne en vhf kan du gjerne gjøre, og i nød skal du bruke den, det kan ingen nekte deg !

 

Når hensikten er at man skal ta vhf, synes jeg det er helt greit.

 

Husk, der er nok en god del ut på havet som har vhf, har hatt det lenge, men har ikke tatt sertifikatet.

 

Antar at ingen vil nekte deg bruken, man kan ikke sette sikkerhet på spill her....

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med planlegging av tur Fevik-Stord og har fått tilbud om å låne en bærbar VHF fra en kollega. Har ikke VHF-sertifikat selv og rekker ikke å ta det før neste helg som er planlagt hentedato. Er det forkastelig å låne en VHF og ergo ikke har sertifikat dersom bruk skulle bli nødvendig? Er klar over at jeg også har lytteplikt...

 

Alternativet mitt er å gå strekningen uten VHF... Eieren gir meg selvsagt en kort innføring. Jeg syns jo det er fornuftig å ta den med når alternativet er å gå uten, men antar at det er synspunkter på at det ferdes folk med VHF uten sertifikat... Men husk, dette er et engangstilfelle! Så snart jeg har tid skal jeg ta dette og kjøpe min egen VHF!

 

Interessant å høre hva ekspertisen mener om dette!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hva loven sier om dette, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta den med, som sikkerhet! Ta med en enkel, skriftlig, 'oppskrift' på hvordan den skal brukes i tilfelle nød!

 

- I den anledning.  Må man ha konsesjon for å KJØPE VHF, eller er det kun ved BRUK man må ha konsesjon ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror man må ha VHF sertifikat for å få konsesjon på å bruke den.

Link to post
Share on other sites

Ta for all del den med!

Tror ikke det ville blitt store saken i etterkant av at du brukte den i et nødtilfelle, tvert om....

Men for å lette prosedyren i et nødstilfelle, ville jeg bestilt gratis klistremerke for nødprosedyrer av maritim vhf.

Det tror jeg alle kunne hatt nytte av å ha f.eks. klistret opp i nærheten av vhf`n

mVH

Link to post
Share on other sites

- I den anledning.  Må man ha konsesjon for å KJØPE VHF, eller er det kun ved BRUK man må ha konsesjon ?

I følge reglementet må man forevise VHF-sertifikat for å få kjøpe VHF-radio (selv om mange forhandlere er slappe her).

 

Konsesjon søker man om i ettertid (sertifikat-nummer må oppgis), og må være på plass før radioen taes i bruk...

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Regnet heller ikke med at det skulle være noe problem, men greit å høre andres meninger. Jeg kjøper nok ikke VHF selv før kurset er ok, men det er greit å kunne låne på en slik tur (selv om det nå ender med levering av båten i Stavanger). Scand fikk en god pris for transporten og det blir faktisk ikke mange kronene dyrere enn å hente selv så da tar vi heller den turen en annen gang når "nymotoren" er innkjørt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

"Etter lov om telekommunikasjon av 25.juni 1995 må telemyndighetene gi konsesjon (tillatelse) før radioutstyr kan eies, installeres eller brukes."

(sitat fra pensumheftet)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja for 10 år siden var dette riktig, men etter den tid har forskjellig skjedd. Og selv det store norske teletrollet må innrette seg etter overordnede regler, populært kalt "Rottedirektivet" (R&TTE).

 

Dermed kan man idag både kjøpe og eie VHF - men altså ikke bruke den - uten sertifikat/konsesjon.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja for 10 år siden var dette riktig, men etter den tid har forskjellig skjedd. Og selv det store norske teletrollet må innrette seg etter overordnede regler, populært kalt "Rottedirektivet" (R&TTE).

 

Dermed kan man idag både kjøpe og eie VHF  -  men altså ikke bruke den  -  uten sertifikat/konsesjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for korrigering, Poseidon! :smiley:

Endringen er jo sånn sett gledelig! Hvor finner man "Rottedirektivet"?

OG: Er det mere i "Radiodireksjonenes pensumhefte" for VHF som ikke stemmer? Mitt hefte er datert mai 2002 og, såvidt meg bekjent, den nyeste utgaven?

Link to post
Share on other sites

Takk for korrigering, Poseidon!  :smiley:

Endringen er jo sånn sett gledelig! Hvor finner man "Rottedirektivet"?

OG: Er det mere i "Radiodireksjonenes pensumhefte" for VHF som ikke stemmer? Mitt hefte er datert mai 2002 og, såvidt meg bekjent, den nyeste utgaven?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen,

 

Jeg har dessverre ikke "bookmark" til rottedirektivet, men jeg tror det skal finnes under www.itu.org - så det er bare til å gå igang å lete :wink:

 

Når det gjelder pensumheftet, så er man nok ikke så veldig raske til å oppdatere; det er jo ikke alle endringer som man liker at skal blir kjent - spesielt ikke når de beskjærer de norske telemyndighetene sine gamle direktiver.

 

Fy, nå var jeg visst litt stygg - men dere får lese det som det er skrevet :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tja , bare sån appropos .

 

I går ettermiddag bestillte jeg ny VHF ( Navman ). Nå har jeg fått bekreftelse på at den kommer i posten i morgen.

 

Jeg har ikke måttet legitimere at jeg har VHF sertifikat.

( Og jeg har det ikke før om 3 uker heller )

Link to post
Share on other sites

Stilte spørsmålet til Telenor Maritim Radio, for å komme til bunns i dette. Her er svaret jeg fikk:

 

"Iht. EU-direktiv så er det tillatt å kjøpe og eie en VHF, men den kan ikke benyttes uten sertifisert operatør og konsesjon/lisens. Noen forhandlere gir blaffen i dette og selger over disk uten tanke på hva dette kan avstedkomme av tilstander. Nye VHFer m/DSC skal også ha sitt MMSI nummer innprogrammert. Dette for at Hovedredningssentralen skal vite hvem som er eier og hvem som "skipper" og radiooperatør ombord i tilfelle nød. Dette er desverre et problem for enkelte forhandlere å forholde seg til. Noen forhandlere sier at man kan programmere inn MMSI nummeret selv, men det er ikke helt riktig. Vi vet om en type VHF hvor dette kan utføres. Andre derimot må programmeres av leverandør. Denne programmeringen krever også et spesielt program og det koster som kjent penger. Så det er desverre noen skjær i sjøen.

 

I tillegg opplever vi at noen kjøper VHF m/DSC til en så liten sum som 2500 - 3000 kr., hvilket ikke alltid er tilfredsstillende. Noen VHFer i denne prisklassen er ikke alltid kompatibel med tekniske krav. Det kan avstedkomme uheldige situsjoner i nød."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...