Jump to content

Har mange fått spørreundersøkelse fra RS/transp.økonomisk inst.


Mizar

Recommended Posts

Jeg har fått epost og er visstnok rtrukket ut til en spøøreundersøkelse som nevnt i tittelen, utsendt fra Transportøkonomisk Institutt, slik det fremstår..

Der oppfrodres man til å klikke på en link som på alt slikt, der lin ken innehodler en identifikasjon av den som klikker.

 

NoRMALT ER JEG VELDIG BEVISST MED TANKE PÅ HVA SLAGS LINKER MAN KLIKEKR PÅ, SÆRLIG HVIS DEN ENDER MED EN KODE SOM I PRAKSIS VIL VÆRE ET FINGERAVTRYKK FRA MEG (sorry, kom borti capslock, men lar det stå slik).

 

Linken de vil jeg skal klikke på, er https://mipro.li/(identifikatoren).

Jeg er IKKE paranoid, bare veldig opptatt av personvern og sporingssystemene vi utsettes for.

 

Den linken ender på .li som ejg tror er Litauen. Det utløser noen alrmklokker hos meg, så jeg vill sjekke først hvor i verden den linken tar meg.

Et sjekk på Whois, se http://www.whois.com/whois/  kan jo alle gjøre. Svaret jeg fikk, er at url adressen/domenenavnet mipro.li eies av et amerikansk firma.

 

Det er antagelig en enkel forklaring, Norsk Transportinstitutt har vel gjort det enkelt for seg selv og "out-sourcet" sine webtjenester til "noen". De skal visstnok ha en webside og være et norsk firma som heter mipro. Men jeg finner ikke noe i  Norge på mipro.no eller mipro.li. Men så har jeg sperret de fleste sporingsmekanismene allerede i min nettleser, da.

 

Alvoret kommer vel fram når jeg ringer til nummeret som oppgis hvis man har spørsmål, og han visste ingen ting om hvordan spørreundersøkelsener var løst teknisk. Han var hyggelig og forsøkte å "berolige" meg, til tross for at han ikke hadde datakunnskap selv.

Det rare er at det står at undersøkelsen varer over ett år, men har en kort svarfrist. Den er godkjent av "personvernombudet for forskning, Norsk sammfunnsvitenskapelige datatjeneste as" - altså et aksjeselskap.

 

Så hvis noen kan belyse dette nærmere for meg her, så kom igjen.  Underssøkelsen handler om hvor mye du bruker båten din etc. og jeg tillater meg å ta opp dette her av den grunn.

 

Jeg for min del vil ikke klikke på linken, og håper andre båteiere/databrukere er like mye på vakt som meg - for sitt eget beste.

(Selvsagt vet jeg at det er "slik det gjøres". Men jeg synes ikke at et offentlig organ, -det være seg Altinn, Transportøkonomisk institutt eller andre, skal legge til rette for "fingerprinting" av en mengde nordmenn, som for eksempel båteiere.)

 

-Er det noen andre av dere som har fått dette? Det står nemlig at jeg er blitt trukket ut som deltager, og lurer litt på om det er mange andre som er "trukket ut".

 

Ufiine, kverulerende eller ovenfra-ned kommentarer er uønsket i denne tråden. Jeg vet mye om dette. Men ikke nok. Derfor denne trådstarten.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått den.

 

Var skeprisk selv, men adressen den er sendt fra ser tilforlatelig ut.

 

Lagt den på oppfølging, ikke klikket inn enda.

Har ett lite håp om at her er en mulighet til på gi noen reelle tilbakemeldinger, men regner egentlig med å bli skuffet.

Men skal nå svare ihvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har klikket på den og tatt testen, no prob ..

 

Takk for opplysningen, det var litt av det jeg spurte etter.

(Tviler ikke på at klikkingen på linken gikk greitt.)

 

Men det var  også mer enn funksjonaliteten jeg søkte belyst her også.

Hvis det interesse for det, da. Men jeg antar det finnes flere BP-medlemmer som gjerne kan bekreefte at de har blitt "trukket ut", for å se hvor mange det er.

 

I tillegg til det, tenker jeg at det er en andel av disse, som har tilsvrende tanker om denne fingeravtrykkmetoden som kanskje også vil kommentere det datatekniske, knyttet oppp imot personvern hensyn og all den sporingen som vi kronisk utsettes for når det ghelder slike undersøkelser.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Den er godkjent av "personvernombudet for forskning, Norsk sammfunnsvitenskapelige datatjeneste as" - altså et aksjeselskap.

 

øhhh , denne synes jeg hørtes en tanke suspekt ut...    men det finnes faktisk: http://www.nsd.uib.no

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått den.

 

Var skeprisk selv, men adressen den er sendt fra ser tilforlatelig ut.

 

Lagt den på oppfølging, ikke klikket inn enda.

Har ett lite håp om at her er en mulighet til på gi noen reelle tilbakemeldinger, men regner egentlig med å bli skuffet.

Men skal nå svare ihvertfall.

 

Ja, avsenderadressen er grai. Men jeg liker ikke liniken somm nevnt. Så jeg ville gjerne få belyst denne praksis av nordske offetlige etater også. De har vel et eget ansvar for å opptre i forhold til personvern og i nordmenns beste interesse, også når de tar i bruk slike web-baserte verktøy. All den spam som kan komme fra allverdens rare avsendere, kan man jo heller unngå eller beskytte seg mot. Men osm du sier, avsenderen ser jo tillitsvekkende ut, derfor enda større grunn til å ta tak i de løsningene de bruker hvis det ikke holder en viss standard?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått epost og er visstnok rtrukket ut til en spøøreundersøkelse som nevnt i tittelen, utsendt fra Transportøkonomisk Institutt, slik det fremstår..

Der oppfrodres man til å klikke på en link som på alt slikt, der lin ken innehodler en identifikasjon av den som klikker.

 

NoRMALT ER JEG VELDIG BEVISST MED TANKE PÅ HVA SLAGS LINKER MAN KLIKEKR PÅ, SÆRLIG HVIS DEN ENDER MED EN KODE SOM I PRAKSIS VIL VÆRE ET FINGERAVTRYKK FRA MEG (sorry, kom borti capslock, men lar det stå slik).

 

Linken de vil jeg skal klikke på, er https://mipro.li/(identifikatoren).

Jeg er IKKE paranoid, bare veldig opptatt av personvern og sporingssystemene vi utsettes for.

 

Den linken ender på .li som ejg tror er Litauen. Det utløser noen alrmklokker hos meg, så jeg vill sjekke først hvor i verden den linken tar meg.

Et sjekk på Whois, se http://www.whois.com/whois/  kan jo alle gjøre. Svaret jeg fikk, er at url adressen/domenenavnet mipro.li eies av et amerikansk firma.

 

Det er antagelig en enkel forklaring, Norsk Transportinstitutt har vel gjort det enkelt for seg selv og "out-sourcet" sine webtjenester til "noen". De skal visstnok ha en webside og være et norsk firma som heter mipro. Men jeg finner ikke noe i  Norge på mipro.no eller mipro.li. Men så har jeg sperret de fleste sporingsmekanismene allerede i min nettleser, da.

 

Alvoret kommer vel fram når jeg ringer til nummeret som oppgis hvis man har spørsmål, og han visste ingen ting om hvordan spørreundersøkelsener var løst teknisk. Han var hyggelig og forsøkte å "berolige" meg, til tross for at han ikke hadde datakunnskap selv.

Det rare er at det står at undersøkelsen varer over ett år, men har en kort svarfrist. Den er godkjent av "personvernombudet for forskning, Norsk sammfunnsvitenskapelige datatjeneste as" - altså et aksjeselskap.

 

Så hvis noen kan belyse dette nærmere for meg her, så kom igjen.  Underssøkelsen handler om hvor mye du bruker båten din etc. og jeg tillater meg å ta opp dette her av den grunn.

 

Jeg antar at TØI har kjøpt denne tjenesten (spørreundersøkelsen) fra en tredjepart. Det kan være for å slippe å gjøre det selv (de har ikke tekniske løsninger for det), fordi de ikke har kunnskap nok til å gjøre det selv (statistikk kan være vrient), økonomi (billigere å få noen andre til å gjøre det) eller noe helt annet. Eller en kombinasjon. Det er veldig vanlig å gjøre dette, men det kan, som du har sett, gi noen betenkeligheter når det gjelder adressering osv. Domenet er forøvrig registrert av en nordmann:

 

Domain name:

mipro.li

 

Holder of domain name:

MI Pro

Bjorn Gronli

Grenaveien

NO-01440 Drobak

Norway

 

Det er mange tilbydere av verktøy for å lage, gjennomføre og analysere spørreundersøkelser - selv har vi vel brukt minst 3-4 slike der jeg jobber bare det siste året. Fordi man bare kjøper en tjeneste vet man ikke nødvendigvis noe om hvordan det hele løses teknisk - man har bare kjøpt en spørreundersøkelse for X antall tusen respondenter og får ferdiginnsamlet materiale i retur.

 

TØI kan ha kjøpt tjenesten av et norsk selskap som igjen enten er del av et internasjonalt selskap så tjenestene kjøres utenlands, det norske selskapet ha kjøpt tjenester selv i utlandet (trolig da for å spare penger) eller de har egne servere stående i utlandet (igjen for å spare penger). Det ser ut som om MI Pro har mange norske kunder, og de ser ut til å ha et OK rykte: http://www.mipro.net/. De har hovedkontor i Vika, Oslo. Jeg forutsetter ellers at MI Pro har en vanntett databehandleravtale med sitt selskap i Litauen og at alle data overføres kryptert. Alt dette er barnemat for et seriøst selskap i denne bransjen.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg fant sporingstjenesten på mipro.net - og de har en egen sporingsmekanisme som heter Gravatar, ved siden av den mer kjente Googleanalytics. Etter å ha sperret begge disse, forsøker jeg med min tildelte identifikator, men da er den "foreldet", slik systemet fungerer. Selv om jeg ikke har brukt den før.

 

Dette viser i hvertfall Ghostery, et verktøy for å detektere og sperre uønskede sporingstjenester.

 

Men da blir nok alle som svarer, lagret på en amerikansk server med et litauisk domenenavn, og du kan muligens spores senere med Garavatar sporingstjeneste hvis du møter andre servere med samme sporingsmetode. Jeg har selv ikke sett akkurat denne sporingstjenesten, Gravatar, før.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at TØI har kjøpt denne tjenesten (spørreundersøkelsen) fra en tredjepart. Det kan være for å slippe å gjøre det selv (de har ikke tekniske løsninger for det), fordi de ikke har kunnskap nok til å gjøre det selv (statistikk kan være vrient), økonomi (billigere å få noen andre til å gjøre det) eller noe helt annet. Eller en kombinasjon. Det er veldig vanlig å gjøre dette, men det kan, som du har sett, gi noen betenkeligheter når det gjelder adressering osv. Domenet er forøvrig registrert av en nordmann:

 

Domain name:

mipro.li

 

Holder of domain name:

MI Pro

Bjorn Gronli

Grenaveien

NO-01440 Drobak

Norway

 

Det er mange tilbydere av verktøy for å lage, gjennomføre og analysere spørreundersøkelser - selv har vi vel brukt minst 3-4 slike der jeg jobber bare det siste året. Fordi man bare kjøper en tjeneste vet man ikke nødvendigvis noe om hvordan det hele løses teknisk - man har bare kjøpt en spørreundersøkelse for X antall tusen respondenter og får ferdiginnsamlet materiale i retur.

 

TØI kan ha kjøpt tjenesten av et norsk selskap som igjen enten er del av et internasjonalt selskap så tjenestene kjøres utenlands, det norske selskapet ha kjøpt tjenester selv i utlandet (trolig da for å spare penger) eller de har egne servere stående i utlandet (igjen for å spare penger). Det ser ut som om MI Pro har mange norske kunder, og de ser ut til å ha et OK rykte: http://www.mipro.net/. De har hovedkontor i Vika, Oslo. Jeg forutsetter ellers at MI Pro har en vanntett databehandleravtale med sitt selskap i Litauen og at alle data overføres kryptert. Alt dette er barnemat for et seriøst selskap i denne bransjen.

Hos meg gir Whois denne informasjonen:

Domain name:

mipro.li

 

Holder of domain name:

Domain.com, LLC

Eric White

10 Corporate Dr., Suite 300

US-01803 Burlington

United States

Contractual Language: German

 

Registrar:

EPAG Domainservices GmbH

 

First registration date:

2013-02-01

 

DNSSEC:N

 

Name servers:

atdns01.citynetwork.se

atdns02.citynetwork.se

atdns03.citynetwork.se

 

_____

 

Men det forhindrer ikke at en nordmann har registrert domenenavnet hos en utenlandsk registrar, som slik jeg tolker det synes å være i Tyskland. Og navneserverne er svenske, som "alltid"...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ingenting skummelt med den.. Tipper den tekniske delen er outsourcet, noe som blir mer og mer vanlig.

 

Selve undersøkelsen synes jeg var omfattende, og tar opp en del vesentlige ting som er relevant med båt for tiden.

 

Siden trådstarter virker å være av den paranoide arten, fraråder jeg å ta testen, da du må oppgi en del personlige detaljer... :)

Redigert av Fjorddykkeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting skummelt med den.. Tipper den tekniske delen er outsourcet, noe som blir mer og mer vanlig.

 

Selve undersøkelsen synes jeg var omfattende, og tar opp en del vesentlige ting som er relevant med båt for tiden.

 

Siden trådstarter virker å være av den paranoide arten, fraråder jeg å ta testen, da du må oppgi en del personlige detaljer... :)

 

Jeg ventet på den, og må bare tåle det. Jeg må si at jeg savner  Georg Apenes' lederskap av Datatilsynet. Han fokuserte på så enkle sporingsmuligheter som krysskobling av dato og klokkeslett fra folks bruk av Visa kortene sine... Og han var ikke av den paranoide wssorten, men hadde en serøs omsorg for folks personvern. Siden har det gått slag i slag og gradvis litt verre, inntil nå da det er veldig ILLE.

 

Men Datatilsynet sendte ut en forskriftså sent som  i mars 2013, som pålegger at norske aktører skal informere sine brukere om sin  sporingsteknologi i forkant (ikke "after the facts"), og gi brukeren anledning til å gi det som formelt kalles "informert samtykke", og der ble teknologier som Google analytics nevnt spesifikt i forskriften,

 

Denne prosessen mot at vi ledes langsomt, men sikekrt inn i den kommersielle løvens gap, akn sammenlignes med å koke en frosk:

Det er bare å skru opp varmen langsomt, så merker ikke frosken forskjellen før det er for sent og den klarer ikke å hoppe ut før vannet koker.

 

Vi nærmer oss kokepunktet. Og hvis jeg som har holldt meg utenfor den varme gryta så langt det er mulig, skal kalles noe i retning av "paranoid" når ejg roper et varsko, synes jeg at det passer godt å kalle de som sier dette (og ikke har noe problem med at varmen øker - hittil...),  for "kokbare frosker". Uten at det er meningen å fornærme noen... Det er jo blitt så veldig mange av dem ("dere" om man vil).  Folk venner seg langsomt men sikkert til at de spores, dessverre. jeg nekter å akseptere dette hvis jeg kan unngå det.

 

Jeg er mer sjelden, det vet jeg. Og trives veldig godt med det.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å støte deg på noen måte, forsiktig er vel muligens ett bedre ordvalg.

 

Men for oss kokbare frosker så er det lite farlig med denne undersøkelsen, og jeg oppfordrer til å ta den :)

 

 

Greitt for meg, folkens og jeg brukte jo selv ordet "paranoid" -med "ikke" foran, mener jeg å huske. Er ikke såret eller fornærmet heller. Jeg forstår jo veldig godt alle som helst vil slippe å tenke på dette. Og testen vi snakker om, er antagelig laget seriøst innenfor et system der man tillater sporing uten brukerens godkjennelse (men som er brudd på personvernlovgivningen), på lik linje med alle som er på FaceBook.

 

Jeg er jo ganske gammel også, oppvokst i en tid før det fantes personnummer. Vi bare sa hva vi het. Men politisk overvåking er ikke noe vi skal akseptere, uansett teknologi. Heller ikke at kommersielle interesser kan kjenne oss igjen og følge oss over alt (-ja, for det er det vi/dere gir dem lov til), basert på surfemønster, netthandlemønster m.m. og i det siste har vi fått etablert sporing med biometriske bildeanalyser og datastyrt ansiktsgjenkjenniing. Av deg. -Ja, du ja. Politisk overvåkning blir bare som en liten tappekran av overskuddsinnformasjon som statsmakter kjøper av sporingsaktørene.

 

Det er mye verre i vår tid, enn i George Orwells fryktede fremtids-scenario i boka "1984", som var et skrekkscenario av en fremtidsroman da den ble skrevet.

 

;-) Jeg avslutter med et smiletegn, og erkjenner at froskegryta er full uansett hva jeg sier. Hva jeg sier eller gjør, blir helt uten betydning. ;-)

 

-En gang vil kanskje fremtidens internett-arkeologer finne igjen noe om dette, og si at det var da noen som skjønte det, men dessverre så altfor få. Og - kanskje det er en naturlov dette, at massene ønsker å la seg forføre? Men det er litt tragisk at de store massene ikke har forstått sitt eget beste - i tide.

 

Jeg sitter vel på samme tog selv også. Kommer ikke av i fart. Vanskelig å stoppe et tog (nesten) alene, vettu! Igjen: :-) -bare for ikke å virke altfor :-(

 

Og statistikk om båtfolks adferd og båtbruk er sikkert nyttig for noen, og undersøkelsen var "litt" seriøs fordi den hadde kun to sporingsmetoder, mot vanligvis 4 til 6 slike analyseverktøy.  De følger deg og tjener penger på dine bevegelser, fordi det gir dem kunnskap som er et  verktøy til å manipulere deg senere. Pris, varetilbud og betalingsdata, sykdomsojournal og bruk av båt. En dag blri du kanskje nektet kreditt fordi sporene dine feiltolkes, får ikke livsforsikring pga din gensammensetning  ... osv. osv.

 

Toget er snart framme. Og jeg fikk et påskudd til å sette dette buskapet inn i en båtsammenheng. Da går jegsnart  ned fra talerstolen. Noen vil sikkert si takk for det... ;-)

 

Det er vel ikke undersøkelsen i seg selv som er problemet. Problemet er krysskoblingen mellom gravatar og testen. Man har svart på personlig informasjon som så kan krysskobles med det du gjør videre på nettet.

 

Personlig liker jeg det ikke.

 

Helt korrekt. Gravatar og Googleanalytics på samme sted er alt som skal til. Google vet alt, og nå vet nok også de som laget undersøkelsen det som Google vet. Snart kan de tjene seg rike på slik overskuddsinformasjon de også, hvis de vil ha litt bedre betalt enn den lave prisen de antagleig ga Transport-økonomisk institutt (men det er ren spekulasjon fra min side). -Eller noen som har en særlig interess av å finne ut om det er noen høyre-ekstremister her? For å nevne en mulighet, blant mange.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...