Jump to content

Hvor mye større enn Saga 29 er Saga 32?


Frivakt

Recommended Posts

for og si det enkelt står du på akterdekket og ser forover gjennom salongen på en Saga29 eller 315 og deretter går ombord i en Saga 32 og gjør det same så hvil du med en gang se att Saga 32 er betydelig større i lengde og har større hus med mer boplass dette gjelder særlig i salongen her er såpass plass att en slipper også og vende ryggen på co pilot sete for att passasjer skal se forover under fart.en annen bra ting er også att salongen ikke er oppbygd fra dørken dette gjør også sitt til att salongen føles romslig er klar over att Saga 29 og 315 er 10 cm bredere men dette veier langt fra opp for att Saga32 er 3 fot lengre . Begge båtene har forskjellige fordeler og bakdeler men for min del hadde jeg hatt valget mellom 2 like velholdte båter av 29 og 32 til noenlunde same pris er jeg ikke i tvil mitt valg hadde uten betenkningstid blitt Saga32. Siden du spør om størrelse innvendig regner jeg med att du muligens er interessert i en Saga for kjøp har derfor føyd litt andre ting til utenom spørsmålet ditt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Tallisman! Ja, vi vurderer å bytte ut vår Fjord 880 med en bakdørsbåt. Da er det greit å hente inn fakta om båttyper her, uten å måtte kaste bor tiden til båtselgere med visninger kun for å se på båttypen. Vi vil gjerne ha en båt i størrelsen 29 - 33 fot, aksling, inngang fra badeplattform, ikke FB, store takluker. Det ser ikke ut til å være så mange modeller som faller innenfor dette. Har kikket litt på NB, Viknes, Nimbus og Saga, men i øyeblikket er det Saga 29/32 som ligg øverst på lista.

 

Prismessig ser 29 og 32 ut til å ligge på samme nivå dersom vi sammenligner de nyeste 32 med de eldste 29. Jeg ser jo at 29 designmessig er ti år mer moderne enn 32, men så kommer det an på om 32 har andre kvaliteter som veier opp. Størrelsen er tydeligvis et pluss for 32.

 

En ting jeg lurer på er forkabinen. På bilder ser jeg at 29 har heldekkende køye, men 32 har en skråstilt køye med litt gulvplass innenfor døren. Jeg vil gjerne ha en romslig køye i forlugaren, og har derfor to spørsmål:

- Hvor stor er køya på Saga 32?

- Er det mulig å bygge den om til en heldekkende køye? Noen som har gjort det?

Link to post
Share on other sites

 Har kikket litt på NB, Viknes, Nimbus og Saga, men i øyeblikket er det Saga 29/32 som ligg øverst på lista.

 

 

Fine båter dette ! Har selv tittet mye på de. Jeg valgte heller Rivieraen, da sengene og badet var litt større og kvalitetet generelt høyere enn på Sagaene. Rivieraen finnes jo også uten FB. Vil anbefale deg å ta med denne i søket ditt også.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saga båtene ble levert med enten skråstilt dobbeltkøye i front eller  dobbel "heldekkende" som og kan brukes som 2 senger i V form.

Kan meget trygt anbefale Saga som båtmerke, det er solid og godt sammenskrudd. I tillegg så har man en svært oppegående Saga klubb i Oslofjorden 

hvor man finner mye kompetanse og ikke minst sosialt. Nå er det Saga treff på Verdens Ende siste helgen i August med 26 båter påmeldt.

 

Vil og nevne at Saga har egen forhandler og kontor i Leangbukta hvor man får hjelp og deler til det aller meste, det betyr også endel.

Selv valgte vi en 29HT, som har denne rundsittergruppen bak, og følgelig også da kalesje. Skal du ha bakvegg, blir det 29LS som da ikke har denne sittegruppen vi er så glad i. Kalesje til tross vi har båtsesong fra mars til november. 

Link to post
Share on other sites

På ditt spørsmål om køya i forlugar kan jeg svare med att jeg med mine 185 centimeter og min kone ligger svært godt og har ingen problemer med og ligge komfortabelt når det gjelder bredden eller lengden på køya. Så derfor hvis en ikke avviker fra det som er noenlunde normal kroppsbyggning så hvil en ikke få problem med og ligge komfertabelt i Saga32. Ser det blir nevnt att Riviera har bedre kvalitet enn Saga til dette kan jeg nevne att det sannsynligvis ikke er levert en eneste Saga som ikke er kvaltetsbygd tvers igjennom som Fortuna sier godt sammenskrudde båter med god møbelkvalitet i heltre så her er det ingen ting som detter sundt hved normal bruk .Mange Sagabåter som har hadt godt stell og fått innredningen gnidd inn med møbelpuss en gang i året kan fremdeles selv etter 15 år fremtre som nye innvendig.

Link to post
Share on other sites

Det er nok laget færre av disse, men det lå ute en for et par uker siden. Kan jo se på en med fly også, så kan du glemme at det er fly :giggle:  Kan hende den er lettere å bli kvitt. Så får du en plass å sitte å kjøre i solen de dagene det blir aktuelt også ? Kos det ! Det er ikke en fly du benytter deg av i havn, men når du skal på lengre strekker, i fint vær.. super plass å sitte ! Er selv ikke en "fly-person", men etter noen år under hardtoppen på forrige båten, drømte jeg om en styreplass i solen :thumbsup:

 

Blir litt banning I kjærka, når man skriver om annet enn hva tråden dreier seg om, beklager Saga-folket !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt lenger opp, så er det bedre plass i motorrommet i en Saga 32.

Grunnen til det er at Saga 32 har to stikkøyer på langs, mens 29 har dobbeltkøye

på tvers. Dette var en grunn til at vi valgte 32, sånn at ungene slipper å dele seng.

Når det gjelder senga i forkabinen så er den ikke mer en drøye 120 i bredden.

Fungerer greit, men er jo vant til litt bredere hjemme.

Har tenkt på hvordan det er mulig å få bygget den litt bredere, men har ikke

blitt helt enig med meg selv enda hvordan det bør gjøres.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...