MB Sofie
Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:Eg hugsar at du ikkje fekk turtal opp? , turboen var jo ikkje frisk, så det blir litt snålt å klandre nokon som forsøker å hjelpe. Det vil kanskje være første gang i verksted og mekaniker historie at kunden ønsker å sette på igjen ein ødelagt turbo. Du kan risikere olje i forbrenning og overrusing av motoren. Då er det betre å blenda oljetilførsel til turbo og tøffe på tomgang.
14000 er god pris. Prøv å kjøp turbo til nanni eller yanmar....
Kva er motorbetegnelse og oppgitt hk ?
Har du kanskje noko nr på turboen ?
Eg solgte komplett 280hk ford motor med dårlig tipp men relativt ny turbo for 7000kr. Bruktmarkedet kan glede, men eg reknar med du føl med der :-)
God morgen. Joda, det stemmer jeg snakket om at det var dårlig turtall på motorene. Men det var ganske tidlig i hente tråden. Det gjaldt også begge motorene for så vidt, senere på henteturen fikk vi båten opp i 17 knop og med all en vekten båten hadde da så tror jeg nok det var/er topp fart. Var ingen oljelekkasje på eksos siden.
Bertramsen skrev for 9 timer siden:De kan vel ikke se voldsomt mye mer enn deg uten å skru den i hvertfall litt fra hverandre, så jeg er redd den der kan bli litt flau for deg. Eller mente du at gutta på verkstedet der bare skulle stå å se på turboen? Glem den og finn en annen. Du har jo en av verdens vanligste marinemotorer, det kan da ikke være umulig å finne en erstatter. Som Sjeldenutpå sier, det kan være en løsning å kikke etter delemotorer også. Jeg har flere ganger endt opp med å tjene penger på slike havarier, ved at jeg har kjøpt f.eks delemotor når jeg trengte en del, for så å serlge unna resten av motoren i deler. Delebil, makan til den gamle mazdan, som Øystein Sunde sier. :)
boble65 skrev for 7 timer siden:Hvordan skulle di se på turbo uten og demontere? Hvorfor leverte du den inn vist den allikevel virker? Regner med den viste seg og være beyond repair
Når jeg snakket med Turbo Service på telefonen, så forteller jeg situasjonen, jeg forteller at Turboen lekker olje på innsugsiden, men at det ikke er slark eller ujevnheter i lagerne overhodet. Men at det er olje rundt "propellen" på den ene siden. Jeg forteller at den fungerer og at jeg har kjørt fra Bergen til Tønsberg med den slik den er. Vi etterfylte olje på den motoren på veien men ikke i store mengder. Grunnen til at jeg tok turboen min med til dem var ikke for at de nødvendigvis skulle reparere den, de skulle se på den, kanskje kjøre den i en av disse test benkene de skryter av slik at det ville bli lettere for MEG og ta en avgjørelse på hva jeg ville gjøre videre. Jeg ba dem ikke om å skru den i alle sine individuelle komponenter. Om det var slik at det ikke lot seg gjøre å "se på den" uten å skru den fra hverandre så hadde jeg sagt at jeg heller lar det være inntil videre. Jeg var KRYSTALL klar på at jeg ikke ønsket å stå med en motor jeg ikke kan bruke. Turbo Service er de profesjonelle her, hadde jeg hatt peiling på turbo så hadde jeg ikke ringt dem i utgangspunktet. Problemet når de nå har skrudd denne fra hverandre er at den ikke blir like tett igjen når dem setter den sammen igjen nå. Så NÅ er den "beyond repair"
Jeg liker ikke at ting ikke er 100% motor messig, derav grunnen til at jeg kommer til å bytte motorene om 2-3 år når jeg fått spart opp litt penger i båt fondet. Siden turboen lakk og i mange tilfeller så er dette en "easy fix" så tenkte jeg at det kunne være verdt å ta turboen til et profesjonelt firma for en vurdering. Noe som har "back fired" voldsomt.
Frustrasjonen er høy rett og slett fordi jeg har vært uten båt på vannet i halvannen sesong, sjøvanns innholdet i blodet har sunket til et kritisk nivå og vi så for oss noen fine turer nå på våren.
MEN! Smilet er ikke borte, og i nøden spiser fanden fluer. Så jeg får sitte i kapteins stolen i havna og drikke en kald øl i stedet enn så lenge.