h.oyvind Startet 19.August.2015 Del på Facebook Startet 19.August.2015 Hei! Har en Volvo Penta aq115 som er nylig renovert. Motor hadde stått lenge før renoveringen.Under prøvetur hvor motor gikk fint oppdaget jeg i motorromet at det sprutet og rant olje ut fra forgasser. Det viste seg at kilden var slangen fra oljepåfyllingslokket til forgasser (veivhusventialsjonen). Hadde en motorkyndig kar innom som mente at det kunne se ut som om det var overtykk på olja. Jeg tok av toppdekselet for å inspisere og olja som lå på toppen, rundt fjærene osv så fin ut, men det hadde sprutet hvitaktig olje opp i toppdekselet. Olje som kom til forgasser så likedan ut. Ikke svart men litt hvit og fyldig. Akkurat som om den var full av luft. Har skjønt det slik at vann i olja gjør den hvit, men jeg tror ikke det kan være det da motoren er totalrenovert av dyktig volvomann. Boret, nye stempel, renovert og portet topp, nye pakninger+. I tillegg til disse tegnene var det overtrykk fra oljepåfyllingslokket. Ikke veldig mye men noe. Men ikke noe trykk fra peilepinnehullet i bunnen. https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43876/1440010394.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43876/1440010429.jpg Noen som har en teori? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Ser ut til at du har en vannlekkasje, ja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
h.oyvind Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Selv om olja ser bra ut bortsett fra den olja som har sprutet opp i toppdeksel og den som kom ut til forgasser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Kondens I motoren har en tendens til å gi majones under toppdekselet på disse motorene. Oppstår om motoren blir kjørt kort tid uten at den rekker å bli skikkelig varm. Vask toppdeksel og oljelokk godt rent, start opp og kjør motoren god og varm. Hvis problemet ikke oppstår igjen etter dette er det ingen fare. Majonesen tetter luftingen og det lille naturlige overtrykket som er presser oljen til forgasseren. Helt naturlig, uten majonesen er det kun luft som går gjennom her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.