Jump to content

hjelp til johnson 2T som har ligget urørt i over 25 år, bly,olje


Ray87

Recommended Posts

Hei.

På hytten har det ligget en gammel 2T johnson motor, er usikker på om det var 7hk eller 9.9.

Fikk vite at den var kjøpt ny for 30år siden og bare brukt til småturer første 3-4 årene.

Etter dette har den ligget urørt i alle disse årene.

Hva er nødvendig for og få prøvd denne?
Her er ting jeg tenker å gjøre først:

 

Tanken burde byttes ut siden den ser rusten ut?

Bytte girolje

sjekke plugg evnt bytte hvis det ikke gnistrer.

Hvordan smøre inn propell stangen/flex shaft? Med marinefett?

Noen som vet hvor mange prosent olje den skal ha i bensinen og hvilken 2 taktsolje den trenger? Må den ha mineral siden den er så gammel eller bør man bruke full syntetisk?

Har også hørt at man må tilsette bly i bensinen, er det nødvendig? Isåfall hvor mange prosent bly?

Hadde vært moro og fått liv i den gamle motoren som nesten er som ny :)

 

Takker for hjelp til å få i gang denne.

Link to post
Share on other sites

Membran i bensinpumpe må sikkert også byttes. Den vil jeg tro er morknet. 
Plugg ville jeg også byttet når den først er så gammel. 
I tillegg ville jeg tatt ut tennpluggen og tatt en liten sprut olje inn i sylinderene og dratt forsiktig i snora mens pluggen er ute for å smøre sylinderveggene litt før oppstart. 

Tror ikke du trenger bly, og jeg ville minst hatt 2% olje, mineral. 

Link to post
Share on other sites

olje med tc-w3 spec (dvs vanlig outboardolje som selges de fleste steder) , 2% som sagt over

 

bly trengs ikke, ingen ventiler å smøre på en 2T

 

kan være greit å åpne opp forgasser og sjekke at den ikke er full av gørr 

 

om du kjøper ny tank/slange , etter min erfaring best å ligge unna biltema sine slanger.   Dårlige koblinger som lekker på de jeg har prøvd

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det finnes bly erstatning du kan tilføre drivstoffet:

 

Her er noen

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Blyerstatning-2000019363/

 

http://www.torshovbil.no/blyerstatningsmiddel-carix-250-ml

 

 

Har selv en 20HK Suzuki fra 1984 liggende som nesten ikke har vært i bruk, men ligget helt ubrukt de siste årene.

Startet den for noen år siden uten problemer (må bruke choken riktig).

Eneste jeg nå ser er at bensinslangen til tanken begynner å bli dårlig.

Denne ligger i en oppvarmet garasje med avfukter, så den ligger nok i et greit miljø.

Har vurdert å selge den, men får vel så lite for den så den blir nok liggende for kanskje en dag så ....

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Som allerede nevnt, det trengs ikke blytilsettning på en 2-takter da olja i bensinen tar seg av smøringa.

 

Sjekk om du har gnist på pluggene før du setter i gang. Denne kan kanskje ha stiftetenning?? Da må du gjerne ta av svinghjulet og sjekke stiftene, pusse og justere disse. Mener å huske at elektronisk tenning generelt  ble innført en gang tidlig på åttitallet, så din kan være i grenseland :) 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle råd og tips.

Har fått sett på den nå og alt ser overraskende bra ut.

Kjøpte ny pumpe med slange, 2t mineral olje, gir olje og marine fett.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Tok av propellen så lurer jeg på hvordan jeg skal få smørt opp flex akselen hvis det heter det? Kan smøre opp akslingen med gjenger som holder propellen men det må vel være mere som skulle hatt fett ved propellen der?

Prøvde å skru ut skruene på det metall dekselet helt under mot bunn men det sitter dønn, er det inni der marine fettet skal på?

 

Står ingenting om hvor mange prosent den skal ha, men det blir vel riktig med 2%?

Det viser seg å være en Johnson 6hk, ikke 9.9 som jeg trodde først :)

 

Spørsmål om gir olje, det er bare til å tømme ut fra tappe skruen nederst på motoren også skru igjen, og fylle på øverst på motoren helt til det begynner å renne ut av hullet så er den full?

 

På bildet er det en bryter det står bensin blanding tynn eller fet slow speed adjustment. Burde den ikke få mest mulig blanding? Kan vel ikke skjæres av å justere dette hjulet feil? :-)

 

Helt blank på båt motorer, har skrudd en del moped motorer tidligere men dette blir litt nytt for meg :)

Redigert av Ray87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet ikke hva du mener med flex aksel.    Fettet kan du ha på "stjerna" på akselen samt på gjengene, bare så propellen ikke setter seg.    På undervannshuset er det normalt 2 skruer med flattspor, åpner du disse så renner girolja ut.   Ny girolje fylles på nedenfra til det kommer ut oppe.   Riktig olje kjøpes på tube hos bensinstasjon/båtforhandler

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja :-)

Har byttet olje og slikt.

Problemet er at den går bare i 4-10 sec også stopper den.

Har prøvd følgende:

 

Skru ut lufteskrue på tanken.

Gi full choke når den starter og gi litt mindre etterhvert men den stopper uansett possisjon.

Starte og ikke gi gass men den stopper uansett.

 

Har prøvd ut motoren på land, det har vel ikke noe å si? Eksosen må vel ikke ha motstand i vann for og gå? Høres rart ut men ikke vet jeg.

Hvordan skal rich or lean skruen stå innstilt?

 

Pilen på pumpen peker mot motoren, det som er rart er at hvis jeg pumper for mye så renner det ut bensin mellom koblingen inn på motoren.

Redigert av Ray87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja skal skru opp i morgen.

Prøvde igjen nå og den går lengre og finere. Men det er fordi jeg pumper helt full selvom det renner ut.

Virker på meg som at tanken/motoren ikke drar inn bensin og at den bare brenner det jeg har pumpet inn også stopper den. Pumper jeg på nytt går den opptil et minutt også stopper den siden jeg da tror motoren er tom for bensin

Link to post
Share on other sites

Totaktere behøver overhode ikke bly/blytilsetning i bensinen og går tradisjonelt bedre uten - også din motor.

 

Vill brukt en tilsetning i drivstoffet som mykner alle gummipakninger og tettinger. Det finnes sikker flere - tror bla QMI har noe der.

 

På 60 tallet brukte disse motorene 4% oljeblanding. Ville brukt 4% de første tankene før du evt går ned til 2%.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja har oppi 4% så får det smørt seg litt ekstra nå i starten.

Har ikke i bly.

Det er vel ikke normalt at hvis man pumper så renner det bensin mellom koblingen?

Tror kanskje der feilen ligger, at den ikke er tett eller at det kan være noe med koblingen eller tanken også?

Hvor mange runder ut skal lufte skruen være?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. skal sjekke ut i morgen.

Evnt en slange klemme som ikke klemmer nok kanskje, for det skal vel ikke lekke ut bensin når man pumper inn men det kan gjøre det hvis det er noe på bensin pumpa?

Har lite tilgang på ting her oppe, men vil stål trå surret stramt rundt erstatte slange klemmen?

Må sjekke ut bensin pumpen først da. Er det ofte eller vanlig at det kan være feil på koblingen fra slangen og inn på motor?

 

Er det noe jeg kan fikse selv hvis det er feil på koblingen på slangen inn på motoren?

Billig for nytt men er ikke noe i nærheten så må kjøre et stykke. Greit å høre med dere først :)

Redigert av Ray87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å gå over slangeklemmene ja,hvis du bruker litt tynn ståltråd og får strammet dette skikkelig så holder nok det en stund.

 

Er ganske vanlig at koblingene blir slitt ja. Pass på at du får riktig type til din motor hvis du skal kjøpe.  Johnson og feks Yamaha har koblinger som kan se like ut,men har litt forskjellig størrelse på hullet og pinnen.

 

For å utelukke feil på kobling har jeg noen ganger satt bensinslangen fra tanken direkte inn på bensinpumpen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, da skal jeg prøve å dra slangen rett inn på pumpa hvis det ikke gir seg etter litt bruk av ståltråd :-)

Modell nr på motoren er 6bal78b og ut i fra et Google søk sier det at den er fra 1978! Da ble den plutselig enda litt eldre enn jeg trodde hehe..

Link to post
Share on other sites

Har prøvd ut motoren på land, det har vel ikke noe å si? Eksosen må vel ikke ha motstand i vann for og gå? Høres rart ut men ikke vet jeg.

 

 

Den trenger ikke motstand for å gå, men du må jo ha motoren I vann for at den skal få kjøling da! Uten vann brenner du impelleren rimelig raskt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er båten oppe og går!

Fungerte veldig fint bare jeg satt slangen rett inn på bensin pumpen.

Tusen takk Lars K for hjelpen slik at jeg fikk den på vannet :-)

Har ikke skrudd opp noe mere siden lekkasjen ble borte når jeg ikke brukte koblingen foran.

 

Eneste jeg lurer litt på nå er den rich og lean innstillingen foran på motoren. Kan ikke si jeg merket spesiell forskjell på den samme hvordan den står justert.. Da er det kanskje greit å ha den på midten?

Link to post
Share on other sites

Helt greit det. Det er bare en sånn finjustering for å kunne ha muligheten til å justere blandingen om motoren ikke går helt rent der og da. Nyere motorer har ikke denslags.

 

Jeg har to slike motorer, har ikke fått noen av dem til å funke skikkelig ennå. Når jeg engang får litt tid til overs får jeg se om jeg klarer å få til en ut av de to I det minste....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da får jeg ha den på midten..

Gjør det :-) moro med gammel motor også som fungerer, er jo en fin motor til å komme seg ut på fisketur eller bare lufte seg litt på vannet..

 

Ser at start systemet er av plastikk, er det noe steder å kjøpe deler til en såpass gammel motor?

Kjekt å ha i ei snor og begge plast drevene som går inni hverandre i reserve.

Er det mulig og snurre snora rundt hjulet å starte den på den måten for en evnt nød løsning hvis noe skulle skje når man er et stykke unna brygga?

Må selvsagt ha med årer, men det kan jo fort ta noen timer å ro tilbake bare man har kjørt langt nok unna :-)

Redigert av Ray87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...