Ray87 Startet 20.August.2015 Del på Facebook Startet 20.August.2015 Hei.På hytten har det ligget en gammel 2T johnson motor, er usikker på om det var 7hk eller 9.9. Fikk vite at den var kjøpt ny for 30år siden og bare brukt til småturer første 3-4 årene. Etter dette har den ligget urørt i alle disse årene. Hva er nødvendig for og få prøvd denne?Her er ting jeg tenker å gjøre først: Tanken burde byttes ut siden den ser rusten ut? Bytte girolje sjekke plugg evnt bytte hvis det ikke gnistrer. Hvordan smøre inn propell stangen/flex shaft? Med marinefett? Noen som vet hvor mange prosent olje den skal ha i bensinen og hvilken 2 taktsolje den trenger? Må den ha mineral siden den er så gammel eller bør man bruke full syntetisk? Har også hørt at man må tilsette bly i bensinen, er det nødvendig? Isåfall hvor mange prosent bly? Hadde vært moro og fått liv i den gamle motoren som nesten er som ny :) Takker for hjelp til å få i gang denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wabby Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Membran i bensinpumpe må sikkert også byttes. Den vil jeg tro er morknet. Plugg ville jeg også byttet når den først er så gammel. I tillegg ville jeg tatt ut tennpluggen og tatt en liten sprut olje inn i sylinderene og dratt forsiktig i snora mens pluggen er ute for å smøre sylinderveggene litt før oppstart. Tror ikke du trenger bly, og jeg ville minst hatt 2% olje, mineral. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 olje med tc-w3 spec (dvs vanlig outboardolje som selges de fleste steder) , 2% som sagt over bly trengs ikke, ingen ventiler å smøre på en 2T kan være greit å åpne opp forgasser og sjekke at den ikke er full av gørr om du kjøper ny tank/slange , etter min erfaring best å ligge unna biltema sine slanger. Dårlige koblinger som lekker på de jeg har prøvd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Det finnes bly erstatning du kan tilføre drivstoffet: Her er noen http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Blyerstatning-2000019363/ http://www.torshovbil.no/blyerstatningsmiddel-carix-250-ml Har selv en 20HK Suzuki fra 1984 liggende som nesten ikke har vært i bruk, men ligget helt ubrukt de siste årene. Startet den for noen år siden uten problemer (må bruke choken riktig). Eneste jeg nå ser er at bensinslangen til tanken begynner å bli dårlig. Denne ligger i en oppvarmet garasje med avfukter, så den ligger nok i et greit miljø. Har vurdert å selge den, men får vel så lite for den så den blir nok liggende for kanskje en dag så .... Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Beinet1 Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Som allerede nevnt, det trengs ikke blytilsettning på en 2-takter da olja i bensinen tar seg av smøringa. Sjekk om du har gnist på pluggene før du setter i gang. Denne kan kanskje ha stiftetenning?? Da må du gjerne ta av svinghjulet og sjekke stiftene, pusse og justere disse. Mener å huske at elektronisk tenning generelt ble innført en gang tidlig på åttitallet, så din kan være i grenseland :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Takk for alle råd og tips. Har fått sett på den nå og alt ser overraskende bra ut. Kjøpte ny pumpe med slange, 2t mineral olje, gir olje og marine fett. Tok av propellen så lurer jeg på hvordan jeg skal få smørt opp flex akselen hvis det heter det? Kan smøre opp akslingen med gjenger som holder propellen men det må vel være mere som skulle hatt fett ved propellen der? Prøvde å skru ut skruene på det metall dekselet helt under mot bunn men det sitter dønn, er det inni der marine fettet skal på? Står ingenting om hvor mange prosent den skal ha, men det blir vel riktig med 2%? Det viser seg å være en Johnson 6hk, ikke 9.9 som jeg trodde først :) Spørsmål om gir olje, det er bare til å tømme ut fra tappe skruen nederst på motoren også skru igjen, og fylle på øverst på motoren helt til det begynner å renne ut av hullet så er den full? På bildet er det en bryter det står bensin blanding tynn eller fet slow speed adjustment. Burde den ikke få mest mulig blanding? Kan vel ikke skjæres av å justere dette hjulet feil? :-) Helt blank på båt motorer, har skrudd en del moped motorer tidligere men dette blir litt nytt for meg :) Redigert 20.August.2015 av Ray87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 vet ikke hva du mener med flex aksel. Fettet kan du ha på "stjerna" på akselen samt på gjengene, bare så propellen ikke setter seg. På undervannshuset er det normalt 2 skruer med flattspor, åpner du disse så renner girolja ut. Ny girolje fylles på nedenfra til det kommer ut oppe. Riktig olje kjøpes på tube hos bensinstasjon/båtforhandler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Ja :-) Har byttet olje og slikt. Problemet er at den går bare i 4-10 sec også stopper den. Har prøvd følgende: Skru ut lufteskrue på tanken. Gi full choke når den starter og gi litt mindre etterhvert men den stopper uansett possisjon. Starte og ikke gi gass men den stopper uansett. Har prøvd ut motoren på land, det har vel ikke noe å si? Eksosen må vel ikke ha motstand i vann for og gå? Høres rart ut men ikke vet jeg. Hvordan skal rich or lean skruen stå innstilt? Pilen på pumpen peker mot motoren, det som er rart er at hvis jeg pumper for mye så renner det ut bensin mellom koblingen inn på motoren. Redigert 20.August.2015 av Ray87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Skru av forgasser og sjekk reed ventilene (tynne blekkventiler) for oksydering - sitter bak forgasseren. Hvis de ikke tetter klarer ikke motoren å mate bensin riktig. Ville også åpnet forgasser og sjekket stengeventilen til flottør samt blåst gjennom samtlige dyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ja skal skru opp i morgen. Prøvde igjen nå og den går lengre og finere. Men det er fordi jeg pumper helt full selvom det renner ut. Virker på meg som at tanken/motoren ikke drar inn bensin og at den bare brenner det jeg har pumpet inn også stopper den. Pumper jeg på nytt går den opptil et minutt også stopper den siden jeg da tror motoren er tom for bensin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Totaktere behøver overhode ikke bly/blytilsetning i bensinen og går tradisjonelt bedre uten - også din motor. Vill brukt en tilsetning i drivstoffet som mykner alle gummipakninger og tettinger. Det finnes sikker flere - tror bla QMI har noe der. På 60 tallet brukte disse motorene 4% oljeblanding. Ville brukt 4% de første tankene før du evt går ned til 2%. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ja har oppi 4% så får det smørt seg litt ekstra nå i starten. Har ikke i bly. Det er vel ikke normalt at hvis man pumper så renner det bensin mellom koblingen? Tror kanskje der feilen ligger, at den ikke er tett eller at det kan være noe med koblingen eller tanken også? Hvor mange runder ut skal lufte skruen være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Tyder på at en gummipakning i koblingen er kass eller at den ikke er helt i inngrep. Kan ikke hjelpe deg med lufteskruen men tradisjonelt er det 1 1/4 til 1/ 1/2 omdreining ut. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Det bør være tett i koblingen der ja,ellers vil den suge luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Har du undersøgt membranen i benzinpumpen? Det kunne lyde som om den ikke klarer at pumpe benzin frem til karburatoren/forgasseren. Og ja, koblingen skal være tæt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Ja det jeg tenkte, mener du jeg skal skru opp på motoren eller snakker du om den svarte gummi bensin pumpa på slangen? :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Membranen sitter inne i bensinpumpen på motoren, sjekk at denne er tett og myk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Takk for tips. skal sjekke ut i morgen. Evnt en slange klemme som ikke klemmer nok kanskje, for det skal vel ikke lekke ut bensin når man pumper inn men det kan gjøre det hvis det er noe på bensin pumpa? Har lite tilgang på ting her oppe, men vil stål trå surret stramt rundt erstatte slange klemmen? Må sjekke ut bensin pumpen først da. Er det ofte eller vanlig at det kan være feil på koblingen fra slangen og inn på motor? Er det noe jeg kan fikse selv hvis det er feil på koblingen på slangen inn på motoren? Billig for nytt men er ikke noe i nærheten så må kjøre et stykke. Greit å høre med dere først :) Redigert 20.August.2015 av Ray87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Greit å gå over slangeklemmene ja,hvis du bruker litt tynn ståltråd og får strammet dette skikkelig så holder nok det en stund. Er ganske vanlig at koblingene blir slitt ja. Pass på at du får riktig type til din motor hvis du skal kjøpe. Johnson og feks Yamaha har koblinger som kan se like ut,men har litt forskjellig størrelse på hullet og pinnen. For å utelukke feil på kobling har jeg noen ganger satt bensinslangen fra tanken direkte inn på bensinpumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Takk for tipset, da skal jeg prøve å dra slangen rett inn på pumpa hvis det ikke gir seg etter litt bruk av ståltråd :-) Modell nr på motoren er 6bal78b og ut i fra et Google søk sier det at den er fra 1978! Da ble den plutselig enda litt eldre enn jeg trodde hehe.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Har prøvd ut motoren på land, det har vel ikke noe å si? Eksosen må vel ikke ha motstand i vann for og gå? Høres rart ut men ikke vet jeg. Den trenger ikke motstand for å gå, men du må jo ha motoren I vann for at den skal få kjøling da! Uten vann brenner du impelleren rimelig raskt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Da er båten oppe og går! Fungerte veldig fint bare jeg satt slangen rett inn på bensin pumpen. Tusen takk Lars K for hjelpen slik at jeg fikk den på vannet :-) Har ikke skrudd opp noe mere siden lekkasjen ble borte når jeg ikke brukte koblingen foran. Eneste jeg lurer litt på nå er den rich og lean innstillingen foran på motoren. Kan ikke si jeg merket spesiell forskjell på den samme hvordan den står justert.. Da er det kanskje greit å ha den på midten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Helt greit det. Det er bare en sånn finjustering for å kunne ha muligheten til å justere blandingen om motoren ikke går helt rent der og da. Nyere motorer har ikke denslags. Jeg har to slike motorer, har ikke fått noen av dem til å funke skikkelig ennå. Når jeg engang får litt tid til overs får jeg se om jeg klarer å få til en ut av de to I det minste.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ray87 Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Da får jeg ha den på midten.. Gjør det :-) moro med gammel motor også som fungerer, er jo en fin motor til å komme seg ut på fisketur eller bare lufte seg litt på vannet.. Ser at start systemet er av plastikk, er det noe steder å kjøpe deler til en såpass gammel motor? Kjekt å ha i ei snor og begge plast drevene som går inni hverandre i reserve. Er det mulig og snurre snora rundt hjulet å starte den på den måten for en evnt nød løsning hvis noe skulle skje når man er et stykke unna brygga? Må selvsagt ha med årer, men det kan jo fort ta noen timer å ro tilbake bare man har kjørt langt nok unna :-) Redigert 21.August.2015 av Ray87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 mener det skal være greit å få deler til årgangs evinrude/johnson , sjekk feks iboats.com og boats.net Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.