Worry II Startet 20.August.2015 Link til dette innlegget Startet 20.August.2015 (redigert) Dere som har 2 tanker, hvilken rutine har dere på forbruk og retur av diesel til tankene ? Vil det lønne seg I forhold til dieselhygiene å tømme en tank av gangen, eller sette alle kraner åpne ? Hva gjør du ? Redigert 20.August.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Min maskin hadde forbruk frå begge og retur til stb. Mellom tankene er det bare 10mm innvendig slange med sammekobling i T og så videre til filtrer. Det var ingen bra løsning. Ved fulle tanker måtte eg stenge forbruk frå bb for å unngå at stb blei overfull pga returflow er stor, og glemte eg det så rann diesel ut lufting på stb. Forrige båt hadde ca 1" paralellslange mellom tankene i bunn. Det var nok til at nivået utligna seg med retur til bare eine tanken. Eg har valgt å legge opp retur til begge tankene. 10mm slange med T, og så like lange slanger til begge tankene. Det fungerer utmerket. Eg kjører altså med forbruk fra begge tanker og retur til begge. Eg kan stenge både forbruk og retur til begge tankene slik at eg kjører på 1 tank, men det ønsker eg ikkje. Før eg fordelte returdiesel så fikk eg alltid gullende rein diesel når eg tappa i bunnkranen frå stb som fikk retur. Bb som bare hadde forbruk avga alltid litt grums. Det er altså en stor fordel for dieselhygiene å sirkulere i begge tankene. Når eg bunkrer så fyller eg alltid begge tankene på samme marina, så evt urein diesel som kan skape driftsproblem vil være likt på begge tanker. 2stk racor 900 i paralell med vendekraner for valg av filter er mitt valg for driftssikker diesel til maskina. Racor kan også monteres vannføler på dersom eg blir tom for anna vedlikehold Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
3rik Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Jeg har både forbruk og retur til stb tank. bb tank er koblet til stb tank gjennom en pumpe samt lufting. Synes det fungerer bra ettersom jeg kan forskyve lasten som jeg vil( så lenge stb tank har nok til motor:) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 (redigert) Jeg har 2 x 600 liter tanker og èn motor. Tankene står ut mot hver skrogside. Har kraner så jeg kan velge hvor det trekkes fra og returneres til pluss crossover mellom tankene som jeg holder stengt. Jeg kjører med å trekke og returnere til begge, men holder crossoveren stengt da evt skjevt lastet båt vil sakte men sikkert få forsterket slagsiden av dieselen som sakte renner over til den tunge siden. Vel og merke ved symetrisk tankinstallasjon som de fleste har. Hos meg trekker det likt fra begge. Når jeg tanker, er det typisk mindre enn 10-15 liter forskjell mellom SB og BB Et annet pluss med å holde crossover stengt, er ved tanking om hver tank har egen påfylling da crossoveren sjelden er dimensjonert så nivået utlignes like fort som det tankes. Når man da fylker tank nr 2 er nivået i nr 1 allerede begynt å synke litt og man får ikke fyllt opp 100% med mindre man tanker begge samtidig fra 2 pumper. Ang hygiene så tror jeg ikke det spiller noen rolle, men har uansett jur i bunn av hver tank med tappekran, så null vann hos meg. Om du har kraner på begge tur- og returnere kan du ved under 50% tanknivå kjøre en tank helt tom mens du returnerer til den andre, og så omvendt. Om du vil sjekke om du får mye grums i grovfilteret mener jeg. Selv har ikke giddet da jeg vet tankene er rimelig rene pga jevnlig avtapping (så godt som null vann og grums hver gang). Redigert 20.August.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Key Freak Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 2 x 300 liters tanker og en motor hos meg. I utgangspunktet trekkes det nok ganske likt fra begge (retur til begge også). Men med ferielastet båt har jeg litt overvekt på styrbord side. Derfor stenger jeg alltid babord tank (og retur) når jeg har fulle tanker. Kjører ganske langt på kun styrbord tank før jeg bytter. På den måten forsøker jeg å unngå at jeg får slagside. Det hender jeg glemmer meg... Problemet hos oss er at matvarer, 3/4 av bagasjen, varmtvannstank og septiktank befinner seg på styrbord side av kjølen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Worry II Svart 20.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Ok, jeg prøver å åpne alle 4 kranene, så ser jeg jo underveis hvordan dette beveger seg. Forrige eier pleide å kjøre med en om gangen, men det spiller vel ikke så stor rolle med tanke på hygiene. Racor-glasskuppelen er skinnende grønn så langt, så dette må man evt justere underveis, om den ene tanken fylles kjappere enn den andre. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Jeg kjører med alle kranene åpne. Når jeg ligger i 6 knop ser jeg ingen forskjell på tankene, men ligger jeg i marsjfart (22-25 knop) så ser jeg litt nivåforskjell. Dette jevner seg ut etter en tid når jeg har stanset. Dimensjonen på utjevningsslangen er såpass liten at jeg aldri har følt noe problem mht. tanking. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Hos meg er det ventil på slange fra begge tanker. For returen en ventil der jeg velger hvilken tank returen skal gå til. Bruker alltid fra babord tank først for å rette opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Har 2 tanker med vender og returen går inn på grov filteret. De er ikke koblet sammen. Bruker som "tilplan" tankene som ballast.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Er du sikker på at det er returen som går til grovfilteret ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Returen bør i så fall kobles om til å gå til tankene. Om den går i grovfilteret kjører du varm diesel rett inn på motoren igjen og den er i tillegg til å være drivstoff ment å kjøle dysene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Jeg har to tanker på hver 180 liter på hver side av båten. Begge tankene har lufting, og er sammenkoblet med kopperrør som alltid er åpent. Begge tankene har egen stuss for fylling av diesel. Motoren tar diesel og leverer returdiesel til styrbord tank. Nivåmåler sitter i styrbord tank. Eber'n varmeren tar diesel fra styrbord tank, og Wallas Safeflame kokeapparat tar diesel fra babord tank. Dette fungerer helt utmerket. Det er et enkelt og greit opplegg. Jeg ser ingen grunn til å endre dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Traale Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Returen går inn igjen på grovfilteret på min. Det er ikke så mye returdiesel på den gamle Forden jeg har, så det går helt fint. På andre motorer kan man ha opp til 10 ganger så mye diesel i retur som det den bruker, da bør det tilbake på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Selv på min snart 30 år gamle Yanmar, går det stoooore mengder diesel i retur. Jeg har forresten koblet ut den mekaniske fødepumpen med en elektrisk pumpe fra Biltema. Og det er utrolig greit ved lufting etter filterbytte. Da slår jeg bare på tenningen og venter til lyden endrer seg til jevn pumping, og så er det bare å starte. Yanmaren er forøvrig selvluftende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.