Jump to content

2 dieseltanker, 1 motor, hente diesel fra en eller begge ? Retur ?

Worry II

Recommended Posts

Min maskin hadde forbruk frå begge og retur til stb. Mellom tankene er det bare 10mm innvendig slange med sammekobling i T og så videre til filtrer. Det var ingen bra løsning. Ved fulle tanker måtte eg stenge forbruk frå bb for å unngå at stb blei overfull pga returflow er stor, og glemte eg det så rann diesel ut lufting på stb.

Forrige båt hadde ca 1" paralellslange mellom tankene i bunn. Det var nok til at nivået utligna seg med retur til bare eine tanken.

Eg har valgt å legge opp retur til begge tankene. 10mm slange med T, og så like lange slanger til begge tankene. Det fungerer utmerket.

Eg kjører altså med forbruk fra begge tanker og retur til begge.

Eg kan stenge både forbruk og retur til begge tankene slik at eg kjører på 1 tank, men det ønsker eg ikkje.

Før eg fordelte returdiesel så fikk eg alltid gullende rein diesel når eg tappa i bunnkranen frå stb som fikk retur. Bb som bare hadde forbruk avga alltid litt grums. Det er altså en stor fordel for dieselhygiene å sirkulere i begge tankene. Når eg bunkrer så fyller eg alltid begge tankene på samme marina, så evt urein diesel som kan skape driftsproblem vil være likt på begge tanker.

2stk racor 900 i paralell med vendekraner for valg av filter er mitt valg for driftssikker diesel til maskina. Racor kan også monteres vannføler på dersom eg blir tom for anna vedlikehold

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har 2 x 600 liter tanker og èn motor. Tankene står ut mot hver skrogside. Har kraner så jeg kan velge hvor det trekkes fra og returneres til pluss crossover mellom tankene som jeg holder stengt.

Jeg kjører med å trekke og returnere til begge, men holder crossoveren stengt da evt skjevt lastet båt vil sakte men sikkert få forsterket slagsiden av dieselen som sakte renner over til den tunge siden. Vel og merke ved symetrisk tankinstallasjon som de fleste har.

Hos meg trekker det likt fra begge. Når jeg tanker, er det typisk mindre enn 10-15 liter forskjell mellom SB og BB

Et annet pluss med å holde crossover stengt, er ved tanking om hver tank har egen påfylling da crossoveren sjelden er dimensjonert så nivået utlignes like fort som det tankes. Når man da fylker tank nr 2 er nivået i nr 1 allerede begynt å synke litt og man får ikke fyllt opp 100% med mindre man tanker begge samtidig fra 2 pumper.

Ang hygiene så tror jeg ikke det spiller noen rolle, men har uansett jur i bunn av hver tank med tappekran, så null vann hos meg.

Om du har kraner på begge tur- og returnere kan du ved under 50% tanknivå kjøre en tank helt tom mens du returnerer til den andre, og så omvendt. Om du vil sjekke om du får mye grums i grovfilteret mener jeg. Selv har ikke giddet da jeg vet tankene er rimelig rene pga jevnlig avtapping (så godt som null vann og grums hver gang).

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

2 x 300 liters tanker og en motor hos meg. I utgangspunktet trekkes det nok ganske likt fra begge (retur til begge også). Men med ferielastet båt har jeg litt overvekt på styrbord side. Derfor stenger jeg alltid babord tank (og retur) når jeg har fulle tanker. Kjører ganske langt på kun styrbord tank før jeg bytter. På den måten forsøker jeg å unngå at jeg får slagside. Det hender jeg glemmer meg... :smiley:

Problemet hos oss er at matvarer, 3/4 av bagasjen, varmtvannstank og septiktank befinner seg på styrbord side av kjølen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Ok, jeg prøver å åpne alle 4 kranene, så ser jeg jo underveis hvordan dette beveger seg. Forrige eier pleide å kjøre med en om gangen, men det spiller vel ikke så stor rolle med tanke på hygiene. Racor-glasskuppelen er skinnende grønn så langt, så dette må man evt justere underveis, om den ene tanken fylles kjappere enn den andre. Takk for tips.

Jeg kjører med alle kranene åpne. Når jeg ligger i 6 knop ser jeg ingen forskjell på tankene, men ligger jeg i marsjfart (22-25 knop) så ser jeg litt nivåforskjell. Dette jevner seg ut etter en tid når jeg har stanset. Dimensjonen på utjevningsslangen er såpass liten at jeg aldri har følt noe problem mht. tanking.

Returen bør i så fall kobles om til å gå til tankene. Om den går i grovfilteret kjører du varm diesel rett inn på motoren igjen og den er i tillegg til å være drivstoff ment å kjøle dysene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har to tanker på hver 180 liter på hver side av båten. Begge tankene har lufting, og er sammenkoblet med kopperrør som alltid er åpent. Begge tankene har egen stuss for fylling av diesel.

Motoren tar diesel og leverer returdiesel til styrbord tank. Nivåmåler sitter i styrbord tank. Eber'n varmeren tar diesel fra styrbord tank, og Wallas Safeflame kokeapparat tar diesel fra babord tank.

Dette fungerer helt utmerket. Det er et enkelt og greit opplegg. Jeg ser ingen grunn til å endre dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selv på min snart 30 år gamle Yanmar, går det stoooore mengder diesel i retur. Jeg har forresten koblet ut den mekaniske fødepumpen med en elektrisk pumpe fra Biltema. Og det er utrolig greit ved lufting etter filterbytte. Da slår jeg bare på tenningen og venter til lyden endrer seg til jevn pumping, og så er det bare å starte. Yanmaren er forøvrig selvluftende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...